Advarer mot terrorisme i Cebu

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

UK warns of travel to parts of Mindanao, Cebu due to terror threat.

The UK Embassy issued a travel advisory on Tuesday warning citizens against traveling to some areas in Mindanao and the Visayas, particularly in Cebu due to terrorism threats.

Les mer her
http://www.gmanetwork.com/news/news/nat ... eat/story/
🌞
olek
Innlegg: 92
Registrert: 21 okt 2017, 08:35

#2

Det man i første rekke advarer mot her slik jeg forstår det er bomber, alternativt væpnede angrep. Noen ide om risikoen for bortføringer fra resorter i Visayas? En del av de ligger et godt stykke utenfor allfarvei og kvalifisert hjelp kan være et godt stykke unna om noe skulle skje.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Min erfaring er at mange av de dyrerer resortene ligger for seg selv på
lange strandområder, og om de kommer sjøveien, så er ikke akkurat sikkerhetsvaktene der kompetente til å gjøre noe særlig vil jeg tro. Heldigvis så er det liten
sjanse at en skal være på feil plass til feil tid, men bare vissheten om at
det kan skje, gjør jo sitt for mange.
🌞
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#4

ikke bra, jeg skal nedover om noen mnd, men ikke til cebu men til manila.håper den terroren er borte når jeg kommer nedover
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#5

Som nevnes av Phay, litt avsidesliggende resorter i områdene rundt Mindanao og rundt Cebu ligger forholdsvis laglig til for
kidnappinger.
Men dog ikke bare her. I havområdene rundt Mindanao, Jolo Island og hele veien ned til sørlige delen av Palawan består bosetningene
hovedsaklig av muslimer. Tror egentlig at det i disse områdene ville det være forholdsvis lett for Abu Sayyaf å foreta kidnappinger.

Heller ikke kystområdene av Malaysia er trygge.
I april 2000 ble det tatt over 20 gisler fra Sipadan Island i Malaysia, derav 10 turister.
Disse ble ført til Jolo Island hvor filippinske militære siden gikk til angrep for å få dem løslatt.
Mener også at det i tillegg ble betalt flere millioner dollar for at alle skulle slippes fri.

Tror egentlig ikke at det er spesielt farlig å dra til Cebu som turist. Nevnte havområder jeg henviser til som gjelder de sørligst områdene av Filippinene ville jeg derimot holdt meg unna.
Cordova Home Village hvor ganske mange nordmenn har vært innom ligge muligens litt laglig til. Men antar at det her er tatt nødvendige
tiltak og at en er forberedt for slike situasjoner.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#6

Enkelte lurer muligens på hva denne Abu Sayyaf organisasjonen egentlig står for og hvordan den oppsto.

Så vidt jeg vet oppsto denrundt 1991 og ble dannet av misfornøide medlemmer fra Moro National Liberation Front (MNLF) og
Mloro Islamic Liberation Front (MILF) som i lang tid hadde forhandlet med sentralregjeringen i Manila om selvstendighet for
MIndanao regionen.

Mot mer selvstendighet, men fremdeles innlemmet i Filippinene, godtok MNLF å avslutte krigføringen.
Dette utløste raseri blant en del medlemmer og resulterte i dannelsen av Abu Sayyaf.
Denne organisasjonen har en meget fanatisk innstilling og skyr ingen midler.
Hundrevis av uskyldige har blitt drept eller bortført av denne organisasjonen som opererer som en terrororganisasjon for å nå sine mål.
nemlig dannelsen av egen republikk for områdene i Mindanao regionen.
Abu Sayyaf antas å ha sitt hovedsete på Jolo Island eller i nærliggende område i Sulu sjøen mot nord og Celebes sjøen i sør, mot
Indonesia som er det landet som har den største muslimske befolkningen i verden, godt over to hundre millioner muslimer.
Tar alt for lang tid å gå tilbake i forhistorien og fortelle om bakgrunnen.

Det værste angrepet denne organisasjonenhar utført var da 116 mennesker ble drept ombord på en superferry i Manila Bay.

De fleste kindappingene foregår i den sydligste delen av Filippinene, men også på kysten av Malaysia.

I årenes løp har Abu Sayyaf utført en mengde kinappinger, noen ganger har dette endt med drap, andre ganger har gislene blitt løslatt,
Organisasjonen har sannsynligvis fått utbetalt langt over hundre millioner dollar i løsepenger.
Enkelte av disse medlemmene har vært i treningsleire hos Al Qaeda i Afghanistan.

Organisasjonen antas å ha mellom to og fire hundre aktive medlemer. Og sannsynligvis med et par tusen passive sympatisører. Dessuten. Nå som det går svært dårlig med IS på slagmarken, intensiverer IS sine terroraksjoner mot sivibefolkninger på ulike
steder i verden, bl a via organisasjoner som Abu Sayyaf,
olek
Innlegg: 92
Registrert: 21 okt 2017, 08:35

#7

Abu Sayyaf skal ha planlagt bortføring av norsk kvinne på Filippinene

Dagbladet

Wenche Thorkildsen hadde arbeidet på øya Camiguin siden 2001 og bygget opp stiftelsen Sea and Sun. 2. august i fjor fikk hun en telefon fra den norske ambassaden i Manila om at hun var et mål for den militante islamistgruppa Abu Sayyaf, som har sverget troskap til IS, skriver Drammens Tidende.

- Utpå kvelden da vi var ute og spiste middag, ringte ambassaden. Jeg ble ikke overrasket, det er vanlig at de spør hvordan ting står til, sier Thorkildsen.

Beskjeden hun fikk var imidlertid alvorlig. Ambassaden hadde angivelig fått informasjon om at hun var et mål for Abu Sayyaf og anbefalte at hun reiste fra øya for en periode. Hun pakket sammen og ble hentet av elleve vakter fra den lokale regjeringen og deretter eskortert til flyplassen morgen etter.

- Det er helt utrolig at det var mitt navn som spesifikt kom opp, men jeg er fra Norge, så grunnen var nok at de ville involvere den norske stat. Norge er jo rikt. Dessuten prøver de å ramme turistnæringen, sier hun.
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»