Hvordan vil du bo, og hvorfor?

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Har nå tilsammen mange års opphold tilsammen i Asia de siste 18 årene, og har etterhvert bygd meg opp erfaringer, og meninger om hvordan jeg vil leve her og hvor. Det har ikke vært en oppskrift, men veldig mange jeg har kokkelert med i løpet av årene, men jo nærmere jeg har kommet en beslutning om å faktisk bo her mer enn i Norge, så har det også blitt klarere for meg hva jeg ønsker.

Har trodd at jeg skulle greie meg i en trebungalow på en rolig øy, eller en liten gård oppi nord eller nordøst, og romantisert alle mulige måter og muligheter for ett godt og billig liv, men jo flere erfaringer jeg har gjort, så har jeg nå altså ramlet ned på noe jeg i utgangspunktet trodde ikke kom til å skje. Jeg skal bo i Hua HIn! For 12 år siden så fnøys jeg bare av tanken, svenska kjøttbullar i butikken, en plass som ga assosiasjoner til Spania og Benidorm, hørte svensk, dansk og norsk på hvert gatehjørne og selvfølgelig små villastrøk preget av nordboere med deres nasjonalflagg hengende ut av vinduet. Frokostklubbene godt etablert over hele Hua Hin. Ikke mye som fristet her, og de strendene var grumsete med skarpe stener og klipper. Men her sitter jeg!

En liten start på en ny tråd, og skal fortsette om det er noen interesse for å diskutere det å bo i Thailand hvordan og hvor. Føler jeg har gått nesten hele løypa nå, og kommet from til en god beslutning for meg selv.
🌞
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#2

Fin tråd, Phay. Håper flere kan legge fram litt om egne tanker her.

Botiden min i Thailand har kommet opp i mer enn 10 år. En fersking for de eldste av oss, men også med godt over gjennomsnittlig erfaring fra flere steder I Thailand.

Hua Hin kan jeg ikke uttale meg mye om, har bare vært der på ferie som mitt første møte med Thailand, og det er mer enn 25 år siden. Likte stedet veldig godt, men vet ikke hvordan det ser ut der i dag. Det er absolutt et sted jeg vurderer.

Mesteparten av tiden etter tsunamien har jeg tilbragt i Pattaya-området. Ikke min førsteprioritet, men pga. jobb, inntektsgrunnlag og ikke minst kona, så ble det et naturlig sted å ha som utgangspunkt. Det er der vi har tjent våre hardt opptjente kroner. Jeg er ikke pensjonist ennå..

Tiden før tsunamien ble tilbragt på Phuket, flere steder, men hovedsaklig i området ved Laguna Beach.

Ellers har vi bodd en stund i vår bolig i nærheten av Nakhon Ratchasima. Et flott område som vi begge er fornøyd med. Det er nok der jeg vil eldes.

Det jeg har kommet fram til, er at jeg i nåværende situasjon nok er litt rastløs av meg, og trives best ved sjøen. Jeg trives med europeisk mat, og når jeg har ting i nærheten som jeg kjenner og bruker ofte. Turterreng med frisk sjølukt, en tur til kjente restauranter, McDonalds (!) en gang i blant etc. Norsk mat er heller ikke å forakte innimellom.
I tillegg klarer jeg ikke å legge tennisracketen på hylla, og partnere er et stikkord der.. I Pattaya har jeg også trent innebandy sammen med en gjeng europeere. Slikt er vanskelig å finne i Thailand.

Og da velger jeg å bo nær områder hvor jeg finner dette. I passe avstand, men helst ikke byen. Et ideelt sted for meg blir derfor Bang Saray-området, litt syd for Jomtien. Noen nordmenn finner man der, ikke for mange turister, og man ligger i grei avstand til ting jeg setter pris på. Stranda er av de bedre, og stedet er en fiskerlandsby.

Så får vi heller slå oss til ro i landlige strøk når jeg/vi blir eldre.

Ellers vil jeg legge til at Laguna Beach-området på Phuket er helt fantastisk. Men slike steder blir gjerne dyre å bo på, så det blir for kortere perioder.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#3

Tja hva skal man skrive her? Bo tiden min er over 10 år her nede, det begynte med 3 uker på phuket(patong) likte meg godt der borte, husker var masse svensker på den tiden,hvor jeg vil bo henne å åssen jeg vil bo du finner ikke 100% fornøyd av standar å leie pris finere du skal ha det dyrere blir det, alle di lelightene jeg har sett i min pris klasse er det thai kjøkken, hvis du skal ha kjøkken som er hjemme må du ut med litt mere en jeg betaler nå, det er 15000 b +vann+ strøm+internett blir sikkert ca 20000 b i mnd, der jeg vil bo kortest vei til bt sky train det tar 5 med taxi ti, on nut å 10 min til nana sentralt er det, til big c tar det 5min det også jeg liker bo byen, er ikke noen sjø mennske å leve nære en strand som er rolig det er ikke noe for meg
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

Jag vil bo i åpna lanskap

Næra HAVET vil jeg bo...

......

Så at sjelel kan få ro.. !

Det sier alt,,,

En vakker tekst og melodi,,,,ulf

Den gillar også jag🦋🌹☮️


https://youtu.be/uuOUev9EgI8[/Color



Sveriges «uofisielle nasjonal sang»

Skriver wiki,,,

https://no.m.wikipedia.org/wiki/%C3%96ppna_landskap
Vedlegg
D11575C8-5344-4109-A7CE-84D70495FE78.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Bolig»