DuckDuckGo søkermotor

Her diskutere vi teknikk, elektronikk, dingser, internett mm
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#1

er der flere som ikke « googler»
og søker på
DuckDuckGo?
synes den er kjapp!
og legger vist ikke igen « så mange spor?)

https://www.quora.com/Why-should-I-use- ... l-Weinberg
Vedlegg
36DD59A5-955E-48BB-B77C-D3CBD3ADF9A3.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
wiking
Innlegg: 442
Registrert: 14 jan 2018, 19:37

#2

Har jo Duckduckgo søkermotor men er ikke helt fornøyd med den. Den er ikke like god å finn f.eks norske sider. I dag f.eks fikk jeg et tapt anrop på min mobil. Jeg brukte 1881 og fant firma navnet- men Duckduckgo fant ikke firmaet. Da gikk jeg inn på google og den fant firmnavnet med engang slik at jeg kunne se hva dette firmaet jobbet med.
You Never walk Alone :D
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#3

De har en browser også.
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#4

Den store forskjellen et at Google tracker alt vi gjør, og presenterer treff basert på sporene vi etterlater oss på www, mens DuckDuckGo lar oss søke som en anonym bruker hver gang. Den tar altså ikke hensyn til våre interesser (som Google har full kontroll på), hvor vi befinner oss (Google tracker hvert skritt vi tar), osv. DuckDuckGo kan dermed sies å være en mer objektiv søkemotor enn Google, da den ikke tar hensyn til hva den tror vi vil ha. Google, derimot, gir oss treffene den tror vi vil ha. Det er egentlig ganske ille, men vi har vel blitt så vant til å legge igjen informasjon om oss selv at vi ikke lenger tenker på det. Ikke engang når algoritmer brukes for å vinne valg eller kludre det til med Brexit, bryr vi oss, men prinsippet bak algoritmene til Google er det samme - dog med økonomiske motiver. De kamuflerer det bare med ord som brukervennlighet, og det føles jo sånn - for det er ingen tvil om at algoritmene deres funker så godt at man nesten skulle tror Google var inni hodene våre. Bare se på søkeforslagene som dukker opp når dere lurer på noe. Trenger knapt å skrive 4 bokstaver før de riktige forslagene kommer.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

Forslag til søkermotor i thailand? google er forferdelig å bruke i thailand, jeg får knapt opp noe som helst sammenlignet med når jeg er i norge.....duck sin søker motor er begrenset..
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

Mener å huske at man kan endre søkested og språk for Google søk i blant annet Chrome. Slik at Google oppfatter det som søk kommer fra Google.no i stedet for Google.co.th

Opera som nettleser har innebygd VPN som gir lett mulighet til endring av lokasjoner og dermed søkeresultat.

Kan se litt nærmere på muligheter i nettlesere når jeg er hjemme på stasjonær plattform.

Har jo registrert noen ganger etter jeg har vært på reise at noen nettlesere fortsatt tror jeg er i Thailand.

Selv har jeg satt opp privat VPN-server på fiberen her hjemme slik at mobile enheter og PC får samme eksterne IP som når jeg er hjemme. Vel, dvs jeg skal sette dette opp på nytt igjen da jeg i går fikk meg en ny router fra Netgate med pfSense. En kraftig brannmur som håndterer mye trafikk og samtidige brukere. Overkill til normalt hjemmebruk? Ja! Men morsomt og litt lærerikt. Og hvis VPN virker som det skal med ny router har jeg noen kjente som ønsker benytte denne.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

tdr skrev: 21 sep 2019, 20:34 Mener å huske at man kan endre søkested og språk for Google søk i blant annet Chrome. Slik at Google oppfatter det som søk kommer fra Google.no i stedet for Google.co.th

Opera som nettleser har innebygd VPN som gir lett mulighet til endring av lokasjoner og dermed søkeresultat.

Kan se litt nærmere på muligheter i nettlesere når jeg er hjemme på stasjonær plattform.

Har jo registrert noen ganger etter jeg har vært på reise at noen nettlesere fortsatt tror jeg er i Thailand.

