Video: Ulykke på MC (denne gikk heldigvis bra)

Forsikringer, reiseråd, advarsler
Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

Meldte meg for en ukes tid siden inn i en gruppe på Facebook som viser ulike hendelser i trafikken i Thailand. Det er dessverre mye dårlige episoder å skrive om og mye videoer som er skikkelig ille.
Thaiene går jo heller ikke av veien for å dele bilder som man helst ikke vil se. Er mye jeg hopper over.

Her en ulykke på mc som viser hvor ille det er å kjøre på regnvåte veier, men samtidig hvor viktig det er å kle seg i skikkelige klær som beskytter. Utrolig å se hvor langt både sykkel og personer "flyter" avgårde her.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Det er en uoversiktelig risikofaktor, og ikke engang en kalkulerbar risiko enår man setter seg på en motorsykkel i Thailand. Så, en bør tenke seg godt om i forhold til hvor stor risiko man ønske ta, og hva man får igjen for kjøregleden og den frihetsfølelsen det gir.

Kjøre sammen i grupper minker risikofaktoren noe, men det er fortsatt mye tilfeldigheter uansett erfaringsnivå, og farten og sjansene man tar øker også ofte i takt med erfaring. Har hatt noen tilfeller av jumping bikes fra bushen, og dyr som plutselig ombestemmer seg og bryter av retningen de var på vei i, eller plutselig bestemmer seg for å krysse veien av en eller annen årsak.

Dyr er uforutsigbare, men etter en stund, så er det ofte noe som fører til at de krysser veien, eller bestemmer seg for å skifte retning. Har man oversiktbilde så er det også ofte man kan forvente at noe er på gang, eller vil skje, da det ofte er andre dyr i bevegelse i området, og det kan medføre rivaler skal jage bort noen, også videre.

Se på skygger under biler, busser, lastebiler, se hele traffikkbildet at skiftninger er på gang, eller muligheten for at noe er på vei til å skje, er også viktig.

Men jumping bikes eller traktorer rett ut ifra bushen er og blir en vanskelig sak å forutse, da de kommer utifra intet, og ingen mulighet til å forutse at noen i det hele tatt skulle komme rett ut på en slik overraskende måte. Små krøterstier med liten oversikt, og vanskelig for de å se om det kommer traffikk fra den ene eller andre siden. Men, thaiene er heller ikke så flinke til å se seg godt om, nesten klart er like bra som klart, og så har man møtende traffikk ofte på begge sider av veien i tillegg, samt forbikjøringer på toppen av det.

Men, jeg opplever at traffikken har blitt litt bedre siden jeg begynnte å kjøre her nede på mine første turer til Thailand. Uansett så vil det ta en generasjon eller to, før det blir bra om myndighetene virkelig skal sette traffikksikkerhet i fokus.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Har men rett folk i gruppen, og en leder som er tydelig, og gruppen er disiplinerte, så øker det sikkerheten betraktelig. Man er mer synlig i traffikken, resten av traffikantene respekterer gruppen, og derav unngår de mest farlige situasjonene som kan oppstå når man er alene, usynelig, og lite respektert.

Men det krever litt av leder og gruppen selvfølgelig. Kjører man som høns på tunet, så er det klart det øker risikoen
🌞
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Er det bare jeg som har dårlige øyne eller er det null spor på dekkene på MCen i videoen? Ser ut som slicks for meg. Det er jo passe galskap med mye vann på veien i så fall.

MC kjøring er krevende og derfor liker jeg ikke kjøring over 120 km/t pga du har betydelig mindre reaksjonstid når noe skjer. Og betydelig større stopplengde. 80-100 km/t er der jeg føler meg komfortabel her i Thailand, men da må jeg også kjøre i forhold til det og ikke blokkere trafikk i "fast lane".

Fortsatt ikke hatt noen uhell men hatt 1 episode der jeg skulle svinge av mot høyre i et kryss. Blinklys på i god tid, saktner farten og ligger så nære midten som er fornuftig. Så, akkurat når det blir klart og jeg skal begynne å kjøre så hører jeg et utrop som får meg til å hugge i bremsa. En scooter som kjører forbi meg på yttersiden, 2 damer uten hjelm. Hvor dum går det an å bli? Så man må hele tiden være på vakt og følge med. Jeg trodde jeg hadde grei oversikt, men de kom som troll i eske ut av ingenting, så jeg må ha vært litt treig med speil-sjekken og de kjørte litt fortere enn de burde.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#5

Utpåtur skrev: 02 feb 2019, 21:12 Kjørte over Valdresflya i sommer - med bil - ble kø foran - trodde det var en bobil men foran han en "leder" på 1100xx som lå i midten av veien så ikke biler skulle kjøre forbi et mc-følge på 10-15 sykler - og det gikk sakte! Jeg kom meg forbi bobilen og var klart til å skolere han dassen på xx litt - men da tok de av nedover Heidalen. Litt seinere på samme turen - mot Sognefjellet - mc-ulykke med fatalt utfall - 20 brasilianere hadde kjørt sammen - en førstemann hadde nok dratt på litt - og en sving var krappere enn antatt - og han var nok ikke vant til svinger.

En fredag i sommer kjørte jeg inn mot Oslo E18 i rush på sykkel - flere sykler tråklet seg gjennom køene i begge retninger - var en ulykke i motgående ved Holmen - som viste seg å være en som hadde kjørt sving inn rett foran en saktegående trailer - som ikke så mcen pga høyden - og kjørte over den - også fatalt.... så det skjer her også.
I mitt første innlegg så beskriver jeg i innlegget mit, at det å kjøre i gruppe "kan redusere risikoen noe".

