Coronavirus 2020

Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#3471

Wood1958 skrev: 15 jun 2021, 23:41

Det er nå så . Mulig det ikke er forskning på alt . Men noe virker alikevel logisk. Fks hva som fungerer på en yrkesgruppe pga forskning. Så burde det fungere på andre mennesker også selv om disse ikke er forsket på.
Mulig det ikke er forsket på caksinepass/testpass . Men jeg synes det lyder logisk som de gjør i Danmark. Må en teste negativt for å komme inn hvor andre mennesker er . Så tror jeg det reduserer smitterisiko om det kun er folk som har testa negativt.Nå er ikke jeg forsker men synes det lyder rimelig selv om de ikke har vitenskaplig forskning for det.Men men sånn er nå det.. Synes det har blitt litt sånn tåpelig argumentasjon mot tiltak.På lik linje med at en er smitterisiko etter unødvendig reise , men om det er nødvendig reise trengte en ikke karantene :D
Nå så jeg eller et stykke hvor det kom frem at etter fritak, unntak, og andre arangementer, kun var 7% som har vært i hotelkarantene. Dette til tross for at vi vistnok har som de sier"verdens strengeste innreiseregime :D "


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... en-henlagt

2021-06-15 23.48.13.png
Noen av tiltakene er logisk. Det som gjenkjenner de logiske er at tiltakene hindrer at folk møtes. Det er jo det viktigste. Graden av tiltakene er ikke logisk. Nå er det svært få som dør (til andre fjotter: nei jeg ønsker ikke at bestemora de får en grufull død) og få innlagte på sykehus. Sykehusene har ikke vært overbelasted i noen faser av epidemien. Jeg leste ett sted at noen samfunn i USA var helt åpnet ved nyttår i 2021 og i tillegg gikk smitten ned, men de har kanskje bedre politikere enn Erna(noen mener det er hennes fortjeneste at det er så få døde).
Når vi ser på dødeligheten av covid9 vs vakciner så er det en stor fordel å ta vaksinen. I Norge har det dødd ca 800 pers. av ca. 150.000(x2?). pers. av covid19. Siste statistikk jeg så var at 1.400.000. har fått første vaksinedose og ca. 170 døde. Det hersker stor usikkerhet om hva folk dør av, det være seg vaksiner, covid, hjerteinfarkt eller annen dødsårsak. Dette er tall som skal bli tatt med en stor klype salt!
Spanskesyken. Jeg så en dansk dokumentar om spanskesyken. Høsten 1918 hadde sjefslegen i kjøben funnet kuren mot sykdommen, men det skulle vise seg å være langt fra riktig.

https://tv.nrk.no/program/KOID31008919
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3472

e-golf skrev: 16 jun 2021, 00:34 Noen av tiltakene er logisk. Det som gjenkjenner de logiske er at tiltakene hindrer at folk møtes. Det er jo det viktigste. Graden av tiltakene er ikke logisk. Nå er det svært få som dør
Det som kanskje ikke blir formidlet godt nok i disse covid tider, er at de er mer redd for 1. sammenbrudd av beredskapen av helsetjenester. 2. muterte virus som kommer på løpende bånd, før vi har nok ressurser til å hanske med de. Ser jo at både den engelske varianten og indiske er mer smittsom, og får vi en ny variant som også smitter lettere og i tillegg er mer dødelig, så er det jo ikke så vanskelig å forstå hvordan det vil utspille seg om vi ikke tar føre var grep.

Men ser jo hysteriet rundt og i tillegg så er det mange tomme kontoer som sprer ut konspirasjonsteorier og får med seg slike mediepersoner som Svein og Kari, og det er trist siden vi må stå sammen i det, og faktisk gå den samme veien. Kall det fascistisk eller tyrranisk men det er det som av og til er eneste botemiddelet for noe slikt. Se på det som en øvelse for neste pandemi vi kommer til å stå. Forhåpentligvis ikke i vår levetid.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#3473

e-golf skrev: 15 jun 2021, 23:18 Det er vel få tiltak som er vitenskapelig begrunnet utenom å holde avstand til andre. Russen blir nektet å rulle, men hvor er den vitenskapelige begrunnelsen for det? Jeg kjenner jeg blir mer og mer på parti med chartersvein:) Studenter i USA som er fullvaksinerte får ikke komme hjem umiddelbart, men må på karantenehotell. Tilliten synes fraværende!
Nå ble vel russen stoppet etter utbruddene var skjedd. Nettopp fordi det ikke var noe "vitenskapelig fakta" først og er vel noe av det samme.
Plasser en sporveisbuss ved siden av en russebuss. Vi har undersøkelser på sporveisbussen så vi har tiltak. Men russebussen har vi ikke så ok rull løs, til vi gjør egne erfaringer. Samt slike ord som "praktisk umulig "å nekte først, men åpenbart mulig å stanse etter smitten kom.
Om det var smitteforståelse så var det like smittefarlig på russebussen. Istedenfor å forholde seg til politisk "hva er lov"
On karantene så synes jeg det skulle fortsette med tiltak som også gjelder for vaksinerte, nettop fordi det ikke foreligger undersøkelser om hvor mye eller lite de er smittebærere.
I Englang var de nede på nesten 2000 smittede om dagen , nå ligger det på 7til 8000. En tredjedel av de smittede siste uke var vaksinert. Ukent for hvor lenge siden. Av de siste noen og 40 som døde var over 20 vaksinerte, de fleste kun med en dose, og 7 med 2 doser.
Her kommer det flere og flere unntak for testing av vaksinerte.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#3474

Ut fra argumenter mot tiltak så er det muligens synd at russefeirng ikke nødvendigvis er en internasjonal forteelse.
Da blir det lite forskning og vitenskaplige fakta om fenomenet rulling.
Men jeg tror fremdeles at det kan cære en kilde til smittespredning selv om det foregår utenfor Oslo., men har selvfølgelig ikke forskningsresultater å henvise til .

