Topp scam på Phuket

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Følgende er utdrag fra en artikkel.  Read Full Article
Uansett hvor man reiser i verden er det er mange feller reisende kan gå i og spesielt når man er på første tur til ulike land.
Phuket er ikke noe unntak og her er de vanligste fellene å havne i. De fleste av disse er også gjeldende for andre kjente destinasjoner. Det viktigste er å vise sunn fornuft og ikke takke ja til alt bare fordi du er i feriemodus.
 

Tuk Tuk og taxi

Tuk Tuk i Phuket er ikke som tuk tuk i resten av Thailand. Her er bilene stort sett små mini pick-up, oftest i fargen rød, med små bråkete motorer ...
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#2

En ting jeg har fått erfare er at man må være være varsom også når man avtaler pris på forhånd. 200, foreslo jeg til en fyr i Bangkok, hvorpå han holdt to fingre i været og nikket. I stedet for å sette meg av ved baren jeg skulle møte noen i Silom, stoppet han et par kvartaler unna, i en mørk bakgate. Jeg hadde holdt øye med Google Maps og visste at baren var et par hundre meter unna, og tenkte shit au og gikk ut. Utenfor tok jeg fram 200 baht, men han så bare dumt på meg, og påsto at vi hadde avtalt 2000 baht. Jeg satte meg på bakbeina, men ga meg raskt da han tok fram telefonen og begynte å ringe. Heldigvis hadde jeg 2000 baht på meg.

Etterpå angra jeg skikkelig på at jeg ikke tok opp telefon selv. Latet som om jeg ringte en thaikjæreste med politifar eller noe sånt. Men det er vel litt risikabelt å spille det spillet når man egentlig er helt hjelpesløs.

Så et tips til: aldri ta tuk-tuk alene om natta. I hvert fall ikke i Bangkok.
anmeno
Innlegg: 424
Registrert: 21 okt 2017, 11:32

#3

Noodle skrev:En ting jeg har fått erfare er at man må være være varsom også når man avtaler pris på forhånd. 200, foreslo jeg til en fyr i Bangkok, hvorpå han holdt to fingre i været og nikket. I stedet for å sette meg av ved baren jeg skulle møte noen i Silom, stoppet han et par kvartaler unna, i en mørk bakgate. Jeg hadde holdt øye med Google Maps og visste at baren var et par hundre meter unna, og tenkte shit au og gikk ut. Utenfor tok jeg fram 200 baht, men han så bare dumt på meg, og påsto at vi hadde avtalt 2000 baht. Jeg satte meg på bakbeina, men ga meg raskt da han tok fram telefonen og begynte å ringe. Heldigvis hadde jeg 2000 baht på meg.

Etterpå angra jeg skikkelig på at jeg ikke tok opp telefon selv. Latet som om jeg ringte en thaikjæreste med politifar eller noe sånt. Men det er vel litt risikabelt å spille det spillet når man egentlig er helt hjelpesløs.

Så et tips til: aldri ta tuk-tuk alene om natta. I hvert fall ikke i Bangkok.
Eller kanskje aller beste, ikke ta tuk tuk i det hele tatt.....

Sent from my E5823 using Tapatalk

Moo Ping
Innlegg: 33
Registrert: 22 okt 2017, 07:17

#4

Enig. Det beste er å holde seg unna Tuk Tuk. Banditter hele gjengen (Nesten).....Jeg gikk nettopp forbi en gjeng eldre farangdamer i Silom i dag og overhørte diskusjonene om pris med en Tuk Tuk gjeng.. De ble tilbudt 30 baht for hele gruppen, så her var det snakk om 10 baht pr Tuk Tuk( 2 damer pr Tuk Tuk)....Men uansett om det er fristende å stoppe opp å forklare at det er lureri, så bør man bare gå videre.Jeg tror det vil være direkte helsefarlig å blande seg inn i slike diskusjoner.

