Hvilket visum trenger jeg?

Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#21

tdr skrev: 06 aug 2019, 13:44 Nå blir det jo to turer over 60 dager, bare avbrutt av 7-10 dager hjemme; må jeg da søke to ganger turistvisum?

Kan jeg eventuelt forlenge det første der nede siden totalen kommer opp i 140 + dager?
Så ikke tråden din før nå, men du har fått mye hjelp her ser jeg.

Sjøl vil jeg anbefale SETV fra Oslo før du reiser. 60 dagers turistvisum, som du forlenger lokalt i Thailand med 30 dager. Der har du nok til første reise.

Ser ut som du har samme tidsaspekt etter hjemturen til Norge. Lever inn samme søknad på nytt i Oslo, det rekker du fint, og du gjør akkurat det samme igjen. Da har du også litt å gå på, med 90 dagers opphold.

Ingen grenseoverganger underveis. Enkelt og smertefritt.

Opsjon to, du kan selvsagt søke kun èn gang før du reiser, om et METV, som har varighet og gyldighet hele perioden. Men det er endel dyrere, og har noen flere krav, som du sikkert nå vet. Enklere ja, om du oppfyller alle kravene.

Men du må fortsatt forlenge begge 60 dagers periodene lokalt med 30 dager, innenfor METV`et. Du slipper også her grenseoverganger underveis, siden du bryter av turen midtveis til Norge.

PS: Ta med deg norske kroner tilsvarende 20.000 bath fra Norge. Veksle dem inn i bath der du skal bo i Thailand, ikke på flyplassen. Enklere og billigere enn å bringe med seg bath fra Norge. Må du vise fram penger for immigrasjonen, så er NOK gangbar valuta.

God tur!
mao
Innlegg: 5
Registrert: 05 nov 2017, 07:21

#22

Hvilket visum trenger jeg når jeg skal bosette meg i Thailand hos min Thailanske kone. Jeg er over 60 år pensjonist om 2 år, og flytter da. Er det noen dokumenter jeg må ta med ifra Norge ? Ønsker og vite fremgangs måten for utflytting takker på forhånd for seriøse svar-
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#23

Sist jeg reiste til Thailand så søkte og fikk jeg Non-Immigrant Visa (Type “O”), når jeg etter 90 dager gikk på immigration i Thailand for å utvide visumet så fikk jeg beskjed om at jeg kunne søke om årsvisum.

Så begynn med Non-Immigrant Visa (Type “O”) på 90 dager antar jeg. (jeg trengte kun 60 dager extension, så jeg søkte ikke om årsvisum)

Les her :

https://thaiembassy.no/non-immigrant-vi ... ong-visit/

For å få årsvisum i Thailand vet andre mer om.

Mvh
Apekatt1
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#24

Jeg kom på visa exemtion
Så 90 dagers visum
Så retirement

Noe som var ganske så rett frem. Du reiser til ditt lokale imigrasjons senter før det er gått ved ankost, forhører deg om hva du trenger og hva du må gøre, og så følger du samme prosedyre på enten marriage eller pensjonist visum, og forsjellen er str på inntekt men med din pensjon så fyller du lett pensjonvisum kravet. Husk bare på å stikke innom ambassaden å få bekreftelse på inntekt først. Noen synes pensjons visum er lettere å forholde seg til en det å være gift.

Jeg spurte på thai visa om fremgangsmåte der, og fikk forsåvidt en grei oppskrift, men det er ting som er utelatt, og ting som er forskjellig fra sted til sted. Noen steder fyller de ut alt for deg, og du bare kvitterer, mens andre steder er det full pakke med fylle ut papirer med bilder og kopier. En hel haug med kopier Som jeg måtte ha, og en del kopier jeg ikke trengte siden jeg trodde jeg kom forberedt på alt, men den gang ei. Men på tross av det så en veldig grei og enkel måte å gjøre det via det lokale kontoret om det ikke er midt i travleste bkk da.

Det som er kjekt å vite på forhånd er at du trenger bilde foran huset og husnr med alle som er ført opp i husboka, ett i stua med kona, og ett på kjøkkenet. Husk å få med Original kopi av inntektsbekreftelsen fra ambassaden. Gul Husbok er greiT å ha, men enklest å skaffe seg etter at du har fått 1 års visum enten på bakgrunn av retirement eller det å være gift.
🌞
apekatt1
Innlegg: 75
Registrert: 18 jun 2018, 08:59

#25

Så vidt jeg har forstått så kan man erstatte inntekts dokumentasjon med 400000,- Thb på konto i eget navn i thai bank, om man er gift thai. Da slipper man bekreftelse på pensjon hvert år fra den norske ambassade i Bangkok, når visumet må fornyes.

Siden man må / bør ha forsikring, så er det greit å ha penger på bok for egenandel/ katastrofer.

Mvh
Apekatt1
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#26

apekatt1 skrev: 23 aug 2020, 16:00 Sist jeg reiste til Thailand så søkte og fikk jeg Non-Immigrant Visa (Type “O”), når jeg etter 90 dager gikk på immigration i Thailand for å utvide visumet så fikk jeg beskjed om at jeg kunne søke om årsvisum.

Så begynn med Non-Immigrant Visa (Type “O”) på 90 dager antar jeg. (jeg trengte kun 60 dager extension, så jeg søkte ikke om årsvisum)

Les her :

https://thaiembassy.no/non-immigrant-vi ... ong-visit/

For å få årsvisum i Thailand vet andre mer om.

Mvh
Apekatt1
Litt oppklaring:
Non Immigrant Visum type O er et visum på 90 dager. Dette kan utvides et år om gangen, første gang i løpet av de 90 dagene. Utvidelsen kan enten være Retirement eller Marriage. Det er større krav til inntekt/bankinnskudd på Retirement, men velger du Marriage så må du forberede deg både på omfattende dokumentasjon samt hjemmebesøk av immigrasjonen som sjekker at du faktisk lever sammen med påstått ektefelle. Det er i denne sammenheng ikke noe som heter "årsvisum", vi snakker bare om utvidelse av eksisterende visum.

Andre søker om Non Immigrant Visum type O-A. Dette er et årsvisum som også senere kan utvides ett år om gangen. Dette visumet stiller krav om helseforsikring, ellers er de økonomiske kravene de samme som for type O. Selv om dette i utgangspunktet er et årsvisum, så tror jeg du også i dette tilfelle må dokumentere bosted hver 90 dag, slik som for type O. Type O-A er av nyere dato, så jeg har aldri selv brukt dette. Ser heller ikke noe poeng å bruke det så lenge du kan få type O.
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#27

Jeg skal søke om et turistvisum, men klarer ikke finne ut av dette.
Det skal være dokumentasjon på tilstrekkelig med penger, men hva legger jeg ved? Er det inntektsbevis, eller kontoutskrift. Finner ingen steder om hva de krever.
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#28

Når jeg søker 90 dsgersvisa legger jeg med de 3 siste måneds pensjonsutbetalinger.
D har gått fint i 5 år :-)
Asiagirl
Innlegg: 197
Registrert: 21 okt 2017, 20:52

#29

Olav Seglem skrev: 29 apr 2022, 10:11 Når jeg søker 90 dsgersvisa legger jeg med de 3 siste måneds pensjonsutbetalinger.
D har gått fint i 5 år :-)
Bruker du bankutskrift da?
Olav Seglem
Innlegg: 673
Registrert: 22 okt 2017, 06:58
Sted: Satuk/buriram-Egersund

#30

Går inn på nav.no og printer utbetalingene.
Kontoutskr ikke godt nok :-)
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»