vulkan og tsunami

Svar
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#1

den øya som må er mere aktiv har hatt

etvolsomt utbrudd i 1883

så kraftigt at man kunne høre smeller

5000 km unna

detta kan skje igjen

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Krakatau
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
PiTa
Innlegg: 221
Registrert: 18 jan 2018, 03:47

#2

Tsunami hits without warning in Indonesia, killing over 220

https://www.bangkokpost.com/news/world/ ... wrKdsXAjlM
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#3

Og flere ulykker skal det bli..flere og flere flytter til kyststrøk..
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Ja, den Krakatoa vulkanen ville ikke jeg hatt som nabo ihvertfall. Greit nok at det er langt imellom de virkelig store smellene...men du verden som det smalt den gangen i 1883.

"The 1883 eruption of Krakatoa (Krakatau) in the Dutch East Indies (now Indonesia) began in the afternoon of Sunday, 26 August 1883 (with origins as early as May of that year), and peaked in the late morning of Monday, 27 August when over 70% of the island and its surrounding archipelago were destroyed as it collapsed into a caldera. Additional seismic activity was reported to have continued until February 1884, though reports of seismic activity after October 1883 were later dismissed by Rogier Verbeek's investigation into the eruption. The 1883 eruption was one of the deadliest and most destructive volcanic events in recorded history. At least 36,417 deaths are attributed to the eruption and the tsunamis it created. Significant additional effects were also felt around the world in the days and weeks after the volcano's eruption. "

Men når det er sagt...vi har jo noen fjorder i Norge med fjell som henger og dingler også. Katastrofer som bare venter på å ramle ned.

Generelt ville jeg nok aldri bosatt meg ved sjøen innenfor 1-5 meter av høyeste normale vannføring.

Her i Hua Hin er vi vel noenlunde trygge i forhold til tsunamier og naturkatastrofer generelt. Men her også er jeg bevisst på å bosette meg litt lengre opp og bort fra strand-sonen.
ringfire.gif
Det er nok teoretisk mulig å få en tsunami inn Siam-bukten, men heldigvis lite trolig. Men det eller et større jordskjelv i Bangkok området er nok de værste naturkatastrofene jeg kan se for meg her i Thailand. Store oversvømmelser har jo forsåvidt også vært problematiske her, men ikke direkte katastrofale.

Vi mennesker er som de små maruene som kravler rundt overalt her i Thailand. Når Moder Jord slipper en brakfis så har vi lite vi skulle sagt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

vel, maleriet skrik skal much ha malt men himmelen var dekket av sot og var rødgul

familier rømte fra indonesia etter dette som så mange som forflyttet seg

også innland thailanad og Malaysia ,

enorme ødeleggelser en er vel ikke sikker på hvor mange som omkom det opereres m 40000 men det kan ha ver mangemange flere

da det var lite folketelling mange steder

grunn snudde det utbruddet rundt på veldig mye, da,

nærmest da eksploderte øya. og nå består vel det meste av lava?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»