Smart tv

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#11

RobertX skrev: 09 feb 2018, 01:24 Mitt tipps er å kjøpe en WeTek 2 Play mediaboks med android operativsystem. Den leverer 4K.

OLED er dyrt men sinsykt bra bilde. QLED er nesten like bra.

Min anbefaling er å kjøpe TV ut fra bildekvalitet. Operativsystem og apper kan ofte havne på etterskudd og er da best å få innhold fra en ekstern boks. Satelitt/kabel rett på TV fortsatt selvsagt.
hvis man skal gå for 4k sendinger så lurer jeg litt på hvordan det fungerer i thailand ettersom streaming må være perfekt selv på 1080hd for min del..ais 50/20 linje btw..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#12

Ol sendinger!

Har kjøpt og betalt for « expressVPN plan»

Men får ikke til og se ol sendinger?

Står: at kan ikke brukes der fu oppholder deg»
Kunne velge to land valgte norge og sverige»

Hva gjør en nå,,

Veldi takknemlig for en « oppskrift»
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#13

Prøv å gå inn på ExpressVPN settingene og hak på at ExpressVPN skal laste opp ved oppstart. Så restarter du maskineriet igjen. Det kan være "geolokasjon" greia til apple? På android funker det fint.

Og sett til den norske serveren selvsagt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#14

Kolami skrev: 09 feb 2018, 08:46 Jeg skal gå for phillips...blir nok i 43 tenker jeg..orker ikke en tv som tar hele rommet for min del..
In må jo ha tv i forhold til stua? Blir sliten av å være på besøk hos de som har den største tvén med den minste avstanden i forhold til avstand man burde sittte for å få maks utbytte av det. Så jeg regner med at det finnes en kalkyle på de forskjellige størrelsene, buet eller ikke buet, og hvor lang avstand det bør være pr tomme tv?
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#15

Phay skrev: 10 feb 2018, 08:30 Så jeg regner med at det finnes en kalkyle på de forskjellige størrelsene, buet eller ikke buet, og hvor lang avstand det bør være pr tomme tv?
For en del år tilbake jobbet jeg i elektrisk butikk, men det var mens vi hadde tykk-tv. Da brukte de ulike leverandørene å si at når knyttneven dekte skjermen når man holdt ut armen satt man på riktig avstand. De gamle tv-ene hadde en helt annen teknologi som gjorde at bildet var utsatt for synlig flimring og noen reagerte mer på dette enn andre. Et vanlig tv var såkalt 50 hz, noe som var styrt av strømnettet, dermed så man at de i USA f.eks. var 60 hz. Dette var oppdateringsfrekvens av bildet pr sekund og bildet ble tegnet opp i halvdeler, dvs annenhver linje vistes av gangen. Bedre teknologi mot slutten av tiden for tykk-tv gjorde at vi fikk 100 hz og litt større skjermer. Den største widescreen tykk-tv på markedet i Norge var 36", noe som i dag er lite.

Når markedet gikk over til flatskjermer ble teknologien endret og gamle normer når det gjaldt avstand var ikke de samme. Selv om det fortsatt snakkes om bildefrekvens tegnes ikke bildet opp på samme måte som før, men alle punkt i bildet vises i hver eneste tidsramme. Dette gjør at sitteavstanden kan være kortere uten at man opplever samme slitet med å se tv med større skjermer. De tv som har høyde bildefrekvens bruker dette til å jevne ut problemer med at bildet kan se hakkete ut spesielt under bevegelse. Større bildefrekvens betyr ikke nødvendigvis skarpere bilder i seg selv.

Når det gjelder buet tv ser denne teknologien ut til å forsvinne. Har selv hatt buet Samsung og kan forstå dette. Det jeg oppfatter som problem med buet tv er 2 ting:
- buet skjerm er tilnærmet egoist-tv som gir best bildekvalitet i et lite område grunnet innsynsvinkelen. Veldig bra når man sitter rett foran, men ikke så bra på sidene.
- buet skjerm har dårlig kontroll på reflekser. På en flat skjerm kommer lys inn på skjermen og reflekteres i samme vinkel ut, mens på den buede skjermen får man refleksen av lys i hele skjermes bredde. Irriterende.

