Forsikringen nekter å betale!

Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#21

มังคุด skrev: 05 mai 2018, 21:15 I følge Thaivisa-forumet sa forsikringsselskapet til mannen først ja til å betale for hans sykehusregninger og han valgte derfor et dyrt internasjonalt hospital. Han var forberedt på å velge et lokalt mindre og billigere sykehus men siden forsikringsselskapet først hadde sagt ja valgte han et kostbart sykehus. Og regningen ble jo selvsagt deretter. Og det er jo ikke helt bra gjort av forsikringsselskapet.

Men jeg stoler overhodet ikke på forsikringsselskaper. Jeg er på flere store internasjonale mc-forum og lest nylig om en brite som var på ferie i Brasil og kjørte mc, en lokal fyllekjører kjørte ham ned og skadet briten stygt. Bla ble det ene beinet stygt skadt. Briten hadd hele 3 forsikringer bla World Nomads men ingen tok på seg ansvaret for dette og briten omkom på sykehuset etter 10-12 dager, trolig pga mangel på adekvat behandling. World Nomads har med fin skrift i sine regler nevnt at de ikke dekker briter som skader i forbindelse med mc-kjøring hvis mc-en er over 125 cc. Briten kjørte visstnok an 150 cc mc. World Nomads dekker visstnok mc-relaterte skader på personer fra andre land enn UK selv om moppen er over 125 ccm.

Forsikringselskaper er derivater av banker og deres hovedmisjon er å tjene penger, ikke å hjelpe folk med ulike problemer. Jeg stoler ikke en promille på slike selskaper...
Jeg synes du fremstiller saken feil her. Forsikringen sier veldig konkret hva den dekker som regel. Her har vi 2 saker.

Sak 1 dreier seg om haibitt uten generell forsikring. Den er jo greit.

Sak 2 dreier seg om feil forsikring.

Hvor mange britter er det som er utsatt for mc ulykker i Thailand, eller Ibiza? Sikkert en god del, ergo ingen over 125cc da ulykkene blir mer langt mer alvorlig og sikkert langt mer dyrere.

Man skal ikke se bort fra at de muligens har forhørt seg om saken også. Det kan tenkes at forsikring skal dekke opptrening og rehab også. Så det er ikke akkurat noen lett løsning for de ansvarlige kan det tenkes.

(Advekat eller ei. Selv norske sykehus behandler folk etter den metoden, advekat, selv om det ikke gir den beste behandlingen på sikt. Det vet jeg av egen erfaring, og det står mye om det i media indirekte uten å gå inn på akkurat det ettersom det er noe de bruker som fagutrykk når de diskuterer risiko.
Men det har vært snakk om det har vært en god behandling eller ei, den letteste løsningen, enkleste løsningen, kortsiktigste løsningen, billigste løsningen etc med langsiktige negative konsekvenser) Advekat er en term hvor de avslutter sitt ansvar og legger det over på noen andre.

Jeg er i Thailand og jeg er forsikret til enhver tid. Men jeg gjør ikke så mye crazy nå som tidligere i utlandet som aldri kunnet bli dekke av forsikringen. Men med alderen så setter man mer pris på stabilitet og å ikke utsette for altfor stor fare ;) Er man ung og gærn, eller en våghals så er det en risiko. Så spørrs det om alle har like god tilgang til informasjon angående forsikringer. Mange liker å leve i frihet inntil den dagen det ikke går så bra og da er det alle andres feil.
janet
Innlegg: 163
Registrert: 24 okt 2017, 12:16

#22

adekvat?
มังคุด
Innlegg: 253
Registrert: 25 nov 2017, 05:21
Sted: Planet Earth

#23

Kolami skrev: 05 mai 2018, 22:16 Jeg synes du fremstiller saken feil her. Forsikringen sier veldig konkret hva den dekker som regel. Her har vi 2 saker.

Sak 1 dreier seg om haibitt uten generell forsikring. Den er jo greit.

Sak 2 dreier seg om feil forsikring.

Hvor mange britter er det som er utsatt for mc ulykker i Thailand, eller Ibiza? Sikkert en god del, ergo ingen over 125cc da ulykkene blir mer langt mer alvorlig og sikkert langt mer dyrere.

Man skal ikke se bort fra at de muligens har forhørt seg om saken også. Det kan tenkes at forsikring skal dekke opptrening og rehab også. Så det er ikke akkurat noen lett løsning for de ansvarlige kan det tenkes.

