Kjøpe bolig i thailand

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#41

Der jeg leide i Hua Hun i vinter, et kompleks med rundt 140 leiligheter, var det kun solgt et 40-talls. Det var mange leiligheter med gråpapir på vinduene.

Må si på ukedagene var det ekstra stille der da ikke det var folk i alle solgte enheter en gang. Fredag til søndag var det mere aktivitet og leiligheter ble fylt opp av thaier. Nesten så det var hyggelig å høre «støyen» fra barna i bassenget.

Når det gjaldt alle tomme enheter spurte jeg litt på kontoret om de tomme enhetene. De aller fleste av de var eid av Sansiri som er en av landets største utviklere innen eiendom. Etter komplekset var ferdig hadde Sansiri ifølge leder på stedet gjort svært lite for å selge enhetene som nesten alle var klar for innflytting og også delvis møblert. Bare å fjerne plast på møbler her også.

Hele stedet virket veldrevet, rent og godt vedlikeholdt. Godt med ansatte som utførte sine oppgaver, selv om de nok hadde det roligere enn de ville hatt med alle leiligheter solgte.

Sansiri som eier disse tomme leilighetene betaler sine månedlige faste kostnader til riktig tid slik at økonomien for selve driften er i varetatt. Men, man kan jo lure på hvorfor de ikke gjør noe med nærmere 100 tomme enheter og samtidig er med på å bygge ut flere prosjekt i Hua Hin med samlet mange 100 enheter.

Stedet der jeg bodde er greit lokalisert; nært stranden (ikke beste delen dog), spisesteder i nærheten, raskt å komme seg til sentrum, stort basseng og treningsfasiliteter. I det hele tatt det man forventer.

Må si det er vanskelig å skjønne hva som skjer i markedet, både når utbygger ikke gjør sitt for å selge ferdig utbygde enheter samtidig som de bygger ut mere. Og nå skal det nok ta enda lengre tid før det kan forventes noe solgt.

Med alle tomme hus og leiligheter i som ikke er solgte Thailand tenker man litt på mange av de stedene i Kina hvor det er bygd ut små byer som står helt tomme. Der har det vært politikk for utbygging for å opprettholde sysselsettingen.

Men hva er det som er pådriver for å bygge så mange boliger uten kjøpere i Thailand? Hva ligger bak og hvor kommer egentlig pengestrømmene fra? Eksemplet med Sansiri som bygger ut i samme by uten å ha solgt det de har tilgjengelig gjør jo at man undrer.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#42

tdr skrev: 27 aug 2020, 12:59 Der jeg leide i Hua Hun i vinter, et kompleks med rundt 140 leiligheter, var det kun solgt et 40-talls. Det var mange leiligheter med gråpapir på vinduene.

Må si på ukedagene var det ekstra stille der da ikke det var folk i alle solgte enheter en gang. Fredag til søndag var det mere aktivitet og leiligheter ble fylt opp av thaier. Nesten så det var hyggelig å høre «støyen» fra barna i bassenget.

Når det gjaldt alle tomme enheter spurte jeg litt på kontoret om de tomme enhetene. De aller fleste av de var eid av Sansiri som er en av landets største utviklere innen eiendom. Etter komplekset var ferdig hadde Sansiri ifølge leder på stedet gjort svært lite for å selge enhetene som nesten alle var klar for innflytting og også delvis møblert. Bare å fjerne plast på møbler her også.

Hele stedet virket veldrevet, rent og godt vedlikeholdt. Godt med ansatte som utførte sine oppgaver, selv om de nok hadde det roligere enn de ville hatt med alle leiligheter solgte.

Sansiri som eier disse tomme leilighetene betaler sine månedlige faste kostnader til riktig tid slik at økonomien for selve driften er i varetatt. Men, man kan jo lure på hvorfor de ikke gjør noe med nærmere 100 tomme enheter og samtidig er med på å bygge ut flere prosjekt i Hua Hin med samlet mange 100 enheter.

Stedet der jeg bodde er greit lokalisert; nært stranden (ikke beste delen dog), spisesteder i nærheten, raskt å komme seg til sentrum, stort basseng og treningsfasiliteter. I det hele tatt det man forventer.

Må si det er vanskelig å skjønne hva som skjer i markedet, både når utbygger ikke gjør sitt for å selge ferdig utbygde enheter samtidig som de bygger ut mere. Og nå skal det nok ta enda lengre tid før det kan forventes noe solgt.

Med alle tomme hus og leiligheter i som ikke er solgte Thailand tenker man litt på mange av de stedene i Kina hvor det er bygd ut små byer som står helt tomme. Der har det vært politikk for utbygging for å opprettholde sysselsettingen.


