Personopplysninger

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

I disse tider hvor direktiver rundt sikker lagring og håndtering av personopplysninger har ekstra fokus grunnet innføringen av GDPR er det på sin plass å minne på om deres egen håndtering av opplysninger dere har om andre medlemmer på forumet her eller andre nettsted.

En av grunnene til at mange velger forumsplattformer i stedet for åpne sosiale medier som eksempelvis Facebook er muligheten til å være anonym. Deling av egne personalia er et helt eget valg på vår plattform, mens andre medlemmer som kjenner til enkeltpersoner MÅ hele tiden anta og forholde seg til at vi skal behandle opplysninger som navn anonymt. Valget de fleste velger å ta på et forum er anonymitet.

Vi SKAL være konsekvente med å bruke brukernavn om andre medlemmer. Selv om det er enkelte av oss som kjenner noen her, så må vi anta at andre ikke kjenner de samme personene. Dermed er det ekstra viktig å huske på at vi både offentlig og i PM snakker om dem ved nick og ikke bruker navn.

Har info om at personlig informasjon har blitt misbrukt på andre forum og ønsker at ikke noen her skal bli offer for tilsvarende. Dessverre vet jeg også at personer på andre forum også har blitt uthengt med navn, adresse, arbeidssted mm., i noen tilfeller mottatt trusler fra enkeltindivider og stalket utenfor forum de har deltatt på.

Slikt skjer gjerne lettere på åpne plattformer og vi må da tenke på hvorfor vi er her. Anonymitet er oftest en av hovedgrunnene.

Ha dette i bakhodet når dere refererer til andre brukere. Selv om vi er relativt få her inne vet vi ikke hvem som eventuelt registrerer seg og hva de tenker. Behandle som fremmede bør være utgangspunktet selv om vi «kjenner» nicket og føler vi har en god og vennskapelig tone.

Selv kjenner jeg ingen her inne personlig eller har møtt noen (som jeg vet hvertfall), og passer på at jeg er konsekvent med å bruke nick og ikke navn på de få jeg kjenner navn på.

Som eier og forumsbruker har jeg hele tiden dette i bakhodet. Personlig er jeg som eier nok muligens mer eksponert for enkelte ting, og kan si at selv har jeg mottatt regelrette trusler i PM, gjerne i etterkant av moderasjon. Heldigvis er det ikke nylig og slikt blir logget i verste fall. Alvorlige trusler medfører umiddelbar utestengelse uten mulighet til å slippe inn igjen, og husk at dere har mulighet til å rapportere PM også.

Nå er ikke ting bare helt svart/hvitt. Forum er også grobunn for vennskap i det virkelige liv, men vennskap bygges over tid og personlig møte må nesten være en forutsetning for det.

Ha uansett i bakhodet hva som kan skje hvis man ikke håndtere ting riktig.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter og informasjon»