Jeg så på TV i går

FjellKongen
Innlegg: 23
Registrert: 29 nov 2017, 20:10

#1

Det var et ganske så interessant program, om filippinske jenter/damer som jobber i Norge og som var lei pengemaset der hjemme.
Det hele er bare tragisk, og som hun ene sa: - Uansett hvor mye jeg sender, så bruker de bare bort pengene. De gidder ikke gjøre noe selv, men bare venter på penger fra meg. Hver gang de får penger, så gambler og drikker de det bort.

Alle barna hadde fått penger til utdannelse, men ingen hadde fullført, bare brukt pengene på noe annet.

For en innstilling til livet! Tror aldri det blir noen forandringer på Filippinene, uansett. Dette sitter i oppdragelsen.

https://tv.nrk.no/program/KMTE30000811/hjerte-av-gull
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#2

FjellKongen skrev: 13 des 2017, 12:01 Det var et ganske så interessant program, om filippinske jenter/damer som jobber i Norge og som var lei pengemaset der hjemme.
Det hele er bare tragisk, og som hun ene sa: - Uansett hvor mye jeg sender, så bruker de bare bort pengene. De gidder ikke gjøre noe selv, men bare venter på penger fra meg. Hver gang de får penger, så gambler og drikker de det bort.

Alle barna hadde fått penger til utdannelse, men ingen hadde fullført, bare brukt pengene på noe annet.

For en innstilling til livet! Tror aldri det blir noen forandringer på Filippinene, uansett. Dette sitter i oppdragelsen.

https://tv.nrk.no/program/KMTE30000811/hjerte-av-gull
Hvordan kan det sitte i oppdragelsen når man ser disse 3 flotte damer?
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

I tillegg så er det mange jenter som føler seg presset av Filadelfia kirken, og andre trosamfunn de finner i Norge, som har spesialisert seg på ensomme katolske jenter. Har vært med på noen av møtene og gudstjeneste deres med gjeste opptredener av forskjellige berømte predikanter fra hjemlandet. Penger, kjærlighet og formaninger i en herlig sammenblanding av forkynnelse av budskapet, gjentagelser og fengende sanger.

Det er så utspekulert som det går Ann å få blidt.
🌞
FjellKongen
Innlegg: 23
Registrert: 29 nov 2017, 20:10

#4

Bill skrev: 13 des 2017, 13:17 Hvordan kan det sitte i oppdragelsen når man ser disse 3 flotte damer?
Nå var det resten av befolkningen jeg mente, og det forsto du sikkert. Latskapen råder, som ei av jentene sa, og at ingen gidder å ta ansvar for eget liv, slik hun hadde lært i Norge. Ingen på Filippinene sparer til senere i livet, men bruker bort pengene så fort som mulig.
FjellKongen
Innlegg: 23
Registrert: 29 nov 2017, 20:10

#5

Phay skrev: 13 des 2017, 13:19 I tillegg så er det mange jenter som føler seg presset av Filadelfia kirken, og andre trosamfunn de finner i Norge, som har spesialisert seg på ensomme katolske jenter. Har vært med på noen av møtene og gudstjeneste deres med gjeste opptredener av forskjellige berømte predikanter fra hjemlandet. Penger, kjærlighet og formaninger i en herlig sammenblanding av forkynnelse av budskapet, gjentagelser og fengende sanger.

Det er så utspekulert som det går Ann å få blidt.
Helt klart, og jeg har hørt det samme. Det er kun penger det hele dreier seg om, dessverre.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#6

FjellKongen skrev: 13 des 2017, 12:01 Det var et ganske så interessant program, om filippinske jenter/damer som jobber i Norge og som var lei pengemaset der hjemme.
Det hele er bare tragisk, og som hun ene sa: - Uansett hvor mye jeg sender, så bruker de bare bort pengene. De gidder ikke gjøre noe selv, men bare venter på penger fra meg. Hver gang de får penger, så gambler og drikker de det bort.

Alle barna hadde fått penger til utdannelse, men ingen hadde fullført, bare brukt pengene på noe annet.

