RobertX's STORE slanketråd!

Svar
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#41

Thaibreak skrev: 14 des 2017, 11:28 Egg skal jo være godt for andre ting også, og du trenger styrken før turen til Hua Hin :D

Du fortjener kred for alle kiloene du tar av, Robert, og for "the effort". Slikt er vanskelig. Og det er alltid slik at de siste kiloene man tar mål av seg å gå ned, er de vanskeligste. Men de kommer nok!

I Thailand, når du kommer dit, skjer gjerne ett av to. Enter går man ned, fordi man svetter mye, mosjonerer, og fordi thai mat er relativt slankende, med ris og kylling i sentrum.
Eller man går opp, fordi man sitter på baken hele dagen, kjører rundt på moped, og gjerne spiser godt på europeiske restauranter. Mat og drikke er jo billig i Thailand. En utfordring det der!

Du havner vel i første kategori, kjenner jeg deg rett ;)
Planen er å havne i kategori 1 ja :D

Skal bunkre opp med et godt lager med vann når jeg ankommer. Handle inn et par brett med kullsyreholdig vann, 1/2 liters flasker med vann og store flasker med vann. Så det blir å altid ha godt med vann tilgjengelig. Stappe et par 1/2 litere vann i ryggsekken før jeg stikker til sentrum feks.

Til middag kan det være jeg unner meg en cola om jeg føler for det, men ikke hver dag. Maten blir mest kylling/svin thairetter og må sikkert jobbe opp toleransen litt i forhold til chilli :lol:

Vurderer også å ordne meg med en eggkoker slik jeg har i Norge og et par brett med egg. Enkle proteiner/fett. Om de ikke har eggkoker der så tar jeg med meg på neste tur.

I dag har det vært null Nutrilett Kokos Snack, og jeg kjenner romlingen har avtatt betydelig. Føles ikke lenger som jeg er et vandrende gasskraftverk. Blir spennende å se om jeg klarer 104 mot slutten av uka.

3 egg så langt i dag (kl 13.15). Koker 4 i slengen som jeg fjerner skallet på og legger i en boks. Egentlig tullete at jeg har kjøpt proteinbars også når egg er en betydelig mer naturlig løsning. På den annen side er proteinbars litt som å spise sjokolade. Så man stagger søtsuget på en grei måte med de. Men fra nå av blir det egg, og kun proteinbars om jeg må ha noe som ligner sjokolade :lol:

Tikket akkurat inn en mail fra Norwegian her som sier "Om 20 dager reiser du til Bangkok!". LOVELY!
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#42

" Til middag kan det være jeg unner meg en cola om jeg føler for det, men ikke hver dag. Maten blir mest kylling/svin thairetter og må sikkert jobbe opp toleransen litt i forhold til chilli "

Cola har jeg unnet meg i all tid, men om noe, så kan jeg faktisk anbefale å vanne ut colaen 50%. Det har jeg gjort en lang stund, og har vennet meg til den smaken. Det er skitgodt, spør du meg. Man slipper kullsyra som brenner, og det er mye sunnere. En halvering av stoffer man helst ikke skal ha, mens smaken fortsatt er der. Mange stusser sikkert over et slikt råd, men jeg tror det er fordi man ikke har prøvd selv. Men colaen (og vannet) må naturligvis være kald.

Dette var noe jeg måtte gjøre mht. den krefttypen jeg hadde, og det har absolutt ikke vært noe tap for meg.

Ellers ser jeg du ikke har stor toleransegrad hva chili angår. Samme her. Jeg klarer ikke å spise spicy mat, men har heller ikke ville venne meg til det. For meg er spicy mat å fjerne smaksløkene, noe jeg i aller høyeste grad vil bevare 100%. Jeg spiser mye thai mat, og kona er den beste kokken jeg vet om, men man trenger faktisk ikke å bombardere thai mat med chili. Jeg bestiller alltid mat uten chili, og det er aldri et problem.

Noen vil sikkert kalle meg pingle, men det er rett og slett fordi jeg så gjerne vil smake mat. Jeg elsker å spise. Men ikke de gangene jeg har spist spicy mat, og ikke smakt filla. Kun krydderet og chilien. Det er ikke å spise for meg.
Jeg spiser mange andre typer av krydder som fremhever smaken, noe chili aldri gjør for meg.
Hebba
Innlegg: 19
Registrert: 08 nov 2017, 16:28

#43

Det med å vanne ut cola og ikke ha kullsyre er ikke min greie .Jeg mener at hvis man skal ha brus så må det være kullsyre,hvis ikke kan man kjøpe seg saft.Jeg synes at cola er den beste brusen en kan få.Nå er ikke jeg overvektig så jeg slipper problemet med kaloriene.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#44

Thaibreak har jo en god grunn til å vanne ut brus da :) Det er noe med det å ha litt kullsyre i drikken som gjør det ekstra forfriskende. Jeg synes det går fint med mineralvann jeg da. Utvannet Cola kan jo prøves. Kan umulig være værre enn cola og kaffe som jeg ved et par anledninger har vært litt uheldig å blande :P

For tiden er Ramlösa Citrus en fin kosedrikk utpå kveldingen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#45

Er ikke uenig i det, Hebba. Cola skulle alltid fortæres slik den var for meg også.
Det var, som Robert skriver, spesielle omstendigheter som gjorde at jeg enten måtte slutte å drikke cola, eller vanne den ut. Og var forsåvidt en ting å anbefale de som ikke vil drikke cola daglig av hensyn til vekt.