Tilbake til avstanden til tv så er det som sagt mange oppfatninger om hva som er best avstand også individuelt. Det er lettere å sitte nært en toppmodell med god bildekvalitet enn den som ikke er like bra. Dårlig signal eller gammelt bildemateriale gjør det nesten uutholdelig å se på tv; forsøk å koble til en gammel VHS-spiller på en 55-65" stor tv. Man får lyst å slå av etter kort tid.
Den gamle PAL standarden inneholdt 625 linjer oppløsning hvorav 576 i selve bildet. De linjene som ikke ble brukt i bildet var til ulik koding i signalene. De 576 linjene var i noe vi kaller 576i, hvor i står for interlaced, flettede linjer slik at i realiteten ble bildet tegnet opp i to halvdeler på 288 samtidige linjer.

Hvis man ser på de aller første flatskjermene hadde de samme oppløsning som gamle tykk-tv og mange var sågar solgt med 480 linjer i høyden som var laget til det amerikanske tv-systemet NTSC.

Full HD regnes i dag som 1080 linjers oppløsning, også der har standarden 2 muligheter, 1080i og 1080p; i for interlaced og 520 samtidige linjer eller p for progressive og 1080 samtidige linjer. Mange kjører enda ned signalet til 1080i for å spare båndbredde noe som gir plass til flere kanaler på samme transpondere. I starten av HD-tiden var det mange som foretrakk 720p som et veldig godt kompromiss med samtidige linjer og god utnyttelse av båndbredde uten å gå på kompromiss med å bruke interlaced.

Avstand og bildesignal henger nøye sammen, derfor opplever vi ofte at det å se vanlig tv kan være slitsomt på en stor tv, mens det å se en film i høy kvalitet fra f.eks. Blu Ray ikke er slitsomt.

Selv så synes jeg store skjermer i dag er veldig mye lettere å se på enn de var tidligere, kvalitet på kildene er blitt bedre samtidig som bildebehandlingen i tv´ene også er mye bedre enn tidligere. Fargedybde er i dag mer naturlig enn på de første flatskjermene hvor hvite og sorte farger er nærmere virkeligheten.

Min første flatskjerm var 40", noe jeg synes var enormt i forhold til tidligere 32" tykk-tv. I dag har jeg gått til 55" via 50" og hver gang synes jeg økningen har vært stor, de første dagene. Tilvenningen til store tv-bilder går fort når bildekvalitet er bra!

Hva er for stort? Er usikker på hvor stor tv jeg ville valgt selv i dag, sitter med 55" som ser passe ut i forhold til avstanden, men kunne nok tenkt meg litt mer neste gang. Synet blir ikke bedre og det å lese teksten er ikke alltid like lett.
Har hos ulike venner sett store forskjeller på samme tv-størrelser og kvalitet på både signal og selve tv vil bety mye for valg av størrelse.

En må også huske at det å gå opp "litt" i størrelse betyr enormt mye for arealet på skjermen.
I noen år har standard tv i Norge lagt på 55" mens det i dag er 65" som selges mest av. De 10 tommene med økning av bildediagonalen betyr hele 40% økning i areal. Fra 50" til 65" er denne økningen 69% og skulle man gå fra 55" til 80" er økningen formidable 111%.
Størrelser
Størrelser
tv-size-chart.png (8.93 kiB) Vist 3282 ganger

Panasonic har laget denne som ligger opptil det som bransjen foreslår som riktige størrelse i forhold til avstand.
Avstand
Avstand

HER finner dere info og link til kalkulator for å beregne avstanden.

Uansett resultat man kommer til er det uansett individuelt hva som passer best til dine øyne!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#16

Så lenge jeg slipper å flytte blikket for å få med meg hva som skjer på sljermen, så er jeg fornøyd, og det er vel det det dreier seg om når vi snakker om tilpasset skjerm i forhold til sitteavstand?
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#17

RobertX skrev: 10 feb 2018, 07:58 Prøv å gå inn på ExpressVPN settingene og hak på at ExpressVPN skal laste opp ved oppstart. Så restarter du maskineriet igjen. Det kan være "geolokasjon" greia til apple? På android funker det fint.

Og sett til den norske serveren selvsagt.
« kloke gutt!» det funker!

Tusen takk!

Harjo trøndere på besøk!

Blei rakafisk te « middag»

Røy fra skarvatnet👌👍😂🍀🐟
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#18

https://olympics.cbc.ca/index.html

Bruk canada i vpn..så kan du se alt. Funker bra for meg i Thailand..
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»