iPhone fotografering

Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#21

LR for mobil er som Noodle nevner et veldig bra tips til programvare for håndtering av bilder på mobil og nettbrett.

Når det gjelder Asianet komprimeres ikke bilder her så lenge de er innenfor begrensninger for størrelser satt av forumsprogramvaren. Som også nevnt i tråden MÅ det nesten settes begrensninger på størrelser på opplastede filer da bilder spesielt tar veldig stor plass. I tillegg vil også bildene lastes i størrelsen de er lastet opp i, og dette vil gjøre brukeropplevelsen dårligere på forumet. Det vil resultere i at hadde et medlem lastet opp 5 bilder i max størrelse så snakker vi 100 MB på et innlegg, og dette skaper mye og unødvendig trafikk i tillegg til at lagringsplass raskt måtte økes til et helt annet nivå.

Tilbake til det med komprimering så er ikke nødvendigvis det så stor utfordring som mange tror, det som er viktig er ofte å ha kontroll på komprimeringen selv. Således er det f.eks. mange anbefalinger på Facebook for hvordan man skal få best mulig bildekvalitet på det man laster opp. Bilder som ser helt greie ut på skjerm fra Facebook er ofte ikke mer enn 150-300 KB.

Anbefaler gjerne å ta en titt på tråden Bilder i innlegg

Der viser jeg i første tråd hvor bra bildene kan være når man tar kontroll på komprimering selv. Bilder jeg har benyttet kommer opprinnelig fra RAW-filer på rundt 20 MB, eksportert i LR med 2048 piksler i breddeformatet til litt over 2 MB og til under 500 KB. Trykker man på bildene er det ikke store forskjellene og man må nesten studere disse svært nøye for å finne noe. Til skjermvisning på et forum er de minste filene mer enn bra nok til tross for at de er komprimert ganske så mye.

Filer på 20 MB er ikke engang nødvendige for print i A3 størrelser og hvertfall ikke for skjermvisning.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
LoYou
Innlegg: 115
Registrert: 21 okt 2017, 09:44

#22

[mention]tdr[/mention]
Hva med å skalere ned bilden automatisk hvis de er "for" store ?

Kan jo være at denne er til hjelp: https://jerrywalsh.org/2009/automatical ... -0409.html

eller denne https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=1696215
...
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#23

LoYou skrev: 12 jan 2018, 19:50 @tdr
Hva med å skalere ned bilden automatisk hvis de er "for" store ?

Kan jo være at denne er til hjelp: https://jerrywalsh.org/2009/automatical ... -0409.html

eller denne https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=1696215
...

Skulle gjerne gjort det, men ingen av de er støttet av den versjonen av forumsprogramvaren som kjøres, kun støtte til tidligere versjoner.

Når det er sagt har det denne uken kommet en ny versjon som installeres på testserveren min i løpet av helgen. Får håpe slik funksjonalitet er kommet på plass da det har vært framsatt som et ønske av mange forumseiere.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#24

Det absolutt beste med telefonen er at den alltid er med. Selv på sykleturer. Det er ikke kvalitet til store utskrifter hvis man driver med den slags, og i vanskelig lys er den håpløs, men til snapshots som de under ser jeg ingen grunn til å bruke annet enn telefonen.

Ny sykletur + torsk (den var for øvrig fascinerende smakløs) til middag.
photo-5-9.jpg
photo-5-8.jpg
IMG_1138.jpg
IMG_1105.jpg
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#25

Bilder som ser bra ut på mobilen kan fort se uskarpe ut når de blåses opp på skjerm eller printes store på papir. Særlig innendørsbilder og motiver i dårlig lys. Det er jo der speilreflekskameraene er overlegne, der man kan bruke et lyssterkt objektiv og blitz, og justere blender, lukker og ISO som man vil. Og aller helst sette hele sulamitten på et trebeint stativ med en trådløs fjernutløser. Da får man skarpe fotos. Skal likevel teste ut kameraet på min nye iPhone 8 når jeg får tid.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#26

Har hatt kamar sjuka i 50 år

Nå bruker ikke annet en smart telefon

Har iPhone x ,

Forbløffende brukbare fotos

Så slippern og dra med et ekstra kamra!

I vertfall holder det til bruk på asianet

Eposter etc,,

Kamrasalget har stupt

Etter de brukbare kamra e på smarttelefon
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#27

riflefish skrev: 13 jul 2018, 04:45 Har hatt kamar sjuka i 50 år

Nå bruker ikke annet en smart telefon

Har iPhone x ,

Forbløffende brukbare fotos

Så slippern og dra med et ekstra kamra!

I vertfall holder det til bruk på asianet

Eposter etc,,

Kamrasalget har stupt

Etter de brukbare kamra e på smarttelefon
Ja, det har vært en enorm utvikling det siste tiåret. Nær alle mobiltelefoner har nå de specs man trenger, det kan zoomes inn, og bildene blir nærmest krystallklare. Jeg hadde et fint Sony-kamera for en del år siden, men vi solgte det i en butikk for brukte kameraer, pc`er og telefoner i Thailand. Det trengtes rett og slett ikke lenger.

Noen ønsker fortsatt å ta nærbilder, bilder i fart etc. som krever litt mer, så butikkene går ikke tomme for kameraer med det første, men de er helt klart mer sjelden å se.
Svar

Gå tilbake til «Fotografering»