Veien fra turistvisum/visumfritt opphold til ett års opphold basert på retirement

chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#11

Thaibreak skrev: 25 feb 2018, 21:10 Nei, du trenger ingen politi eller vandelsattest for dette. Men de kan be om det hvis du søker f.eks. om work permit.
Vandelatest aldri blitt spurt om på non-o vusumet
Skautrollet
Innlegg: 32
Registrert: 28 nov 2017, 15:55

#12

På forespørsel kommer en liten guide som viser veien fra et turistvisum eller visumfritt opphold, til ett års opphold basert på retirement. Dette kan gjøres uten å forlate Thailand.

Dette med et visumfritt opphold stemmer ikke sett på bakgrunn av denne mailen jeg fikk fra den thailandske ambassaen i Oslo i dag.

Hi.

Can I change from a 30 days visa exemption to a Non Immigrant Visa O at an Immigration Office in Thailand.

Best regards ......................


10:04

Royal Thai Embassy Oslo
No, you have to apply for the visa at the Thai Embassy.

http://www.thaiembassy.no/en/visa/

Visa - Royal Thai Embassy Oslo
Man skriker av hjertens lyst, driter når man føler for det og henger i puppen dagen lang de første 6 månedene av livet. Så det gjelder å ta vare på stunden. For resten av livet er bare en ren nedoverbakke.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#13

Thaibreak skrev: 26 feb 2018, 17:43 For Phays vedkommende, som her blir kun å gjelde ut- og innreise på re-entry permit ut fra ett års forlengelse basert på retirement, så trengs det ikke å vises til 20.000 bath ved immigrasjonen i Bangkok. De ganske tøffe økonomiske kravene har man allerede dekket for å oppnå dette visumet. På gjentatte back-to-back turistvisum og visumfrie opphold derimot, er det smart å være forberedt ;)

Hva gjelder å reise med eller uten thaidame, eller møte mannlig eller kvinnelig immigrasjonsoffiser, så spiller det ingen rolle her. Phay gjør alt etter boka, og kan skli igjennom med god samvittighet :)
jeg skal ikke krangle og phay er sikkert i en bedre posisjon enn det jeg har vært tidligere..

Jeg tror det har spillt en stor rolle for meg tidligere..jeg fikk ofte problemer med super seriøse småjenter på don muang ang. visum..hvis jeg ikke har 20k bath..må jeg vise til hotelbooking eller leiekontrakt til en anne "officeer" høyere opp i rangstigen..

Så det er bedre å bli sjekket av en mannelig immigrasjonspoliti enn en ung jente på immigrasjonen....merk forskjellen immigrasjonspoliti og immigrasjonen..

Det er 2 forskjellige kontrollørere på dont muang...

Men som sagt..jeg liker å være forberedt og ta lærdom..men hvor mange det gjelder vet jeg ikke da de fleste bruker landveien på sine visaruns, jeg brukte fly som visaruns..til Bangkok vel og merke..don muang..mange gjør ikke den reisen av en god grunn..så jeg tror det er en teknisk detalj der..

Jeg fikk en vi kjenner til å se på en tidligere episode på don muang hvor immigrasjonen på don muang hadde gått langt over sine grenser...ifølge flere på immigrasjon på gouvernment complex..så, ikke tøy grensene vil jeg si..vær forberedt hvis man tar den letteste veien :) Eller bruk "safe passage" visarunn selskaper..

Det jeg prøver å skrive er at man må være forberedt jo flere visa man har i passet..det blir ikke lettere..
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#14

chelsea skrev: 28 feb 2018, 10:29 Hvor i bkk gjør man dette? laxi like ved den gamle flyplassen?
Yep..du kan si "toomoo" til taxisjaføren + Chaangwatthana Road+passport...toomoo chaengwatthana road passport..spesielt rundt BTS Mochit så vet de hvor du skal.

http://bangkok.immigration.go.th/intro1.html
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#15

Skautrollet skrev: 28 feb 2018, 10:56 På forespørsel kommer en liten guide som viser veien fra et turistvisum eller visumfritt opphold, til ett års opphold basert på retirement. Dette kan gjøres uten å forlate Thailand.

Dette med et visumfritt opphold stemmer ikke sett på bakgrunn av denne mailen jeg fikk fra den thailandske ambassaen i Oslo i dag.

Hi.

Can I change from a 30 days visa exemption to a Non Immigrant Visa O at an Immigration Office in Thailand.

Best regards ......................


10:04

Royal Thai Embassy Oslo
No, you have to apply for the visa at the Thai Embassy.

http://www.thaiembassy.no/en/visa/

Visa - Royal Thai Embassy Oslo
Som nevnt i en annen tråd, dette er ikke riktig. Jeg kopierer og limer inn svaret mitt derfra:

"Dette er altså feil. Det er helt vanlig praksis i Thailand å konvertere fra et visumfritt opphold til et 90 dagers singel Non-O Imm. visum. Dette er ikke bare noe jeg tror, men vet. Det er mange linker om dette hos thaivisa.com, som har rapportert tilbake om dette. Ubonjoe, som er kanskje verdens fremste og oppdaterte ekspert på området, bekrefter også dette.

