Førerkort i Thailand!

Forsikringer, reiseråd, advarsler
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#1

Om du skal kjøre bil/mc i Thailand så sørg for å ha med et internasjonalt førerkort. Dette er gyldig i 3 måneder.

For lengre opphold kan man skaffe seg et thai førerkort. Håper noen kan tilføye "papirmølla" som trengs for å få ordnet dette. Greit å ha med seg nødvendige dokumenter.

For scooter kjøring, så husk at dette ikke er mopeder (50cc) etter norsk standard. Norsk reiseforsikring blir neppe særlig medgjørlige om du knuser en 150cc scooter eller noe større uten å ha norsk (eller thai) MC førerkort :oops: . For den som skal være i Thailand litt lengre kan det være lurt å ta den Thailandske MC-lappen. Ser gjerne at noen tilføyer praktisk info om dette i forhold til kurslengde, vanskelighetsgrad og priser.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#2

Ang reiseforsikring og kjøring med mc i Thailand så skal man passe på, spesielt om man kjører uten gyldig førerkort.

http://thailandtur.no/reiseforsikring-o ... otorsykkel
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#3

Nomade skrev: 19 nov 2017, 14:25 Ang reiseforsikring og kjøring med mc i Thailand så skal man passe på, spesielt om man kjører uten gyldig førerkort.

http://thailandtur.no/reiseforsikring-o ... otorsykkel
Skal man kjøre uten førerkort så ser det ut til at Europeiske er forsikrings selskapet man bør bruke.
sattphalat
Innlegg: 139
Registrert: 21 okt 2017, 22:49

#4

RobertX skrev: 21 okt 2017, 09:55 Om du skal kjøre bil/mc i Thailand så sørg for å ha med et internasjonalt førerkort. Dette er gyldig i 3 måneder.

For lengre opphold kan man skaffe seg et thai førerkort. Håper noen kan tilføye "papirmølla" som trengs for å få ordnet dette. Greit å ha med seg nødvendige dokumenter.

For scooter kjøring, så husk at dette ikke er mopeder (50cc) etter norsk standard. Norsk reiseforsikring blir neppe særlig medgjørlige om du knuser en 150cc scooter eller noe større uten å ha norsk (eller thai) MC førerkort :oops: . For den som skal være i Thailand litt lengre kan det være lurt å ta den Thailandske MC-lappen. Ser gjerne at noen tilføyer praktisk info om dette i forhold til kurslengde, vanskelighetsgrad og priser.
Er det krav at thaier trenger å ta førerkort for å kjøre F.eks en Honda wave 110. Lurer jeg på.
Regler for moped 50cc har vi i Norge, norsk standard som du skriver, er det det samme standard/regler i Thailand. Tviler vel litt på at alle thaier som kjører 110 cc har et førerkort å vise frem.
Jeg har blitt stoppet flere ganger, men aldri fått noe bot for å kjøre uten førerkort. Hjelm derimot har jeg fått bot for å ikke bruke.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#5

Du har nok rett i at thaier ikke får bøter etc for å kjøre uten førerkort til scooter.

Hovedpoenget for oss utlendinger er knyttet til om vi havner i ulykker. Har hørt enkelte hevder man vil få all skyld uansett faktisk skyldforhold om noe skjer og man ikke kan framvise gyldig førerkort til politi/thai forsikringsselskap.

Men enda verre er det om noe alvorlig skjer der reiseforsikringen må inn i bildet. Har du ikke gyldig førerkort enten norsk eller thai så risikerer du avkortning i erstatning eller regress-krav fra forsikringsselskapet. Her kommer også alkoholpåvirkning inn i bildet samt andre faktorer som bruk av hjelm.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
sattphalat
Innlegg: 139
Registrert: 21 okt 2017, 22:49

#6

RobertX skrev: 19 nov 2017, 20:19 Du har nok rett i at thaier ikke får bøter etc for å kjøre uten førerkort til scooter.

Hovedpoenget for oss utlendinger er knyttet til om vi havner i ulykker. Har hørt enkelte hevder man vil få all skyld uansett faktisk skyldforhold om noe skjer og man ikke kan framvise gyldig førerkort til politi/thai forsikringsselskap.

Men enda verre er det om noe alvorlig skjer der reiseforsikringen må inn i bildet. Har du ikke gyldig førerkort enten norsk eller thai så risikerer du avkortning i erstatning eller regress-krav fra forsikringsselskapet. Her kommer også alkoholpåvirkning inn i bildet samt andre faktorer som bruk av hjelm.
Det du sier er at de lokale reglene er at det er et krav fra de Thailandske myndighetene at du har førerkort fra 50cc.
En ønsker jo å forholde seg til de reglene for trafikk som gjelder i det landet en oppholder seg i. Kjører liksom ikke på høye side i thailand, fordi om det er det som er regelen i Norge
Veldig oppklarende. Men det hadde vært fint med en link til dette.
Helmax
Innlegg: 59
Registrert: 21 okt 2017, 03:11
Sted: Hua Hin

#8

Det er riktignok et krav til at også thaier skal ha førerkort på motorsykkel, men kravet håndheves ikke konsekvent, dog kan de ved storkontroller også få bot ved manglende førerkort.

De respektive kontroller som utføres av politiet utføres sånn at om de får beskjed om at de skal kontrollere hjelmbruk, ja, så sjekker de hjelm. Da sjekkes ikke førerkort. Og omvendt.

Derimot... Får de beskjed om storkontroll, så sjekkes førerkort, hjelm og sticker. Disse storkontrollene har de hatt ofte i det siste året ved Marked Village her i Hua Hin. Jeg har selv blitt stoppet i disse, men har alt i orden, så jeg har aldri hatt noen problemer der.
Kom arbeidslyst, og treng deg på. Her skal du motstand finne. Hehe
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#9

Det er definitivt et krav for thaier også å ha førerkort for motorsykler ja. Fra de vanlige 110/125 og oppover.

I køen på politistasjonen i f.eks Pattaya, er det som oftest like mange thaier som utlendinger foran betalingsstedet der.
Så thaier tas like ofte i kontrollene som farangene.

I de fleste feriebyene, holdes hyppige kontroller, og man slipper sjelden unna med et vanlig norsk eller internasjonalt førerkort for bil.
Tidligere holdt det som oftest å vise ett av disse, men de siste årene har de vært nøyere med å se etter A' en på førerkortet. Ingen A betyr bot, om man ikke er usedvanlig heldig med politimannen/dama.
Min erfaring i Pattaya er at de tar lappen din, som du får tilbake når boten er betalt.

Å ha et thai førerkort etter 3 måneders botid, gjelder først og fremst i forsikringsøyemed, som nevnt over. Politiet krever det ikke, om du stoppes i en kontroll.

Selv om min erfaring har vært at det har ordnet seg allikevel, selv om uhellet er ute, så er det best å være på den trygge siden.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#10

Ironisk nok kan man bare kjøre videre om man ikke har lappen, og blir stoppet i en kontroll. Men boten får du med deg på turen :D

Jeg har flere ganger blitt stanset med bil, og framvist norsk og internasjonalt førerkort, som er mer enn godt nok.
Igjen er det andre forsikringsregler, enn praksis fra politiets side.

Det internasjonale førerkortet gjelder forresten for ett år. Ikke at de nødvendigvis ser på datoen der, for denne grå blekka har vært noe helt uvanlige greier for politimennene som har kontrollert meg.
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»