Veien fra turistvisum/visumfritt opphold til ett års opphold basert på retirement

Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#1

På forespørsel kommer en liten guide som viser veien fra et turistvisum eller visumfritt opphold, til ett års opphold basert på retirement. Dette kan gjøres uten å forlate Thailand.

1. Mens man er i Thailand på et turistvisum eller visumfritt opphold, må man først konvertere til et 90 dagers singel Non-Immigration visum på et lokalt immigrasjonskontor. Det må gjøres innen det gjenstår 15 dager av oppholdet. Ikke alle har denne tjenesten lokalt, men alle kan gjøre det i Bangkok, uavhengig av hvor du bor, om man oppfyller kravene.
En slik konvertering kan også gjøres under 30 dagers forlengelser, men må gjøres innen det gjenstår 15 dager av disse.

2. Kravene til dette visumet er at man må ha 800.000 bath stående på konto på søketidspunktet, eller 65.000 bath i inntekt, eller en kombinasjon av disse to. Man må ha fylt 50 år. Inntektsbevis fås bekreftet via ambassaden. Beløpet på konto må bekreftes av banken din i Thailand, og være av fersk dato. Øvrige dokumenter er de samme som er vanlig for andre visum.

3. Videre søker man om ett års forlengelse basert på retirement, innen 15 dager før utløpet av dette 90 dagers visumet, eller 60 dagers forlengelsen av dette.
Det økonomiske kravet er det samme, men nå må pengene ha stått urørt på konto de siste 2 månedene (erstattet evt. av lønn, eller en kombinasjon).

4. Ett års forlengelse kan fornyes årlig, ingen begrensninger på antall, men kravet har nå blitt at pengene må stå urørt i 3 måneder før søknad. Eller erstattes evt. av lønn, eller en kombinasjon av disse.

5. 90 dagers rapporter må gjøres under hele perioden. Enten online, eller ved oppmøte.

6. Husk å ha re-entry permit dersom man forlater landet i hele perioden, ellers nullstilles visumet og forlengelsen, og man må begynne denne prosessen på nytt.
En singel re-entry permit koster 1000 bath, og fås både på et lokalt immigrasjonskontor og på flyplassen i Bangkok. En multi re-entry koster 3800 bath.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Det her var jo supert :-) Takk

Hvor mange inn og utreiser kan man ha på multiple entry? Noen begrensninger, men ser jo at 3 inn og ut for mitt vedkommende er realistisk, så det er ikke spørsmål egentlig.
🌞
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#3

Phay skrev: 25 feb 2018, 17:04 Det her var jo supert :-) Takk

Hvor mange inn og utreiser kan man ha på multiple entry? Noen begrensninger, men ser jo at 3 inn og ut for mitt vedkommende er realistisk, så det er ikke spørsmål egentlig.
Ingen begrensninger ;)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#4

Når man søker fra Thailand trenger man politi attest?
Hvor fersk må eventuellt en politi attest være?
🌞
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#5

Phay skrev: 25 feb 2018, 20:53 Når man søker fra Thailand trenger man politi attest?
Hvor fersk må eventuellt en politi attest være?
Nei, du trenger ingen politi eller vandelsattest for dette. Men de kan be om det hvis du søker f.eks. om work permit.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#6

Phay skrev: 25 feb 2018, 20:53 Når man søker fra Thailand trenger man politi attest?
Hvor fersk må eventuellt en politi attest være?
Nei. Det er som regel hvis du skal jobbe i Thailand..uvanlig at de spør om vandelsattest utover det har jeg forstått.

Men jeg hadde det med allikevel i min søknad som supplering i tilfelle....ettersom det var enkelt å legge ved hvis jeg skulle bli spurt sådan..jeg liker å være best forberedt som jeg kan..så jeg slipper ekstrarbeid senere..ekstrarbeid før er alltid bedre da man har en rytme gående..men å begynne å gjøre ting på nytt igjen er..ja for min del..slitsom :lol:

Det kan du bestille fra nettet..bruk bankid brikke..velg engelsk som språk i vandelsattesten, last ned på fra eposten og print ut :) Jeg fikk min etter 2 dager hehe..det gikk lynkjapt for min del..

https://www.politiet.no/tjenester/polit ... -digitalt/

Som regel 3 mnd. Både Thailand og Norge..med forbehold..
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#7

Phay skrev: 25 feb 2018, 17:04 Det her var jo supert :-) Takk

Hvor mange inn og utreiser kan man ha på multiple entry? Noen begrensninger, men ser jo at 3 inn og ut for mitt vedkommende er realistisk, så det er ikke spørsmål egentlig.
Ha 20K bath med deg når du skal inn igjen..spesielt hvis du reiser alene..hvis du skal utnytte METV..

Reiser du med thaidame..så vær sammen når dere skal til passkontrollen..Ikke splitt opp før det...hvis du reiser uten 20k bath..

Først og fremst hvis du bruker internasjonale flyavganger..de er strengere der..så..vær forberedt..

Og ikke minst, styr unna kvinner i passkontrollen hvis du kan hehe..jeg har lest om det tidligere..og det tror jeg er en god løsning hvis du har flere visum i passet..guttaboys er ikke så nøye vettu :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Jeg har til dags dato ikke hatt med meg 20 000,- og kommer nok ikke til å ha med meg det på de neste turene heller ;-)

Har ikke hørt om en eneste en som har blitt forspurt dette, så det tror jeg skal gå bra. Dame eller mann i emigrasjonen? Betyr det virkelig noen rolle når man har papirene i orden?
🌞
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#9

For Phays vedkommende, som her blir kun å gjelde ut- og innreise på re-entry permit ut fra ett års forlengelse basert på retirement, så trengs det ikke å vises til 20.000 bath ved immigrasjonen i Bangkok. De ganske tøffe økonomiske kravene har man allerede dekket for å oppnå dette visumet. På gjentatte back-to-back turistvisum og visumfrie opphold derimot, er det smart å være forberedt ;)

Hva gjelder å reise med eller uten thaidame, eller møte mannlig eller kvinnelig immigrasjonsoffiser, så spiller det ingen rolle her. Phay gjør alt etter boka, og kan skli igjennom med god samvittighet :)
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#10

Hvor i bkk gjør man dette? laxi like ved den gamle flyplassen?
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»