Sikkerhet i vannet!

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Som en som har brukt mye tid i vannet her i Thailand, har jeg vært med på flere tilfeller av dårlige vurderinger av kapteiner på båter, andre båter som nesten kjører på en i vannet når en snorkler og dykker, så ha på sikkerhetsfilteret hvor dere enn nå beveger dere på sjøen eller i sjøen! Tidevann, pålandsvind og bølger kan skape kraftige strømmer, så vit hva dere gjør, når dere blir eventuellt tatt av strømmen. Kjemp ikke imot når dere føler den er for sterk, la dere heller føre med utover, for så bryte av og finne en ny vinkel inn mot land. Da bruker en ikke opp kreftene på en nyttesløs kamp mot strømmen der man risikerer å drukne.


Her er dagens artikkel fra dagbladet
Silje (22) omkom under sitt første dykk. Dykke­mesteren hadde ikke arbeidstillatelse
Foreldrene møter veggen når de etterlyser informasjon om saken.

(Dagbladet): For tre år siden døde 22 år gamle Silje Fauskerud Mathisen på ferieøya Koh Tao i Thailand. Under sitt første dykk ble hun truffet av en motorbåt, og livet sto ikke til å redde.

To menn ble siktet for uaktsomhet etter dødsfallet, ifølge rettsdokumenter - den thailandske båtføreren og den britiske dykkemesteren, som hadde ansvaret for sikkerheten. I februar starter rettssaken mot båtføreren i Thailand, men dykkemesteren har forlatt landet og befinner seg trolig hjemme i England.

Les mer her
https://www.dagbladet.no/nyheter/silje- ... e/69328667
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Der kan jeg ikke bli mere enig!
Det er ville tilstander i sjø og klong!

Kan bakke deg opp med dette med undervansstrømmer !
Jeg var nær ved og drukne i fult dykker utstyr på overflata!
Hadde mitt fjerde dykk på et « padi» kurs
Hadde hatt teori og praksis i et basseng
Ingen nemte dette med undervansstrømmer!
Dykket ute ved « kho lin» pattaya»
Hadde en makki! Det var kun etpar meter sikt! Også dykkere fra to andre båter
Vel jeg mistet makkien ventet vel et minutt
Da hadde jeg ikke sett han på etpar minutter! Gikk opp til overflaten
Men så ikke dykkerbåten med engang
Vel nærmeste båt var borti 3-400 meter unna , der var dykkerbåten jeg m flasker og blybelte forsøkte og svømme mot skuta!
Tok meg et kvarter før instuktører så meg som kava i 5-6 sekundmeter sjø jeg svelga vann! Holt på og gi opp da jeg endlig var ved båten var jeg helt utmatta!
Dumpa blybeltet fikk ikke av flaskene
En annen» dykker» dro av meg svømmeføtta!
Da jeg kom på dekk så lurte instruktøren på
Blybeltet! Jeg sa «fuck you l quit»,,
Det ble det siste dykket mitt med flasker vest og utstyr,, .
Den instruktøren var forbannet det var jeg og !da vi ettervert kom til kaia så ga jeg fanden i og være med og bæra flasker og
Rense utstyr! Satte meg på en bar og tok innpå nok øl,
Det var nifst hvor sterk strømmen var på
Bunn!
Merklig nok fikk jeg plastkortet « open diver» fra Padi! Og den instruktøren og hans assistenter var lite proffe!
Vi burde aldri ha dykket
I slik sjø! Et sted med så dårlig sikt!
Best og holde seg til snorkling, eller i svimming poolen!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»