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news ... =share-btn
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#3475

e-golf skrev: 15 jun 2021, 22:47 Hva er det du mener med koronafornekter? Er du på samme bøygen som nrk journalisten som mente at folk som hevdet at viruset kom fra laben i wuhan er som klimafornektere?
Med det tenker jeg på en som benekter at korona i det hele tatt eksisterer. At det bare er et påfunn. Som avdøde Hans K. Gaarder. Fornekteren som ironisk nok døde av korona. Nevnte Jaquesson er også slik. Samme med Pål Steigan. Sammen med en morbid blanding av folk fra alternativ-bevegelsen, mange høyre-ekstremister, noen generelt forvirrede. Mange er åpenbart paranoide og i psykisk ubalanse. Fellesnevneren for svært mange av dem synes å være at de på en eller annen måte har falt utenfor samfunnet og er ute av stand til å forsørge seg selv.
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#3476

Wood1958 skrev: 15 jun 2021, 11:25 Løsninger på vei med godkjenning av vaksinasjoner, forløpig for Nordmenn og de med Norsk personnummer., Eu borger, US vistnok også.
Om det da blir pålagt testing regelmessig til karantenebevis, utlagt til private aktører, som skal få refumdert av staten som det nevnes.Kan dette muligens bli et dyrt besøk fra Asia.
Er vi da rasister?
Om de må betale tester for sertifikat og vi slipper
Har vi da 2 prissystem?
For prinsippet blir vel det samme ?


2021-06-15 11.22.51.png



https://www.dagbladet.no/nyheter/loser- ... t/73904848
Følger opp, noen ganger jobbes det hurtig.
En "bruksanvisning"for å få registret vaksine fra utlandet i det Norske systemet. Det står ikke noe begrensinger om fra hvor her.
Men henvises også til samtale,med fastlegen i Norge . Mulig han/hun vet. Om en har.
2021-06-16 10.52.36.png


http://www.vg.no/nyheter/i/oA48mW/naa-k ... nfor-norge
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3477

Har fått melding om at jeg kan bestille time for Pfeizer vaksine i Norge, men i og med at jeg ikke kan ta med fruen, og ta minst kommer til å ta 4 måneder (12 uker mellom shotsene) så venter jeg på vaksine her til høsten eller nyåret. Det får bli som det blir.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4142
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#3478

Phay skrev: 16 jun 2021, 11:05 Har fått melding om at jeg kan bestille time for Pfeizer vaksine i Norge, men i og med at jeg ikke kan ta med fruen, og minst kommer til å ta 4 måneder (12 uker mellom shotsene) så venter jeg på vaksine her til høsten eller nyåret. Det får bli som det blir.
Får håpe dere får det enklere med planleggning der. Du kunne vel risikert å planlegge reise hit å få bomtur med endrede vaksineplaner her i tilegg.
Brukeravatar
e-golf
Innlegg: 322
Registrert: 07 jun 2018, 22:57

#3479

SomLao skrev: 16 jun 2021, 10:32 Med det tenker jeg på en som benekter at korona i det hele tatt eksisterer. At det bare er et påfunn. Som avdøde Hans K. Gaarder. Fornekteren som ironisk nok døde av korona. Nevnte Jaquesson er også slik. Samme med Pål Steigan. Sammen med en morbid blanding av folk fra alternativ-bevegelsen, mange høyre-ekstremister, noen generelt forvirrede. Mange er åpenbart paranoide og i psykisk ubalanse. Fellesnevneren for svært mange av dem synes å være at de på en eller annen måte har falt utenfor samfunnet og er ute av stand til å forsørge seg selv.
Pål steigan er vel ikke falt utenfor samfunnet og ikke i stand til å forsørge seg selv, ikke jaquessen heller så vidt jeg vet, men du tenker kanskje på alle de som er kritisk til noen av tiltakene som er satt inn? De kritiske er i tillegg full av kviser, sår i rompa, har dårlig ånde og er låghalt:)
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#3480

e-golf skrev: 16 jun 2021, 14:49 Pål steigan er vel ikke falt utenfor samfunnet og ikke i stand til å forsørge seg selv, ikke jaquessen heller så vidt jeg vet, men du tenker kanskje på alle de som er kritisk til noen av tiltakene som er satt inn? De kritiske er i tillegg full av kviser, sår i rompa, har dårlig ånde og er låghalt:)
Nå tror jeg kanskje du misforstår med vilje all den stund jeg skrev i innlegget du siterte: "Med det tenker jeg på en som benekter at korona i det hele tatt eksisterer. At det bare er et påfunn." Og det er noe ganske annet, ikke sant ? Kritikk er en ting. Paranoid og samfunnsødeleggende konspi-vås noe ganske annet.
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»