(Advekat eller ei. Selv norske sykehus behandler folk etter den metoden, advekat, selv om det ikke gir den beste behandlingen på sikt. Det vet jeg av egen erfaring, og det står mye om det i media indirekte uten å gå inn på akkurat det ettersom det er noe de bruker som fagutrykk når de diskuterer risiko.
Men det har vært snakk om det har vært en god behandling eller ei, den letteste løsningen, enkleste løsningen, kortsiktigste løsningen, billigste løsningen etc med langsiktige negative konsekvenser) Advekat er en term hvor de avslutter sitt ansvar og legger det over på noen andre.

Jeg er i Thailand og jeg er forsikret til enhver tid. Men jeg gjør ikke så mye crazy nå som tidligere i utlandet som aldri kunnet bli dekke av forsikringen. Men med alderen så setter man mer pris på stabilitet og å ikke utsette for altfor stor fare ;) Er man ung og gærn, eller en våghals så er det en risiko. Så spørrs det om alle har like god tilgang til informasjon angående forsikringer. Mange liker å leve i frihet inntil den dagen det ikke går så bra og da er det alle andres feil.
Det er vel ganske konkret at forsikringsselskapet sier de skal dekke medisinsk behandling på et stort internasjonalt sykehus, syns du ikke? Og det er vel også ditto ganske konkret at etter at mannen har ligget til behandling flere dager på et dyrt internasjonalt sykehus - så finner forsikringsselskapet ut at nei det kan vi ikke betale for? Det er jo rett og slett løgn og lureri, intet mindre.

Og når det gjelder det forsikringsselskapene skriver så er det vel der problemet ligger. Det er vel slett ikke så klart som du vil ha det til. Tvertimot er det alltid et tolkningsspørsmål om hvorvidt ditt eller datt skjedde, om slik eller så inntraff osv osv. Du vil alltid bli mistrodd og mistenkeliggjort nærmest uansett hvor klar saken er. For husk - et forsikringsselskap er et selskap som først og fremst skal tjene penger, ikke hjelpe folk som trenger det.

Adekvat behandling - hva har nå det ned saken å gjøre? Jeg har jobbet i helsevesenet i 15-20 år så akkurat det vet jeg mere om enn du noensinne vil komme til å vite. Adekvat behandling vil si at en får den beste behandlingen innafor gitte rammer og rutiner ved sykdom eller skade. En kan feks si at en person kommer ut for en alvorlig ulykke og skader den ene beinet sitt meget alvorlig. Så alvorlig at det er 10-15 % sjanse for å redde det på en normalt frisk person. La oss si personen er 75 år gammel, har røyka hele sitt voksne liv og har nedsatt blodsirkulasjon, samt KOLS. Sjansen for å redde beinet er dermed langt lavere. Men det er en mulighet om en opererer mannen gang etter gang, transplanterer bein fra hoftekammen, transplanterer hud fra det andre låret i flere ulike seanser md månders mellomrom samt lar mannen være en tung tung pleiepasient i 1-2 år med de farene det innebærer som lungebetennelse, liggesår, blodpropp osv osv mens det hele kaaaaanskje gror sammen igjen, men mest sannsynligvis ikke.
Adekvat behandling for en slik pas vil være å kappe av beinet så fort som mulig og la såret gro og la mannen lære seg å bruke protese. Og sannsynligvis vil adekvat behandling vær den beste behandling i en slik situasjon selv om det hadde vært en mikroskopisk sjanse for å berge beinet om en hadde satt absolutt alle kluter til og brukt enorme ressurser for å redde beinet til 75-åringen.
No one here gets out alive...
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#24

@Mangosten

Når mannen har brutt betingelsene for å ha gyldig forsikring, så må man jo fortså at forsikringen ikke dekker det de har sagt de skal dekke, for de vet jo ikke når han reiste ut og startet sin forsikringsperiode.

Er det forsikringsselskapets plikt å ha alle detaljer på plass eller er det forsikringstageren? Jeg er enig at helårsforsikring høres mistenelig ut som en helårs reiseforsikring og er misvisende, men er ikke det ganske så godt opplyst nå om dagen, og vært diskutert samt står klart og tydelig i forsirkingsteksten at helårsreiseforskring kun gjelder innenfor gitte rammer og lengde?


Europeiske har det klart og tydelig på sine nettsider
https://www.europeiske.no/privat/reisef ... forsikring

Frende
https://www.frende.no/forsikringer/reiseforsikring/

Gouda
https://www.gouda.no/privat/reiseforsik ... forsikring
🌞
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#25

มังคุด skrev: 06 mai 2018, 01:06 Det er vel ganske konkret at forsikringsselskapet sier de skal dekke medisinsk behandling på et stort internasjonalt sykehus, syns du ikke? Og det er vel også ditto ganske konkret at etter at mannen har ligget til behandling flere dager på et dyrt internasjonalt sykehus - så finner forsikringsselskapet ut at nei det kan vi ikke betale for? Det er jo rett og slett løgn og lureri, intet mindre.

