Filter på vannintak fra kommunen.

Eie, leie, skatt, flytting, husbygging
Svar
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#1

Vi har nå kjøpt vanntank til huset, og lurer på om det er nødvendig med filter før tanken? Hva har dere gjort? Vannet de leverer ser brukbart det som kommunen leverer, men på homepro prøvde de å prakke på meg filter fra 35 000,- til en enkel løsning på 13 500,-


Vannet bruker vi i vaskemaskinen idag, og det ser helt greit ut, og hverken misfarging eller annet jeg kan se så langt


Det virket som når de så meg, at de prøvde hardt å pushe på meg alle de dyreste løsningene de hadde, så jeg bestemte meg for å prøve å lese meg opp litt men stiller spørsmålet her også.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#2

Jeg har lest litt om det..og ingen har nevnt noe om det..men du må nok finne ut hvor de får vannet fra...dessuten så er det ingen som renser vannet før det blir sent i vanntanken hvis vannet ikke kommer fra elven da men kvister og annet..

Hvis de henter fra "vannverket" som jeg regner med at de gjør, så kan du bruke en 4 filters løsning i huset fra https://www.homepro.co.th/homePro/en/K ... /p/1090544

5 filters løsningen dreier ofte seg om vann som kommer fra brønnvann eller regnvann..og det får ikke du..

Hvis du skal ha vann for å vanske klær så tror jeg nok en helt vanlig UV løsning er nok, just in case, selv om vannet er bra nok...da koster det ikke mer enn 1 2 3 tusen bath...
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#3

Phay skrev: 27 feb 2019, 00:45 Vi har nå kjøpt vanntank til huset, og lurer på om det er nødvendig med filter før tanken? Hva har dere gjort? Vannet de leverer ser brukbart det som kommunen leverer, men på homepro prøvde de å prakke på meg filter fra 35 000,- til en enkel løsning på 13 500,-


Vannet bruker vi i vaskemaskinen idag, og det ser helt greit ut, og hverken misfarging eller annet jeg kan se så langt


Det virket som når de så meg, at de prøvde hardt å pushe på meg alle de dyreste løsningene de hadde, så jeg bestemte meg for å prøve å lese meg opp litt men stiller spørsmålet her også.
Huset vi har oppe i nord har kommunalt vann , etter ca. 1.år fikk kona telefon fra mora at det hadde vert en vannfilter selger på døra.
Selger tilbød og montere et tilsvarende prøvefilter som vi kunne ha en mnd. vi gikk for tilbudet.Etter 1.mnd.tid var selger på plass som avtalt , han backflushet filteret til en hvit bøtte og vannet var mørkebrunt nesten svart. Det ble backflushet x antall ganger før det kom klart vann fra filteret.Jeg og kona var ikke til stede vi var hjemme i huset Pattaya/Na Jomtien , bror til kona som også har hus et par 100 meter fra vårt sendte bilder til kona på Line , det så ikke bra ut. Vi gikk for tilbudet og kjøpte filter , ca.23000 Baht med fri service første året.
Her er bra trykk på vannet så ingen tank/pumpe. Filteret er plassert innafor muren , røropplegg utafor etter måleur via filter. Altså gjennom filter og rett inn i røropplegget til huset. Vi har nå hatt filteret i ca. 3.år har ikke byttet filterinnsats enda. Når vi er der nord som vi ofte er , 2.mnd. her 2.mnd.der flusher jeg filteret og hver gang er det j...... brunt , antagelig mold.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

En god indikator blir jo nettopp dusjhodet, hvor fort det fyller seg med drit. Det er jo ikke vann som skal hverken drikkes eller brukes til matlaging, så det er ikke derfor vi skal ha filter, men mesteparten vil jo samle seg i bunn av tanken, og må nok sjekkes etter en stund. Skal sjekke flere løsninger etterhvert, og se hva som trengs.

En annen enkel test er jo bruke ett hvitt stoff rundt krana, og la vannet renne en stund, så ser man fort om det blir misfarging eller ikke.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#5

Phay skrev: 02 mar 2019, 00:23 En god indikator blir jo nettopp dusjhodet, hvor fort det fyller seg med drit. Det er jo ikke vann som skal hverken drikkes eller brukes til matlaging, så det er ikke derfor vi skal ha filter, men mesteparten vil jo samle seg i bunn av tanken, og må nok sjekkes etter en stund. Skal sjekke flere løsninger etterhvert, og se hva som trengs.

En annen enkel test er jo bruke ett hvitt stoff rundt krana, og la vannet renne en stund, så ser man fort om det blir misfarging eller ikke.
...jeg har lest at noen vasker tanken med jevne mellomrom...du må nok se på trykket du får ut av dusjhodet--jeg tror missfarging ikke er så farlig, men bakterieansamling er noe annet..bare en dråpe i kjeften er nok til diaree..men slikt skal vel gå seg til hehe
Svar

Gå tilbake til «Bolig»