Selv har jeg satt opp privat VPN-server på fiberen her hjemme slik at mobile enheter og PC får samme eksterne IP som når jeg er hjemme. Vel, dvs jeg skal sette dette opp på nytt igjen da jeg i går fikk meg en ny router fra Netgate med pfSense. En kraftig brannmur som håndterer mye trafikk og samtidige brukere. Overkill til normalt hjemmebruk? Ja! Men morsomt og litt lærerikt. Og hvis VPN virker som det skal med ny router har jeg noen kjente som ønsker benytte denne.
jeg prøver ofte flere søkermotorer,
hva som er best og bruke her i thailand
kommer vel mye an på hva en søker,?

bruker jo smarttelfon for det meste,
bruker ikke nettbrett eller lapptopp
pc mye lenger,
men jeg hsr som tdr foreslår også lastet ned opera mini på « smart telefon»
det er god og ha!
ps orker ikke og sitte hele dagen
derfor har smarttelefon ærstattet det meste,🦋❤️
Vedlegg
201EE82E-8920-406A-9F1E-97DAC29C24A8.jpeg
C2B0999D-E5FF-4288-A7D1-8FD34E10CE4C.png
Sist redigert av riflefish den 22 sep 2019, 05:51, redigert 1 gang totalt.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Omgår også fb google søk sperringer ser jeg.

Fant mye om meg selv der som ikke google viser lenger.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

tdr skrev: 21 sep 2019, 20:34 Mener å huske at man kan endre søkested og språk for Google søk i blant annet Chrome. Slik at Google oppfatter det som søk kommer fra Google.no i stedet for Google.co.th

Opera som nettleser har innebygd VPN som gir lett mulighet til endring av lokasjoner og dermed søkeresultat.

Kan se litt nærmere på muligheter i nettlesere når jeg er hjemme på stasjonær plattform.

Har jo registrert noen ganger etter jeg har vært på reise at noen nettlesere fortsatt tror jeg er i Thailand.

Selv har jeg satt opp privat VPN-server på fiberen her hjemme slik at mobile enheter og PC får samme eksterne IP som når jeg er hjemme. Vel, dvs jeg skal sette dette opp på nytt igjen da jeg i går fikk meg en ny router fra Netgate med pfSense. En kraftig brannmur som håndterer mye trafikk og samtidige brukere. Overkill til normalt hjemmebruk? Ja! Men morsomt og litt lærerikt. Og hvis VPN virker som det skal med ny router har jeg noen kjente som ønsker benytte denne.
hadde vert fint om du hadde”
oppskrifta” for og bruke ( VPN),
oss gamlinga har jo problemer med mye
på nettet,
jeg har ikke klart og få sett endel
nrk, tv programmer som inkke vises uta fir konge « rike»
med mobil
forstår ikkno med detta om VPN
annet en en kan se bllerte nrk prigrammer
men innsillinger erjo temmlig
« gresk/ latin»
Bm:
hjelp l get older😂😳😉
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
LoYou
Innlegg: 115
Registrert: 21 okt 2017, 09:44

#10

riflefish skrev: 22 sep 2019, 07:42 hadde vert fint om du hadde”
oppskrifta” for og bruke ( VPN),
oss gamlinga har jo problemer med mye
på nettet,
jeg har ikke klart og få sett endel
nrk, tv programmer som inkke vises uta fir konge « rike»
med mobil
forstår ikkno med detta om VPN
annet en en kan se bllerte nrk prigrammer
men innsillinger erjo temmlig
« gresk/ latin»
Bm:
hjelp l get older😂😳😉

Sjekk ut NordVPN.com , den bruker jeg - også på mobilen når det er nødvendig.
Har brukt den mye i LOS når jeg vil "være i Norge".
NordVPN har programmer/apper for de fleste enheter - https://nordvpn.com/download/
Koster ca 30 NOK per måned med en 3-års plan.


I tillegg bruker jeg Starpage.com som søkemotor
¨¨¨\-/¨¨¨ Lǚyóu ¨¨¨\-/¨¨¨
Svar

Gå tilbake til «Telefoner, mobiler og andre gadgets»