Leie eller kjøpe? Investering i bolig

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#21

Men, om man tror krona skal opp, så kan man jo fort tjene inn de pengene for husleia feks.

Tror man krona skal opp til 4,5, så tjener man jo mer enn 500 000,- bath på å vente om man er villig til å betale en mill nok for ett hus, og er det 2, så tjener man en million bath. Selvfølgelig differansen mellom husleie i den perioden man venter da selvfølgelig.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#22

Phay skrev: 02 mar 2018, 09:56 Men, om man tror krona skal opp, så kan man jo fort tjene inn de pengene for husleia feks.

Tror man krona skal opp til 4,5, så tjener man jo mer enn 500 000,- bath på å vente om man er villig til å betale en mill nok for ett hus, og er det 2, så tjener man en million bath. Selvfølgelig differansen mellom husleie i den perioden man venter da selvfølgelig.
jeg vet ikke om diu kan tenke slik..fordi..trenger man ett sted å bo så sier jo alle meglere at man skal kjøpe bolig..uavhengig..eller gjør som min tante som siden 1993 har ventet på at boligprisene skal gå ned...å vente er som å gamble på det eller det andre...å ha sitt eget er kanskje noe vi nordmenn er kanskje mest opptatt av..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#23

Vel det spørs jo hvor du bosetter deg, men jeg forventer en regulering av markedet i forbindelse med de overprisede enhetene rundt turiststrøkene. Hvor lang tid det tar, vet en jo aldri, men slik de bygger og så mye som er på markedet for salg om dagen, så må det jo skje? Eller forventer de en invasjon av Kinesere og Indiere som skal investere i hus?
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#24

Phay skrev: 02 mar 2018, 10:13 Vel det spørs jo hvor du bosetter deg, men jeg forventer en regulering av markedet i forbindelse med de overprisede enhetene rundt turiststrøkene. Hvor lang tid det tar, vet en jo aldri, men slik de bygger og så mye som er på markedet for salg om dagen, så må det jo skje? Eller forventer de en invasjon av Kinesere og Indiere som skal investere i hus?
Jeg tror de bosetter seg i Malaysia før de investerer i Thailand..med andre ord..de investerer nok ikke i Thailand..ikke de som er som deg og meg skal jeg tro det som ble sagt når jeg var i Malaysia sist..Thailand er rock og roll..ikke alle som vil ha det 24/7--

Når jeg tenker etter så er nok landene avhengig av hverandre mer eller mindre skal det kanskje sies..Men hvilken valg har man i denne galskapen som Thailand tilbyr?
Sist redigert av Kolami den 02 mar 2018, 10:23, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#25

Kolami skrev: 02 mar 2018, 10:19 Jeg tror de bosetter seg i Malaysia før de investerer i Thailand..med andre ord..de investerer nok ikke i Thailand..ikke de som er som deg og meg skal jeg tro det som ble sagt når jeg var i Malaysia sist..Thailand er rock og roll..ikke alle som vil ha det 24/7--
På hvilken måte rockn roll? Det å investere eller det å leve? Vil tro at fleste parten av falanger ikke lever rockn roll, men stille og tilbaketrukket, men de man ser og legger merke, kan det jo virke som en brenner lysene i begge ender vel og merke.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#26

Phay skrev: 02 mar 2018, 10:22 På hvilken måte rockn roll? Det å investere eller det å leve? Vil tro at fleste parten av falanger ikke lever rockn roll, men stille og tilbaketrukket, men de man ser og legger merke, kan det jo virke som en brenner lysene i begge ender vel og merke.
Det å investere...jeg investerer ikke mer enn jeg har råd til å tape..så tar jeg det derfra hehe

Joa, men nabolaget kan fort forandre seg da noen legger en helvetes stort Makro eller no rett ved siden av...slike ting...jeg synes thailand er vanskelig med tanke med å bo..i Norge kan jeg bo hvor som helst og jeg får alle interreser dekket..men i thailand så er det store avstander eller mangler..slike ting...hva det angår hva jeg er vant med i Norge med lokale fritidstilbud, infrastruktur osv..
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#27

Hvor skal du bo om jeg kan spørre om det?

Landsbygd, del av thailand, og hvor langt til noe som kan minne om vestlige fasiliteter og standard, som mat og hotel? Ikke at man trenger hver dag, eller uke eller måned, men bare å vite at det er der, er for mange nok.

