Turistinformasjon; visumfritt, Set-V og Met-V.

มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#31

Kolami skrev: 02 mar 2018, 08:40 Visum er visum..ingen kommer inn i landet uten visum.....du skriver "visa exemtption" som er ett visum..så ergo..all turist visum skal gå ann å konvertere hvis man oppfyller kriteriene for andre typer visa i non img kategoriene..

De som ikke tørr, reiser ut av landet..og mange gjør det og det er ikke noe som helst unaturlig..jeg vet om flere de siste årene hvor de med setv og metv reiser ut av thailand fordi de er redde eller ikke forstår hvordan utvidelsen for 30 dager fungerer hos immigrasjonen...sånn er det bare..
Skal ikke kverulere men Skautrollet har helt rett. Et Visa excemption er ikke et visum. Excemption betyr unntak, så visa excemption betyr unntak fra visa. Du bør nok finpusse engelskkunnsakpene dine litt....
No one here gets out alive...
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#32

มังคุด skrev: 02 mar 2018, 14:42 Skal ikke kverulere men Skautrollet har helt rett. Et Visa excemption er ikke et visum. Excemption betyr unntak, så visa excemption betyr unntak fra visa. Du bør nok finpusse engelskkunnsakpene dine litt....
Det er riktig. Det ligger også i ordet "visumfritt opphold"..

Men jeg synes for øvrig det er godt innafor å bruke ordet konvertering om prosessen. Jeg ser at det brukes mange steder. Man konverterer fra et visumfritt opphold til et visum ;)
Et visumfritt opphold på 30 dager er ikke "ingenting", men et innvilget opphold i en tidsbegrenset periode. I praksis det samme som et visum altså, men for en kortere periode.

Så kan andre mene at det ikke er innafor å bruke ordet, men det er uansett en ganske mye brukt måte å få et 90 dagers Non-Imm. visum på lokalt, som kan gjøres 6-7 steder i Thailand. Antallet har økt hvert år, og snart blir det kanskje en mulighet for alle.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#33

Thaibreak skrev: 02 mar 2018, 16:22 Det er riktig. Det ligger også i ordet "visumfritt opphold"..

Men jeg synes for øvrig det er godt innafor å bruke ordet konvertering om prosessen. Jeg ser at det brukes mange steder. Man konverterer fra et visumfritt opphold til et visum ;)
Et visumfritt opphold på 30 dager er ikke "ingenting", men et innvilget opphold i en tidsbegrenset periode. I praksis det samme som et visum altså, men for en kortere periode.

Så kan andre mene at det ikke er innafor å bruke ordet, men det er uansett en ganske mye brukt måte å få et 90 dagers Non-Imm. visum på lokalt, som kan gjøres 6-7 steder i Thailand. Antallet har økt hvert år, og snart blir det kanskje en mulighet for alle.
Joda selvsagt kan en konvertere et visumfritt opphold til et opphold med et visum at et eller annet slag. Det var dog ikke det Kolami hevdet....
No one here gets out alive...
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#34

มังคุด skrev: 02 mar 2018, 18:21 Joda selvsagt kan en konvertere et visumfritt opphold til et opphold med et visum at et eller annet slag. Det var dog ikke det Kolami hevdet....
Neida, det var ikke myntet på deg, men mer generelt og på Skautrollet.
Regnet med at du har kontroll.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#35

มังคุด skrev: 02 mar 2018, 14:42 Skal ikke kverulere men Skautrollet har helt rett. Et Visa excemption er ikke et visum. Excemption betyr unntak, så visa excemption betyr unntak fra visa. Du bør nok finpusse engelskkunnsakpene dine litt....
Du kverulerer ikke..du hevder at jeg ikke har ikke forstår så hva jeg skriver..og det er noe helt annet..det er å sverte meg i bunn og grunn..jeg tar meg ikke så nær av denne krenkelse hendelsen som skjer rundt omkring..jeg ser mange ikke tåler å være på nett..men jeg kan fyre tilbake om ikke bedre.