For en innstilling til livet! Tror aldri det blir noen forandringer på Filippinene, uansett. Dette sitter i oppdragelsen.

https://tv.nrk.no/program/KMTE30000811/hjerte-av-gull
Ja, det er nok mye i det..
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#7

En veldig fin dokumentar, synes jeg. Det står respekt av de som forlater familie og barn, og reiser ut av eget land for å jobbe, og fø familien på den måten. De har min dypeste sympati.

Men det er fullt forståelig at flere av de som reiser, blir leie av å sende penger hjem, når det tilsynelatende ikke nytter å endre holdningen deres til penger i hjemlandet. Det må forventes at de prøver så godt de kan å tjene sine egne penger, og jobbe for egen føde.

Man kan velge å se det positive i damene som illustreres her, og gi dem kred for deres oppofrende vilje og gode hjerte, eller man kan velge å kritisere filippinere generelt for uansvarlighet i forhold til penger. Som over.

Jeg velger det første.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#8

Nå kjenner jeg til folk som bor i Norge og som sender penger til helt andre land enn Filippinene og Thailand. Pengene sendes til land hvor vanlig lønn er bare en knøttliten brøkdel av hva den er her på Berget. Og det er nøyaktig det samme som skjer i disse familiene. Og en måte er det forståelig: Hvorfor i all verden skal de slite r.... av seg tolv timer om dagen sju dager i uka for en latterlig luselønn når selv lavtlønte her hos oss tjener rene formuene i forhold.

Umiddelbart er det provoserende at de ikke lenger gidder å jobbe. Jeg må innrømme at jeg har fått kjenne på den følelsen. Men på den annen side burde det ikke være helt ufattelig heller. I deres øyne vasser vi jo formelig i penger.
Brukeravatar
Samed
Innlegg: 27
Registrert: 21 okt 2017, 19:04

#9

Stakkars jenter, men det er ikke bare på Filippinene dette skjer. Kona har flere venninner som også sender tusenvis av kroner hjem til sine griske og giddalause familier i Thailand.
Heldigvis så har kona lite familie i Thailand, kun en søster og faren. Vi hjalp søstera litt når hun gikk på skolen, men nå er hun ferdig med utdannelsen og er i full jobb, og klarer seg selv.
Faren er 68 år og pensjonist, han hadde et dårlig hus som stod under vann hvert år i regntiden. Kona og en annen søster som også bor i Norge bekostet et lite hus på påler til ham, koselig lita hytte som svigerfar er kjempefornøyd med, han trenger ikke mer enn dette sier han. Hytta kostet kun ca 100 000 baht siden faren som er tidligere bygningsarbeider gjorde det meste selv.
I tillegg så sender søstrene tilsammen 10 000 baht til ham hver måned. Han klarer seg godt med dette siden han dyrker sin egen ris og grønnsaker, og i tillegg har noen høner som gir både kjøtt og egg. Fisk har han i elva som renner like i nærheten.
Vedlegg
IMG_4989.JPG
olek
Innlegg: 92
Registrert: 21 okt 2017, 08:35

#10

Phay skrev: 13 des 2017, 13:19 I tillegg så er det mange jenter som føler seg presset av Filadelfia kirken, og andre trosamfunn de finner i Norge, som har spesialisert seg på ensomme katolske jenter. Har vært med på noen av møtene og gudstjeneste deres med gjeste opptredener av forskjellige berømte predikanter fra hjemlandet. Penger, kjærlighet og formaninger i en herlig sammenblanding av forkynnelse av budskapet, gjentagelser og fengende sanger.

Det er så utspekulert som det går Ann å få blidt.
Representanter for diverse religioner går faktisk så langt at de tråler t-banene i Oslo for reisende filippinere, ofte au-pair i retning Slemdal, Holmenkollåsen hvor det jo en en del av disse.

-

Forøvrig: Utfordringene med at penger som sendes/gis bort ofte ikke går til de tiltenkte formål er ikke noe filippinsk eller religionsrelatert fenomen alene, det gjelder overalt.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»