Jeg vet det er mange som har mistrivdes på landsbygda i thailand, men har invester alt de eier og har, men ikke nødvendigvis mer enn de kan tape, dog ganske så store beløp. Er man villig til bli frivillig gissel? Det er vel kanskje de man må spørre seg.

Så jeg har satt opp ett helt enkelt regnestykke for meg selv, og det er å ikke bruke mer enn 50% av det jeg har i penger og verdier hjemme, og kjøpe noe i turiststrøk eller rett utenfor, slik at jeg kan få pleiet mine behov av og til, og ikke minst vite at de finnes innenfor rekkevidde.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#28

Phay skrev: 02 mar 2018, 10:35 Hvor skal du bo om jeg kan spørre om det?

Landsbygd, del av thailand, og hvor langt til noe som kan minne om vestlige fasiliteter og standard, som mat og hotel? Ikke at man trenger hver dag, eller uke eller måned, men bare å vite at det er der, er for mange nok.

Jeg vet det er mange som har mistrivdes på landsbygda i thailand, men har invester alt de eier og har, men ikke nødvendigvis mer enn de kan tape, dog ganske så store beløp. Er man villig til bli frivillig gissel? Det er vel kanskje de man må spørre seg.

Så jeg har satt opp ett helt enkelt regnestykke for meg selv, og det er å ikke bruke mer enn 50% av det jeg har i penger og verdier hjemme, og kjøpe noe i turiststrøk eller rett utenfor, slik at jeg kan få pleiet mine behov av og til, og ikke minst vite at de finnes innenfor rekkevidde.
Det blir litt utenfor BKK sentrum sådan. .denne condoen har det meste og det er mange treningsmuligheter og andre aktiviteter samt at det er bra infrastruktur til å være thailand....

Problemet er nærhet til naturen..storby is a diffrent animal.....jeg kommer fra en by med ca 70k innbyggere og de fleste byene i nærheten har ca samme innbygger tall..kun Oslo ca 1 times tid unna som kan kalles en større by..eller som politiet sier nå om dagen..en internasjonal by :roll:

Anyway..jeg kunne aldri klart å leve på landsbygda som mange andre gjør....men jeg vet at mange igjen sier at de aldri kun bo Bangkok..som du sier..man blir litt gissel av omgivelsene og dens mangler..
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#29

Kolami skrev: 02 mar 2018, 12:06 Det blir litt utenfor BKK sentrum sådan. .denne condoen har det meste og det er mange treningsmuligheter og andre aktiviteter samt at det er bra infrastruktur til å være thailand....

Problemet er nærhet til naturen..storby is a diffrent animal.....jeg kommer fra en by med ca 70k innbyggere og de fleste byene i nærheten har ca samme innbygger tall..kun Oslo ca 1 times tid unna som kan kalles en større by..eller som politiet sier nå om dagen..en internasjonal by :roll:

Anyway..jeg kunne aldri klart å leve på landsbygda som mange andre gjør....men jeg vet at mange igjen sier at de aldri kun bo Bangkok..som du sier..man blir litt gissel av omgivelsene og dens mangler..
Langt ute på landsbygda ville « kværka» meg også temmlig raskt!
Og aptåtil kansje levd oppå svigers slekta
Alle veit alt om alle!,

Men det er frivillig jeg skal se sjøen vær dag jeg kan bevege meg
Vedlegg
ACCB897B-49C4-49C2-B5BF-1FD639E446FE.jpeg
FE536A15-52C9-4633-9FEC-77333A658FEF.jpeg
67DFC356-995E-4D25-B284-BBB0E9BF536E.jpeg
58889938-49A8-4B33-BE9E-524CDD6B5458.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#30

Jeg fikk høre en interessant ting i dag jeg ikke har hørt før. Kanskje andre har litt erfaring rundt dette.

En kar som har vært i Thailand på 25+ turer gjennom årene. 60+ år. Han fortalte meg at Thai konsekvent -ALDRI- kjøper noe av en farang/utlending. Det være seg hus/leilighet/scooter/whatever.

Er du utlending i Thailand og skal selge noe er det kun salg til andre utlendinger man får til.

Da snakker vi jo om en brutal innsnevring av markedet for oss ved salg/flytting. Nok et sterkt argumebt for å leie framfor eie?
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Bolig»