Overstay

Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#51

Nå er 144 arrestert i en ny operasjon.

Her

Jeg antar vi hvite har en fordel, men jeg ville likevel syntes det var ubehagelig dersom en politimann begynte å sjekke meg et eller annet sted, utenfor hotellet, hvor det eneste jeg har er en digital kopi av passet. Hvor lite skal til for at man uforvarende havner i trøbbel?

Eksempelet til thainicket er et av mange der det ser ut som om skillet mellom himmel og helvete er basert på tilfeldigheter. Det er en litt ubehagelig erkjennelse.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#52

Noodle skrev: 09 mar 2018, 08:33 Nå er 144 arrestert i en ny operasjon.

Her

Jeg antar vi hvite har en fordel, men jeg ville likevel syntes det var ubehagelig dersom en politimann begynte å sjekke meg et eller annet sted, utenfor hotellet, hvor det eneste jeg har er en digital kopi av passet. Hvor lite skal til for at man uforvarende havner i trøbbel?

Eksempelet til thainicket er et av mange der det ser ut som om skillet mellom himmel og helvete er basert på tilfeldigheter. Det er en litt ubehagelig erkjennelse.
Flott dem har begynnt å renske opp søppla det er mange fler med uten visa det kommer til bli flere oppslag
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#53

Noodle skrev: 09 mar 2018, 08:33 Nå er 144 arrestert i en ny operasjon.

Her

Jeg antar vi hvite har en fordel, men jeg ville likevel syntes det var ubehagelig dersom en politimann begynte å sjekke meg et eller annet sted, utenfor hotellet, hvor det eneste jeg har er en digital kopi av passet. Hvor lite skal til for at man uforvarende havner i trøbbel?

Eksempelet til thainicket er et av mange der det ser ut som om skillet mellom himmel og helvete er basert på tilfeldigheter. Det er en litt ubehagelig erkjennelse.
Ja, du kan være på feil sted til feil tid. Jeg ble selv arrestert som eneste ikke-afrikaner, fordi jeg kom helt tilfeldig gående akkurat da 5-6 nigerianere ble satt håndjern på, og ble satt inn i en bil.

Men faktum er at de ga meg mange muligheter til å unnslippe. Jeg sa selvsagt at jeg ikke hadde passet med meg (siden jeg hadde overstay), og de ville da bare ha navnet mitt slik at de kunne ringe inn til basen sin og sjekke opp om papirene var i orden i deres systemer. De brukte faktisk endel tid på det, men jeg ga dem med vilje litt mangelfulle opplysninger, i håp om at jeg ikke ble oppdaget med overstay der og da. Ikke løgn, men litt mangelfullt.
Hadde jeg hatt visumet i orden da, så hadde jeg allikevel fått gå, selv om passet eller kopi av dette manglet.

Jeg var forresten den eneste av oss 8-10 personene arrestert der og da, som ble kjørt til hotellet for å få hentet sakene mine. Det tok faktisk litt tid og var en avstikker. Dette var helt klart rasebetont, alle de øvrige ble fraktet rett til IDC.
Apropos rase, jeg var også den eneste som ikke var lenket fast under transporten til dommeren to dager etter ankomst. Det var en times kjøring i ei svartemarje. Alle de andre var nigerianere.

Ellers er det slik at en kopi holder å vise fram. Enten via mobil (hvor alle relevante sider og datoer er med), eller som papirkopi. Man trenger ikke ha med seg originalen. Det er tatt opp i flere tråder, hvor immigrasjonssjefer har uttalt at det ikke er nødvendig å ha med seg passet til enhver tid.
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#54

De fleste kan sannsynligvis være enige om at lover og regler er helt nødvendige i et hvilket som helst samfunn.

Når det kommer til å definere mennesker som søppel, derimot, vil det sannsynligvis finnes ulike tolkninger blant dem som synes det er greit å omtale noen på den måten.

Enkelte mener det er nok å komme fra et fattige naboland, for å jobbe i bransjer der velstående utnytter dem i det vi kaller «sosial dumping».

Andre vil peke mot mennesker som med lukrative pensjonsordninger og trygdeordninger fra velstående nasjoner som Norge, og som er frekke nok til å heve seg over det som i vesentlig grad er mennesker som fødes til liv uten særlig mye håp, er det virkelige søppelet.

Selv er jeg ikke tilbøyelig til å umenneskeliggjøre noen som søppel, men jeg er tilbøyelig til å hevde at de som har sett videoen over, en video med barn og kvinner som i årevis har levd under grusomme forhold, og som også kjenner Thaibreaks detaljerte historie om forholdene de eksisterer under, men som ser ut til å fryde seg mens de omtaler disse individene som søppel, må ha en eller annen variant av mangelfullt utviklede sjelsevner.

Vi snakker ikke om pedofile eller drapsmenn her. Vi snakker om mennesker som reiser til et fattig land fra et enda fattigere land for å brødfø slekta hjemme. Sannsynligvis har vi kjent noen sånne vi også. Det er tross alt ikke få fra Kambodsja og Burma i for eksempel barmiljøene eller restaurantene i deler av Thailand.

De skulle nok ønske de kunne irritere seg over luksusproblemer som svak krone de også.

