Jeg så på TV i går

FjellKongen
Innlegg: 23
Registrert: 29 nov 2017, 20:10

#11

olek skrev: 13 des 2017, 19:45 Representanter for diverse religioner går faktisk så langt at de tråler t-banene i Oslo for reisende filippinere, ofte au-pair i retning Slemdal, Holmenkollåsen hvor det jo en en del av disse.

-

Forøvrig: Utfordringene med at penger som sendes/gis bort ofte ikke går til de tiltenkte formål er ikke noe filippinsk eller religionsrelatert fenomen alene, det gjelder overalt.
Det gjelder ikke overalt, slett ikke, det er kun "spesielle" land som gjør dette, for la oss kalle det den "skandinaviske modellen", for ikke å skryte for mye av Norge, så sparer altså de aller aller fleste til senere i livet. Det gjør de IKKE på Filippinene, ingen gjør det. Tror alle som kjenner forholdene der kan underskrive på det :)
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#12

olek skrev: 13 des 2017, 19:45
-

Forøvrig: Utfordringene med at penger som sendes/gis bort ofte ikke går til de tiltenkte formål er ikke noe filippinsk eller religionsrelatert fenomen alene, det gjelder overalt.
Bra du sier. For en god del tror det er spesifikke nedarvede egenskaper hos f eks filippinere og thaier som åpenbarer seg. Og klarer ikke å tenke så langt som at uønsket adferd og "ufornuftig" bruk av økonomisk støtte nok helst er sosialt og økonomisk betinget. De mener heller at de skal fortsette i et (gjerne) ydmykende knallhardt arbeidsforhold under betingelser de selv aldri under noen omstendighet hadde funnet seg i. Og helst skal mottager for all evighet gå inn i rollen som takknemlig og krypende underdanig. Selv om dette siste selvsagt er et høyst urimelig og latterlig krav.
FjellKongen
Innlegg: 23
Registrert: 29 nov 2017, 20:10

#13

SomLao skrev: 13 des 2017, 19:29 Nå kjenner jeg til folk som bor i Norge og som sender penger til helt andre land enn Filippinene og Thailand. Pengene sendes til land hvor vanlig lønn er bare en knøttliten brøkdel av hva den er her på Berget. Og det er nøyaktig det samme som skjer i disse familiene. Og en måte er det forståelig: Hvorfor i all verden skal de slite r.... av seg tolv timer om dagen sju dager i uka for en latterlig luselønn når selv lavtlønte her hos oss tjener rene formuene i forhold.

Umiddelbart er det provoserende at de ikke lenger gidder å jobbe. Jeg må innrømme at jeg har fått kjenne på den følelsen. Men på den annen side burde det ikke være helt ufattelig heller. I deres øyne vasser vi jo formelig i penger.
Dette var den sprøeste kommentaren "Og en måte er det forståelig: Hvorfor i all verden skal de slite r.... av seg tolv timer om dagen sju dager i uka for en latterlig luselønn når selv lavtlønte her hos oss tjener rene formuene i forhold. "

Hvordan i all verden skal de kunne utvikle et land med en slik innstilling?? Tenk tanken om alle andre fattigere enn oss, skal sitte og vente på penger fra andre land! Dette er bare helt på jordet, beklager. Det er i alle fall en innstilling som aldri får et land fremover, som aldri får latsabbene til å jobbe for seg selv, som aldri får disse til å ta eget ansvar. Hva om vi gjorde det samme? Jeg har familie som jobber i California, med inntekter som vi bare kan drømme om, og så skal jeg sitte og vente på at disse sender penger til meg, jeg som ikke vil jobbe :cry:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#14

Når man er så nedlatende, fordomsfull og viser en så suveren mangel på innsikt i leilighets-adferd så har det liten eller helst ingen hensikt å svare. Nestemann ?
FjellKongen
Innlegg: 23
Registrert: 29 nov 2017, 20:10

#15

SomLao skrev: 13 des 2017, 20:39 Når man er så nedlatende, fordomsfull og viser en så suveren mangel på innsikt i leilighets-adferd så har det liten eller helst ingen hensikt å svare. Nestemann ?
Selvsagt måtte det komme ;) , var det noe nedlatende i det jeg skrev? Mulig vet du så mye, mye mer om folk og forhold på Filippinene, men jeg har tross alt jobbet der sammen med filippinere og besøkt landet 40 ganger.

