Overstay

Svar
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#1

Litt info ang. overstay av visum.
Håper at disse linjene kan være med på å skremme folk unna overstay, som kan bli en meget ubehagelig affære i Thailand.

Først litt om regler, så skal jeg ta for meg noen egne erfaringer i etterkant.

Det er slik at overstay straffes i ulike former. Og i dag er det også slik at straffene er ens, og varierer i svært lite grad.

Her er hovedpunktene:

Dersom man betaler for seg frivillig hos immigrasjonen på vei ut av landet:

Overstay more than 90 Days – 1 year ban from Thailand
Overstay more than 1 Year – 3 year ban from Thailand
Overstay more than 3 Years – 5 year ban from Thailand
Overstay more than 5 Years – 10 year ban from Thailand

Dersom man blir arrestert, eller oppdaget med overstay f.eks i en passkontroll:

Overstay less than 1 Year – 5 year ban from Thailand
Overstay more than 1 Year – 10 year ban from Thailand

Og blir man arrestert, så blir man satt i arrest. Først lokalt, deretter fraktet til IDC i Bangkok, som er Thailands Immigration Detention Center.
Da hjelper det ikke å tilby å betale overstay-avgiften, men man vil få et svært ubehagelig opphold i et svært kummerlig fengsel.

Og dit vil man bli sendt altså om man har overstay, normalt fra dag 1, om man arresteres, eller kommer i en rutinemessig passkontroll.

Men, man kan altså betale for seg på flyplassen på vei ut av landet, selv med overstay i oppil flere år.
Avgift for overstay er 500 bath pr. dag, inntil 20.000 bath tilsammen.
Så en 90 dagers overstay, eller mer (man kan ha overstay over mange år, og avgiften overstiger ikke 20.000 bath), koster altså 20.000 bath.

Har man overstay i inntil 90 dager, slipper man å bli svartelistet, og slipper innreisenekt.

Men merk at dersom man har 91 dager eller mer, så får man minimum ett års innreisenekt til Thailand. Denne er absolutt, og er ikke lenger opp til den tilstedeværende immigrasjonsoffiserens diskresjon.
Overstay over ett år, gir 3 års innreisenekt, over 3 år gir 5, og over 5 år gir 10.

Merk også at om man arresteres, vil man (noe som fortsatt er under diskresjon av imm.offiser eller dommer) kunne få 5 års innreisenekt fra dag 1. Men over ett års overstay der vil gi 10 års innreisenekt.

Så straffene har blitt steinharde, og burde virke preventivt. Men man trenger jo å vite om dem, for at de skal virke.

Etpar råd på veien. Dersom man ser ut til å få noen dagers overstay før hjemreisen, finnes det en løsning. Gå til nærmeste immigrasjonskontor, og søk om nye 30 dagers forlengelse av oppholdet ditt. Alle kan gjøre dette, uavhenging av type visum, eller visumfritt opphold, selv om du allerede har fått innvilget 30 dager, og disse er utgått.

Det som da skjer, er at dersom du ikke kvalifiserer for disse 30 dagene, får du avslag, men blir automatisk innvilget 7 dager, som du har å forlate landet på.
Dermed kan man unngå overstay, dersom man ville fått det innenfor disse 7 dagene. Dette koster uansett 1900 bath.

Dersom man allerede har overstay på noen dager, så gjør aldri tabben å kontakte ditt lokale immigrasjonskontor for å gjøre opp for deg. Da er sjansene veldig store for at du blir satt i arrest, og fraktet til IDC i Bangkok.

Frivillig betaling må i 99% av tilfellene gjøres på flyplassen. Da skjer det ingenting annet enn at du blir vinket til side, tatt med til en skranke hvor alt gjøres opp helt minnelig. Og noe som faktisk også er normalt. Ingen sure miner, ingen vanskelig spørsmål.

Har man overstay registrert i passet sitt, så får det ingen konsekvenser for senere søknader om visum til Thailand. Viktig å vite dette, så man ikke tror at man får problemer på neste tur. Men det er selvsagt bare om man ikke har fått rødt stempel i passet, og innreisenekt på 1, 3, 5 eller 10 år.


Litt om egen erfaring hos IDC i Bangkok. Jeg ble for noen år siden stanset i en rutinekontroll av to immigrasjonsoffiserer midt i Bangkok by, som ville se passet mitt. Jeg hadde overstay, men var på vei hjem. Billetten min var tre dager senere. Da jeg ble stanset, visste jeg at jeg da ville bli arrestert.

