Hvilket visum trenger jeg?

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#11

Phay skrev: 23 aug 2019, 06:35 For ditt vedkommende, så holder det med Visa exemption, som gir 30 dager ved ankomst, forlenge det på immigrasjonen for 1900 baht, deretter få 7 dager også for 1900 baht. Deretter gjentar du du det samme på neste tur, men om du ønsker å være sikker, og spare to ganger 1900 baht + noen turer på immigrasjonen, så søker du multiple turistvisum.
Phay er gjerrig..gå for metv :lol:
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#12

Phay skrev: 06 aug 2019, 13:38 og så er det greit å ha turist visum fremover nå når du kommer fra Norge, og skal være lenger enn 60 dager.

Er det noen fordeler med turistvisumet kontra "non-imigrant" 90 dager? 90 dager hadde jo holdt for tdr på begge turene...

:-)
apekatt1
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#13

Hadde jo tenkt å unngå to ganger til immigrasjonen på første tur hvertfall. Tar egentlig høyde for en tur dit, eventuelt en tur ut av Thailand. Men bør vel ha eventuell flytur ut klar.

Når det er sagt flyr jeg Emirates ned og jeg har ikke opplevd de har spurt om lengde på opphold med tanke på at man skulle bli nektet boarding siden man har langt opphold.

Å søke flere turistvisum utgår vel noe da jeg vil være borte såpass lenge at det siste må søkes på og godkjennes midten av desember grunnet 90 dagers gyldighet for innreise fra godkjent? Må si jeg ikke stoler veldig på postgangen når det nærmer seg slutten av året. Vil helst ha passet i hendene klar til boarding 2. januar.

Andre tur er kan det være mer aktuelt med kun Visa Exemption tenker jeg. Og en tur til immigrasjonen.

[mention]Kolami[/mention] Penang er et sted som står på listen over steder jeg kunne tenkt meg å dra så det er et bra forslag. Allerede også søkt litt på Kuala Lumpur, mange år siden jeg har vært der. Med tanke på Hua Hin som mest sannsynlig base er det jo veldig lett å ta turen til KUL.

Har ingen METV i passet, alltid klart meg med VE. Forholdsvis nytt pass, november 2018, så kun to stemplinger med VE inn i landet.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#14

Kolami skrev: 23 aug 2019, 08:03 Phay er gjerrig..gå for metv :lol:
Ikke gjerrig, men smart ;-)

I Hua Hin, så er det så og si ingen kø, og kun ett enkelt skjema som fylles ut, og resten gjør de. Derfor veldig enkelt og praktisk. Men kan forstå at aversjonen mot å gå på andre immigrasjoner er en avgjørende faktor når man skal planlegge slikt.

De siste turene har jeg ligget på 70 dager + minus, så jeg har også måtte ta en grensepassering av og til når jeg ikke har hatt turistvisum, men ved ett enkelt tilfelle fått 7 dagers.

Det enkleste er å få ett enkelt turistvisum og forlenge det de siste dagene, men det koster det også, og tar tid, når det er snakk om kun 5 dager. Men det løses jo enkelt med en utreise om man ønsker å besøke ett annet land.
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#15

Phay skrev: 23 aug 2019, 12:15 Ikke gjerrig, men smart ;-)

I Hua Hin, så er det så og si ingen kø, og kun ett enkelt skjema som fylles ut, og resten gjør de. Derfor veldig enkelt og praktisk. Men kan forstå at aversjonen mot å gå på andre immigrasjoner er en avgjørende faktor når man skal planlegge slikt.

De siste turene har jeg ligget på 70 dager + minus, så jeg har også måtte ta en grensepassering av og til når jeg ikke har hatt turistvisum, men ved ett enkelt tilfelle fått 7 dagers.

Det enkleste er å få ett enkelt turistvisum og forlenge det de siste dagene, men det koster det også, og tar tid, når det er snakk om kun 5 dager. Men det løses jo enkelt med en utreise om man ønsker å besøke ett annet land.
Da ser det ut som en løsning..bare det ikke er i Bangkok..helvete på jord..gouvernment complex..
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#16

apekatt1 skrev: 23 aug 2019, 08:07 Er det noen fordeler med turistvisumet kontra "non-imigrant" 90 dager? 90 dager hadde jo holdt for tdr på begge turene...

:-)
apekatt1
Det bunner i hva du vil gjøre..man kan gjøre seg ferdig med alt arbeidet i Norge og slippe å møte opp hos immigrasjonen etc..siden det er hua hin er det nok roligere der enn i feks Bangkok eller Pattaya..

Fordelen er vel at man gjør jobben en gang..isteden for å reise på SETV X2 med kort opphold i Norge, betyr akkurat som han skulle opphold seg 1 uke i Vientiene..så er det vel bedre med METV x1 tenker jeg..