Forleden kveld satt jeg på en bar der jeg drakk med to irske menn. Stengetid nærmet seg og vi var alle godt påseilet, men en av irene var spesielt full..... Han hadde 5-6 damer rundt seg som hadde invitert han til å bli med på " late night club".....Jeg tok en prat med han og forklarte hva som kom til å skje...Ingen av damene hørte hva jeg sa, men de observerte at han gikk fra baren etter å ha snakket med meg.....Ja, damene ble forbannet, men jeg var ikke spesielt bekymret før noen av de skumle "security guardene" begynte å se stygt på meg.Uansett hvor mye jeg forklarte at jeg ikke sa noe til han fikk jeg til tilbake " Him go after talk with you "

Ja, faranger blir loppet i Thailand, men det er vel også en måte å lære på.....Når det gjelder de damene i baren så gikk de glipp av penger/lønn pga av meg. Så i ettertid, så tenker jeg at uansett om det er svindel/tyveri/bedrageri det damene driver med, så har ikke jeg noe med dette å gjøre, og det beste er å ikke si noe som helst. Ihvertfall hvis man er i slike situasjoner som nevnt ovenfor.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Den vanligste former jeg har blitt lurt med flere ganger, er når jeg bestiller billettpakke på diverse utsalgssteder, som ordner pakkeløsninger.

Det kan være seg du bestiller pick up, og VIP buss, eller pick up, båt, videre transport, fly, og når man spesifiserer man vil ha taxi for seg selv og ikke slik slitsom multivan, pick up med oppsamlingsrunder som tar en evighet. Man blir lovet at det er skikkelig taxi, men når man blir hentet, så er det nettopp det man får. Ofte så havner man på oppsamlingssentraler, der man må vente, istedenfor å bli kjørt direkte til flyplassen. Ekstra slitsomt når ingen snakker engelsk, og man bare venter. Så nå ordner jeg alt selv, når jeg skal på lengre reiser. Prisen blir i verste fall den samme, men oftest rimeligere, og mindre styr.

Foruten det så har jeg selv ikke opplevd å bli lurt enda, men sett en del jetski scam, nedslagninger i gata av falanger, oppga uoverensstemmelser angående barregninger, og bar damer med knuste ølsflasker og annet som skal ta typen fordi han er en Butterfly.
🌞
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#6

Er det noen som kan forklare hvordan denne 30-bahts-scammen fungerer? For jeg skjønner ikke hvordan det kan lønne seg framfor å tjene penger på hederlig kjøring. De får disse bongene sine - men det er vel grenser for hvor mye de er verdt?

Tuk-Tuk-kjøring i Bangkok er nesten en attraksjon. Selv synes jeg det er en skikkelig ålreit måte å komme seg rundt på om kvelden (når det ikke er for mye kø). Det er mange som har det sånn. Det er således synd at de ødelegger det som burde være pengeinnbringende med scams av denne typen.

Jeg forstår bare ikke logikken. De må jo tjene mye mer på shuttle-turer fra A til B enn å kidnappe folk til ymse skreddere og gullsmeder for det jeg forstår er bensinbonger.

Og hvem er det som går på denne "Grand Palace er stengt"-greia i dag? Det advares mot scams som dette på enhver reiseside om Bangkok. Men noen må det jo være, for de prøver seg hver gang jeg går forbi. Har til og med fått beskjed om at "Chinatown er stengt", da jeg gikk den ti minutter lange strekningen fra Hualamphong, og en fyr stoppa meg og spurte hvor jeg skulle. Stengt pga holiday, sa han, men han kunne skaffe meg en tuk-tuk som kjørte meg til en bra restaurant. :D
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Kjørt tuk tuk en gang i Bkk, og aldri mer :o
🌞
Moo Ping
Innlegg: 33
Registrert: 22 okt 2017, 07:17

#8

Noodle skrev: 09 nov 2017, 07:26 Er det noen som kan forklare hvordan denne 30-bahts-scammen fungerer? For jeg skjønner ikke hvordan det kan lønne seg framfor å tjene penger på hederlig kjøring. De får disse bongene sine - men det er vel grenser for hvor mye de er verdt?

Tuk-Tuk-kjøring i Bangkok er nesten en attraksjon. Selv synes jeg det er en skikkelig ålreit måte å komme seg rundt på om kvelden (når det ikke er for mye kø). Det er mange som har det sånn. Det er således synd at de ødelegger det som burde være pengeinnbringende med scams av denne typen.

Jeg forstår bare ikke logikken. De må jo tjene mye mer på shuttle-turer fra A til B enn å kidnappe folk til ymse skreddere og gullsmeder for det jeg forstår er bensinbonger.