Men hva er det som er pådriver for å bygge så mange boliger uten kjøpere i Thailand? Hva ligger bak og hvor kommer egentlig pengestrømmene fra? Eksemplet med Sansiri som bygger ut i samme by uten å ha solgt det de har tilgjengelig gjør jo at man undrer.
Kan være de er avventende på at den nye jernbanen til Bangkok skal nærme seg ferdig og da gambler på høyere priser. Det forventes vel at en del som nå bor og jobber i Bangkok da heller vil pendle med toget fra bosted i HH . Er vel å foretrekke en times tid på et moderne komfortabelt tog mot å sitte rushen i Bangkok.
Har snakket en del med en oppegående, perfekt engelsk talende og bereist forretningsmann(Han har vært ferie ganger i Norge på ferie bl.a.) , Bangkok thai, angående denne byggingen, og han sier det er masse suspekte penger investert i dette.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#43

INKOGNITO skrev: 27 aug 2020, 14:01 Har snakket en del med en oppegående, perfekt engelsk talende og bereist forretningsmann(Han har vært ferie ganger i Norge på ferie bl.a.) , Bangkok thai, angående denne byggingen, og han sier det er masse suspekte penger investert i dette.
Akkurat det med suspekte penger investert er vel kanskje ikke noen stor overraskelse. Hadde vært interessant å vite mer om de pengene. Men det er nok kanskje vanskelig å få svar da svarene kanskje vil vise ting som ikke ønskes frem i lyset.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#44

Det er nok desverre et stort korthus som vakler slik jeg ser det.

En av de som har handlet en del av meg nå er ei trivelig enslig thai dame i 50 årene. Hun eier en del scootere og biler til utleie, samt 5 hus/leiligheter her i Hua Hin. Men hun sliter. Pengene hun bruker på å kjøpe ting fra meg har hun fått ved å pantsette scootere. Kun 1 bil som er utleid nå og hun sliter såpass at hun har begynt å selge av klærne sine utenfor hjemmet sitt.

Hun var forbanna for hun må betale fulle renter på alle lån selv om avdragene var låst nå.

Tror det er mange slike som har bygd sin business med mye gjeld, og nå ramler mye inntekt bort.

Det heter seg at om du skylder banken 1 million kroner så er det ditt problem. Men når du skylder banken 1 milliard, så er det banken sitt problem. Og jeg tror det er der vi finner litt av sannheten til at Sansiri og andre store utviklere får holde på. Utlånskulturen her er på en helt annen planet enn hva vi er vant med i Norge. Og dette gjelder på alle plan her.

Feks leiligheten jeg nå leier. Fullpris 5.8 millioner baht. Leies ur for 25 000 pr mnd eller 300.000 baht pr år. Uten å ta høyde for renter eller fellesutgifter tar det 19,3 år å spare inn dette. Realistisk sett vil jeg tro 22-23 år før man har fått tilbake investeringen. Og da forutsetter vi utleie hver måned i 22-23 år! Samtidig er det ganske normalt at forfallet eskalerer her når ting er 10-15 år gammelt. Jeg ser rett og slett ikke økonomien i dette ut fra et kjøpe-for-utleie synspunkt.

Eiendomsmarkedet i Thailand virker på meg som at stakk hodet in i et harehull og endte opp i Alice in Wonderland historien.

Jeg tror dette blir fryktelig stygt på alle plan for Thailand.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#45

RobertX skrev: 27 aug 2020, 15:07 Det er nok desverre et stort korthus som vakler slik jeg ser det.

En av de som har handlet en del av meg nå er ei trivelig enslig thai dame i 50 årene. Hun eier en del scootere og biler til utleie, samt 5 hus/leiligheter her i Hua Hin. Men hun sliter. Pengene hun bruker på å kjøpe ting fra meg har hun fått ved å pantsette scootere. Kun 1 bil som er utleid nå og hun sliter såpass at hun har begynt å selge av klærne sine utenfor hjemmet sitt.

Hun var forbanna for hun må betale fulle renter på alle lån selv om avdragene var låst nå.

Tror det er mange slike som har bygd sin business med mye gjeld, og nå ramler mye inntekt bort.

Det heter seg at om du skylder banken 1 million kroner så er det ditt problem. Men når du skylder banken 1 milliard, så er det banken sitt problem. Og jeg tror det er der vi finner litt av sannheten til at Sansiri og andre store utviklere får holde på. Utlånskulturen her er på en helt annen planet enn hva vi er vant med i Norge. Og dette gjelder på alle plan her.

