Kjørevett i Thailand!

Forsikringer, reiseråd, advarsler
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#21

Det er nok lurt å planlegge og være litt forsiktig uansett transportmetode i Thailand.

Jeg vil også anbefale å ta med refleksbånd fra Norge og bruke rundt armen mot kjørebanen. Å gå i skumringen/mørke er risikosport også her.

Jeg tenkte på å kjøpe trampsykkel men er glad det ikke ble noe av. En el-sykkel er nok derimot tryggere for du slipper vinglingen trampingen medfører. Så kan man heller trampe når vei/forhold tillater det. Ser svært få tramp-syklister som bruker hjelm. Noe som er jævla dumt da det er fort gjort noen på scooter skumper borti og man går på trynet.

Scooter er meget praktisk med litt forsiktighet. Mange uoversiktlige kryss der man bør kjøre ekstra forsiktig. Men framkommeligheten i trange gater er veldig kjekt.

Bil er nok det tryggeste men blir fort stort, klumsete og uoversiktlig i bytrafikken.

Generelt sett, om man er i et vel lystig lag der sjåfør er dritings så ville jeg nok funnet på en unskyldning, tatt en prat med de på serveringsstedet og fått en taxi. Selv om det koster litt. Alt for mye ulykker pga fyllekjøring her.

Var ute en tur med Combat og Janet fra AF forrige uke, og da var det en dritings farang som skulle hjem på scooter. Han kjørte vinglete rettfram gjennim første kryss uten å se seg til siden. Holdt på å bli meid ned av en annen scooter som kom fra høyre. Det hadde fort blitt jævlig stygt. Nen tosken enset det ikke engang. Så her må man ta ansvar selv også.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Helmax
Innlegg: 59
Registrert: 21 okt 2017, 03:11
Sted: Hua Hin

#22

Syklister og hjelm... Her jeg bor ser jeg ofte syklister både thai og utlendinger passere, samt møter også flere når jeg er ute på daglig sykkeltur (ja, jeg bruker hjelm). Med unntak av de syklistene som er på vei til og fra markedet, bruker faktisk de fleste hjelm. Dette gjelder både thaier og utlendinger. Så det ser for min del ut som at stadig flere blir oppmerksomme på dette med sykkel og hjelm.

Derimot, og dette håper jeg retter seg snarest; ingen unger bruker hjelm når de sykler. Det er også mange unge (under lovlig alder) som kjører motorsykkel som heller ikke bruker hjelm, og dette håper jeg også at de snart burde begynne å rette på.
Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. Hehe
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#23

Ja de som sykler mye for trening ikledd tights etc bruker som regel hjelm. Der er også thai veldig flinke. Men faranger i vanlige hverdagsklær på sykkel i bygatene har jeg knapt sett noen med hjelm. Ikke bra!

Og igjen, ta med refleks magnetbånd fra Norge! Jeg gikk hjem etter et sent måltid med Combat før om dagen og da gikk jeg forbi småbarnsfamilier på vei ned langs gaten uten noe reflekser. Ca kl 19 på kvelden og det var mørkt. Absolutt å anbefale om man absolutt vil/må gå. Skulle hatt med det selv.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#24

Har rødt blinklys på baksiden av hjelmen

Masse refleks lys foran og bak!

Ennå føler jeg meg ikke trygg

I dag stoppa en bil og skulle krysse over gata

Hviiin sa det og pang,,

Bilen bak plasserte grillen i hekken på den foran

Heldivis så bygges nå sykkelvei!

Mye asfalt arbeide og godt vedlikehold

Bra provins ( kommune , fylke)

Merker ikkno til junta « styyyre»..

Men det bygges veier! Bts higways etc noe

Helt « grådigt» for tiden

I bkk og omegn!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#25

Etter mange år i thailandsk trafikk, er det noen faste situasjoner som har gitt meg sjøl endel hodebry, og burde være noe vi faranger bør være ekstra obs på.

