Oppskrift giftemål på Filippinene - hva trenger vi?

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#31

Bill skrev: 16 nov 2022, 23:14 Må man ha ett sånt Førerkort type internasjonalt i papp?
Reiser ned i desember, i hvilken del av filippinene bor du?
Yepp, må ha med internasjonalt førerkort. Er gyldig 3 måneder fra du ankommer Filippinene.

Bor i Cebu City for øyeblikket men farter endel ned til bondelandet vest for Carcar City nå i desember. Tipper vi er borte halve desember.

Filippinene er et paradis når man farter rundt og ser etter fine steder. Byområdene er forferdelige :D trafikken er horribel og støynivået hinsides. Ørepropper er absolutt anbefalt å ha med når man skal reise hit.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#32

gunners skrev: 17 nov 2022, 15:11 Selv om den filippinske damen har blitt norsk statsborger og du en gang giftet deg med henne på Filippinene risikerer du å måtte ta dette opp i filippinsk rett for å få godkjenning til å gifte deg med en filippinsk rett på nytt. UDI krever ofte det.
Noen må gjennom den filippinske kverne på nytt, andre ikke.
Tror dette er avhengig av hvilken saksbehandler du får.

Jeg måtte gjennom fire høringer, en bekjent av meg slapp alt dette.

Mye vilkårligheter her.
Ja ikke noe enkelt opplegg. Men om dette ekteskapet også havarerer så melder jeg meg ut :lol: Når det er sagt så må jeg si at jeg har trua på dette. Vi passer utrolig godt sammen og har det veldig bra. Vi diskuterer endel om vi skal flytte til Norge neste år. Men vil se det litt an med tanke på eskalerende strømpriser, boligpriser og det hele. Men hun og framtidige unger får bedre muligheter for utdanning, jobb og evt pensjon. Så det blir en vurdering framover hva vi gjør. Hun er jo 25 år i år og med litt språkopplæring og evt utdanning så har hun mange muligheter. Jeg blir hjemmeværende og kan sysle med boksalget mitt igjen i så fall.

Har også en kompis i Norge som har funnet seg ei dame fra Manila området og som muligens også gifter seg neste år og får henne til Norge. Så det kunne være finfint om hun og kona mi finner tonen. Hun er også 1.50 høy og bare 35 kg, omtrent samme som kona mi var når vi møttes. Men nå klager jo kona mi på at hun er blitt feit. Veier 50 kg og synes det er fæle greier :lol: Fra januar starter vi trening på et butikksenter i Cebu (SM Cebu City, Slimmers Club heter det vel). De har danse-timer ala aerobic som kona liker veldig godt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#33

RobertX skrev: 04 des 2022, 12:51 Så det kunne være finfint om hun og kona mi finner tonen.
Har en kamerat som fant seg filippinsk dame i Norge. Når det gjelder å finne tonen ser asiatiske damer ut til å ha en utrolig god egenskap med å finne hverandre i nærheten av der de blir boende i Norge så tror ikke du skal være redd for at ikke kona de finner et miljø her også 🙂

Kameraten min grugleder seg litt; om få dager går første reise til Filippinene hvor han skal møte svigerfamilien sammen med damen og deres felles lille gutt. Hun har også et barn fra før der nede, så blir spennende å høre hvordan det går.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#34

Har egentlig opplevd utrolig mye rart på Filippinene.
Men har nok tidligere fra 1970 -80 tallet og fremover hatt minst 20-30 turer dit.

Mine første besøk i landet der var om bord på et norsk skip i 1955. Jeg var da bare 18 år gammel, og vi skipet hadde faste seilinger på Manila, Panay og Cebu.
Alt virket mer primitivt, men samtidig mer naturlig.
Så aldri et ordentlig toalett, gjerne kun et hull i jorda som gjorde samme nytten.

I havneområdet i Manila fantes kjempestore restauranter/barer som Metrol Garden g mange tilsvarende som gjorde at sjøfolk aldri kom lenger enn til
Områdene er for lengst revet og benyttet til andre formål.
I Cebu Harbor kunne du den gang ta en svømmetur i havnebassenget uten å bli syk.
I dag er det ikke sikkert at en ville overleve på grunn av store forurensninger i vannet.
Og Cebu som den gang var en rolig og relativt fredelig by har nå blitt overbefolket av mennesker fra omliggende øyer som har dratt dit for å finne arbeid. Og enkelte steder finne store paraplyer på fortauene hvor hjemløse oppholder seg.

