Kjøpe bolig i thailand

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#21

om jeg ikke husker helt feil,
så var det for 10-15 årsiden også
omtrent samme « surplus» på
boliger så trenden har vart veldi lenge,
det som er forundrlig er at det bygges og bygges!

siste gang det var bygge boom så
man bygge kraner og bore derekker ( tårn)
over alt,
et merklig fenomen med dette bolig overskuddet!
og for noen priser,!, noen forlanger?
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#22

Litt av problemet her i Thailand er jo at det ikke er noen offisielle register for salgssummer. Så det er jo ikke mulig å realitets-orientere prisene utenom å se på andre lignende objekter og å snakke med folk. Å snakke med agenter, selgere og prosjekt-folk er jo meningsløst da de fleste lyger så det renner av dem for å få til salg.

Så hastverk er definitivt lastverk her i Thailand om man skal kjøpe bolig. Ta deg god tid, sjekk godt rundt om og få en thai til å forhandle på pris når du kommer til noe du vil ha. Å forhandle selv er ofte fånyttes.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#23

Utpåtur skrev: 18 mai 2019, 12:01 Hvem tar disse tapene? Hvorfor kollapser det ikke? Er det svarte penger som smører systemet? Eller tvilsom bokføring - eller begge deler?

Alle linkene om tvangssalg tyder jo på at ting fungerer på et vis- men klarer folk da å betale gjelda si, eller bankene får de dekket tapet gjennom salget?


En annen ting - eier man noe må man beregne store vedlikeholdskostnader hvis man skal opprettholde standarden ellers forfaller ting fort.
tap har det vert mye av det er folk og finans
/ banker som taper
en kan huske den voldsomme byggebomen
her på 1990 tallet
masse store tap!
bare i bangkok sto over 100 meget store
bygninger som skjelletter i 10 år!

og vedlikeholde et hus er ikke kostbart
og male en stor bolig tar 14 dager
da går det på 10 mann
skraper ned rubb og rake
sparkler og maler det hele

ca 100000 baht
og da blir det utført ortlig
vel og merke om en ikke bruker
noen i « familien» da harn ingen og klage på
men det skraper ned alt dører og vinduer

skal man tapetsere er det gratis om en kjøper mere en fire ruller på homepro
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#24

Utpåtur skrev: 18 mai 2019, 12:01 Hvem tar disse tapene? Hvorfor kollapser det ikke? Er det svarte penger som smører systemet? Eller tvilsom bokføring - eller begge deler?

Alle linkene om tvangssalg tyder jo på at ting fungerer på et vis- men klarer folk da å betale gjelda si, eller bankene får de dekket tapet gjennom salget?


En annen ting - eier man noe må man beregne store vedlikeholdskostnader hvis man skal opprettholde standarden ellers forfaller ting fort.
Monarkiet er underleverandør i samtlige prosjekter....sjekk de største aksjeselskapene som jobber mot utbygging i Thailand, spesielt condoer etc--..og monarkiet har høy aksjeandel i samtlige uten at jeg vet helt sikkert om det gjelder alle hva det angår askjeselskaper..men jeg mener at det er ingenting i Thailand som ikke monarkiet har eierskap i eller skal ha sin andel av....akkurat som den norske staten gjør i sine selskaper..


SCG som er underleverandør står for alt her jeg bor...all infrastruktur samt boliger....

https://scc.listedcompany.com/sharehold ... cture.html

Ett hvilket som helst annet land ville blitt straffet..men gudene vet hvordan de kan holde på som de gjør..

Vi vil aldri få vite mye siden mye holdes hemmelig....viktig at undersåttene tror at de er frie i ett fritt Thailand 8-)

Når det er sagt..så hvordan ville det vært hvis det var utenfor monarkiets kontroll? som venesuela?Myanmar?
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#25

Interessant å lese en analyse fra Bangkok Post fra i forgårs om endrede regler med tanke på å låne til bolig for de som spekulerer i å leie ut.
Fra 1. april ble det stilt sterkere krav til egenkapital.

Fortsatt sitter konsekvensene etter det store sammenbruddet innen økonomien i 1997 i minnet, og det gjøres grep for å begrense utlån til bolig utover primærbolig.

Med det store overskuddet det er av ledige boliger i Thailand er det vel også positivt at det strammes inn.




Dream home becomes more elusive

Dreams of purchasing a second home or speculative investment in condo units have been stymied by tighter mortgage lending rules, with the consequences still being assessed.

The loan-to-value (LTV) ratio is an assessment of lending risk that financial institutions and other lenders examine before approving a mortgage. Typically, assessments with high LTV ratios warrant higher risk.

Starting on April 1, homebuyers were required to make a minimum down payment for third and subsequent mortgages of 30% of the home price, with second mortgages set at 10-20%, depending on how long a borrower had made payments on the first one.

The LTV ratio of 90-100% remains unchanged for those who apply for a first mortgage to buy a home priced below 10 million baht, but the ratio is lowered to 80% in cases where a borrower buys a residence valued at 10 million baht or higher.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#26

Jeg har vanskelig for å se for meg noen reel effekt utover at det legges mindre risiko på bankene.....men det er ikke noe nytt..Jeg var mer for at man ikke kunne eie mer enn 2 eller 3 enheter til utleie pga store forskjeller blandt befolkningen...
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#27

Har fulgt litt med på eiendoms markedet i pattaya/jomtien.
fant en leilighet som thai property har ute for salg.
leiligheten ligger fint til mellom pattaya og jomtien i et høyhus som ferdig i 2015.
på bildene ser man at plasten på møbler og madrass fortsatt er på.
Er det mulig at denne leiligheten har stått tom nå i snart 6 år?
Er det tilfelle så må eiendoms markedet være fryktelig trått. og dette er en fin leilighet med utsikt.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Anurak
Innlegg: 170
Registrert: 28 jun 2018, 17:23

#28

Thaifolk har det med å ikke ta av plasten på nye ting. Men det kan jo også ha vært utlendinger som har eid den, de hadde vel tatt av plasten.
CAT
Innlegg: 542
Registrert: 21 okt 2017, 23:22

#29

Anurak skrev: 12 aug 2020, 17:28 Thaifolk har det med å ikke ta av plasten på nye ting. Men det kan jo også ha vært utlendinger som har eid den, de hadde vel tatt av plasten.
mulig det, men all plast er på møbler også. og ut fra bildene så ser leiligheten ubrukt ut.
mulig jeg får kontakte de og høre. den leiligheten burde det være mulig å få litt rabatter på.🤔
men mest for å sondre markedet nå.
mye til salgs i pattaya jomtien nå.
Lucifer is back :evil: :twisted:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#30

CAT skrev: 12 aug 2020, 17:43 mulig det, men all plast er på møbler også. og ut fra bildene så ser leiligheten ubrukt ut.
mulig jeg får kontakte de og høre. den leiligheten burde det være mulig å få litt rabatter på.🤔
men mest for å sondre markedet nå.
mye til salgs i pattaya jomtien nå.
Masse slike leiligheter som står rundt omkring. Ofte Investorer kjøper flere Enheter før byggestart til gode priser, og så blir de sittende med de av ulike årsaker. De siste årene har jo salget gått i stå rettet mot vestlige land.

Vent til nyåret, da vil du se ett prisras uten like tror jeg.
🌞
Svar

Gå tilbake til «Bolig»