Budsjett TV år 2020 Thailand

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Trenger en 42" TV som er grei nok til vanlig bruk, og eventuelt til å koble opp AppleTV.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

42 er vel stort sett borte, blir 40 eller 43. Apple TV håndterer jo alle via HDMI.

NB!
Sjekk hvilken versjon av HDMI som er på aktuell TV. Noen av de billigste mangler støtten som kan hindre deg i å se eks filmer fra Netflix og Apple med mange flere. Dette har med innebygget kopibeskyttelse å gjøre og dermed vil en del materiale ikke kunne vises.

Spesielt mange kinesiske merkevarer kan ha disse begrensningene. Det samme gjelder også på mange mobiler fra Kina hvor det er begrensninger. Min Huawei som jeg bruker her kan ikke vise full HD fra Netflix. Her på condoen er det en TV fra Aconatic som har begrensninger over HDMI.

Anbefaler gjerne merkevarer som Samsung og LG. Siden du skal bruke Apple TV så betyr smart-TV funksjonen innebygd i TV minimalt, men kan være en ide å teste menyene og funksjonaliteten for å se om det er god respons. God respons gir deg indikasjon på kvalitetsnivå.

Et merke som jeg så på her om dagen på en butikk Hisense så ut til å ha veldig bra bilde på de modellene jeg så på. Typisk mye for pengene hvis de leverer på resten. Det har jeg ikke sjekket. Hisense er en av hovedsponsorene til Sommer-OL i Tokyo i år.

Uansett hvilke TV du tenker kjøpe bør du ta turen innom butikken for å se den med egne øyne.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Nå er jeg rimelig utdatert på tv, da jeg kun har kjøpt to tvér i mitt liv, og den siste var en av de første flat tvéne til Phillips med 37" og 36 kg :D Det var vel i 2001 eller noe slikt. HD Klar som ikke var HD?


Nok om det, så om jeg har smart tv, så kan jeg greie meg uten apple TV? Kan søke opp og lese meg opp, men greit å få det svart på hvitt her.


Denne har jeg sett på nå som en grei budsjett tv
https://s.lazada.co.th/s.0869j

Så var det det med å sende tv i posten da? Har jo jobbet mine år i posten også, og sett hvordan slikt blir behandlet :cry: Har ikke tall på hvor mange bilder jeg tok og sendte til hovedsentralen for utsendelser, og ingenting ble gjort for å forbedre slikt, og regner med at det ikke er noe bedre her i Thailand. Vel, det samme gjaldt jo også detaljhandelen, da de ofte også fikk varene sendt igjennom oss. Så det å kjøpe i butikk av mindre butikker, så gjelder det samme der, om det ikke kommer på paller.
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#5

Phay skrev: 04 mar 2020, 04:55 Nå er jeg rimelig utdatert på tv, da jeg kun har kjøpt to tvér i mitt liv, og den siste var en av de første flat tvéne til Phillips med 37" og 36 kg :D Det var vel i 2001 eller noe slikt. HD Klar som ikke var HD?


Nok om det, så om jeg har smart tv, så kan jeg greie meg uten apple TV? Kan søke opp og lese meg opp, men greit å få det svart på hvitt her.


Denne har jeg sett på nå som en grei budsjett tv
https://s.lazada.co.th/s.0869j
HD Ready som sto på tidligere modeller betydde ikke noe mer enn at modellene var kompatibel med eventuelt signal fra HD-kilde. Eneste HD-TV jeg husker at jeg så før årtusenskiftet var faktisk med bilderør. Så det på butikk i Tokyo og det tok mange år før flatskjermene begynte bli Full HD. Først 2006-07 begynte Full HD på 1920x1080 bli mer vanlig. Fortsatt i dag er det mange kanaler som ikke sender det som kalles Full HD, men de sender med 1280x720.

Jeg ville heller brukt en Apple TV enn innebygd Smart-TV funksjon. Gang på gang har jeg sett modeller hvor den funksjonaliteten blir utdatert. Det er tregere prosessor innebygd. Ved eventuelle oppdateringer blir Smart-TV tregt. Og ofte så oppdateres ikke programvaren med de følger det kan få. Min Samsung har mistet støtte på flere ting som virket tidligere og det var en toppmodell.

Kjenner ikke modellen du linker til fra Sharp men personlig har jeg litt dårlig forhold til merket via jobb jeg var i. Av enkelte modeller fra Sharp måtte absolutt alle solgte i Norge inn på service :o


E6887AFD-459C-4296-97F3-6B829C387BD8.jpeg
Ser forsåvidt ut til å være et skikkelig tilbud på denne, 5 baht avslag :lol:
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

Googlet modellen litt. Ser ut fra tester ut til at den kom på markedet for rundt et år siden. Tester på YouTube på indonesisk sliter jeg med.

Finnes også i sortiment hos PowerBuy til ca 6500 baht. Dra hvertfall innom en plass å se på den om de har den inne.

