Bangkoks travle gater kan være en utfordring

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Svar
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#1

Dagbladet med en artikkel om Henrik, som skulle krysse gata i Bangkok. Det er ikke alltid like lett!

Forsikringsselskapene gir også råd som kan komme godt med for både førstereisende og for de mer erfarne Asia-farerne, om trafikken i Thailand generelt.

https://www.dagbladet.no/tema/henrik-sk ... k/68934329
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#2

Viktig påminnelse i Dagbladet.

Tallene er jo helt hinsides. Mer enn 8000 døde hittil i år. 734000 mennesker skadet i trafikken hittil i år. I forhold til innbyggertall er det mer enn 1 av 100.

Tallene for nordmenn er verre enn jeg var klar over. Det at det skjer flere reiserelaterte skader blant nordmenn i Thailand i januar/februar enn i hele resten av verden til sammen, er ganske ille.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#3

734000 mennesker er også "bare" rapporterte skader. Legger man til mørketall, mindre skader som aldri rapporteres, så får man hinsides tall.
Men man forstår det jo, når man ser hvordan trafikken er på nært hold, spesielt i byene.

Jeg anbefaler ihvertfall å studere trafikken litt, før man kaster seg ut i det med å leie en bil eller en moped.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Bra at Dagbladet kjører denne reportasjen. Kan ikke være nok påminnelser om dette i mine øyne. Trafikk-bildet er helt annerledes enn hva vi kjenner i Norge.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#5

Det der med å se seg til riktig side når man krysser gata er også viktig. Spesielt hvis man noe døgnvill og dertil treg i toppen starter ferien i svært trafikkerte Bangkok. :)
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#6

Noodle skrev: 02 des 2017, 16:28 Det der med å se seg til riktig side når man krysser gata er også viktig. Spesielt hvis man noe døgnvill og dertil treg i toppen starter ferien i svært trafikkerte Bangkok. :)
Det der er så fort gjort å glemme. Man kan trave avgårde på fortauet på venstre side i egne tanker, og når man møter en kryssende vei, så er det ikke like lett å oppdage bilen som kommer bak deg og svinger til venstre. Har tatt meg selv i å slurve med det, selv etter flere år i Thailand.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#7

Intern autopilot bør slåes av idet hjulene på flyet treffer bakken i Bangkok ja.

Det er nok det som er litt av problematikken når man har innarbeidet norsk trafikk-mønster så hardt at man gjør ting omtrent på auto. Kjøre bil og ellers. Slikt er NO GO! i Thailand. Nesten så man burde få utlevert en brosjyre på flyet med advarsler.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Noodle skrev: 02 des 2017, 16:28 Det der med å se seg til riktig side når man krysser gata er også viktig. Spesielt hvis man noe døgnvill og dertil treg i toppen starter ferien i svært trafikkerte Bangkok. :)
Fikk meg en påminnelse om det i 1996 i England, og har etter det lært meg å se til begge sider og rett frem og bak, og gjerne flere ganger også mens jeg går. Spesielt viktig i Thailand! Ta ingenting for gitt, for en normal norsk fotgjenger er en potensiell selvmordskandidat i Thailand.
🌞
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#9

Etter å ha fått meg noen sjokk i Thailand har jeg blitt dette veldig bevisst. Spesielt første dagen. Da er jeg ofte redusert. Heldigvis er det en del skywalks i Bangkok. Det er således sjelden jeg tusler ut i de sterkt trafikkerte gatene uten å tenke meg om både tre og fire ganger.

Men det tryggeste er nok å holde seg ved bassenget så mye som mulig den første dagen. :)

Synes for øvrig trafikken var skumlere i Pattaya enn i Bangkok. Der kjørte de fryktelig fort midt i enkelte områder med masse barer. Ikke var det trygge skywalks hvor man kunne komme seg over veiene heller. I Bangkok er det mye idiotkjøring i Sukhumvit. Jeg har ofte sittet på en bar rett nedenfor Asoke og sett motorsykler tyne sykla sine maksimalt. Tror nok lett vi snakker om langt over 200 km/timen midt i Sukhumvit. Nå er jo ikke dette veier man tusler rundt i, men når jeg ser disse villmennene slår det meg hvor galt det går dersom de tryner og sykkelen flyr inn på det sterkt befolkede fortauet og bortover.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

Å se feil vei i trafikken, kan skje den mest erfarne Asia-farer. For meg handler det om øyeblikks uoppmerksomhet. Etter oppvekst i Norge, ligger høyrekjøring i trafikken i ryggmargen, og tankene blir automatisk sortert i hodet etter det.
Så kommer man til Thailand, og selv etter mange år boende i landet, med ditto lang tilvenningstid og fartstid (pun intended) i trafikken, kommer det situasjoner med glipper eller hjerneblødninger. Det handler om konsentrasjon og tilstedeværelse. Lar man autopiloten gå i for stor grad, kan det fort gå i ball for oss et stakket øyeblikk, og i trafikken kan det får store konsekvenser.
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»