Du må altid forholde deg til reglene i det landet du oppholder deg. Det burde være innlysende. Selv om du har med deg førerkort fra Norge er ikke det det samme som at de er gyldige i Thailand. Internasjonalt førerkort som Thaibreak nevner har en tidsbegrenset varighet.sattphalat skrev: ↑19 nov 2017, 21:07 Det du sier er at de lokale reglene er at det er et krav fra de Thailandske myndighetene at du har førerkort fra 50cc.
En ønsker jo å forholde seg til de reglene for trafikk som gjelder i det landet en oppholder seg i. Kjører liksom ikke på høye side i thailand, fordi om det er det som er regelen i Norge
Veldig oppklarende. Men det hadde vært fint med en link til dette.
Skal man være i Thailand over tid er det lurt å ordne seg med Thai førerkort for det kjøretøy man ønsker å bruke. Men man får ikke ta de med turistvisum. Man må annen type visum for å få dette.
En 50cc mops vil være "innenfor" i forhold til ulykke og erstatningsansvar/oppgjør om du har norsk førerkort på det. Om du har mopedsertifikat eller lov til å kjøre mops på norsk bil førerkort blir likegyldig om du kjører en 100cc scooter feks. Da er det sansynlig at du får avkortning på skadeoppgjør fra forsikrings-selskapet om noe skjer siden du handler uaktsomt ved å kjøre uten gyldig sertifikat. Har du tatt thai lappen for mc så er de derimot ok. Gyldig norsk (med internasjonalt førerkort) eller thai førerkort er det som gjelder når du kjører scooter/mc på over 50cc i Thailand.
Og kjører du en større MC, på 1000+ cc uten gyldig førerkort fra noe land, så tipper jeg man havner i "grovt uaktsom" kategorien. Og da svir det noe jævlig om det skjer noe og det må utbetales skade-erstatning. Reiseforsikringen dekker nok skader man påfører andre, men de kjører regress mot deg i etterkant og det kan bli store summer.