Kosthold og kosttilskudd

wiking
Innlegg: 440
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#31

Kolami skrev: 11 jun 2018, 17:07 ?
Jeg så på nrk eller var det bbc? for flere dager siden..de testet hva som var best å drikke etter trening...det var mye mye mer..om hvilke egenskaper ulike grønnsaker og frukt hadde etc..


Uansett, melk gir den beste erstatning etter trening iforhold til veske..hva det angår proteindrikk så var ikke det med i testen..men proteindrikk sies å ikke ha noen virkning når man trener underveis..
Jeg så et program på tv om tilføring av drikke under trening. Ja det har effekt å bruke noe tilsvarende sportsdrikk i forhold til vann. Men hvis man f.eks skal slanke seg er det lurt å ikke drikke den men bare ta den i munnen og spytte den ut. Hjerne tror den får karbohydrater altså energi - dermed yter kroppen mere . Og dermed hvis jeg tolket dette rett vil man nok slanke seg mere. Derimot hvis man drikker sporstdrikken vil man tilføre kallorier. Nb: veske har man nok behov for hvis det er varmt. Ellers når det gjelder mat spiser jeg det jeg har lyst på. Tar jo litt multivitaminer selv om noen sier at det har lite effekt hvis man spiser et allsidig kosthold.
You Never walk Alone :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#32

På veien til min gode helse som fortsatt er under utbedring, men bedre enn noen gang fysisk og psykisk sett under ett, så har jeg funnet frem til enkle virkemidler.

Vi begynner med frokost kl 07:00 Mandag til Fredag
En kopp havre
4 spiseskjeer youghurt av type nøytral Gresk youghurt
1 - 2 bananer alt etter str

Noen vil tro at dette er kjedelig og for lite, men tro meg, det er kjedelig ja, men det er også en av grunnene til å spise nettopp kjedelig mat, så det ikke stimulerer nettopp appetitten til å spise mer etter frokosten. En får i seg nok næring til å komme seg igjennom første delen av dagen til Lunsj. Litt sulten av og til men det har ingen dødd av så langt jeg vet, og god trening i å disiplinere seg selv i å kjenne på litt sult av og til er bare sunt. Det er det samme med å være litt trøtt, men allikevel holde det gående, og så går det bort av seg selv etter en stund. Men begynner man å drikke "Red Bull" så er man på karusellen med en gang, og har ødelagt alt av den naturlige måten å korrigere energi på. Som ett eksempel når man gir etter for følt sult eller tretthet. Nytt fra sist jeg skrev litt om frokost er at jeg har kuttet ut protein pulver totalt nå. Trenger det ikke overhode slik jeg trener nå i forhold til før, og hva målet er. Mer enn nok proteiner i kosten for å opprettholde muskelbalansen.

Her er litt mer om Havre

1. Kontrollerer kolesterolnivået

2. Styrker immunforsvaret

3. Stabiliserer blodsukkernivået

4. Gir energi

5. Forbedrer fordøyelsen

6. Bidrar til vekttap

7. Flott for nervesystemet

Les mer om hvert punkt her
https://veientilhelse.no/grunner-til-a- ... havregryn/

Lørdag og søndag er det egg og bacon på hjemmelaget brød.
🌞
Reinkarnert Pelle
Innlegg: 451
Registrert: 13 mar 2020, 14:54

#33

Phay skrev: 27 jun 2020, 02:35
Her er litt mer om Havre

1. Kontrollerer kolesterolnivået

2. Styrker immunforsvaret

3. Stabiliserer blodsukkernivået

4. Gir energi

5. Forbedrer fordøyelsen

6. Bidrar til vekttap

7. Flott for nervesystemet
Akkurat som å lese forskning på hva meditasjon eller å motta massasje kan føre til :D

Så her er det bare å stresse på og dytte i seg havre :mrgreen:
Livet mitt er en dans på nevroser :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#34

Reinkarnert Pelle skrev: 27 jun 2020, 05:27 Akkurat som å lese forskning på hva meditasjon eller å motta massasje kan føre til :D