Og når det gjelder det forsikringsselskapene skriver så er det vel der problemet ligger. Det er vel slett ikke så klart som du vil ha det til. Tvertimot er det alltid et tolkningsspørsmål om hvorvidt ditt eller datt skjedde, om slik eller så inntraff osv osv. Du vil alltid bli mistrodd og mistenkeliggjort nærmest uansett hvor klar saken er. For husk - et forsikringsselskap er et selskap som først og fremst skal tjene penger, ikke hjelpe folk som trenger det.

Adekvat behandling - hva har nå det ned saken å gjøre? Jeg har jobbet i helsevesenet i 15-20 år så akkurat det vet jeg mere om enn du noensinne vil komme til å vite. Adekvat behandling vil si at en får den beste behandlingen innafor gitte rammer og rutiner ved sykdom eller skade. En kan feks si at en person kommer ut for en alvorlig ulykke og skader den ene beinet sitt meget alvorlig. Så alvorlig at det er 10-15 % sjanse for å redde det på en normalt frisk person. La oss si personen er 75 år gammel, har røyka hele sitt voksne liv og har nedsatt blodsirkulasjon, samt KOLS. Sjansen for å redde beinet er dermed langt lavere. Men det er en mulighet om en opererer mannen gang etter gang, transplanterer bein fra hoftekammen, transplanterer hud fra det andre låret i flere ulike seanser md månders mellomrom samt lar mannen være en tung tung pleiepasient i 1-2 år med de farene det innebærer som lungebetennelse, liggesår, blodpropp osv osv mens det hele kaaaaanskje gror sammen igjen, men mest sannsynligvis ikke.
Adekvat behandling for en slik pas vil være å kappe av beinet så fort som mulig og la såret gro og la mannen lære seg å bruke protese. Og sannsynligvis vil adekvat behandling vær den beste behandling i en slik situasjon selv om det hadde vært en mikroskopisk sjanse for å berge beinet om en hadde satt absolutt alle kluter til og brukt enorme ressurser for å redde beinet til 75-åringen.
Alle vet hvordan forsikringsselskapene fungerer så hvor vil du med det?

Jeg har aldri hatt problemer med forsikringsselskapene, jeg kunne enkelt ha svindlet dem hvis så. Ingen i min familie eller venneomkrets har noen gang hatt problemer heller. Jeg har aldri hørt noe heller. Kun "rykter"..
Men kanskje en dag så får jeg erfare noe annet. Men så lenge sier ihvertfall alle så langt at det "gikk greit". Men alvorlige ulykker har jo ingen opplevd enda og bra er det.

Inntil da får jeg høre og lese hva andre skriver om det også for de som ikke har forsikringen i orden. Reise uten forsikring gir jo en adekvat behandling tenker jeg.

Hvis du har 2 muligheter til å bli helbredet. Metode 1 er en dårlige behandling med dårligere utgangspunkt for god livskvalitet. Metode 2 er en tilstrekkelig behandling med bedre utgangspunkt til ett bedre livskvalitet. Når en lege sier at metode 1 er den beste løsningen og gir en adekvat behandling så ser jeg ett problem der. Slikt kan jo tolkes.

Adekvat behandling er noe leger bruker for sluntre unna når de har gjort noe feil Og en god behandling er jo alltid en god behandling og jeg har aldri hørt at de si at,"det var en god adekvat behandling"?.

I ditt eksempel er kanskje noe de bruker som case eller no for en gitt kompleks situasjon. Akkurat som en alkoholiserte diabetikere hvor de kutter benet for overleve men dør kanskje like godt noen uker senere. Slike tilfeller er jo jumbo. Mannen har kanskje blitt advart å slutte i 30 år, men neida.

Jeg ser ikke pest eller kolera som adekvat i slike tilfeller, jeg ser på den behandling de gir som ville gitt det beste utgangspunktet når det er 2 grupper som blir satt opp mot hverandre. Denne gruppen for adekvat behandling vs den andre gruppen for en god behandling. hva ville du valgt? Jeg ser alltid til at jeg får den beste behandling pga erfaring og aldri adekvat behandling i norsk helsevesen. Man gjør sine erfaring når det er for sent i norsk helsevesen. Man vet aldri hva man får og man vil helst unngå adekvat behandling (forskningsbehandling).

Vi er nok uenig der og du skriver kanskje motsvar. Men for mitt vedkommende er jeg ferdig med saken og tar det til etteretning.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#26

Reiseforsikring: Forutsetning: Du kjøper en forsikring som dekker reiser opp til / inntil 60 dager.
1. Du kjøper en reise med varighet (flybillett tur/retur 70 dager) Ingen dekning. Ikke en gang fra dag EN. Ikke noe er dekket.
2. Du kjøper en reise (flybillett) one way, og du er dekket i 60 dager. Alle skader som inntreffer utover de 60 dagene er ikke dekket.

