Mobilt bredbånd Pocket Wifi

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Noen som har erfaring med mobilt bredbånd i Thailand?

Har bra 4G fra DTac her på farmen, så tenkte jeg skulle begynne med det inntil vi får lagt inn internet eller vi får oss satelitt.


Kikket på denne bla
https://s.lazada.co.th/s.08KkI
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Phay skrev: 05 mar 2020, 05:28 Noen som har erfaring med mobilt bredbånd i Thailand?

Har bra 4G fra DTac her på farmen, så tenkte jeg skulle begynne med det inntil vi får lagt inn internet eller vi får oss satelitt.


Kikket på denne bla
https://s.lazada.co.th/s.08KkI
unnskyld men du nevner sattelitt,
mener du « slek» parabol🙄
bare spør men ,,
jeg viste ikke en kan « sende» m satelitt parabol !
mao jeg trodde en bare kunne ta « ned» signalene?,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Gammelt nytt det Tyvhans

Selskapet Bigblu, som i 2016 kjøpte norske breiband.no, varsler i dag at de lanserer bredbånd over satellitt i Norge.

Signalet leveres over KA-Sat-satellitten til Eutelsat, og til forskjell fra mobilt bredbånd i mobilnettet vil satellittbredbånd kunne fungere nærmest overalt i landet.

Hastigheten vil være inntil 50 Mbit/sek og prisene så lave som 299 kroner i måneden etter at kampanjeperioden inntil nyttår er over.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/2G4A ... a-satelitt


The country's satellite segment is set for business liberalisation in 2020 to capitalise on the US$400 billion (12 trillion baht) space industry, with industry analysts saying there is strong potential in satellite internet broadband.


"By 2020, Thailand is ready to open the skies for satellite business," said Air Marshal Thanapant Raicharoen, deputy security-general of the National Broadcasting and Telecommunication Commission (NBTC).
https://www.bangkokpost.com/business/18 ... ompetition
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Hvis du har bra 4G så ville jeg holdt meg til det inntil jeg hadde fått en stabil landbasert installasjon. Helst fiber.

Når det gjelder ruteren som linkes til ser jeg jo at den ikke støtter raskeste hastigheter på 4G. Kan jo kanskje være en fordel med innebygd Powerbank. Selv ville jeg sett etter en ruter uten og hatt Powerbank separat.
Tenker det er et større utvalg av separate 4G rutere med god kvalitet. Og hvis du trenger oppgradere så har du separate enheter.

Nå er jo utbyggingen av 5G i gang. Deler av Bangkok har dekning fra AIS og Suvarnabhumi skal ha dekning i april. 5G er jo fortsatt i en tidlig fase men etter det jeg leser vil utbyggingen skje raskt når de først setter i gang.

5G vil støtte høyere hastigheter og gi lavere strømforbruk. Ser for meg gode tilbud når dette rulles ut. Da må du ha en ny 5G ruter.

Internett over satellitt støtter også upstream hos flere leverandører, men er uforholdsmessig høyt priset. Upstream er også begrenset i forhold til hva de tilbyr i nedlastingshastighet.

I mange tilfeller oppleves streaming over satellitt problematisk. Grunnen til dette er direkte relatert til respons-/pingtid som bestemmes av fysisk avstand og hvor mange «bokser» som er på veien til nettverket. Dette gjør også gaming over satellitt bortimot ubrukelig.

Det som skjer når man streamer er at det sendes «kontrollpakker» i retur til server og disse pakkene vil bli for trege i forhold til tiden det tar å laste de ned. Da får man pauser eller utfall i bildet siden ting ikke snakker raskt nok sammen.

Når det gjelder gaming kan jeg eksemplifisere; du gamer i Norge, alle har en pingtid til server på under 25 ms over vanlige linjer. Konkurransen er på like vilkår.
Du gamer over satellitt mens resten sitter på vanlig nett. Du får pingtid fra 250-400 ms og oppover. Konkurrentene dine har fått reagert før du i det hele tatt registrerer hva som skjer.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Tenkte denne ville være ideell å ta med på tur, samt 4g forblir i det området her for en lang stund enda. Tror det er mer realistisk at det kommer en forbedret versjon av satelitt bredbånd før jeg i det hele tatt vil få bredbåndslinje eller fiber lagt inn til timtegrensa. Vi er nok en km unna nærmeste linje her ute om ikke lenger.

Men om jeg får ordnet internet linje så blir det begge deler.

Powerbanken fungerer vel som batteri for pocket wifien slik jeg forsto det?
🌞
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#6

Jeg kjøpte denne for et par år siden for å ha som backup når fiber er nede, den har fungert knirkefritt de gangene jeg har trengt den.

AIS MF920W+ 4G POCKET WIFI

pga at den er så liten så er det også veldig enkelt å ta den med hvis jeg skal noen plass hvor jeg vet det ikke er wifi.
Phay skrev: 05 mar 2020, 05:28 Noen som har erfaring med mobilt bredbånd i Thailand?

Har bra 4G fra DTac her på farmen, så tenkte jeg skulle begynne med det inntil vi får lagt inn internet eller vi får oss satelitt.


Kikket på denne bla
https://s.lazada.co.th/s.08KkI
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

anmeno skrev: 05 mar 2020, 09:11 Jeg kjøpte denne for et par år siden for å ha som backup når fiber er nede, den har fungert knirkefritt de gangene jeg har trengt den.

AIS MF920W+ 4G POCKET WIFI

pga at den er så liten så er det også veldig enkelt å ta den med hvis jeg skal noen plass hvor jeg vet det ikke er wifi.
Takk den er i bestilling 🌞😁🙏
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Det mobile bredbåndet ankom igår, og har tatt det i bruk. Umiddelbart inntrykk, forseggjort fin og hendig sak, og i forhold til de tester jeg har sett som går på powerbanken, ser akseptablet ut. Som wifi så gir det samme effekt som om jeg deler wifi fra mobilen, men har ikke prøvd distanse i forhold til hverandre enda. Absolutt verdt pengene, og ikke mikk makk med å få den opp å gå, selv om bruksanvisningen er på kinesisk. Hendig kabel plassering med en magnet slott den sklir inn i på siden sett på bildet av boksen den kom i, dog litt kort etter min smak, men når man er på reise så er det veldig hendig å ha den på selve enheten.


Her er den sett i str forhold med iPhone 6s.


7D99A376-A4A9-4A36-88E7-8A7AB86D1F7B.jpeg
764031D2-3639-450C-8DDE-FA4BB20E18E7.jpeg
🌞
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»