Internasjonalt førerkort unødvendig?

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Politiet i Phuket uttaler at de i større grad vil aksjonere mot utleiere at motorsykler som ikke sjekker at leietaker har gyldig førerkort for kjøretøyet de leier. Bøter vil utstedes og lisens for utleier kan dras inn.

Noe av det som er mer interessant for oss står inne i artikkelen.

Trafikkpolitiet sier at de nå vil godkjenne førerkort hvis de er utstedt i av et av de 134 landene som allerede aksepterer det internasjonale førerkortet. Dette høres jo ut som de vil godkjenne bruk av vårt vanlige førerkort.

Politiet vil sjekke at man har et førerkort som er gyldig for den type kjøretøy som turistene fører.

Noe av det som også er interessant er at Col Sermpan sier at hvis man har rett førerkort vil det ikke være så nøye med hvilken størrelse det er på motoren på motorsykkel som leies. For de fleste i Norge som kjørte opp for en del år tilbake har vi jo lett motorsykkel på førerkortet, og hvis politiet ikke vil sjekke motorstørrelse er det jo mange som da kan kjøre "lovlig"
Hvordan din forsikring ser på dette vil jo være en annen sak hvis man skulle komme ut for uhell.
Instead, Traffic Police will now recognise licences held by tourists if the licences are issued by any of the 134 countries that already recognise International Driving Permits, Col Sermpan explained.

A note of caution, however, is that Col Sermpan made clear, “Police will check that the licence is appropriate for the vehicle that the tourist is operating. If the tourist has only a car licence and has been been caught riding a rental motorbike in Phuket, the tourist will be fined.

“But if they do have the right licence we will not be so strict on the size of the engine of the motorbike they are renting here,” he said.
Hele artikkelen hos The Phuket News
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#2

Førerkortene man får idag i Norge for mopeder og motorsykler, er AM for mopeder opp til 50 ccm (høyst 45 km/t), A1 opp til 125 ccm (lett motorsykkel), A2 (mellomtung motorsykkel) og A (tung motorsykkel).

Stoppes man i Thailand, så vil mao. A1 holde for de mest vanlige motorsyklene på 125 ccm. Og godtas nok for de som har 150 ccm også, vil jeg tro.

Men har du ingen A i førerkortet ditt, så aksepteres ikke det de aller fleste steder i Thailand. Bl.a. Pattaya har blitt veldig konsekvente på det. Boten er 400 bath.

Med et vanlig førerkort klasse B utstedt før 2005, har man rett til å kjøre moped inntil 50 ccm. Men for de minste motorsyklene i Thailand trengs altså A1. For å anskaffe dette i Norge, må man igjennom en kjøretest, og evt. en kjøreopplæring. Obligatorisk er bl.a også mørkekjøring.

Mange av oss har nok en M i førerkortet vårt, for moped. Biltilsynet oppdaterer denne til AM, om ønskelig, som er den internasjonale betegnelsen. Men AM skal altså heller ikke holde til bruk i Thailand.

Vegvesenets linker her:

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... -klasse-a1

Man kan også ta en kjøretest i Thailand, og få et thai førerkort for moped. Eller for både bil og moped. Kravene skal være litt lettere å komme igjennom der.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#3

Min erfaring er også at et norsk førerkort er tilstrekkelig å vise politiet. Jeg har aldri fått noen kommentarer om at jeg må ha internasjonalt førerkort. Jeg har hatt noen av dem også, og vist fram, men varigheten på disse er bare ett år.

Men merk at det også er forsikringshensyn å ta for de som bor i Thailand over tid. Ifølge forsikringsreglene skal man ha et thai førerkort dersom man bor og kjører i Thailand utover 3 måneder. Ikke nødvendig for politiet, men for forsikringsselskapet, for å unngå en evt. avkorting om uhellet skulle være ute.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#4

Thaibreak skrev: 29 apr 2018, 22:44 Min erfaring er også at et norsk førerkort er tilstrekkelig å vise politiet. Jeg har aldri fått noen kommentarer om at jeg må ha internasjonalt førerkort. Jeg har hatt noen av dem også, og vist fram, men varigheten på disse er bare ett år.

Men merk at det også er forsikringshensyn å ta for de som bor i Thailand over tid. Ifølge forsikringsreglene skal man ha et thai førerkort dersom man bor og kjører i Thailand utover 3 måneder. Ikke nødvendig for politiet, men for forsikringsselskapet, for å unngå en evt. avkorting om uhellet skulle være ute.
En kompis viste fram et bankkort med bilde på da han ble stoppa i Thailand og han kom unna med det og slapp å betale de 200 mianoi-bahtene til brunskjortene. Men kommer man ut for en ulykke er det nok best å ha korrekte papirer og førerkort. Har en ikke det så risikerer en feks at ens reiseforsikring/helseforsikting ikke vil dekke evt skader, sykehusopphold etc - eller at en må betale regress.