At en ansatt hos ambassaden i Norge sier noe annet, betyr ingenting. En ting som går igjen, er at ambassadepersonell verden over faktisk ikke har helt oversikt over hva som er vanlig praksis innad i Thailand. Se også tråden som er skrevet om konvertering. Den stemmer 100%.

Send samme mail til immigrasjonen i Bangkok, og du vil få et annet svar. 100% sikkert.

Og nei, det er ikke en forlengelse man får i første omgang, men et nytt 90 dagers singel Non-Imm. visum. Forlengelsen kommer neste gang, når man skal utvide dette til ett år."


Jeg kan legge til at dette er altså lesere verden over som rapporterer til ubonjoe og andre moderatorer som legger føringene for hva praksisen er på dette området. Alle som har skrevet om saken der, er ens med at dette er praksisen. Det er ikke noen gang blitt kommentert noe annet, eller tilbakevist, slik du gjør her. Det sier vel alt om saken.
Selvsagt er det mer riktig å forholde seg til praksis, enn hva en ansatt på ambassaden i Norge sier.
Du får sende mailen til Bangkok, og se selv.
Skautrollet
Innlegg: 32
Registrert: 28 nov 2017, 15:55

#16

Thaibreak skrev: 28 feb 2018, 16:41 Som nevnt i en annen tråd, dette er ikke riktig. Jeg kopierer og limer inn svaret mitt derfra:

"Dette er altså feil. Det er helt vanlig praksis i Thailand å konvertere fra et visumfritt opphold til et 90 dagers singel Non-O Imm. visum. Dette er ikke bare noe jeg tror, men vet. Det er mange linker om dette hos thaivisa.com, som har rapportert tilbake om dette. Ubonjoe, som er kanskje verdens fremste og oppdaterte ekspert på området, bekrefter også dette.

At en ansatt hos ambassaden i Norge sier noe annet, betyr ingenting. En ting som går igjen, er at ambassadepersonell verden over faktisk ikke har helt oversikt over hva som er vanlig praksis innad i Thailand. Se også tråden som er skrevet om konvertering. Den stemmer 100%.

Send samme mail til immigrasjonen i Bangkok, og du vil få et annet svar. 100% sikkert.

Og nei, det er ikke en forlengelse man får i første omgang, men et nytt 90 dagers singel Non-Imm. visum. Forlengelsen kommer neste gang, når man skal utvide dette til ett år."


Jeg kan legge til at dette er altså lesere verden over som rapporterer til ubonjoe og andre moderatorer som legger føringene for hva praksisen er på dette området. Alle som har skrevet om saken der, er ens med at dette er praksisen. Det er ikke noen gang blitt kommentert noe annet, eller tilbakevist, slik du gjør her. Det sier vel alt om saken.
Selvsagt er det mer riktig å forholde seg til praksis, enn hva en ansatt på ambassaden i Norge sier.
Du får sende mailen til Bangkok, og se selv.
Dette var da litt merkelig valg av ord. Hvordan kan man "konverterer" noe man IKKE har. Og det at den thailandske ambassaden ikke skulle kjenne til lover og regler og hvordan dem blir praktisert i Thailand blir direkte latterlig.

Dersom man lager en tråd om visum til Thailand så bør man forholde se til lover og regler og ikke til hva en selvoppnevnt "guru" på Thaivisa Forum påstår. For Gudene skal vite hvor han får sin "kunnskap" fra. Og sådanne "guruer" har jeg vært borte i før. Blant annet på FB. Og jeg kan ikke påstå at jeg ble spesielt imponert. For de fleste vet at offentlige tjenestemenn i Thailand ikke alltid forholder seg korrekt til lover og regler. Og NÅR noen opplever dette så BØR man ikke bastant påstå at dette er hva ALLE vil komme til å oppleve. Gjør man dette så vil man før eller senere forårsake store problemer for de som tror på dette. Og leser man litt rundt på nettet om dette temaet så vil man fort oppdage at det kommer kommentarer som at denne "konverteringen" er noe ikke alle immigrasjonskontorer utfører. Og dette "lukter" ikke så rent lite av hvordan DLT praktiserer lover og regler rundt dette med thailandsk førerkort. Hvor "alle" påstår at man nesten får disse førerkortene kastet etter seg. Og jeg har bodd altfor lenge i Thailand til å "bite på" hva som helst av "informasjon" som kommer "rekende".
Man skriker av hjertens lyst, driter når man føler for det og henger i puppen dagen lang de første 6 månedene av livet. Så det gjelder å ta vare på stunden. For resten av livet er bare en ren nedoverbakke.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#17

Du får velge å tro hva du vil. Jeg formidler fakta og hva andre kan forholde seg til. Det er helt vanlig å få feil svar fra ambassader i respektive land. Mange eksempler på det. De er ikke oppdatert på hva immigrasjonen i Thailand praktiserer. Her er enda ett i rekken av mange som har kommet fram i lyset.