En annen ting ved det, er at man slipper ubehag som oppstår etter mye coladrikking, og deretter noen dagers opphold. Det har alltid gitt meg hodepine. Det ligger en slags avhengighetsgreie der.

Ja, jeg vet, jeg har mye rart for meg ;)
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#46

Kroppen vår har litt forskjellig biologi vøtt :) Det som er bra for èn kan jo være omtrent gift for en annen.

Man må prøve seg fram hva som fungerer bra for en selv. Å høre på andres råd tar man med en ekstra klype salt. Det er mye som er verdt å prøve for å finne sin egen "god form". Men ikke gå på akkord med din egen trivsel og behag. Du må like kostholdet for å holde det over tid.

Jeg hadde jo aldri klart å gå på Nutrilett diett om det smakte dynge. Så slik sett hjalp sikkert aspartamen med det :lol:

Å forsøke å tilvenne seg noe man omtrent får brekninger av er bare tull. Da hjelper det ikke om resten av verden synes dette er helt fantastisk mat.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Hebba
Innlegg: 19
Registrert: 08 nov 2017, 16:28

#47

Thaibreak skrev: 14 des 2017, 17:45 Er ikke uenig i det, Hebba. Cola skulle alltid fortæres slik den var for meg også.
Det var, som Robert skriver, spesielle omstendigheter som gjorde at jeg enten måtte slutte å drikke cola, eller vanne den ut. Og var forsåvidt en ting å anbefale de som ikke vil drikke cola daglig av hensyn til vekt.

En annen ting ved det, er at man slipper ubehag som oppstår etter mye coladrikking, og deretter noen dagers opphold. Det har alltid gitt meg hodepine. Det ligger en slags avhengighetsgreie der.

Ja, jeg vet, jeg har mye rart for meg ;)
Hadde ikke fått med meg grunnen til at du vannet ut colaen,men jeg skjønner det no.Jeg kjenner til avhengigsgreian der ja,jeg legger inn perioder uten jeg også.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#48

Sluttet like godt med brusen og øl den 19 oktober ifjor, og har ikke drukket en øl etter det, men noen få brus har jeg unnet meg innemellom. Kanskje totalt 10 brus. Det som er så rart, er at det man syntes smakte så godt før og fikk sug etter, er plutselig ikke så godt når man har holdt opp en stund. Nå smaker ikke den fantastiske thai maten som er smekket med sukker og alt annet skit så godt heller lenger, så man tvinger seg selv opp i ett hjørne med å gjøre en innsats for å begynne å ekperimentere med litt mer ren mat, og få den til å smake godt.

Men min innstilling er at mat ikke trenger å smake så himla godt hver eneste måltid, og at man kan kose seg litt innemellom, for å få noen få høydare.
🌞
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#49

Noodle skrev: 02 nov 2017, 08:25 Jepp. Klar urin er en fin indikator på at det står greit til.

Jeg tror jeg ligger på 3+ liter vann om dagen i Norge. Mer i Thailand. Har nesten alltid et glass vann ved siden av meg.
Helt klar urin er ikke det beste men en lys gul urin. Kan lese litt på linken under, om hva forskjellig farge på urin sier oss..

https://veientilhelse.no/8-ulike-typer- ... elsen-din/

A.H.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#50

I dag begynte vekta å bevege seg i rett retning igjen :-) 104,8 kg. Føles og vises veldig godt nå :D

Fokuset mitt når jeg kommer meg over til Thailand for 3-måneders turen min blir å stramme opp magemuskulaturen og få trent overkroppen så godt det lar seg gjøre. Beina og ryggen er egentlig godt trent av å slepe rundt på all den ekstra vekten :lol:

En ting som er litt snedig er at jeg er blitt dårligere i ryggen de siste ukene. Men jeg lurer på om det er en sammenheng med kroppsfasongen og at jeg nå kan strekke/bøye meg mer enn på lenge. Når jeg legger meg flatt på ryggen og trekker opp beina så er det som om noen knuser et knekkebrød :D Har også fått mer stråling ned igjenom skinka på venstre siden. Og dette er altså uten trening!

Forrige gang jeg klarte å komme meg ned i dette vekt-sjiktet så røyk jeg jo på en solid karamell med nettopp ryggen. Men den gang trente jeg. Akkurat nå er jeg glad jeg tar dette med ro og lar kroppen jobbe selv uten for mye tøy, bøy og bevegelse. Den biten får jeg komme igang med når jeg har nådd den vekta som jeg føler passer min kropp.

Ut fra beinbygningen min etter alle årene med tunge løft og trening så vil jeg tro den ligger på ca 90-95 kg. Noe under det tror jeg ikke er lurt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»