Feks leiligheten jeg nå leier. Fullpris 5.8 millioner baht. Leies ur for 25 000 pr mnd eller 300.000 baht pr år. Uten å ta høyde for renter eller fellesutgifter tar det 19,3 år å spare inn dette. Realistisk sett vil jeg tro 22-23 år før man har fått tilbake investeringen. Og da forutsetter vi utleie hver måned i 22-23 år! Samtidig er det ganske normalt at forfallet eskalerer her når ting er 10-15 år gammelt. Jeg ser rett og slett ikke økonomien i dette ut fra et kjøpe-for-utleie synspunkt.

Eiendomsmarkedet i Thailand virker på meg som at stakk hodet in i et harehull og endte opp i Alice in Wonderland historien.

Jeg tror dette blir fryktelig stygt på alle plan for Thailand.
Virket som en løsningsorientert kvinne, klage over gjeld mens hun handler mere.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#46

Wood1958 skrev: 27 aug 2020, 15:16 Virket som en løsningsorientert kvinne, klage over gjeld mens hun handler mere.
En thai mann som leide en av leilighetene hadde ramponrt og ødelagt så hun måtte sette inn sine egne møbler der. Og hun fikk meget gode kjøp av meg.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#47

RobertX skrev: 27 aug 2020, 15:18 En thai mann som leide en av leilighetene hadde ramponrt og ødelagt så hun måtte sette inn sine egne møbler der. Og hun fikk meget gode kjøp av meg.
Ja det var snilt av deg.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#48

INKOGNITO skrev: 27 aug 2020, 14:01 Kan være de er avventende på at den nye jernbanen til Bangkok skal nærme seg ferdig og da gambler på høyere priser. Det forventes vel at en del som nå bor og jobber i Bangkok da heller vil pendle med toget fra bosted i HH . Er vel å foretrekke en times tid på et moderne komfortabelt tog mot å sitte rushen i Bangkok.
Har snakket en del med en oppegående, perfekt engelsk talende og bereist forretningsmann(Han har vært ferie ganger i Norge på ferie bl.a.) , Bangkok thai, angående denne byggingen, og han sier det er masse suspekte penger investert i dette.
Det hjelper jo kun de som jobber i nærheten av stasjonen i bkk, og det begrenser vel nedslagsfeltet litt vil jeg tro, da stasjonen ikke akkurat stopper i det mest travle forretningsdistriktet vil jeg tro? Tiden vil vise, og det er vel like mye lyntoget som flyplass utvikling, som videre turisme sørover med endesløse strender hele veien ned til Chumphon som også ventes å bygges ut. Det bygges så inn i granskauen mye rundt og utenfor Hua Hin at det er skremmende å se, og det full steam fortsatt på alle byggeplasser selv under koronaen såvidt jeg kunne se ved siste besøk nå for 3 uker siden. Ikke bare i Hua Hin, men det bygges mye nytt overalt der vi ferdes fortsatt, også i landsbyen. Så det ser ikke ut til å ha stoppet de med penger å kjøre på med investeringene. Full steam på veier er det fortsatt som har vært planlagt i mange år.
🌞
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#49

Phay skrev: 28 aug 2020, 01:00 Det hjelper jo kun de som jobber i nærheten av stasjonen i bkk, og det begrenser vel nedslagsfeltet litt vil jeg tro, da stasjonen ikke akkurat stopper i det mest travle forretningsdistriktet vil jeg tro? Tiden vil vise, og det er vel like mye lyntoget som flyplass utvikling, som videre turisme sørover med endesløse strender hele veien ned til Chumphon som også ventes å bygges ut. Det bygges så inn i granskauen mye rundt og utenfor Hua Hin at det er skremmende å se, og det full steam fortsatt på alle byggeplasser selv under koronaen såvidt jeg kunne se ved siste besøk nå for 3 uker siden. Ikke bare i Hua Hin, men det bygges mye nytt overalt der vi ferdes fortsatt, også i landsbyen. Så det ser ikke ut til å ha stoppet de med penger å kjøre på med investeringene. Full steam på veier er det fortsatt som har vært planlagt i mange år.
Regime har vel puttet på litt ekstra nå da vel. Thailand har vel egentlig mye peng på bok?
Lucifer is back :evil: :twisted:
INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#50

Spesielt bra så det vel ikke ut for Thailands økonomi før Corona, og forsøkene nå på å holde hjulene i gang kan vel nok fort bli som å pisse i buksa for å holde varmen. Skal bli spennende å se hvor lenge dette går før korthuset ramler under belastningen av privat gjeld, oppbrukte statlige reserver og tiltakende politisk uro. :roll:
http://www.thainytt.no/index.php?id=619 ... d-rekordhy
https://www.thailandstidende.com/compon ... for-kursen
Svar

Gå tilbake til «Bolig»