Bilen var full av personer med overstay, kun afrikanere, og meg selv. De kjørte meg til hotellet jeg bodde på, slik at jeg kunne hente kofferten og sakene mine. Ikke alle var så heldig. Bare jeg faktisk. Jeg antar at det skyldes at jeg var den eneste med hvit hud.

Da vi ankom IDC, ble vi lukket inne i et svært lite og overbefolket rom. Ingenting å sitte på, ingen liggeunderlag eller noen ting. Bare stuet sammen som kyr. Et lite dohull i enden, og litt vann til vask og slikt.
Der måtte vi være kontinuerlig (ingen lufteturer) til saken vår kom opp for domstolen, som normalt skjedde ila. to dager.

Etter to dager var det min tur, og jeg satt en time i en fangetransportbil, alle i håndjern, bortsett fra meg selv. Tydeligvis samme grunn.
Inn og opp foran en dommer. Dommen for overstay, var fengsel inntil man kunne betale sin egen billett hjem, og 3000 bath i gebyr for de med pass, og 6000 bath for de uten pass.
Hadde man ikke penger, kunne avgiften betales ned 200 bath dagen i fengselet der, hvor det kun var thaier dømt for andre ting, pluss noen andre som ikke hadde penger til betaling av dommeren.

Ble så fraktet tilbake til IDC, og fikk et nytt rom å være i. Her kom virkelig sjokket for meg. Vi ble stuet sammen 75 personer av oss, i ett rom. Vi lå som sild i lake, hadde 40 cm i bredden , og ikke engang full lengde. Dvs. om vi la oss ned, måtte beina krøkes. Rommet burde inneholdt ca.30 personer, men de stuet inn de de ikke fikk plass til også, og doblet opp.

Lyset var på 24 timer i døgnet. Neonlys i taket. Røykingen fra andre var helt uholdbar. Det ble en tåke som etterhvert ga meg skikkelige pusteproblemer.
Vi var innestengt i dette rommet hele tiden. Vi ble luftet kun 2 timer ila. en uke. Da var det ned i en ballsal, hvor vi kunne bevege oss litt.

Vi fikk utelevert kun et tynt ullteppe å ligge på. Betongen var knallhard. Jeg fikk liggesår med en gang, og hadde ingenting under hodet. Prøv selv å finne en okey sovestilling slik..
Maten var den samme hver dag, 3 ganger om dagen. Helt forferdelig. DEn kom igjennom en liten luke. Litt ris, og noe grønnsaksaktig skvip. Spicy i tillegg. Etterhvert orket jeg bare ikke å spise.

Alle ble strippet for telefon, kofferter og alt man hadde innen man kom til dette rommet. Man fikk ha med etpar klesplagg og noen toalettsaker. Man har ingen mulighet til kontakt med andre utenfor. Ingen internett eller telefon. Men en representant fra ambassaden skal dukke opp etterhvert, og ta det derfra. Hjelpe med kontakt etc.
For meg tok det 9 dager innen en representant dukket opp derfra. I ettertid har jeg forstått at de normalt kommer tidligere, men det har man altså ingen garanti for.

Kunne utdypet dette mer, men dere har forstått poenget. Dette kan fort bli et helvete.

For enhver pris, unngå overstay! Det kan gi deg ditt verst tenkelig mareritt.
Jeg ble ikke engang tatt for noe som helst, men bare stanset på vei ut av et kjøpesenter i Bangkok. Og jeg ser da ganske normal ut.
Hadde vært på kino faktisk, og sett The Equalizer. 2 minutter senere var alt svart.

En nyttig ting å vite til slutt dersom man arresteres, er at det eneste man da betaler, er boten man får av dommeren, som normalt er 3000 bath. Ingen overstaygebyr kommer i tillegg.
Men man må jo da i tillegg betale for sin egen flybillett til hjemlandet. Norwegian kan brukes.
I tillegg kommer det et transportgebyr til flyplassen, som er 800 bath. Eller 3500 bath dersom man vil reise innen 3 dager etter bestilling av billett hjem. Denne kan gjøres på IDC av ei thai dame som kalles Miss Apple. Du må da bestille time hos henne via vaktene, eller den ansvarlige for rommet du holder til i.