Det er en teknisk detalj du hentyder til..du kan spørre deg selv om visa exemption og exemption of visa er det samme..Det er en klassifiisering av visum..uansett så får man visum under ulike klassifikasjoner etter hva jeg forstår..så å si at det ikke er "visum" mener jeg er feil-...er det visum eller ikke? Jeg er alene om å mene at det er visum under klassifikasjon av visum..og andre mener at det ikke er visa, men på godt norsk
"visum fritak"..da venter jeg spent hvilken kategori det tilhører-jeg har ingenting imot å bli opplyst.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#36

Kolami skrev: 03 mar 2018, 06:53 Du kverulerer ikke..du hevder at jeg ikke har ikke forstår så hva jeg skriver..og det er noe helt annet..det er å sverte meg i bunn og grunn..jeg tar meg ikke så nær av denne krenkelse hendelsen som skjer rundt omkring..jeg ser mange ikke tåler å være på nett..men jeg kan fyre tilbake om ikke bedre.

Det er en teknisk detalj du hentyder til..du kan spørre deg selv om visa exemption og exemption of visa er det samme..Det er en klassifiisering av visum..uansett så får man visum under ulike klassifikasjoner etter hva jeg forstår..så å si at det ikke er "visum" mener jeg er feil-...er det visum eller ikke? Jeg er alene om å mene at det er visum under klassifikasjon av visum..og andre mener at det ikke er visa, men på godt norsk
"visum fritak"..da venter jeg spent hvilken kategori det tilhører-jeg har ingenting imot å bli opplyst.
Jeg har ingen problemer med å se at noen betegner visa exemption som et visum, så du er langt i fra alene, Kolami ;)
Hvis man ser det i settingen "et papirfritt visum, eller dokumentfritt visum, et visum for kortere tid hvor man ikke trenger å søke om et tradisjonelt visum" etc. Det kan være mange vinklinger her. Det er uansett et innvilget opphold med 30 dagers varighet for oss nordmenn, visum eller ikke. Slår man opp i en ordbok, finner man at visum er en tillatelse til innreise. Vi skal huske på at det er en betegnelse som heter "Visa On Arrival" også, som noen nasjoner får når de ankommer flyplassen, de som ikke kommer innunder Visa Exemption. Her kreves heller ingen dokumenter, kun en blankett som må fylles ut. Dette er ikke et tradisjonelt visum det heller, ingen visumstempel i passet. Allikevel har det betegnelsen ankomstvisum.

Så jeg ser helt klart den, det blir litt som å koke suppe på en spiker. Det sagt, betegnelsen Visa Exemption betyr faktisk fritak av visum, i hvertfall i tradisjonell form. Så man kan jo forstå at det pirkes litt på. Ingenting å bry seg om, Kolami ;)

Vi forstår hva vi mener ihvertfall, og det er vel det viktigste.
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#37

Thaibreak skrev: 03 mar 2018, 12:48 Jeg har ingen problemer med å se at noen betegner visa exemption som et visum, så du er langt i fra alene, Kolami ;)
Hvis man ser det i settingen "et papirfritt visum, eller dokumentfritt visum, et visum for kortere tid hvor man ikke trenger å søke om et tradisjonelt visum" etc. Det kan være mange vinklinger her. Det er uansett et innvilget opphold med 30 dagers varighet for oss nordmenn, visum eller ikke. Slår man opp i en ordbok, finner man at visum er en tillatelse til innreise. Vi skal huske på at det er en betegnelse som heter "Visa On Arrival" også, som noen nasjoner får når de ankommer flyplassen, de som ikke kommer innunder Visa Exemption. Her kreves heller ingen dokumenter, kun en blankett som må fylles ut. Dette er ikke et tradisjonelt visum det heller, ingen visumstempel i passet. Allikevel har det betegnelsen ankomstvisum.

