Motorsykkel med eller uten ABS?

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Svar
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#1

Vi hadde en diskusjon på AF om hvor viktig det var med ABS på motorsykler i Thailand, og mer konkret om forskjellene mellom Honda PCX 150 og Yamaha NMax 155.

Her er en liten snutt av dem begge:

https://www.youtube.com/watch?v=Qz-oTh49N8c

https://www.youtube.com/watch?v=e3Uc_W18rSs

Yamaha NMax har altså ABS som standard, noe som kan være viktig for mange om man skal gjøre et valg mellom disse syklene.

Jeg viser til et stygt og trist eksempel, hvor en fransk restauranteier omkom i denne ulykken:

https://vdokh.matichon.co.th/videos/pub ... d-thailand

Nå vet vi ikke sikkert om mangel på ABS på denne PCX`en var en medvirkende årsak til ulykken, men godt mulig at ABS ville ha hjulpet. Det ser ut som panikkbrems og låst forhjul, om det ikke var usedvanlig glatt der og da. Et øyeblikks uoppmerksomhet fra den franske mannen ble i hvert fall skjebnesvangert.

Nå har vi selv Honda PCX 150, vår tredje, og vi har vært veldig fornøyd med dem. Og jeg synes ikke jeg trenger ABS selv, fordi jeg føler at det er viktig å balansere bremsingen mellom bakhjul og forhjul selv, for å få en riktig følelse med sykkelen. En vanlig feil kjørere opplever er vel at forhjulet bremses for hardt eller såpass mye mer enn bakhjulet, at sykkelen kan miste grepet på forhjulet. Dette har jeg sett ofte.
Personlig vil jeg ikke venne meg til en situasjon hvor jeg slapper av og stoler på at sykkelen ordner opp.

Det sagt, så kan godt ABS være et supplement for meg til en allerede balansert og alert kjørestil. Det er bare positivt.

Hva synes folket her inne om dette? Nå har Honda omsider fått ABS som valgmulighet på sine 2018-modeller, så det går vel denne veien uansett, men hvor viktig er egentlig ABS for dere? Kan den gjøre oss litt sløvere i trafikken?
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#2

Jeg har combi brake på min scooter synes det fungerer glimrende https://www.honda2wheelersindia.com/com ... ing-system

Sent from my E5823 using Tapatalk

Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#3

anmeno skrev: 28 apr 2018, 15:08 Jeg har combi brake på min scooter synes det fungerer glimrende https://www.honda2wheelersindia.com/com ... ing-system

Sent from my E5823 using Tapatalk
Ja, min PCX har det samme, og jeg mener dette var på min siste Honda Click også, et godt alternativ det. Men fungerer vel bare som en støtteordning, og man må allikevel manuelt balansere bremsene ved hardere nedbremsing.

Men jeg også mener at dette er nok. Det er vel de aller færreste som kommer ut for ekstremtilfeller hvor mer enn det trengs. Men det kan jo skje..
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

Etter tidligere ved flere anledninger leid PCX og vært veldig fornøyd med denne hadde jeg tidligere denne måneden N-Max noen dager. Har aldri tidligere tenkt over bremsene på PCX som annet enn svært gode og lette å kontrollere. Når det er sagt syntes jeg ABS-bremsene på N-Max holdt en helt annen klasse og ved oppbremsing trengte man ikke tenke i det hele tatt på bremsingen. Skulle jeg kjøpt en av de ville muligheten for ABS være et sterkt argument for valg av N-Max.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

Må vel være ut med et stort varsko jeg da og si at dere må være ytterst forsiktige og våkne om dere velger å kjøre MC/Scooter UTEN ABS etter å ha kjørt med ABS en tid. Man får seg en vekker når man er tilbake på mer uforsvarlige modeller.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#6