Denne datingen som møteplass for å finne den rette er jeg noe skeptisk til.
I Robinson i Fuentes Osmena i Cebu lå det tidligere en internet kafe ved siden av en restaurant i hovedetasjen.
En gang jeg benyttet den ble jeg sittende ved side av en filippinsk dame i 40-årene.
Hun var svært lite attraktiv. Jeg smugtittet bort på pc`en hun skrev på, og mens jeg satt der klarte hun jaggu å gjøre avtaler med tre utlendinger på en uke.
Vet også om et par nordmenn som har sendt penger til kjøp av tomter via sine kjærester. Både damene og pengene borte.

Det finnes utrolig mange snille og jordnære kvinner på Filippinene. og de fleste av disse har jeg inntrykk av oppholder seg i provinsene.
Der finnes ikke så mye rikdom. Tror nok det er stedet hvis en skulle lete etter en kvinne en skulle dele livet med.
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#35

RobertX skrev: 04 des 2022, 12:16 Yepp, må ha med internasjonalt førerkort. Er gyldig 3 måneder fra du ankommer Filippinene.

Bor i Cebu City for øyeblikket men farter endel ned til bondelandet vest for Carcar City nå i desember. Tipper vi er borte halve desember.

Filippinene er et paradis når man farter rundt og ser etter fine steder. Byområdene er forferdelige :D trafikken er horribel og støynivået hinsides. Ørepropper er absolutt anbefalt å ha med når man skal reise hit.
Var inne på NAF og valgte Filippinene, ikke nødvendig med internasjonalt der, kan kjøre 3 mnd på norsk, da må det erstattes med filippinsk har jeg hørt
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#36

Lenge siden siste oppdatering nå så det er vel på tide :lol:

1. Førerkort. Eneste måte jeg kunne få ordne dette på var en "fixer" som tok seg av bakromshåndteringen og sørget for rette underskrifter etc. Kostet 15.000 pesos. Definitivt ikke måten jeg ønsket å få det gjort, men nå er det nå ordnet. Gjenomkorrupt system.

2. Internett. Er bare 2 store selskaper som kontrollerer internett-markedet i Filippinene etter hva jeg er blitt fortalt. GLOBE og PLDT. Vi prøvde først å få fiber internett gjenom GLOBE. Alt virket ok opp til de skulle komme og installere. Da ble det plutselig opplyst om at dette ikke kunne gjøres pga kapasitetsproblemer i nettet. Fikk så opplyst "på sidelinjen" at installatørene ville ha lommepenger for å gjøre jobben. Altså ren korrupsjon/utpressing. Så da ba jeg de om å dra en viss plass. Kontaktet PLDT og opplevde null problemer. Så nå har vi DSL internett ca 50-60 mbps til 1699 pesos pr måned (rett over 300 kr). Internett i Filippinene er dyrt og dårlig. Teknologien ligger et stykke bak både Norge og Thailand. Reiser man utenfor by så er både internett og telefon/mobildekning elendig.

3. Registrering av ekteskap i Norge. Nå er vi endelig nesten i mål med prosessen. Alle papirer er klare og vi skal til Konsulatet i Cebu i morgen for å levere papirene. Skal liste opp hva som trengs under her. Er sjeleglad for at vi slapp å reise til Manila for å få ordnet ting. Dette ordnes via Konsulatet her i Cebu. Behandlingstiden er 4-6 uker og Ambassaden i Manila ordner med registrering i Norge. Ekteskapsdokumentet må ha apostille som kan utføres hos DFA på Pacific Mall her i Cebu.
Please be guided of the following requirements:
1. Original Certificate of marriage issued by the Philippine Statistics Authority (PSA) with Apostille from the Department of Foreign Affairs (DFA).

2. Copy of birth certificate of Filipino spouse issued by the Philippine Statistics Authority (PSA).

3. Authorization letter signed by the Norwegian spouse, authorizing the Norwegian Embassy to process the registration of marriage to the Norwegian Tax Administration (Skatteetaten). There is no template for this, this letter can be handwritten or typewritten.