Konverteringen kan gjøres for alle i Bangkok, uavhengig av hvor man bor. Og endel andre steder, som man må finne ut selv. Det avhenger selvsagt hvor man bor. Dette er forklart tidligere i denne tråden.
Og ja, dette er en konvertering fra et visumfritt 30 dagers innvilget opphold til et visum. Ingen har nevnt noe om at man må konvertere fra visum til visum.
Og seriøst, sammenligner du verdens fremste eksperter på visumsaker om Thailand på nett, men en norsk FB-side? Det får være grenser. Og selvsagt er det lover og regler som det forholdes til hos de som har dette som levebrød hos thaivisa.com også. Ikke tro noe annet.

Alt jeg har skrevet om visum er 100% riktig, og andre kan stole på det.
Hva du tror får være opp til deg, og jeg bryr meg ikke om det. Verre er det at du gjør andre forvirret, som du nå har gjort i flere tråder. Det fortjener ikke dette forumet.

Jeg har prøvd å bidra med informasjon for å holde et godt nivå på forumet. Det var uventet å møte denne type feilinformasjon fra noen her. Selv om det er bare deg, så gidder jeg ikke prøve å overbevise en som ikke tar til seg fakta. Men at du sprer feilinformasjon, vil jeg ikke være med på.
Jeg har gjort dette frivillig og trapper ned når korrekt informasjon blir møtt på denne måten.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#18

Jeg vil bare legge til før jeg logger ut, at det er to typer blanketter man må fylle ut for å oppnå et 90 dagers Non-Imm. visum klasse O, innad i Thailand.

Det ene har betegnelsen TM86, og gjelder for de som allerede har et turistvisum. Altså "to change a visa", som det står.
Det andre er TM87, og er for personer på visa exempt, eller visumfritt opphold, som søker om visum. Altså "request a visa".

Så ja, man kan definitivt søke om å få dette visumet innad i Thailand. Det gjøres i Bangkok, og 5-6 andre steder, såvidt meg bekjent.
Og siden det skilles mellom TM86 og TM87, som forklart over, så er det absolutt ingen tvil om at det jeg har meldt hele tiden, er korrekt. Blankettene bes fylt ut av de som møter opp for å konvertere sine visum og opphold. Dette har skjedd over ganske lang tid allerede.

Det er mange linker om dette rundt om, men denne var såpass detaljert at jeg limer den inn. Dette er altså en av mange som har gjort dette selv, denne gangen i Bangkok, der Kolami også konverterte til det samme, men basert på ekteskap isteden.
PS. Se også hva ubonjoe skriver om visa exempt i samme tråd, og brukeren "Buick", som har gjort konverteringen fra et visa exempt noen måneder tidligere.

https://www.thaivisa.com/forum/topic/98 ... t-12105873
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#19

[mention]Skautrollet[/mention]

Hvis du mener at Thaibreak tar feil så får du heller forsøke å komme med korrekt informasjon.
Det er ikke noe i ditt siste innlegg som er annet enn kverulerende og ikke noe som helst som tilbakeviser informasjon som er kommet frem.
Slik debatteknikk som du her fremviser er ikke i tråd med hvordan vi ønsker å debattere her på forumet. Har du ikke informasjon å komme med så er det ikke bidrag til debatten.

Hvis du ikke klarer å forholde deg til en bedre tone i dine tilsvar er det bedre at du tar en pause herfra i stedet for den tonen du holder i dine innlegg. Du forsøker å få deg selv til å fremstå som en fasit uten et eneste svar!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#20

Det kommer nå flere rapporter om at man kan konvertere/søke om et singel 90 dagers Non-Imm. visum basert på både retirement og marriage på de aller fleste lokale immigrasjonskontorer, ikke bare i Bangkok. Som senere altså kan utvides til ett år som beskrevet tidligere.
I forhold til overskriften så gjelder dette også opphold basert på ekteskap, som nevnt i andre tråder.

Dette kan altså gjøres fra et turistvisum eller fra et visumfritt 30 dagers opphold, og gjøres nå på immigrasjonen i f.eks Jomtien m.fl.
Antall steder blir stadig utvidet, og man har anledning til å gjøre det på alle kontorer, men noen holder fortsatt igjen. Uansett kan alle gjøre det i Bangkok, hvor minst to av våre egne medlemmer har gjort det samme dette året.

Bare til orientering i denne tråden, siden det først ble tatt opp her.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»