Helseforsikring

Brukeravatar
sikry
Innlegg: 1153
Registrert: 22 okt 2017, 13:04
Sted: Pattaya / Phaya Mengrai

#11

riflefish skrev: 31 jan 2018, 16:22 Det skjer kansje tidligre,

Om en får en sjukdom/skade

Jeg har sakt det tidligre!

Får ikke helseforsikring!

Men frivillug medlem i folketrygda

Bør en ta med seg!!

Om en plutslig som meg trenger

Mye medisiner!

Det vil ingen forsikring dekke

Men det gjør norske helfo
I tillegg til forsikringene er jeg frivillig medlem i folketrygden.Bruker også en del dyre blåresept medesin.
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#12

Phay skrev: 31 jan 2018, 16:04 Det handler om å leve i nuet, ikke sant?
Er ikke alle som er Supermann vettu ;)
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#13

riflefish skrev: 31 jan 2018, 16:22 Det skjer kansje tidligre,

Om en får en sjukdom/skade

Jeg har sakt det tidligre!

Får ikke helseforsikring!

Men frivillug medlem i folketrygda

Bør en ta med seg!!

Om en plutslig som meg trenger

Mye medisiner!

Det vil ingen forsikring dekke

Men det gjør norske helfo
Nå er jeg litt grønn på dette med helseforsikring for personer over 60, men det må vel være en forsikring å få som i det minste dekker hjemreise til Norge? Så man kan få behandling der mener jeg. Det er ikke billig å frakte personer på sykeseng e.l. hjem til Norge.

Men mange vil kanskje ikke klare en slik reise, så for dem hjelper det neppe nei.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#14

Thaibreak skrev: 31 jan 2018, 19:11 Nå er jeg litt grønn på dette med helseforsikring for personer over 60, men det må vel være en forsikring å få som i det minste dekker hjemreise til Norge? Så man kan få behandling der mener jeg. Det er ikke billig å frakte personer på sykeseng e.l. hjem til Norge.

Men mange vil kanskje ikke klare en slik reise, så for dem hjelper det neppe nei.
Sikkert! Men en slik risiko koster nok,

men jeg har ivertfall sattav nok

Til hjemsendelse!

Tror vel det og ha penger i reserve er

rimeligst! I det lange løp!

Men for all del ikke brenn broer og ta

utflytting!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#15

Thaibreak skrev: 31 jan 2018, 19:05 Er ikke alle som er Supermann vettu ;)
Det er vel mange som ønsker å være en slags supermann, meg inkludert!

Det kan jo skje for alle at man feiler i livet, men å fortsette å bo på lånt tid i Thailand uten sikkerhetsnett, er og blir for dumt når man i tillegg må be om almisser og lån når det går galt! Han engelskmannen måtte se den komme? Han har tross alt en oppegående v-logg, og må da være litt oppegående? Har ikke sjekket ut selv, men, jaja folk er folk som en pleier å si! Men det er ikke en unnskyldning når man har hatt tid til å rydde opp i livet sitt, og gjør ingenting med det, da ligger det konsekvenser i andre enden. Selv for meg og for deg, ingen er untatt!
🌞
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#16

Phay skrev: 01 feb 2018, 08:52 Det er vel mange som ønsker å være en slags supermann, meg inkludert!

Det kan jo skje for alle at man feiler i livet, men å fortsette å bo på lånt tid i Thailand uten sikkerhetsnett, er og blir for dumt når man i tillegg må be om almisser og lån når det går galt! Han engelskmannen måtte se den komme? Han har tross alt en oppegående v-logg, og må da være litt oppegående? Har ikke sjekket ut selv, men, jaja folk er folk som en pleier å si! Men det er ikke en unnskyldning når man har hatt tid til å rydde opp i livet sitt, og gjør ingenting med det, da ligger det konsekvenser i andre enden. Selv for meg og for deg, ingen er untatt!
Min erfaring over årene som har gått, er nettopp at det er mange som lever på stor risiko og lånt tid i Thailand. Det er trist når ting får slike konsekvenser som her, men jeg tror det skjuler seg mange mørketall her. Personer og saker som aldri kommer fram i mediene, og aldri når allmennheten. Som gjerne blir løst av familie eller venner.

Spør man personer rundt om, så er det mange som slurver med forsikringer. Dessverre. Og da kan det gå som dette, i verste fall.

Skal man lete etter årsaker, så tror jeg det ikke er så vanskelig å sette seg inn i en situasjon hvor f.eks en person ikke klarer å skille seg fra sin kone eller familie i Thailand pga. dårlig økonomi. Og dårlig økonomi er vel hovedgrunnen til at endel slurver med forsikring.

