Fotobok app? Facebook, foto knudsen, Japan Foto osv

Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Wow, tenkte jeg, dette blir bra, for jeg har nettopp lastet ned Foto Knudsen sin app, og har såvidt satt inn noen bilder, men så tenkte jeg på pixel oppløsningen, også videre, men så begynte jeg å lese betingelsene for bruk av informasjon til diverse tracking, reklame, statistikk også videre, så det er ikke aktuelt overhode, selv om en bruker sosiale medier fra før, og sannsyneligvis allerede har solgt sjela si for lenge siden. Glad jeg ikke er ung idag, og kan gi litt faan i fremtiden.

Noen som har prøvd seg på noen fotobøker her inne?


🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#2

Har tidligere brukt Foto Knudsen for å få laget fotobøker som har vært gitt som julegaver. Min avdøde bestemor og en tante fikk fra meg for noen år siden og for de var det den beste gaven de kunne få. Personlige gaver med bilder over tid gjorde at fotobøkene ble mere brukt enn hvilken som helst annen gave de hadde fått. Spesielt min bestemor satt særdeles stor pris på fotobok.

Var fornøyd med kvaliteten hos Foto Knudsen, men det er en ting du virkelig må være oppmerksom på. Det gjelder for såvidt hvilken som helst leverandør. Det er at bildene gjerne blir mørkere på print enn man forventer. Jeg opplevde det da jeg fikk laget den første fotoboken.

Grunnen er enkel: de fleste har for mye bakgrunnslys på skjermen man ser bilder på og det tar sjelden leverandører av fotobøker god nok høyde for. De som jobber med print har kalibrerte skjermer med egne fargeprofiler. I tillegg vil de helst ha bildene mottatt i SRGB. Ser man i Photoshop kan man sette ulike profiler på bilder og Adobe RGB er noe mange jobber i, men er sjelden optimalt for print. Jobber man med egenprodusert grafikk går det gjerne i CMYK. Mange hensyn som profesjonelle tar som vi vanlige ikke tenker på. Fotoskriverne er også kalibrerte. Med jevne mellomrom rekalibreres utstyret.

På den ene MacBook Pro’en min har jeg en kalibrert fargeprofil. Skulle jeg i dag levere noe til print kan jeg aktivere disse innstillingene og treffe nærmere på print enn hvis jeg sender inn bildene slik innstillinger på skjerm er til daglig.

Hadde kalibrert min Mac Mini med skjerm mot min printer også, men den kalibreringen har liten verdi da jeg kjøpte ny skjerm uken etter det ble utført. Kan kjøre ut et testprint for visuell sammenligning. Tilnærmet bra, men ikke helt nøyaktig.

Har lokalt fått printet ut bilder i større format hos en leverandør av print, største i 70*100 cm og har brukt kalibrator derfra slik at jeg har hatt større kontroll på resultat. I tillegg har jeg selv gjort oppsettet på produksjonsutstyret der og dermed fått tilpasse ting direkte. Er heldig som har mulighet til det på store print.

Klarer man ha det med lysstyrke i bakhodet, gjerne justere litt ned i forhold til normalt på skjerm så er resultatene på fotobøkene jeg mottok av god kvalitet. Må nok også tilføye at mottakere av disse fra meg ikke tenkte noe om mørke bilder. Man blir nok mest kritisk selv til bilder man har tatt.

Når det gjelder app så ble det installert noe på PC og den var enkel og grei i bruk. Leveringstiden var også god.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Fotografering»