Empati er for øvrig evnen til å sette seg inn i andre menneskers liv. Det skiller oss fra dyrene.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#55

Veldig godt skrevet innlegg, Noodle. Mange ganger ivrer vi etter å sette mennesker i bås, og er litt kjappe på avtrekkeren når det gjelder å klassifisere dem. Det skader ikke å prøve å sette seg inn i situasjonene til hver enkelt, vise litt empati og se ting i perspektiv. Jeg vet at jeg har blitt satt i en tvilsom bås selv.

Jeg kom i prat med mange som led samme skjebne som meg, og fikk høre mange historier. Den røde tråden som gikk igjen, var at økonomi var hovedårsaken til at visumene ble neglisjert. De færreste hadde en pensjon, eller en jevn, fast inntekt. Når man må fornye visumene sine såpass ofte som mange må, hver andre eller tredje måned, så kan det være et ganske stort innhogg i hverdagsøkonomien å reise utenlands. Særlig om man bor i innlandet. De fleste gjør jo det (f.eks. i Bangkok), og har lang avstand til grensa.

Og når valget til slutt falt på å enten reise ut av landet for å fornye et visum, eller å brødfø familiene sine, så bør man kanskje ha forståelse for at noen velger det siste. Og håper at ting årnær sæ på litt sikt. At økonomien tar seg opp, at stedet hvor man enn tjener pengene sine, får et oppsving. Man har tross alt tatt på seg et ansvar når man enten gifter seg inn i en familie, eller er i et annet forhold.
Husk at en nedgang i inntektene for folk med tilknytning til f.eks turismen, er noe som gjelder for hele Thailand.
For mange er det jo også noen begrensninger som gjør det vanskelig eller umulig å fornye visumene, hvor man har oppnådd antall visum som blir akseptert.

Alle jeg snakket med hadde styr på visumene sine i lange perioder, men kom til et punkt hvor man måtte ta et valg. Det gjaldt meg selv også. Jeg har ennå ikke pensjon, og må tjene til livets opphold mens jeg er i Thailand. Jobb på nett har vært min løsning. Når inntekten varierer, så kommer det tøffe perioder. Man er avhengig av gode konjunkturer i mange jobber.

Så kan mange sikkert med rette si at dette burde man ha visst på forhånd, og lagt opp livet sitt deretter. Men heldigvis er det slik at kjærligheten er en lite forutsigbar prosess. Finner man kjærligheten et sted, så er det en sjelden ting. Jeg har full forståelse for at man omfavner og gjør det beste ut av den, og håper i det lengste at man kan styre den økonomiske prosessen selv så det går i hop.

Men en overstay kan selvsagt ha helt andre årsaker, kanskje bekvemmelighetsårsaker, eller en litt "gi blaffen"-holdning. Det skal man selvsagt ikke ha noe til overs for. Men poenget er jo at ingen vet hvilken historie hver og en bringer med seg inn på IDC, før man har fått den servert. Jeg hørte om alt fra menn som mistet alt de eide etter stygge brudd med damer, eller ekteskapsbrudd. Hvor kona eller samboeren stakk av med sulamitten. Fra det til sykdom, som gjorde at man ikke klarte turen over grensa. Dette er kanskje verdt å tenke på før man dømmer eller setter andre i bås.

Jeg er overbevist om at en overstay kan skje de beste av oss, gitt at man havner i en av disse situasjonene. Og mange har vært i slike, men få av dem har måttet gå igjennom dette helvetet allikevel. Det er bare de færreste som må ta turen til IDC, og det i seg selv er kanskje en sovepute for de som faktisk har overstay. For dette skjer jo ikke oss selv liksom. Men det er altså ikke alltid det går bra.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#56

nå for folk bruke vett

storaksjonen mot overstay lovbrytere fortsetter
ganske så stor aksjon ja!
forstår ikke at folk tør dette!

In October alone this year, police arrested more than 40,000 suspects. Many of them were blacklisted and prohibited from re-entering Thailand.

By law, foreigners are required to report to authorities within 24 hours after they check in to their accommodation.

Please credit and share this article with others using this link:https://www.bangkokpost.com/news/specia ... wn-to-stay. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Bangkok Post Public Company Limited. All rights reserved.


Please credit and share this article with others using this link:https://www.bangkokpost.com/news/specia ... wn-to-stay. View our policies at http://goo.gl/9HgTd and http://goo.gl/ou6Ip. © Bangkok Post Public Company Limited. All rights reserved.




https://www.bangkokpost.com/news/specia ... wn-to-stay
Vedlegg
8C47B817-911B-4989-A34C-E45C1F6E2446.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#57

Vedlegg
C926C626-7782-4558-9A03-D3B3C4603333.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#58

det finnes endel nordmenn også
som er tatt
kjenner til tre stk de har betalt ig kommet seg hjem
men mange nordmenn har fått besøk hjemme!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#59

her jeg bor ikke fått besøk enda :mrgreen:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#60

chelsea skrev: 18 des 2018, 13:28 her jeg bor ikke fått besøk enda :mrgreen:
men det har den norske naboen din i

samme bygget!😉
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»