Det er viktig at reisen på forhånd er avklart (beviselig) at den ikke skal gå utover den avtalte perioden forsikringsselskapet har tydeliggjort i vilkårene.
Trenger man en forsikring som dekker flere dager/mnd enn det som er beskrevet i vilkårene, så kjøp det før man reiser. Hvis man er på reise og ikke kommer seg hjem før den avtalte perioden dekker, så ring selskapet og utvid dekningen. Det går alltid greit. Forsikringsselskaper som har kunder som ringer dem i slike tilfeller er alltid medgjørlig.
Jeg kan for øvrig anbefale Gauda. Og de aller, aller fleste av de som tilbyr reiseforsikring i Norge.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#27

Mr Demongras, da er jeg ute og kjører, men dette har jeg tatt opp med forsikringsselskapet, og kan bekrefte at min forsikring er gyldig så lenge jeg er innenfor mine 75 dager uansett når returen er. Kom gjerne med link og tekst fra forsikringsselskapet om din påstand.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#28

Jeg tok noen søk på nett og fant dette


Reiseforsikringen er gyldig i inntil 90 dager ved kjøp av tur/retur billett.
Ved kjøp av billett med åpen retur gjelder forsikringen for reisens første 35 dager.
Hvis reisen varer mer enn 90 dager gjelder ikke forsikringen for noen del av reisen.
Forsikringen gjelder i hele verden, med unntak av reiser mellom bosted og arbeid eller skole.
Forsikringen er heller ikke gyldig i eget hjem, på arbeid, på skole eller innenfor kommunen hvor du bor, arbeider eller går på skole.

https://www.testerne.no/forsikring/reis ... vor-lenge/

Jeg har skrevet en mail til Frende og forklart min situasjon og håper på svar fortere enn svint. Men jeg snakket med deres kundebehandler på nett, så den tlf er lagret håper jeg, så vi kan gå tilbake og finne den om det stemmer at jeg ikke er dekket overhode på min reise nå som går over 99 dager.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#29

Hva er et bra norsk sykeskadeforsikringsselskap
??

Disse mindre selskapene mener jeg
Er mere 4 kanta!

Og bruke et av de store kjente

Som storbrand og gjensidige,,

Vel har selv hat to meget store oppgjør

Også mindre ( bilskader etc)

Og de kunne sinkert ha funnet grunner

Til og betvile! Og dra ut

Vel fikk kjempe oppfølging

Og ortlig oppgjør!

Uten noe knussel!

Kansje de koster « litt mere»...

Vel den siste utbetalinga var fritid ulykke!

Sykeforsikringer kan dog være vriende

De vil ofte i mindre selskaper

Ha tilgang på legejornaler mm

At en ikke tidligre har hatt denn og den

sykdommen..

Vel og gi selskap tilgang til jornaler

Er vel ikke noe jeg noen gang har gått for

Firmaer jeg hsr vert ansatt i har hatt gode ja meget gode

Syke, ulykke og pensjonsforsikringer,

Og bruke rimligre mindre kjene selskaper

Njet

Falsk trygghet!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#30

Phay skrev: 06 mai 2018, 13:02 Jeg tok noen søk på nett og fant dette


Reiseforsikringen er gyldig i inntil 90 dager ved kjøp av tur/retur billett.
Ved kjøp av billett med åpen retur gjelder forsikringen for reisens første 35 dager.
Hvis reisen varer mer enn 90 dager gjelder ikke forsikringen for noen del av reisen.
Forsikringen gjelder i hele verden, med unntak av reiser mellom bosted og arbeid eller skole.
Forsikringen er heller ikke gyldig i eget hjem, på arbeid, på skole eller innenfor kommunen hvor du bor, arbeider eller går på skole.

https://www.testerne.no/forsikring/reis ... vor-lenge/

Jeg har skrevet en mail til Frende og forklart min situasjon og håper på svar fortere enn svint. Men jeg snakket med deres kundebehandler på nett, så den tlf er lagret håper jeg, så vi kan gå tilbake og finne den om det stemmer at jeg ikke er dekket overhode på min reise nå som går over 99 dager.
Jeg kjenner en som bor i Thailand som har forsikring hos Frende han tegner for et halvt år om gangen.Før det er gått 180 dg. reiser han en tur til Norge besøker barn og slekt.Når han så retunerer tilbake tegner han ny for 180 dg. 7500 + hver gang.
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»