Vietnamkrigen på NRK

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Sist i mars var jeg i Hanoi og tok meg et besøk til krigsminnemuseet der.
Å besøke det ga meg et helt nytt perspektiv på krigen som egentlig har et helt annet utgangspunkt enn det vi normalt tenker.

Ho Chi Minh var sågar alliert med USA i lange perioder.

I går sjekket jeg ut om det var noe interessant på TV og kom over første av en 10 episoders dokumentar på NRK. Denne anbefales absolutt for de som er interesserte i å lære mer om Vietnamkrigen og hele bakgrunnen, og ikke fortalt fra det perspektivet vi stort sett kjenner fra USA sitt ståsted.

Første episode:

Vietnam - Déjà Vu (1858-1961)

Seriebeskrivelse
Amerikansk dokumentarserie. Historien om Vietnamkrigen slik den aldri har blitt fortalt før.

Episodebeskrivelse
Amerikansk dokumentarserie fra 2017. Historien om Vietnamkrigen slik den aldri har blitt fortalt før. Ho Chí Minh leder revolusjonen som får slutt på nesten 100 års fransk kolonistyre. Den kalde krigen intensiveres, og Vietnam deles i to. Kommunistene i nord vil samle landet, mens USA støtter Ngo Dinh Diems regime i sør. Regi: Ken Burns og Lynn Novick (1:10)

Produksjonsår:
2017

Aldersgrense:
Anbefalt de over 15 år
Varighet:
55 minutter

Denne episoden vises i kveld:
NRK2 · Onsdag 18. oktober 2017 kl. 22:50


En av de tingene som er bra at serien vil være tilgjengelig på NRK nett-TV til høsten 2020 så man skal klare å få sett alle episodene.

https://tv.nrk.no/serie/vietnam/KOID220 ... /episode-1
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#2

6 i Dagbladet,

https://www.dagbladet.no/kultur/histori ... s/68802464

Legger også med tipset jeg la ut i test-versjonen. Fra Kambodja, men Vietnam-relevant, og veldig sterkt.

First they killed my father.

https://mobile.nytimes.com/2017/09/13/m ... jolie.html
sattphalat
Innlegg: 139
Registrert: 21 okt 2017, 22:49

#3

En som tydeligvis har litt greie på ting har skrivd et innlegg i Dagsavisen .
Mulig artikkelen er bak betalingsmur så får dere kjøpe avisa. Innlegget er absolutt verd å lese.


Ikke ABC for Vietnam, men USA for dummies
https://www.e-pages.dk/dagsavisenfremti ... 2595e4daad
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Innlegget lå heldigvis ikke bak noen betalingsmur og var svært interessant. Det er nok mange perspektiv som ikke er belyst, både i dokumentaren og ellers. Slike innlegg som dette er viktige og man får håpe slikt dokumenteres for fremtiden.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#5

sattphalat skrev: 02 nov 2017, 21:37 En som tydeligvis har litt greie på ting har skrivd et innlegg i Dagsavisen .
Mulig artikkelen er bak betalingsmur så får dere kjøpe avisa. Innlegget er absolutt verd å lese.


Ikke ABC for Vietnam, men USA for dummies
https://www.e-pages.dk/dagsavisenfremti ... 2595e4daad
Ramla fullstendig av da han skrev:
Dokumentaren forguder Nord-Vietnams leder Ho Chi Minh
Etter å ha sett dokumentaren satt jeg igjen med inntrykk av Ho Chi Minh som en despot. En miniversjon av Stalin og Mao (som for øvrig var mannen Ho spurte til råds). Det var da også soleklart gjennom 10 episoder hvilket ansvar Ho Chi Minh og kommunistene i Nord hadde for Vietnamkrigen. De slaktet meningsmotstandere, noe som kom tydelig fram i dokumentaren.

Hvordan denne karen klarte å se dokumentaren og tolke det til at de "forgudet" Ho Chi Minh er således langt over hva jeg kan begripe at er mulig. Det skal sies at jeg visste veldig lite om Ho Chi Minh på forhånd. Etter dokumentaren er i hvert fall inntrykket av mannen jeg vet de forguder i deler av Vietnam dårlig. For meg var det helt umulig å se at det fantes noen god og ond side i den krigen der. Det eneste soleklare er at USA aldri skulle vært der, og at franskmennene hadde langt mer ansvar for krigen enn jeg var klar over.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#6

Er Thailand Vietnam-krigens eneste vinner?

Interessant artikkel om Thailands rolle i Vietnamkrigen.

Her.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#7

Vietnam sliter fortsatt med mye ettervirkninger etter krigen som ble avsluttet for 43 år siden.

Mandag ankom USS Carl Winston byen Danang og det har for første gangen siden krigen sluttet i 1975 vært besøk fra den amerikanske flåten. Soldater besøkte pleiehjem for personer som har virkninger av Agent Orange som ble brukt i stor grad over Vietnam. Ennå i dag fødes mange barn med hjerneskader og fysiske defekter som følge av kjemisk krigføring fra USA.

Besøker ofre for egne kjemiske våpen
Det ble et følelsesladet besøk for de amerikanske soldatene. De fikk på nært hold se konsekvensene av USAs kjemiske krigføring i Vietnam. Fortsatt fødes barn med alvorlige hjerneskader.

– Det gjør et sterkt inntrykk å være her, sier sikkerhetsoffiseren Gordon Watkins til nyhetsbyrået Reuters.

Sammen med andre offiserer og soldater er han på besøk ved et behandlingshjem i den vietnamesiske havnebyen Danang.

Her får noen av ofrene for amerikanernes kjemiske krigføring behandling. Mange av dem er småbarn, det var besteforeldrene deres som ble sprøytet med kjemikalier, men giftstoffene er ikke borte.

De som er her kan aldri bli friske.


Gordon Watkins tjenestegjør ombord på det amerikanske hangarskipet USS Carl Vinson som denne uken har besøkt Vietnam. På armen hans sitter en liten gutt som får behandling ved senteret.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Generelt»