Man fraktes normalt til flyplassen i håndjern (slapp heldigvis det), helt fram til innsjekking. Relativt pinlig, siden man kommer sammen med en politimann, til andre reisendes beskuelse.
Man følges derfra til immigrasjonskontoret på flyplassen. Derfra følges man til gaten sin, og får tilbake passet sitt der.

Litt skrekkscenario til slutt. I rommet jeg bodde i på IDC, satt det personer som hadde vært der i inntil 14 år. Mange hadde sittet der over ett år.
Man blir altså bare sittende fengslet, til man kan betale billetten sin, eller andre gjør det for deg. For noen tar dette lang tid..
Ambassadene betaler selv aldri hjemreise for noen.


Litt info altså, så jeg anbefaler å være snille gutter og jenter.

Mvh Thaibreak.
Sist redigert av Thaibreak den 27 okt 2017, 19:50, redigert 10 ganger totalt.
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#2

Godt innlegg med god informasjon.

Dette låser vi øverst i visumkategorien!
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#3

Dette fikk jeg VELDIG lite lyst å prøve selv ja :(

Det er nok greit å holde sin sti ren og ha et bevisst forhold til Thailands visa-regler til enhver tid.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Kolami
Innlegg: 1635
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#4

Jeg vet ikke så mye om oversstay men jeg føler at det blir brukt "ettersom"...

Feks en person hadde overstay i over 6 månender, han ble hentet av politiet pga en sak i hjemlandet. Underslag.

Den andre kontaktet selv advokat siden han hadde over 3 år med overstay og det som skjedde der var at han ble bannet i 1 år. Han måtte igjennom intervjue visstnok om hvorfor han hadde oppført seg slik. Jeg skal ikke gå mer innpå hva han gjorde i Thailand. Men det var også andre som var til intervju til hans fordel har jeg forstått.

Og slik kan jeg fortsette noe videre..jeg vet ikke om så mange tilfeller..men jeg synes alle saker er idiotiske..kanskje like ille som disse asylsakene i Norge..det er bare de mest uheldige som for en smekk..resten slipper unna..
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#5

Overstay kan ha alle mulige årsaker.
Det kan være et økonomisk problem, at man ikke klarer å ta turen ut av landet for å fornye visumet når tida kommer. Noen har i tillegg forsørgeransvar, og velger å prioritere i forhold til det. Det er tungt å ikke kunne ha mat på bordet til sine, om inntekten overseas varierer og ikke strekker til i perioder.

Det kan være et ekteskapelig problem (jeg var borti nyskilte menn som var ribbet for alt, og som rett og slett ikke klarte å fornye visumene sine), eller det kan være sykdom som ligger bak. Eller helt andre individuelle ting.

Jeg bodde sammen med en person som hadde tilbragt en stund på sykehus, og hadde store plager under oppholdet sitt, og som mistet muligheten til å fornye visumet i tide på den måten.
Det er lett å dømme, men der jeg var, så jeg mange som jeg synes hadde relativt rimelige grunner.

Andre, og kanskje de fleste, har selvsagt ikke det, og fortjener straffen de får. Noen gjør det kun for å spare penger, og bryter loven bevisst. Det har jeg ingen sans for.

Nå ble de nye reglene implementert for 2-3 år siden, og før den tid kunne man bare krysse grensa, betale 20.000 bath, selv med flere års overstay, og komme tilbake noen timer senere med nytt stempel i passet. Alt var helt greit.

Jeg kjenner en person som hadde 11 års overstay, som klarerte dette kun uker før reglene ble iverksatt. Han kom tilbake til Thailand igjen dagen etter, helt uten problemer, og det var helt lovlig. Han og andre ble offentlig bedt om å klarere overstayene sine før fristen.

Nå er reglene klare, som skissert i det første innlegget, så den tiden er over.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#6

En av mange visa run jeg hadde på ca 4 år 6 mnd hadde jeg et rødt stempel jeg fikk i laos, lucky me at var en av siste sidene mine i passet på den gangen hadde dem ikke pcer for skjekke dette, så jeg dro til den norske ambasaden for få meg nytt pass å begynne på nytt visa run turer, jeg trur jeg er en av få som har vørt her på turist visa på ca 4 å halv år, mange ganger jeg har vervøs for ikke få visa til thailand som eks, singapoer 3 ganger, laos haug ganger cambodia haug med ganger å vietnam 3 ganger
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#7

chelsea skrev: 03 nov 2017, 06:32 En av mange visa run jeg hadde på ca 4 år 6 mnd hadde jeg et rødt stempel jeg fikk i laos, lucky me at var en av siste sidene mine i passet på den gangen hadde dem ikke pcer for skjekke dette, så jeg dro til den norske ambasaden for få meg nytt pass å begynne på nytt visa run turer, jeg trur jeg er en av få som har vørt her på turist visa på ca 4 å halv år, mange ganger jeg har vervøs for ikke få visa til thailand som eks, singapoer 3 ganger, laos haug ganger cambodia haug med ganger å vietnam 3 ganger
Da har du blitt godt bereist, om ikke annet :)