Hva er du vet som du vil dele med oss andre? At de er ærlige, skikkelige strevere og noen som står på hele tiden for å berge familie og gi barn utdannelse? Fortell oss hva du vet som ikke vi andre vet om dette... :D

Forklar oss også hva "leilighets-adferd" betyr. For meg er det uforståelig. Tips: Ikke sett sammen ord og bruk det som om det skal ha noen mening.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#16

Om man kan kalle det nedarvet genetisk, eller om man kan kalle det menneskelig latskap eller hva det nå enn er blir kanskje litt søkt. Men for oss Nordeuropeere, så har det vært helt essensielt viktig å planlegge, og arbeide hardt alle årstider det har vært mulig å sanke og spare, foruten den sosiale biten å holde oss inne sånn stort sett med naboer og øvrigheta for å overleve. Mens de i mer tropiske strøk har (når det var mindre befolket) Hatt store ressurser å ta av hele året, uten å måtte slite nevneverdig, eller planlegge stort. Det samme gjelder kravet til husly som er vesentlig mindre komplisert enn det vi måtte tilstrebe oss for å overleve både høststormer og vinter.

At de idag sitter på ræva og venter på maten skal komme, er kanskje ikke så unaturlig? Vi er ganske så genetisk anlagte fra alle verdensdeler med forskjellige karakteristikker som kanskje kan virke provoserende og rasistiske om man begynner å lefle med de, men kanskje det er noe i det?
🌞
Bill
Innlegg: 90
Registrert: 21 okt 2017, 10:12

#17

SomLao skrev: 13 des 2017, 20:22 Bra du sier. For en god del tror det er spesifikke nedarvede egenskaper hos f eks filippinere og thaier som åpenbarer seg. Og klarer ikke å tenke så langt som at uønsket adferd og "ufornuftig" bruk av økonomisk støtte nok helst er sosialt og økonomisk betinget. De mener heller at de skal fortsette i et (gjerne) ydmykende knallhardt arbeidsforhold under betingelser de selv aldri under noen omstendighet hadde funnet seg i. Og helst skal mottager for all evighet gå inn i rollen som takknemlig og krypende underdanig. Selv om dette siste selvsagt er et høyst urimelig og latterlig krav.
Jeg ville ikke godtatt om noen i familien hadde en slik jobb, jeg har også bedt noen slutte i jobber, fordi det gikk ut over unger, det har ført til at de har fått mer passende jobb, selv om jeg har garantert for eventuell tap av inntekt.
Jeg kjenner meg ikke igjen av beskrivelsen av filippinere i det hele tatt, men så er det begrenset hva man har erfart, feks så er det vanlig på bygda at en er ansvarlig for å dyrke ris for hele storfamilien, mens andre har vanlige jobber, at noen har bare erfart svindlere og horer, virker veldig rart, jeg har hatt ett utall turer, og kan vel si de gangene jeg har opplevd horer er de gangene jeg har oppsøkt slike områder for andre ting.
Beklager at jeg drar inn trådstarters innlegg fra andre tråder.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#18

Så selv programmet i går kveld.

Dette er jo åpenbart dysfunksjonelle familier som ikke kan brukes som en A4 mal for alle fra samme land.

Det er nå for meg ihvertfall ganske innlysende at kvinnene måtte ofre samværet med barna for å skaffe inntekt til familien. Mens i Virginia's tilfelle tok ikke mannen eller foreldrene seg av barna slik de skulle og de gikk for lut og kaldt vann. Er jo innlysende at det er negativt for barna at mor ikke er der og at ingen virker å bry seg. Så hun måtte ta et valg om å reise ut for å skaffe penger, men resultatet ble ikke slik hun hadde håpet da de hjemme ikke tok seg av barna slik avtalen tydeligvis var.