Mc er en risikosport, og så må man ta det derifra.

Til Robert, så skal man ikke blokkere traffikken, det er ikke det som er meningen med å kjøre aktivt spor, men å gjøre seg tydelig, følge traffikken, og posisjonere seg som om man er en bil. Man har aktiv kjøring og passiv kjøring. Jeg liker å ligge på den aktive siden, og vise at jeg er tilstede, og det innebærer å følge traffikken, og eventuellt holde ett høyere tempo enn øvrig traffikk. Jeg liker ikke å ligge passiv, og hele tiden bli forbikjørt. Når det er sagt, så er det alltid noen som ønsker å kjøre fortere enn det vi gjør, eller ta større sjanser ved forbikjøring enn det jeg gjør, og de bryr seg ikke om plutselig forandringer i ditt kjørefelt. Da er det viktig å ikke gi slipp på de siste marginene man har, for å legge seg ut og innenfor hvitlinja (Passiv linje er minimum hjuslporet ved hvitstripa) En vet ikke hva som plutselig kan dukke opp fra sidene, hull i veibanen, som ofte er på veiskulderen, og eller motgående traffikk som presser den som kjører forbi inn mot det igjen. Da har du brukt opp din margin når du allerede har lagt deg innenfor passiv linja.

Det er alltid de som legger seg på bakjulet ditt og skal presse deg inn, og en touch med bremsen er som regel nok til å få de til å bakke off, eller snu litt på hodet, men en skal ha hodet litt kaldt når de situasjonene oppstår, for plutselig så bråbremser bilen foran, og så må man ha en out til siden, eller kjøre forbi, og samtidig hvite hvor man har den bak. Da er det ofte bedre å bakke off og gi den som presser bak mulighet til å kjøre forbi, men ikke før du har dine marginer på din side. Mange scenarioer som kan oppstå, og dette er en man ofte opplever.

Gjøre seg stor, tydelig og synlig.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#6

Nå begynner det å bli slutten på loud pipes, når politiet bøtelegger og beslaglegger de som har på uoriginale eksospotter med ett lydnivå over 95 decibel.

Her har de hatt raid mot fabrikker av eksospotter oktober 2018

Police have seized 650 allegedly substandard products worth Bt5 million following a search of seven factories manufacturing exhaust pipes for Big Bike high-powered motorcycles across Bangkok, Traffic Police Division chief Pol Colonel Nitithorn Jintakanon said on Friday.In response to complaints about Big Bikes' exhaust pipes making a lot of noise and disturbing the public, police set up checkpoints recently and rounded up 142 Big Bike motorcycles with noise levels exceeding 95 decibels, which is beyond the legal limit. The police investigation expanded to include checks on seven locations, he said, and officers seized 650 items from manufacturer Anon Kulsao and distributor Natthapol Doungpol. Police initially charged the former for manufacturing for sale the allegedly substandard products and the latter for distributing such products.
http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... s/30356786
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#7

Møtte en kanon dritings nordmann i soi 88 igår, som kom på en gul stor motorsykkel. Prøvde å fortelle han at han burde legge igjen nøkkelen i baren når han gikk, eller med en gang sånn for sikkerhetsskyld, men det ville han ikke høre på. Jeg har bodd her i 30 år, også videre, og det var da jeg gikk. Unødvendig å fortelle at han ikke var villig å høre på sunn fornuft. At han ikke havnet inne i baren på første forsøket på å lukeparkere, var flaks.

Kanskje noen som leser her inne som vet hvem der er, og kanskje bare gi han ett venlig spark bak om at det ikke er lurt å kjøre i fylla. Spesielt ikke i den formen han var i på det tidspunktet.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Utpåtur skrev: 03 feb 2019, 09:48 Sånne idioter må man holde seg unna....

På en V-twinn er åpne potter godlyd - men på en rekke 4 bør lyden avstemmes noe ellers blir det slitsomt - Yoshimura har flott lyd - men Akrapovic er vel hakket vassere. Men god R4 lyd er vel så bra som V-twinn - og R4 har mange fordeler; enormt register hvor det drar over hele - 1000-12000rpm hvis man har litt ccm - fra 1000 og oppover... selv Ducati har nå gått over til 4 syl - V4 riktignok - og de jukset med V-twinnen ved å ha opptil 1300ccm.Den siste Panigalen på 1299 blir nok en samlersykkel.
Og andre er fornøyd med å bare kjøre sykkel :D

Må si jeg er litt misunnelig på de med godlyd og stor sykkel, men enn så lenge greier jeg meg bra med min lille adventurer. De uhellene og ulykkene som har skjedd her nede med de jeg kjenner til, har alle kjørt R-sykler, og de som bryter sammen av tekniske årsaker, er enten Harley eller Ducati.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#9

Utpåtur skrev: 04 feb 2019, 08:20 "bare kjøre sykkel" ...hehe joda - men så er det hele tid en litt bedre sykkel der ute.....
Jeg har ærlig talt ikke det problemet der, så penisforlengeren jeg har holder i massevis. Ikke det at jeg liker stor motor og fart, men jeg vet også at jeg kjører tidvis det sykkelen går, og det er nok til at jeg holder bremsen på med å kjøpe ny sykkel. Den jeg har har vært en utrolig god arbeidshest og gitt meg mange fine turer og opplevelser, selv om jeg finner meg selv i å prøve 7. Giret titt og ofte.

Men så fort Bahtten er godt over 4 igjen, så blir det en versys tenker jeg, eller en FJR. Beholder den jeg har, for kortere turer alene. Versysen har samme motor som Zén, så det blir jo en brukbar oppgradering.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Reisesikkerhet»