Nivå på bøter i Thailand

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Facebooksiden True Pattaya har tatt bilder av de nye bøtesatsene som er slått opp inne på en politistasjon i Pattaya.

Satser som følger:
Bøtesatser i trafikken
Bøtesatser i trafikken


Så kan vi jo selvsagt få mene vårt om dette gjør noe med trafikksikkerheten...
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#2

tdr skrev: 28 nov 2017, 18:25 Facebooksiden True Pattaya har tatt bilder av de nye bøtesatsene som er slått opp inne på en politistasjon i Pattaya.

Satser som følger:

Skjermbilde 2017-11-28 kl. 18.24.39.png



Så kan vi jo selvsagt få mene vårt om dette gjør noe med trafikksikkerheten...
Såvidt jeg kan se de samme satsene som har vært gjeldene lenge.

Det litt artige med dette, er at å kjøre uten sertifikat, som mange gjør, gir deg 400 bath i bot, og når den er betalt, et klapp på skulderen og "god tur videre" :D
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Thaibreak skrev: 28 nov 2017, 21:59 Såvidt jeg kan se de samme satsene som har vært gjeldene lenge.

Det litt artige med dette, er at å kjøre uten sertifikat, som mange gjør, gir deg 400 bath i bot, og når den er betalt, et klapp på skulderen og "god tur videre" :D

Mener også å ha sett samme satser før, men tenkte at det var greit å informere om hva som venter oss hardføre kriminelle i trafikken :lol:

Har selv fått klapp på skulderen etter å ha kjørt uten sertifikat. Spurte om kvittering, men da ble plutselig engelsk uforståelig for politimannen 8-)
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#4

Bøter for høyere lydnivå var artig å lese...hva er høyt støynivå btw hehe
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#5

Kolami skrev: 29 nov 2017, 04:01 Bøter for høyere lydnivå var artig å lese...hva er høyt støynivå btw hehe
Mer enn to ganger dyrere bot for «høyt lydnivå» enn å kjøre i motgående fil. :)
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#6

Kolami skrev: 29 nov 2017, 04:01 Bøter for høyere lydnivå var artig å lese...hva er høyt støynivå btw hehe
Artig den ja :D
Men det buldrer og smeller i noen Harleyer i Pattaya, som har et decibelnivå hvor ørehinnene nesten popper ut av seg selv, så jeg forstår godt at politiet vil ha hjemmel for en bot her.
Negah53
Innlegg: 3
Registrert: 29 nov 2017, 18:29
Sted: Som regel i Hua Hin

#7

Vet ikke noe om nivåer på bøter. Tror det kommer an på hvem du støter på. Tok en ulovlig u-turn sist jeg var i Thai. Det står en liten " vaktbu" akkurat i det krysset. ( mye penger å sanke inn der! ) Ble stoppet. Jeg spurte om jeg kunne gjøre opp der og da. Da ville politimannen ha 300 bath. Min kone spurte da hvorfor. Fordi hun syntes det var for mye. " vi er TRE stykker på jobb her i vaktbua" var svaret. Det endte med 200 bath, og de ble raskt lagt i en liten eske oppå et skap. :!:


Negah53
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#8

Negah53 skrev: 29 nov 2017, 19:04 Vet ikke noe om nivåer på bøter. Tror det kommer an på hvem du støter på. Tok en ulovlig u-turn sist jeg var i Thai. Det står en liten " vaktbu" akkurat i det krysset. ( mye penger å sanke inn der! ) Ble stoppet. Jeg spurte om jeg kunne gjøre opp der og da. Da ville politimannen ha 300 bath. Min kone spurte da hvorfor. Fordi hun syntes det var for mye. " vi er TRE stykker på jobb her i vaktbua" var svaret. Det endte med 200 bath, og de ble raskt lagt i en liten eske oppå et skap. :!:


Negah53
I Pattaya er ihvertfall prisene konsekvente. Men jeg ble stoppa i en fartskontroll på veien til Nakhon Ratchasima en gang, og i slike er det nok hipp som happ. Han hadde ingen måling å vise til, men jeg visste at det hadde gått ganske så fort. Han ville ha 1000 bath, men vi fikk pruta det ned til 500. Kvittering så jeg selvsagt ikke. Antar at pengene gikk rett i lomma på de to politimennene som stoppet biler der.
Viste forresten mitt norske førerkort den gangen. Niema problema.
olek
Innlegg: 92
Registrert: 21 okt 2017, 08:35

#9

Vi ble stopper fartskontroll mellom Korat og Bangkok for noen pr siden i 133 km/t i det som ble meg fortalt var 90-sone. 200 baht i bot, med kvittering, og god tur videre. Kontrollen så veldig organisert ut, med mange biler og politibetjenter, så den boten var nok iht regelverket. Så har vi de tilfellene hvor de operer en eller to langs landeveiene natterstid, og hvor "gebyret" på den tiden ofte var en 100-lapp. Vil ikke sette penger på at de pengene tilfalt statskassen :) Får legge til at jeg aldri har kjørt selv der borte, alltid hatt thai sjåfør.

At bøtesatsene tydeliggjøres slik det beskrives her, er vel positivt i et land som i hvert fall gir inntrykk av at korrupsjon skal bekjempes. Mulig han som sitter på hjørnet Pattaya Beach Road / soi 13/1 og tar de som kjører inn mot kjøreretningen må på slanker´n.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

olek skrev: 29 nov 2017, 22:17 Får legge til at jeg aldri har kjørt selv der borte, alltid hatt thai sjåfør.
Der tror jeg du har årsaken til de lave gebyrene du har blitt avkrevd. Hadde du kjørt selv, så ville de sikkert ha prøvd seg med andre summer ;)
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»