At barna forsørger foreldrene i land som ikke har noen pensjonsordninger og foreldrene ikke lenger er i jobb er forståelig. Men om det stilles urimelige krav og åpenbar latskap uten noe eget forsøk på å holde jobb så burde disse damene være hardere mot familien, selv om det er vanskelig.

Dysfunksjonelle familier ala familien til Virginia har jeg jo sett i Norge også. Så det er ikke noe oppsiktsvekkende. Men trist er det jo at de jobber seg halvt ihjel og familien oppleves som utakknemlige drog.

Å skjære alle over en kam derimot er jeg ikke enig i. Det er nok mye slikt (latskap, grådighet og utnyttelse) i Norge blant nordmenn også.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
olek
Innlegg: 92
Registrert: 21 okt 2017, 08:35

#19

Det vi så i programmet er nok dessverre langt vanligere enn det en ønsker å tro og er et fenomen jeg kjenner igjen både i Thailand og Filippinene. Å forsørge en slik storfamilie av i all hovedsak dagdrivere som ikke gidder er tøft for jentene som reiser ut, og aller verst tynger nok samvittigheten for de som har barn der borte, eller de som er så uheldig å ha en alvorlig syk forelder, som gjerne brukes som brekkstang av andre familiemedlemmer når det kommer til hyppigheten og størrelsen på pengesendingene. Uansett hvor hardt disse jentene jobber og uansett hvor mye de sender så er det et sluk som aldri noensinne vil fylles og jo før de forstår dette selv og greier å handle deretter, jo bedre.

Å diskutere en norsk ektefelles rolle opp i dette og hvor mye denne skal involvere seg og hvordan eventuelt agere er langt mer interessant enn å svartmale asiatere som velger å leve slik, for i min øyne er det fint lite en kan gjøre for å få de der borte til å endre tankesett, løsningen er nok nærmere enn som så - å sette ting i rett perspektiv for sin ektefelle kan være en måte å begynne på, men det handler om gjensidig respekt, både respekten for livet og forpliktelsene en har i Norge for en som giftet seg hit, for vår del respekten for en annen kultur en har valgt å involvere seg i, det er en lang vei og her er det sterke krefter de fleste nordmenn, også de som har begitt seg ut på asiaekteskap, ikke forstår fullt ut.
gunners
Innlegg: 513
Registrert: 26 des 2017, 21:14

#20

Stemmer nok det, Utpåtur.

Svært mange filippinere er happy når det har penger til å kjøpe mat ut uka.Neppe mye igjen til videre planleggig.
Ganske mange balikbayanere, utenlandsfilippinere, sender penger hjem slik at bror eller søster kan få seg en utdannelse
på en privat skole. Offentlige skoler er stort sett gratis, men undervisningen dårlig.

Litt annerledes med f eks et norsk par som skal flytte sammen i Norge.
Kjøp av en leilighet gjør at de sannsynligvis må planlegge nedbetaling på leiligheten over 20-25 år.
Norske elever får ingen økonomisk grunnutdnning på ungdomsskolen.
Mange er derfor ganske uforbredt på den hverdagen som melder seg når de skal stå på egne økonomiske ben.
Det er egentlig ikke vanskeligere enn at klassens matematikklærer lager noen økonomiske regnestykker fra det praktiske liv
som elevene må løse.

På Filippinene er det ikke uvanlig at flere generasjoner bor under samme tak av økonomiske grunner.
Slik det var i Norge for et par hundre år siden.

Ikke alle nordmenn som har slått seg ned i på Filippinene har klart seg like bra.
Tror nok alkoholen får ta det meste av skylden, pluss en viss godtroenhet når det gjelder enkelte kvinner.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter fra media»