Og hvem er det som går på denne "Grand Palace er stengt"-greia i dag? Det advares mot scams som dette på enhver reiseside om Bangkok. Men noen må det jo være, for de prøver seg hver gang jeg går forbi. Har til og med fått beskjed om at "Chinatown er stengt", da jeg gikk den ti minutter lange strekningen fra Hualamphong, og en fyr stoppa meg og spurte hvor jeg skulle. Stengt pga holiday, sa han, men han kunne skaffe meg en tuk-tuk som kjørte meg til en bra restaurant. :D

Hehehe.. Fikk også høre at Chinatown var stengt sist gang jeg var på vei der fra Hualampong.

Det kan jo være at Tuk Tuk´ene spiller på turistenes samvittighet. Dvs verdien av f.eks 10 baht i hjemlandet til turistene, og at de i de fleste tilfeller får godt betalt for turene de kjører??...Da i form av tips for god service ? Vil man ikke føle seg litt kjip om man betaler 10 baht uansett om det var dette som var avtalt pris?

Ja, advarslene har vært der i årevis, men fortsatt kjøper turister f.eks glassperler som de tror er verdifulle edelstener.

Min siste opplevelse i dag var en som stoppet trafikken slik at jeg kom meg trygt over gaten....Også han hadde selvsagt mange forslag til hvor jeg måtte dra og hva jeg burde kjøpe.

Dette beste tror jeg er å si høflig nei til absolutt alle man blir blir oppsøkt av. Eller man kan lyve og si at man har bodd i Thailand i x antall år..Da gir de seg ganske raskt og ser ser seg rundt etter neste offer.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#9

Moo Ping skrev: 09 nov 2017, 09:02

Min siste opplevelse i dag var en som stoppet trafikken slik at jeg kom meg trygt over gaten....Også han hadde selvsagt mange forslag til hvor jeg måtte dra og hva jeg burde kjøpe.

Dette beste tror jeg er å si høflig nei til absolutt alle man blir blir oppsøkt av. Eller man kan lyve og si at man har bodd i Thailand i x antall år..Da gir de seg ganske raskt og ser ser seg rundt etter neste offer.
De som oppsøker deg på gata begynner å bli utrolig flinke. Jeg har blant annet opplevd å gå bak dresskledde menn i 10 minutter. Når vi så gjør en naturlig stopp i et lyskryss hilser han, du hilser tilbake, og det starter som en normal samtale. Men 10 av 10 ganger vil forslagene komme i løpet av noen minutter.

De har i hvert fall blitt så flinke nå at du må holde tunga litt rett i munnen for ikke å la deg lure. Ikke rart førstegangsreisende går på de mer gjennomtenkte forsøkene på å lure folk inn i tuk-tuk-er.

Så ja: Det beste tipset er nok det du kom med. Aldri, aldri, aldri stol på noen som kommer med velmenende forslag til hva du skal gjøre på gata i Bangkok. :)
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#10

Noodle skrev: 07 nov 2017, 08:45 En ting jeg har fått erfare er at man må være være varsom også når man avtaler pris på forhånd. 200, foreslo jeg til en fyr i Bangkok, hvorpå han holdt to fingre i været og nikket. I stedet for å sette meg av ved baren jeg skulle møte noen i Silom, stoppet han et par kvartaler unna, i en mørk bakgate. Jeg hadde holdt øye med Google Maps og visste at baren var et par hundre meter unna, og tenkte shit au og gikk ut. Utenfor tok jeg fram 200 baht, men han så bare dumt på meg, og påsto at vi hadde avtalt 2000 baht. Jeg satte meg på bakbeina, men ga meg raskt da han tok fram telefonen og begynte å ringe. Heldigvis hadde jeg 2000 baht på meg.

Etterpå angra jeg skikkelig på at jeg ikke tok opp telefon selv. Latet som om jeg ringte en thaikjæreste med politifar eller noe sånt. Men det er vel litt risikabelt å spille det spillet når man egentlig er helt hjelpesløs.

Så et tips til: aldri ta tuk-tuk alene om natta. I hvert fall ikke i Bangkok.
Jeg vet ikke hvor sprek du er..du kunne gitt ham 200 bath og løpt som om du hadde djevelen på bakbeiena siden du visste hvor du var hehe Og gjemt det i en eller annen bar i nærheten..
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»