Adventure opplevelser i Thailand.

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Dette er ett grovt eksempel på hvor galt det kan gå med rutinemessige luftige opplevelser som dette! Selv så har jeg vært med på mye i Thailand av luftige aktiviteter og dykking, men jeg har litt erfaring med seletøy, kvalitetssikring også videre, og jeg på det sterkeste fraråde dere å hoppe strikk, flight of the gibbons turer, og paraseiling. Det er rett og slett for mye som kan gå galt.

Strikkhopping først, der slitt seletøy som er eksponert for sol, fuktighet, svette, strikker som er brukt på hoppet før, strikker som er brukt for mye og blitt statisk, og valg av feil strikk til person, som feilberegning av høyde. Alt dette spiller inn, og når en ganja røykende (antagelse) skal sele deg opp så må man vite selv hva denne personen skal gjøre, og fulgt med på de forskjellige strikkene i hvilken rekkefølge de har blitt brukt, sett over seletøyet som du får utlevert, og selve påseling og rigging.

Det samme med flight of the gibbons, ofte litt mindre risiko der med tanke på belastninger og slikt, men hele tiden klikke inn sikrig og ut blir for rutinemessig, og de følger ikke med skikkelig, som seletøyet er påselet korrekt med rett str også videre.

Men paraseiling ser jo ganske så rett frem og greit ut, men her har vi saltvanns eksponering på seletøyet samt liner og duk på paraen, I tillegg så har du faktorer som vinden, som har en tenden til å gi overraskelser spesielt midt på dagen når vinden begynner å snu, termikk bobler som løsner inne på fastlandet som drar til seg kald luft også videre. På toppen av det hele, ett ganja røykende crew (nok en gang antagelser) som bokstavelig talt gjør dette på rutine, og ikke alltid greier å ikke showe litt. Paraseiling har jeg personelig aldri gjort, for det er for mange faktorer jeg ikke har kontroll på selv.

Lykke til :)


https://youtu.be/PdYgk3rc_Wg
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

I vg idag

https://youtu.be/INDrShy6VcM



Søker man på fun ride accidents i Thailand på google så kommer det opp mye. Enjoy the ride :?
🌞
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#3

Utpåtur skrev: 18 jan 2020, 18:35 ...dette er en nobrainer - jeg gjør aldri slikt i "utlandet" - når man er i 100+ klassen så sier det seg selv - man gidder ikke være test på om utstyret holder. Og f.eks paraseiling i Patong - de kødder med folk; enten har de en .... som sitter på toppen uten å være festet - eller så drar de folk i vannet til de er halvdaue....

Å stole på andre i slike aktivitet der en liten tabbe er slutten - det gidder jeg ikke.

Av lignende grunn har jeg aldri hatt lyst til å hoppe fallskjerm - å vente på at skjermen muligens skal åpne seg ikke ikke min greie - heller da hangliding der man setter opp vingen og sjekker alt før man flyr ut og kan stole helt på egne vurderinger.

Dykking var det første jeg startet med var vel 16 fantastisk i starten - men fisk er fisk lissom....

Paragilder (ikke etter båt) er jo besnærende - ta med seg en litt ryggsekk opp på en topp og fly ned - men stoler ikke helt på en myk skjerm som bare holder oppa av luft uten struktur.

Men alså - vingedrakt fra fjelltopp - dæven.... og disse små paragliderne der man har ski og flyr lavt - man skulle vært yngre...

Fjellklatring har heller ikke fristet - stå fast på ei hylle med 300m ned - neitakk.

Motorsykkel på bane - noe av det råeste - men faktisk ganske "trygt" - å akse med nedlegg mot 200km/t i sving - det er en pervers følelse....
Combat
Innlegg: 115
Registrert: 03 jul 2018, 11:07

#4

Phay skrev: 18 jan 2020, 13:15 Dette er ett grovt eksempel på hvor galt det kan gå med rutinemessige luftige opplevelser som dette! Selv så har jeg vært med på mye i Thailand av luftige aktiviteter og dykking, men jeg har litt erfaring med seletøy, kvalitetssikring også videre, og jeg på det sterkeste fraråde dere å hoppe strikk, flight of the gibbons turer, og paraseiling. Det er rett og slett for mye som kan gå galt.

Strikkhopping først, der slitt seletøy som er eksponert for sol, fuktighet, svette, strikker som er brukt på hoppet før, strikker som er brukt for mye og blitt statisk, og valg av feil strikk til person, som feilberegning av høyde. Alt dette spiller inn, og når en ganja røykende (antagelse) skal sele deg opp så må man vite selv hva denne personen skal gjøre, og fulgt med på de forskjellige strikkene i hvilken rekkefølge de har blitt brukt, sett over seletøyet som du får utlevert, og selve påseling og rigging.

Det samme med flight of the gibbons, ofte litt mindre risiko der med tanke på belastninger og slikt, men hele tiden klikke inn sikrig og ut blir for rutinemessig, og de følger ikke med skikkelig, som seletøyet er påselet korrekt med rett str også videre.

Men paraseiling ser jo ganske så rett frem og greit ut, men her har vi saltvanns eksponering på seletøyet samt liner og duk på paraen, I tillegg så har du faktorer som vinden, som har en tenden til å gi overraskelser spesielt midt på dagen når vinden begynner å snu, termikk bobler som løsner inne på fastlandet som drar til seg kald luft også videre. På toppen av det hele, ett ganja røykende crew (nok en gang antagelser) som bokstavelig talt gjør dette på rutine, og ikke alltid greier å ikke showe litt. Paraseiling har jeg personelig aldri gjort, for det er for mange faktorer jeg ikke har kontroll på selv.

Lykke til :)


https://youtu.be/PdYgk3rc_Wg
Helt enig i det du skriver her, skal man drive med ekstremsport så bør man ikke være avhengig av andre, selv om det finnes grader av risiko for de forskjellige sportene. Sikkert gøy å hoppe strikk men gjør det ikke da jeg ikke kjenner historien til utstyret som brukes. Fløy Hang-glider i 30 år men da med utstyr man har kjøpt nytt og kjenner historikken til og vet hva det har vært igjennom. Hvor lenge det har vært eksponert for sola (UV) er faktisk den største fienden til slikt utstyr og når man da har saltvann i tillegg som ved parasailing etter båt så sier det seg selv at man bør være skeptisk
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»