Og det fins 2 forskjellige konvensjoner av internasjonalt førerkort, nemlig en som ble til i 1949 og en annen som ble til i 1968. Sistnevnte er gyldig i tre år men Thailand har ikke underskrevet denne så i Thailand er det internasjonalt førerkort av 1949 konvensjonen som er gyldig i et år som gjelder. Og et internasjonalt førerkort er kun gyldig hvis en samtidig kan vise sitt nasjonale ditto.

Og helt riktig som du sier at om en oppholder seg mere enn 3 månder i Thailand må en ha thai førerkort.
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Jeg kan nevne at internasjonalt førerkort er viktig i Hua Hin, så om Phuket Politiet lager forvirrende ytringer i media om at det ikke lenger er nødvendig, så sier jeg lykke til. TIT
🌞
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#6

มังคุด skrev: 30 apr 2018, 01:25 En kompis viste fram et bankkort med bilde på da han ble stoppa i Thailand og han kom unna med det og slapp å betale de 200 mianoi-bahtene til brunskjortene. Men kommer man ut for en ulykke er det nok best å ha korrekte papirer og førerkort. Har en ikke det så risikerer en feks at ens reiseforsikring/helseforsikting ikke vil dekke evt skader, sykehusopphold etc - eller at en må betale regress.

Og det fins 2 forskjellige konvensjoner av internasjonalt førerkort, nemlig en som ble til i 1949 og en annen som ble til i 1968. Sistnevnte er gyldig i tre år men Thailand har ikke underskrevet denne så i Thailand er det internasjonalt førerkort av 1949 konvensjonen som er gyldig i et år som gjelder. Og et internasjonalt førerkort er kun gyldig hvis en samtidig kan vise sitt nasjonale ditto.

Og helt riktig som du sier at om en oppholder seg mere enn 3 månder i Thailand må en ha thai førerkort.
Det er akkurat det..Når uansett ulykke inntreffer så er bra at ting er i orden.
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#7

Men på det norske førerkortet inkluderer vel B også A?

Uansett: hvordan skal eventuelle myndigheter i Thailand holde styr på hva som er inkludert i de ulike førerkortene i hundrevis av land?
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#8

fotomannen skrev: 30 apr 2018, 07:54 Men på det norske førerkortet inkluderer vel B også A?

Uansett: hvordan skal eventuelle myndigheter i Thailand holde styr på hva som er inkludert i de ulike førerkortene i hundrevis av land?
Nei nå tuller du fælt. Førerkort klasse B inkluderer ikke noen av A førerkortene. A står for motorsykkel, nærmere bestemt Am = moped, A1 = lettvekter (125 ccm), A2 motorsykkel meellomtung med max effekt 35 kw/48HK og A som er mc uten begrensninger.

Det var nok sånn før i tiden at en kunne få A i førerkortet om en hadde B. Mener fattren hadde det, men så glemte han å få det overført en gang han fornyet det så han har det ikke lengre. Fattern er 73 år så det er nok en stund siden det var mulig.

Her er det en kan kjøre med B i førerkortet: https://www.vegvesen.no/forerkort/har-f ... og+B+96%29
No one here gets out alive...
fotomannen
Innlegg: 340
Registrert: 25 apr 2018, 13:07

#9

Hmm, rart, for jeg hadde mopedlappen, men med mindre jeg ikke skjønner hvordan man leser førerkortene, ser det nå ut som om jeg kun har B (men det er til gjengjeld gyldig fram til jeg er 100, ser jeg nå. :)).

Jaja. Ikke noe problem. Jeg kommer ikke til å sette meg på en moped i Thailand.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

fotomannen skrev: 30 apr 2018, 08:53 Hmm, rart, for jeg hadde mopedlappen, men med mindre jeg ikke skjønner hvordan man leser førerkortene, ser det nå ut som om jeg kun har B (men det er til gjengjeld gyldig fram til jeg er 100, ser jeg nå. :)).

Jaja. Ikke noe problem. Jeg kommer ikke til å sette meg på en moped i Thailand.
Se nederst på førerkortet ditt, står det en M der? Da kan du kjøre inntil 50 ccm, eller maks 45 km/t. Holder vel ikke helt i Thailand. Uansett kan du dette om førerkortet er tatt før 2005.

Ellers kan du ikke kjøre motorsykkel utover det. Eller du kan sikkert, men ikke lovmessig ;)
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»