Oppgradering av forumet til nyere programvare

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

I løpet av kommende uker tenker jeg det er på tide å oppdatere forumets programvare til nyere versjon.

Det kom en stor oppdatering av programvaren i 2020, men jeg har avventet installasjon av denne til at jeg ville føle meg sikrere på at det ikke skulle være noen bugs i den nye versjonen. Noen bugs har det vært og det ser nå ut som det skal være mulig å gjennomføre oppdateringen uten større problemer.

Når oppdateringen er gjennomført vil en del moduler bli deaktivert av sikkerhetshensyn og aktiveres fortløpende. Ved å deaktivere alle modulene og så aktivere de steg for steg vil det være lettere å feilsøke hvis noen av de gamle modulene ikke er kompatible. Noen moduler må også oppdateres og enkelte kanskje fjernes for godt da de vil være utdaterte.

Tidslinje for oppdatering vil være litt vanskelig, men det viktigste er at før jeg starter vil det tas komplett backup av absolutt alt innhold på Asianet.

Når oppdateringen starter vil nettsidene på Asianet.no være aktive selv om forumet er nede.

Nærmere informasjon under oppdateringen vil jeg også legge ut på våre sider på Facebook og Twitter.

Jeg vil varsle nærmere før jeg setter i gang og noe nedetid vil det være på forumet når oppdatering pågår.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 334
Registrert: 30 okt 2017, 10:13
Kontakt:

#2

Så du skrev om at ukomprimerte bilder tar mye serverplass, finnes det ikke noe tillegg/plugins til denne forumprogramvaren som kan kjøre en automatisk krymping av bilder når de lastes opp av brukere?
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#3

Nomade skrev: 07 jan 2021, 14:23 Så du skrev om at ukomprimerte bilder tar mye serverplass, finnes det ikke noe tillegg/plugins til denne forumprogramvaren som kan kjøre en automatisk krymping av bilder når de lastes opp av brukere?
Det har vært plugins til tidligere versjoner av programvaren, men de har både krevd for mye ressurser og vært ustabile. Har testet ulike versjoner av disse og ingen har gitt gode nok resultater.

Jeg har håp om at nyere versjoner til den nye programvaren skal forbedre dette og krympe bildene på best mulig vis. Men ingen krymping av størrelse er så god som den man foretar selv med eksterne programmer med tanke på kvalitet.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Nyheter og informasjon»