4. Authorization letter to conduct verification. Please print, fill-up and sign the attachedAuthorization letter.

This authorization letter should be signed thrice by the Filipino spouse.

Please note that the Norwegian Embassy in Manila verifies the Philippine documents before it can be sent to the Norwegian Tax Administration (Skatteetaten). Verification process will take 4 to 6 weeks .

5. Copy of passport or valid government issued ID of the Filipino spouse.

6. Copy of passport or valid government issued ID of the Norwegian spouse.

7. Philippine Statistics Authority (PSA) forms . These forms should be printed, filled-up and signed by the Filipino spouse.

· Birth Application Form

· CENOMAR Application Form

· Marriage Application form

Please do not forget to fill-out and sign the parts:PURPOSE, REQUESTER’S INFORMATION and NOTICE in each form.

8. Notarial fee – PHP 1,600 or NOK 288
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#37

Det tok sin tid å samle og innlevere papirer på konsulatet her i Cebu. Men må skryte av hyggelig og god service der.

Det som ikke var kult var melding fra ambassaden om at behandlingstid er økt fra 2-4 uker til 11 uker :shock: Så da er vi i slutten av August.

Men samtidig er det moratorium på behandling av familiegjenforening saker til August også.

På grunn av at "Ting Tar Tid" (også kjent som TTT) blir det neppe retur til Norge før nyttår.

Fikk meg jo også et sjokk når jeg forsto jeg måtte søke frivillig medlemskap i Folketrygden igjen. Behandlingstiden der var 3 til 6 måneder. Kan ikke huske det var i nærheten så lang behandlingstid i 2018. Har pushet litt på og fikk svar fredag at "de skal prøve" å behandle søknaden min innen fristen 27. juli. Men de svarte ikke hvorvidt jeg fortsatt er medlem mens søknaden er til behandling. Så det er 3dje gamg de ikke besvarer den detaljen. Får bare håpe at ting går i orden.

Virker som norsk statsforvaltning blir dårligere og dårligere. Ikke noen god utvikling.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#38

RobertX skrev: 11 jun 2023, 14:38 Det tok sin tid å samle og innlevere papirer på konsulatet her i Cebu. Men må skryte av hyggelig og god service der.

Det som ikke var kult var melding fra ambassaden om at behandlingstid er økt fra 2-4 uker til 11 uker :shock: Så da er vi i slutten av August.

Men samtidig er det moratorium på behandling av familiegjenforening saker til August også.

På grunn av at "Ting Tar Tid" (også kjent som TTT) blir det neppe retur til Norge før nyttår.

Fikk meg jo også et sjokk når jeg forsto jeg måtte søke frivillig medlemskap i Folketrygden igjen. Behandlingstiden der var 3 til 6 måneder. Kan ikke huske det var i nærheten så lang behandlingstid i 2018. Har pushet litt på og fikk svar fredag at "de skal prøve" å behandle søknaden min innen fristen 27. juli. Men de svarte ikke hvorvidt jeg fortsatt er medlem mens søknaden er til behandling. Så det er 3dje gamg de ikke besvarer den detaljen. Får bare håpe at ting går i orden.

Virker som norsk statsforvaltning blir dårligere og dårligere. Ikke noen god utvikling.
Søknad fra Thailand så behandler de nå søknader fra November og desember 2022.

Vi venter med å søke til november så har vi mulighet til å fornye i sommerhalvåret, istedenfor på vinteren.
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#39

Huff og huff... ja er ikke kjempebegeistret for å flytte tilbake vinterstid. Mega kuldesjokk for kona tenker jeg. Vi får se hva det blir til. Mulig vi tar noen månwder i Thailand mens søknaden går sin gang.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#40

RobertX skrev: 12 jun 2023, 04:48 Huff og huff... ja er ikke kjempebegeistret for å flytte tilbake vinterstid. Mega kuldesjokk for kona tenker jeg. Vi får se hva det blir til. Mulig vi tar noen månwder i Thailand mens søknaden går sin gang.
Hvor lang tid har man på å flytte til Norge etter ett vedtak? Vi ønsker jo å være 4-6 måneder i Thailand i året alt etter som, og derfor bedre å planlegge fornyelse i sommer halvåret.

Masse lykke til.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Generelt»