Så her er det bare å stresse på og dytte i seg havre :mrgreen:
Vi har alle ett valg når det kommer til å velge hva vi vil tro på og ta til oss. Noen lykkes bedre enn andre, og det har kanskje mer med genetikk å gjøre enn noe annet. Så det som virker på en, er ikke nødvendigvis bra for andre. Speseilt ikke om man føler stress vedrørende det man skal gjøre, enn å føle man blir tilfredstilt med informasjon man velger å tro på, og som igjen gir en håp og energi til å gjennomføre. Som sagt det er lett å glemme at en har vært syk, og trengte forandring når en har gjennomført og i stor grad lykkes med det i ettertid. Alt før en fant den riktige veien er glemt. Fomlinga, snarveier en prøvde også videre, for så få en aha opplevelse at helt normalt kosthold med moderate modifikasjoner er faktisk den beste for en. Må si det var mer stress å streve med samvittigheten for å ikke lykkes, en bare forenkle alt, bruke normale daglidagse dagligvarer, og gjennomføre uten å måtte ha dårlig samvittighet, streve, føle sult, fysen på ett eller annet, og kjenne at hverdagen ble lettere og lysere. Som sagt alt det før er glemt.

Det før var umøtelig stress, og det bare av å prøve å slappe av.
🌞
MrDemongas
Innlegg: 1014
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#35

Mange kloke ord, Phay. Selv har seg kutta ut ruccolaen på frokosthamburgeren og jeg merker stor forskjell. :mrgreen:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#36

Hehe bare så du er klar over det så slår bananer ut mer enn sjokolade på blodsukkeret :D

https://www.youtube.com/watch?v=_fqpD3v_aOQ&t=431s

Men du har vel ikke noe problemer med blodsukkerverdiene? Så da er det bare tut og kjør :-D For meg utgår derimot bananer. Avokado inneholder dobbelt så mye potassium som bananer så det er en fin erstatning. Prøver å spise 1 avokado om dagen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#37

[mention]RobertX[/mention]

Da er vi jo tilbake igjen med det å lese den informasjonen man har tilgang til, og se det utifra sine behov.
Takeaway. Bananas are a safe and nutritious fruit for people with diabetes to eat in moderation as part of a balanced, individualized diet plan. A person with diabetes should include fresh, plant food options in the diet, such as fruits and vegetables. Bananas provide plenty of nutrition without adding many calories.


A person can include well-controlled amounts of banana in the diet if they have diabetes.

The vitamin, mineral and fiber content in banana can add nutritional benefit for people with diabetes, as long as an individual does not eat excessive portions.

Authors of a small study in 2014 gave 250- or 500-gram (g) breakfast servings of banana to fifteen participants with type 2 diabetes and 30 with high cholesterol levels in their blood.

They found that the banana serving did not have significant effects on blood glucose directly after eating, but eating the servings every morning significantly reduced fasting blood glucose.

However, the study authors accept that a larger study would be necessary to confirm the glucose-reducing effect of bananas in a clinically useful way.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319992
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#38

Ser jo at han skal spise to store banananer, mens jeg har en liten thai banana i min frokost :)

Så det går nesten 3 små thaibananer på en slik stor en. Så alt med måtehold. Feks hjemme om jeg skal søte opp frokosten litt, så er det med en teskje helst blåbær, eller jordbær syltetøy.

En ting jeg glemte vedrørende frokosten min, er jo selvfølgelig litt forksjellig med nøtter, som mandler, paranøtter, og valnøtter, 5 - 6 stk pr dag. Igjen alt med måtehold, og ingen vits i å overdrive noe som helst, siden man spiser litt av alt så og si daglig, og balanserer kostholdet opp mot næringsverdier, og kalorier uten at jeg sitter og veier og teller hver dag. Men man har lagt seg til å spise en halv porsjon med ris feks, så kan man spise en skikkelig biff, eller kotelett med fett på, og to ganger i uka har lagt inn fisk i kosten.


Dagens overskudd av grønt for med gårsdagens middag og egenprodusert mais, og dagens middag.


70FB84FA-041D-4ACE-A50B-C97D58660E21.jpeg
7BB6E161-04D1-4E12-9B4F-A946C4F5B2B9.jpeg
235EC904-72AB-4527-B920-C4A69FF8236F.jpeg
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#39

Da skal jeg gjøre tilsvarende test han gubben gjorde :-D skal innom og kjøpe en banan i morra og så tester jeg mandags morgen.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Helse, trening og kosthold»