Jeg har personlig vært i en slik situasjon hvor jeg måtte ta et valg. Jobben jeg hadde på nettet ga ikke lenger de inntektene den hadde, og ting begynte å bli vanskeligere for meg å bo i Thailand. Jeg var under 50, hadde ingen annen inntekt, og visummulighetene var begrenset.
Jeg kunne velge å reise hjem, og ta en periode i Norge alene, siden jeg ikke oppfylte kravene om familiegjenforening, og dermed innse at jeg kunne miste min kone på den måten. Eller jeg kunne bli, og satse på at ting snur, og inntektene ville ta seg opp. Jeg valgte det siste. Men inntektene tok seg ikke opp, og på et visst punkt følte jeg at det var for sent å snu.

Til slutt endte jeg opp med å la forsikringene gå ut, og på toppen av det hele ble jeg stoppet i en rutinekontroll i Bangkok, ironisk nok på vei hjem for å rydde opp i overstayen jeg hadde. Men jeg kom ikke lengre enn dit, og ble sendt til IDC. Resten er historie.
Heldigvis var dette en tid hvor man ikke ble svartelistet, så jeg var tilbake i Thailand relativt raskt den gangen, med noen midler som gjorde at vi kom oss over kneika.

Poenget, og det som er relevant her, er at en dyr livsforsikring kan være noe man ofrer i et identisk bilde, slik som jeg også ofret visumfornyelse (som for meg måtte gjøres hver 3. måned). Så jeg har ikke vanskelig for å se at dette kan skje, når dømmekraften påvirkes av livet du lever og menneskene rundt deg.
Det er lett å mene at dømmekraften er feil, for de som ikke har ei kone, et barn og familie som er avhengig av deg i Thailand, og elsker deg for alt i verden.

Valget kan være vanskelig, men utfallet av et dårlig valg, kan bli, som her, katastrofalt. Vi mennesker gjør ofte valg som kan likne på gambling, og tar sjansen på at ting liksom ærnær sæ.
Det ironiske med et dårlig valg for å kunne tilbringe mer tid med sin familie, kan jo bli at det er nettopp familie, kone eller barn som straffes, som i dette tilfellet. En trist situasjon alle har havnet i her.

Det sagt, så er det jo ikke sikkert at mangel på forsikring hadde økonomiske motiver i dette tilfellet, og da blir det i så fall veldig vanskelig å forstå. I artikkelen nevnes det at han så mangel på forsikring som "one of those things", og da havner i så fall hele situasjon på kontoen for skjødesløshet.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#17

Vel jeg har tatt store sjanser i livet, men på helt andre arenaer, og dette er en arena med for mange fallgruver når det begynner å eskalere i gal retning! Jeg er ikke villig til å akseptere risikoen det medfører å gjøre feil, og med slike tråder holder vi det varmt at det er lurt å ta gode sunne valg før man etablerer seg i paradiset, så man har både retrett mulighet, og mulighet til å starte på nytt om uheldige omstendigheter fører en avgårde i feil retning.

Det å bli syk i utlandet uten forsikring er ikke bra, og vi er mer enn nok opplyste til at det ikke skal skje.

Risikoen med å bli tatt for overstay, er ikke sammenlignbar slik sett, for den er faktisk overkommelig, om man bare har nok peng til å betale seg ut, om det skulle gå galt. Uansett ikke noe jeg er villig til å prøve det heller ;-)
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#18

Thaibreak skrev: 31 jan 2018, 15:02 Denne artikkelen fra i dag, viser hvor enormt viktig det er å ha en skikkelig helseforsikring. Spesielt etter at varigheten på en reiseforsikring utgår, og hjemtransport er utelukket.

Har stor sympati for denne herremannen, men faktum er jo at man setter seg i en slik situasjon selv.

https://www.thaivisa.com/forum/topic/10 ... paign=news

Nå har han fått operasjon, men omstendighetene rundt operasjonen og hvem som har finansiert er fortsatt uklart!

🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#19

Siste oppdatering fra Koh Samui Times om Gary!


Graham Briar died on Friday night
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#20

Har mottatt tilbud på forsikring på min alder som er pr dags dato 49 år. Noen som har noen innsigelser eller kan bekrefte de har noe av det samme?

Jeg ser ikke noen ulykkes dekning der? Invalitet etc.
A26342BF-DC94-4C37-A54A-664905D16941.jpeg
🌞
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»