Du, som meg, har måttet ta disse turene, i mangel på et bedre langtidsalternativ for de under 50. Og det blir penger av de reisene over tid.

Nå er det fortsatt mulig å få turistvisum kontinuerlig over flere år, men det er begrensninger i antall SETV (single entry tourist visa) pr. sted man søker. Normalt får man to pr. sted, og må evt. skifte destinasjon neste gang.

Har man en historie med mange turistvisum i passet sitt, så må man regne med å bli tatt til side i dag, for et kort avhør. De vil sjekke om du jobber i Thailand.

Man kommer uansett igjennom om man har dokumentasjonen som skal til, som f.eks et brev om pensjon, eller noe som viser lønn andre steder. Og dersom man har de nevnte 20.000 bathene som de kan kreve.
Ellers kan det bli tricky, men har man en annen god forklaring, kan det gå lell.

Det er fortsatt ingen offisielle begrensninger på antall turistvisum man kan få innvilget, men man er i hendene på immigrasjonsoffiserenes diskresjon og dømmekraft.
Og selv om man har fått innvilget turistvisum, er det opp til immigrasjonsoffiseren du møter om han/hun vil slippe deg inn i landet eller ikke.
chelsea
Innlegg: 1802
Registrert: 24 okt 2017, 10:43
Sted: Bangkok

#8

siste turen i vietnam måtte jeg har bank statment for få visa gadd ikke å fixe det, det var like før jeg fylte 50 var ikke noe prob for meg
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#9

Thaibreak skrev: 03 nov 2017, 04:04 Overstay kan ha alle mulige årsaker.
Det kan være et økonomisk problem, at man ikke klarer å ta turen ut av landet for å fornye visumet når tida kommer. Noen har i tillegg forsørgeransvar, og velger å prioritere i forhold til det. Det er tungt å ikke kunne ha mat på bordet til sine, om inntekten overseas varierer og ikke strekker til i perioder.

Det kan være et ekteskapelig problem (jeg var borti nyskilte menn som var ribbet for alt, og som rett og slett ikke klarte å fornye visumene sine), eller det kan være sykdom som ligger bak. Eller helt andre individuelle ting.

Jeg bodde sammen med en person som hadde tilbragt en stund på sykehus, og hadde store plager under oppholdet sitt, og som mistet muligheten til å fornye visumet i tide på den måten.
Det er lett å dømme, men der jeg var, så jeg mange som jeg synes hadde relativt rimelige grunner.

Andre, og kanskje de fleste, har selvsagt ikke det, og fortjener straffen de får. Noen gjør det kun for å spare penger, og bryter loven bevisst. Det har jeg ingen sans for.

Nå ble de nye reglene implementert for 2-3 år siden, og før den tid kunne man bare krysse grensa, betale 20.000 bath, selv med flere års overstay, og komme tilbake noen timer senere med nytt stempel i passet. Alt var helt greit.

Jeg kjenner en person som hadde 11 års overstay, som klarerte dette kun uker før reglene ble iverksatt. Han kom tilbake til Thailand igjen dagen etter, helt uten problemer, og det var helt lovlig. Han og andre ble offentlig bedt om å klarere overstayene sine før fristen.

Nå er reglene klare, som skissert i det første innlegget, så den tiden er over.
Fantastisk bra og nyansert innlegg.

Det er så mye fordømming ute når folk trår feil, og kanskje spesielt når folk trår feil i Asia. Da er det alltid en høylydt majoritet (tenker da på FB) som fullstendig blottet for empati kapper hue av den uheldige og unner ham fanden og hans oldemor. Uten at det tas høyde for de uendelig mange omstendighetene som kan bidra til å sende mennesker i dørken.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#10

Hua Hin følger opp med hjemmebesøk av turist politiet!

🌞
Svar

Gå tilbake til «Visum til Thailand»