Selv synes jeg lysstyrken ser noe svak ut på spec. Tenker sortnivå og gjennomskinn fra kantmonterte LED kan være problematisk.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

tdr skrev: 04 mar 2020, 05:09
Kjenner ikke modellen du linker til fra Sharp men personlig har jeg litt dårlig forhold til merket via jobb jeg var i. Av enkelte modeller fra Sharp måtte absolutt alle solgte i Norge inn på service :o



E6887AFD-459C-4296-97F3-6B829C387BD8.jpeg

Ser forsåvidt ut til å være et skikkelig tilbud på denne, 5 baht avslag :lol:
Det sto 50% avslag på linken til Rifle, så jeg søkte den opp på nettet bare for å se om det fantes noe review på den. Ellers så har jeg hørt mye rart om Sharp fra før, så er litt skeptisk ja, og det gjelder også for Aircon vistnok. Mange som har slitt med Sharp.

Vi skal gå i butikken og kikke, men greit å ha noen ledetråder i bakhodet før vi reiser så jeg er litt mer bevisst i valget jeg tar selv om det er en billig tv jeg er på utkikk etter. Blir vel en i gymet etterhvert også tenker jeg, for det blir jo mitt oppholdsted minst 10 - 15 timer i uka. Kan jo hende det utvikler seg voldsomt med en i garasjen også når bygdedyret tar meg for alvor :lol:

Må jo ha noe å holde på med når en først isolerer seg slik på bygda, og hva er bedre enn å finne youtube videoer av smarte ting en kan lage og bygge, og mekke på, så der må det bli en kjempestor en.

Så var det Apple TV, ser jeg kan bruke HDMI kabel på to tvér, men ikke mulig å kjøre de trådløst over nettverket? Står så mye på nett, og ikke så lett å bli klok på om man ikke bruker litt mer tid enn å skumlese over.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

Phay skrev: 04 mar 2020, 05:44 Det sto 50% avslag på linken til Rifle, så jeg søkte den opp på nettet bare for å se om det fantes noe review på den. Ellers så har jeg hørt mye rart om Sharp fra før, så er litt skeptisk ja, og det gjelder også for Aircon vistnok. Mange som har slitt med Sharp.

Vi skal gå i butikken og kikke, men greit å ha noen ledetråder i bakhodet før vi reiser så jeg er litt mer bevisst i valget jeg tar selv om det er en billig tv jeg er på utkikk etter. Blir vel en i gymet etterhvert også tenker jeg, for det blir jo mitt oppholdsted minst 10 - 15 timer i uka. Kan jo hende det utvikler seg voldsomt med en i garasjen også når bygdedyret tar meg for alvor :lol:

Må jo ha noe å holde på med når en først isolerer seg slik på bygda, og hva er bedre enn å finne youtube videoer av smarte ting en kan lage og bygge, og mekke på, så der må det bli en kjempestor en.

Så var det Apple TV, ser jeg kan bruke HDMI kabel på to tvér, men ikke mulig å kjøre de trådløst over nettverket? Står så mye på nett, og ikke så lett å bli klok på om man ikke bruker litt mer tid enn å skumlese over.
jeg fikk problem m samsung!
den bruker kona
har kjøpt sony nå androied
har fjernstyrt kaybord og mus
ser fb og nrk ,
hva som er best,
vel tror vel de følger hverandre nogså tett
men på samsung fikk jeg ikke søkt på google
ei heller sett nrk,!
det kom plutselig !
fikk ikkno hjelp fra samsung!

nå er tv så rimlige blitt

tror jeg betalte 28000 for 55 tommer sony
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#9

Phay skrev: 04 mar 2020, 05:44
Så var det Apple TV, ser jeg kan bruke HDMI kabel på to tvér, men ikke mulig å kjøre de trådløst over nettverket? Står så mye på nett, og ikke så lett å bli klok på om man ikke bruker litt mer tid enn å skumlese over.
50% er jo også typisk for en utgått modell som ikke selger og de ønsker bli kvitt.

Når det gjelder Apple TV så kan du sende trådløst fra den til TV hvis TV støtter AirPlay. Er jo kanskje også et spørsmål om hva du ønsker skal være tilgjengelig å se.
Selv holder jeg meg til Google Chromecast der jeg trenger å streame noe. Da starter jeg opp app på iPad eller Android mobil (som jeg bruker) og «caster» det til TV.
Begrensning her er etter det jeg skjønner hvis man kjøper/leier film via Apple.

Noen TV har også innebygd Chromecast funksjonalitet.

Hvis det er Smart-TV med innebygd YouTube kan du også benytte mobil og nettbrett som fjernkontroll og starte alt derfra. Evt lage spillelister.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

Chromecast og vpn går smertefritt? Eller er det ikke behov for vpn med chromecast?
🌞
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»