ABS er ok men foretrekker å ha en som en kan slå av/på. ABS på grusveier er ikke bra, da foretrekker jeg å låse bakhjulet innmellom....
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Jeg hadde ikke gjort meg opp noen mening om ABS, men jeg ser det er mange som er svært opptatt av det, men jeg greier ikke helt å se nytten på en lett motorsykkel, om man har kjørt mye fra før og da på variert dekke inkludert to vintersesonger. Så jeg måtte faktisk sette meg inn i abs på motorsykler, og prøvde å google litt, men ser at de feste diskusjonene vedrørende dette begynner å bli gamle blandt norske mc entusiaster. Vanskelig å finne noe holdbart og oppdatert for å se det slik. Det eneste jeg finner er om abs funker like bra på vått som humpete underlag.

Her er en artikkel fra TU
https://www.tu.no/artikler/teknologiske ... kel/408114

En fra The Ride Advice
http://www.therideadvice.com/abs-motorc ... cycle-abs/

Så konklusjoenn må bli at teknologien er såpass god, at det ikke er noen grunn til å ikke ha det. Men for en bysykkel som kun blir brukt i nærdistriket for shopping og til og fra stranda, så er det vel ikke noen grunn til å vektlegge ABS, om en ikke er helt grønn da, og tilnærmet ingen kjøreerfaring fra før.

Når det kommer til å slå systemene av og på, så kan jeg si med en gang, at det er dømt til mislykkes. Jeg har holdt på med litt annen aktivitet der man har nødåpner på fallskjermer, og selv det med av og på knappen, samt kunne manuellt stille inn åpningshøyde over landingsfelt har blitt for komplisert for enkelte. Riktignok må den kalibreres hver dag du skal hoppe og da på det landingsfeltet du skal lande, men alt som kan fuckes opp, vil en greie å fucke opp. Så om du driver å skrur av og på absén, så tror jeg du kommer til å få deg en overraskelse en dag. Skal sies at jeg ikke likte påpudet om nødåpner når det kom, og jeg fikk faktisk disp til å slippe, da jeg hadde kamera på hodet, og systemet tok ett og annet liv, og fortsatt så er det feil som skjer, men ikke uten grunn. Tross alt så redder teknologien flere enn den tar liv i høy grad.

ABS har kommet for å bli ser det ut til, og bra er det. En blir jo eldre, men troen på en selv og sin dyktighet er vel like høy som før inntil en får seg noen overraskelser i tur og orden.
🌞
Helmax
Innlegg: 59
Registrert: 21 okt 2017, 03:11
Sted: Hua Hin

#8

Jeg har hittil ikke hatt lett sykkel her i Thailand med ABS, men kan også si at hittil har jeg ikke vært i situasjoner hvor den ville ha slått inn heller. Med opptil flere vintersesonger på moped i Norge, så lærer man jo fort hvordan man bremser uten å velte. Dette selvsagt uten sammenligning med min PCX som jo har større motor og går fortere.
Men jeg vil nok foretrekke å selv kunne bestemme hvordan jeg vil bremse. Men etter hva jeg har lest her, og på andre steder, så kommer vel PCX også nå med ABS. Og min neste sykkel (om det skulle bli noen), vil nok også bli PCX. Da kan det nok hende jeg får min første 2-hjuling med ABS. :)
Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. Hehe
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#9

Selv om Honda PCX blir laget i Thailand, selges den ikke med ABS der.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

Nomade skrev: 05 mai 2018, 11:55 Selv om Honda PCX blir laget i Thailand, selges den ikke med ABS der.
Et merkelig fenomen ja. Tror kanskje de vil selge ut et størst mulig antall av 2018-modellene uten ABS før den også kommer med ABS til Thailand. Det er vel sannsynlig at det skjer neste år i hvertfall, eller senere i år, vil jeg tro. Den fås i flere andre land.

Konkurransen med Yamaha har blitt stor, og de vet nok selv i hovedsak hvorfor. Thailand er vel et av landene i verden hvor det selges flest sykler av denne typen.
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»