Siden har reiser ut og inn med kort mellomrom så er vel metv å foretrekke..setv vil stille for mange spørsmål i en kort periode og vitner om visarunner...

TDR nærmer seg visarunner status og da blir spillet litt annerledes..hvis han kjører SETVx2 enn METV..

Som flere vet så er det hele ett spill..kanskje greit å gradere seg litt tenker jeg..
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#17

Kolami skrev: 25 aug 2019, 15:21 Det bunner i hva du vil gjøre..man kan gjøre seg ferdig med alt arbeidet i Norge og slippe å møte opp hos immigrasjonen etc..siden det er hua hin er det nok roligere der enn i feks Bangkok eller Pattaya..

Fordelen er vel at man gjør jobben en gang..isteden for å reise på SETV X2 med kort opphold i Norge, betyr akkurat som han skulle opphold seg 1 uke i Vientiene..så er det vel bedre med METV x1 tenker jeg..

Siden har reiser ut og inn med kort mellomrom så er vel metv å foretrekke..setv vil stille for mange spørsmål i en kort periode og vitner om visarunner...

TDR nærmer seg visarunner status og da blir spillet litt annerledes..hvis han kjører SETVx2 enn METV..

Som flere vet så er det hele ett spill..kanskje greit å gradere seg litt tenker jeg..
Jeg skal være 4 mnd i Thailand til vinteren og regner med 5 mnd neste vinter. Jeg satser på non-imigrant 90 dager + 60 dager extension som thai gift. Antar at mitt "spill" blir godkjent av imigration. Ønsker TDR lykke til, har inntrykk av at det er litt vanskeligere med visum og meldeplikter nå enn det var tidligere.

Mvh
apekatt1 :-)
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#18

apekatt1 skrev: 26 aug 2019, 15:18 Jeg skal være 4 mnd i Thailand til vinteren og regner med 5 mnd neste vinter. Jeg satser på non-imigrant 90 dager + 60 dager extension som thai gift. Antar at mitt "spill" blir godkjent av imigration. Ønsker TDR lykke til, har inntrykk av at det er litt vanskeligere med visum og meldeplikter nå enn det var tidligere.

Mvh
apekatt1 :-)
jeg ser poenget ditt..mange som som vill oppholde seg i Thailand..la meg si ett par ting som har litt betydning etter min mening..

1. Om du er thaigift har ingenting å si for hvilket visum du har dessverre. Feks mister du non immigration marriage visa hvis du ikke har reentry bare for kort tur til Malaysia.

Poenget er at man må se på alle fordeler og ulemper som hvert visa gir.

2. Så sant det er 1 år mellom hvert besøk skal du ikke løpe noen risiko. TDR løper risiko ved å inneha kanskje? 3 SETV(tr) innen en årsperiode. Og det er en helt annen situasjon vi er snakk om. Jo tettere visum er innen en årsperiode jo større risiko løper man. Hvis så, har 20k bath når du ankommer Thailand.

Jeg har blitt tatt til side 2 ganger.
1ste gangen var ett idiotiskt lurespørsmål på engelsk som ingen forsto. Bortsett fra thaien selv, det var ingen overaskelse akkurat.
2ndre gangen var om jeg hadde 20k bath som selvsagt var enklere å svare på. JA det har jeg :)

3. Hvis jeg var TDR hadde jeg ordnet alle visum i Norge da han har mulighet til det, og da er alt klart på forhånd. Eneste han bør kanskje tenke på er å ha 20k bath som eneste bekymring.

Det er noe helt annet å begynne å mygle her nede med immigrasjon og visaruns etc..det er helt andre erfaringer og nerver..men det er noe med opplevelser også hehe
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#19

Kolami skrev: 27 aug 2019, 06:06
har 20k bath når du ankommer Thailand.
Vi har alltid med oss 10-20 k nok i kontanter i tilfelle fruens Bangkok Bank atm ikke funker. Har aldri vekslet til bath i Norge, men har heller aldri blitt spurt om 20k bath ved ankomst Thailand.

Mvh
apekatt1
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#20

apekatt1 skrev: 27 aug 2019, 08:23 Vi har alltid med oss 10-20 k nok i kontanter i tilfelle fruens Bangkok Bank atm ikke funker. Har aldri vekslet til bath i Norge, men har heller aldri blitt spurt om 20k bath ved ankomst Thailand.

Mvh
apekatt1
Bare for å ha klarert det, man trenger ikke ha bath med seg, med en eller annen valuta som tilsvarer 20.000 bath. Norske kroner, Euro eller Dollar er veldig gangbart i så måte.

For visa exempt, 30 dagers visafritt opphold, gjelder fortsatt "bare" 10.000 bath. Mens beløpet er 20.000 bath dersom man har ett eller annet visum, og 40.000 for familie.
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»