En av dem er med bil. Og da mest i byene. Når man gir tegn og skal svinge til venstre, bør man være veldig obs på at motorsykler, mopeder, scootere eller hva man ønsker å kalle dem, titt og ofte passerer deg på innsiden. Selv om man blinker til venstre og ligger riktig plassert med bilen, så er det fort gjort at man får en moped på innsiden som ikke ser at du blinker. Lurt å ta både ett og to blikk i venstre speil før man svinger, og husk at man har også en dødvinkel. Når man sitter i en høyrekjørt bil, så kan denne siden være kinkig noen ganger. Om det er klart i det ene øyeblikket, kan det fort være uklart i øyeblikket du begynner å svinge.

Jeg har sett disse ulykkene så mange ganger at det er verdt å tenke på. Bruk alltid blinklys i god tid når du har mange mopeder rundt deg. De må vite hva du gjør, det er det viktigste. For vi vet aldri hva de finner på.. Alt pleier å ordne seg om de i god tid vet hva du skal gjøre.

Ellers er det generelt lurt å bare følge trafikken og flyten i den. Ligge i samme posisjon som kjøretøyet foran deg, spesielt når du kjører bil, og tenke at det bør være plass til å bli passert både på innsiden og utsiden av mopeder.
Det å unngå raske bevegelser, spesielt i sideleie, er også lurt for å unngå situasjoner man ikke har kontroll på.

Angående uvettig og irrasjonell kjøring. Denne videoen er tatt i går, i Bangkok.. Ikke et vanlig syn, heldigvis (trykk på facebook-linken).

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#26

Fikk i dag høre at en 49 årig belgier som bodde på Paradise Vision omkom i en trafikkulykke nede ved Chocolate Factory for noen dager siden, her i Hua Hin. Scooter, alkohol og ingen hjelm. Kolliderte med en annen scooter som kom i mot. Etterlot seg en kone i tidlig 30 årene og en 4 årig jente han var far til.

Hadde ikke hørt om ulykken før så det skjer ting her man ikke hører så mye om.

Så jeg vil bare understreke igjen...bruk hjelm! Selv om det er små ærend og lite fart. Det er så mye betong kanter og og dritt man kan treffe når det går galt. De hadde fått rimelig klar beskjed etter ulykken at om belgieren hadde brukt hjelm hadde han sluppet fra det med noen småskader. Men fordi han var idiot er det altså nå enda en enke og en 4-åring uten pappa.

Heldigvis hadde han en god pensjon (millitær) i Belgia og enken kan reise til Belgia for å jobbe, så de klarer seg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#27

RobertX skrev:Fikk i dag høre at en 49 årig belgier som bodde på Paradise Vision omkom i en trafikkulykke nede ved Chocolate Factory for noen dager siden, her i Hua Hin. Scooter, alkohol og ingen hjelm. Kolliderte med en annen scooter som kom i mot. Etterlot seg en kone i tidlig 30 årene og en 4 årig jente han var far til.

Hadde ikke hørt om ulykken før så det skjer ting her man ikke hører så mye om.

Så jeg vil bare understreke igjen...bruk hjelm! Selv om det er små ærend og lite fart. Det er så mye betong kanter og og dritt man kan treffe når det går galt. De hadde fått rimelig klar beskjed etter ulykken at om belgieren hadde brukt hjelm hadde han sluppet fra det med noen småskader. Men fordi han var idiot er det altså nå enda en enke og en 4-åring uten pappa.

Heldigvis hadde han en god pensjon (millitær) i Belgia og enken kan reise til Belgia for å jobbe, så de klarer seg.
Pensjonsalder for militæret i Belgia var tidligere 50 år denne er nå økt til 55 eller 60 så det høres litt merkelig ut at han hadde pensjon.

Sent from my E5823 using Tapatalk

RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#28

Sikkert en misforståelse da. Spørs om han fortsatt jobbet for militæret men bodde i Thailand i perioder. Ikke vet jeg. Men dau er han, desverre.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#29

Noen som kjører mc i Thailand her da og filmer?
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#30

Har ikke fått ordnet noe mye kjørevideoer selv, bare noen småvideoer enda.

https://www.youtube.com/channel/UCuB-si ... subscriber

Jeg kjører omtrent utelukkende på dagtid. Kun i sjeldne tilfeller jeg er ute på kveldene og tar det altid med ro da. Er så mye rart man ser og man må være forberedt på alt.

Skal gjøre 90-dagers rapporteringen før 6. januar men etter det har jeg tenkt å begynne på litt lengre kjøreturer.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»