Så jeg ser helt klart den, det blir litt som å koke suppe på en spiker. Det sagt, betegnelsen Visa Exemption betyr faktisk fritak av visum, i hvertfall i tradisjonell form. Så man kan jo forstå at det pirkes litt på. Ingenting å bry seg om, Kolami ;)

Vi forstår hva vi mener ihvertfall, og det er vel det viktigste.
Vel, jeg er i kverrulant modus, tross alt helg ;) Og, VIA, exemption of visa og short term stay kan sies å være en og samme visum, eller stempel hvis man vil..om jeg ikke tar helt feil :|
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#38

Kolami skrev: 03 mar 2018, 06:53 Du kverulerer ikke..du hevder at jeg ikke har ikke forstår så hva jeg skriver..og det er noe helt annet..det er å sverte meg i bunn og grunn..jeg tar meg ikke så nær av denne krenkelse hendelsen som skjer rundt omkring..jeg ser mange ikke tåler å være på nett..men jeg kan fyre tilbake om ikke bedre.

Det er en teknisk detalj du hentyder til..du kan spørre deg selv om visa exemption og exemption of visa er det samme..Det er en klassifiisering av visum..uansett så får man visum under ulike klassifikasjoner etter hva jeg forstår..så å si at det ikke er "visum" mener jeg er feil-...er det visum eller ikke? Jeg er alene om å mene at det er visum under klassifikasjon av visum..og andre mener at det ikke er visa, men på godt norsk
"visum fritak"..da venter jeg spent hvilken kategori det tilhører-jeg har ingenting imot å bli opplyst.
Hvis en blir innvilget et unntak eller fritak fra visum sier det seg selv at det ikke er et visum. Hvorfor gi fritak/unntak fra noe hvis det alikevel er det det skulle unntaes/fritaes for?

Kveruler i vei du, jeg gir meg nå...
No one here gets out alive...
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#39

มังคุด skrev: 03 mar 2018, 14:58 Hvis en blir innvilget et unntak eller fritak fra visum sier det seg selv at det ikke er et visum. Hvorfor gi fritak/unntak fra noe hvis det alikevel er det det skulle unntaes/fritaes for?

Kveruler i vei du, jeg gir meg nå...
Eksempel på det du skriver er;
at VIA og exemption of visa ikke er det samme i den setningen...men som blir ansett som det samme....VIA er ett visum som gir visumfritak hvis jeg forstår det korrekt...og jeg er enig med deg, det er mye som ikke henger på grep.

VIA er ett bilateral mellom 2 land feks Norge og Thailand. Det gir 30 dager. Men feks Thailand og Brazil gis det 90 dager VIA.
Bilateral betyr tosidig, en forpliktelse mellom parter.

Man kommer ikke inn i Thailand uten visum. Det gjelder de aller fleste land slik jeg forstår det. Men det er noen former for visum som avviker fra den normale søknadsprosedyren og det oppstår da andre begreper.

Jeg vet ikke om Schengen har feks VIA. Men såvidt jeg vet må alle igjennom en søkeprosess for visum.

Man må ha visum på en eller annen måte. Det er visum som gir tillatelse om du kan få innreise. Men når utrykket exemption of visa kommer til grunn avviker det fra normal visumpraksis feks gjennom søknad om innreise. Og det er da bilaterale visumsfritak slår inn.

Da kan må få unntaksvis noe som heter VIA som er ett uttrykk for exemption of visa. Det er den mest naturlige grunnen etter min mening. Jeg sliter også selv med å forstå skattespørsmål i en annen sammenheng, og i dette tilfellet bilaterale visumspørsmål.
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#40

«Et visum som gir visumfritak» :D :D :D les den setningen litt nøyere please.

«En kommer ikke inn i Thailand uten visum» skriver du. Sjekk her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_Thailand
Folk fra 58 forskjellige land kommer inn til Thailand uten visum (om de oppfyller de krav som stilles som gyldig pass osv) Jeg har ikke kalkulert alle landenes innbyggere tilsammen som kan reise inn til Thailand uten visum men det må da glatt være mere enn en milliard. Det er litt flere enn ingen det....
No one here gets out alive...
Låst

Gå tilbake til «Visum til Thailand»