DJI Osmo Action - i strupen på GoPro

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

DJI som har vær mest kjent for sine droner og gimbals lanserte for noen måneder sitt kompakte og lommevennlige DJI Osmo Pocket, et kamera med innebygget mekanisk bildestabilisator. Kameraet var noe helt nytt uten direkte konkurrenter og ble rask sammenlignet med GoPro sine action kamera selv om forskjeller er store.

Nå har DJI også lansert DJI Osmo Action, et spennende kamera som er en direkte konkurrent til GoPro Hero 7. Tester på YouTube viser at DJI sitt første kamera virkelig er noe GoPro må frykte.
Når det gjelder bildekvalitet så har DJI mye høyere bitrate enn GoPro, 100 vs 78 Mbps ved 4K 60fps som gir mindre komprimering. Er også mulig å filme i HDR i 4K.
Helt rå bildestabilisator og også frontskjerm som noe nytt. Mulighet til lettvint å skru på tilleggsutstyr på batteriet, bedre batteritid enn GoPro og ikke minst kompabilitet med tilleggsutstyr og fester fra GoPro.

På ulike nettsider og forum er det mange som kvitter seg med GoPro Hero 7 nå. Ikke det at GoPro er dårlig, men her har de kanskje for første gang møtt en reell konkurrent blant action kamera.

Finnes mange gode videoer som sammenligner disse på nett allerede og ser nok ut som at DJI Osmo Action virkelig er å regne med fremover.

Tror nok det ville blitt mitt valg skulle jeg kjøpe action kamera i dag, og er usikker på om jeg hadde kjøpt mitt DJI Osmo Pocket når jeg ser hva DJI Osmo Action kan.


Foto: DJI
Foto: DJI


https://youtu.be/hw395xauxdI



Først erobret de himmelen - nå vil de ta GoPro

I en årrekke har DJI levert de heftigste dronene for forbrukermarkedet, og annet enn flygende enheter, har selskapet også produkter som det stabiliserte kameraet Osmo, mobil-gimbalen Osmo Mobile og den langt mindre Osmo Pocket.

Nå går kineserne inn for å kapre markedsandeler i actionkameramarkedet, med Osmo Action – et kamera som i hvert fall på papiret går ganske rett i strupen på GoPro Hero 7.

Det kan bli spennende – i motsatt retning prøvde GoPro seg med en drone for noen år siden, men det gikk ikke så veldig bra …


DJI Osmo Action Camera Captures Every Adventure in Stunning 4K Detail


DJI, the world’s leader in civilian drones and creative camera technology, building on its heritage of advanced image stabilization, takes a bold new direction with the Osmo Action camera. Using DJI’s unparalleled experience with capturing smooth and stable videos in the most demanding environments, Osmo Action is as rugged as it is sophisticated, opening worlds of creative potential for professionals and adventure seekers alike.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Mangler litt på aerodynamicen for å bruke det som hjelmkamera på motorsykkel. Blir sliten i lengden å ha den toppmontert eller på siden.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Phay skrev: 21 mai 2019, 11:52 Mangler litt på aerodynamicen for å bruke det som hjelmkamera på motorsykkel. Blir sliten i lengden å ha den toppmontert eller på siden.
Kanskje Sony sine action kamera som får en helt annen profil ville være noe å prøve. Det nye FDR-X3000 får også gode omtaler.
Er dessverre noe høyt priset etter min mening.

Har en eldre variant med Full HD. Ikke testet til det bruket du ønsker, men ser jo mer aerodynamisk ut.


05AC6710-2D4A-4F67-AE49-87B103E68937.jpeg
B97D732D-E67A-4D93-A69C-DACCB151FC05.jpeg
Foto: Sony
Foto: Sony
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Er vel Sony FX3000R som er tingen tror jeg. En pakke med kamera og litt duppeditter for rundt 15.000 baht via Lazada. Er ihvertfall det kameraet jeg vurderer å oppgradere til. Mitt GoPro Hero6 gir fantastiske bilder, men lyden og stadige problemer med lengre video-opptak på kjøretur gjør at jeg kvitter meg med det.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Svært få som bruker kameranen for hva det er verdt, og har behov for full oppløsning, da flesteparten redigerer kortere snutter og laster opp på sosiale medier. Det er slutt på eviglange kvelder med opptak fra ferien en viser på tv i forskjellige anledninger. Det var jo også en anne tid da vi ikke var så mettet på levende bilder som nå, og i tillegg har høyere krav til hva som underholdende og interessant. Vår konsentrasjonsevne er også betraktelig lavere jo lengre snuttene blir uten fyll og innhold, og man bare ser bilder.

Vel, minutt for minutt har jo vært en suksess, men det er jo fordi man kan ha det gående i bakgrunnen, og ikke nødvendigvis nistirrer hele veien, og at man har høydepunkter som samles senere på kvelden med annet stoff også fra siste døgns tur, og ikke misnt lokale rariteter, og underholdning.

For mitt vedkommende så blir det mest for egen sikkerhet om noe skulle skje, og ikke minst en debrief mulighet for næruhell, og noen få høydepunkter som kan streames live, eller redigeres senere for å mimre litt.

Så alle kameraene her vil fungere bra for meg, men det er det med litt høy fart, og muftmotstand også, da spesielt med hjelmkamera, og at man har ett kamerahus som tåler litt fuktighet. Der kommer DJI Osmo godt ut ser i forhold til de andre, da den er vanntett ned til 11m. Hadde de bare tenkt litt mer strømlinjede former, så hadde det vært perfekt, som det håndholdte de kom med tidligere, der var de inne på noe.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Fotografering»