Vaksiner og litt mer

Svar
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#1

Ofte skrives det om at man skal vaksinere seg når man skal til utlandet, men man glemmer at tidligere vaksiner man har fått i Norge er gått ut på dato. Da er det greit med påfyll

Dette oppdaget jeg da jeg skulle få nye vaksiner for Asia i sin tid. mange av de vaksinene jeg fikk på skolen var utgått og da var det viktig å få påfyll.

Influensavaksinen er heller ikke dum å ta hvis man reiser mye, ellers følger anbefalt veiledning.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#2

Så lenge man er frisk og rask, så trenger man strengt tatt ikke influensa vaksinen. Influensa får man ikke hvert år heller de aller fleste av oss som er friske og raske, så for mitt vedkommende venter jeg med den type vaksine til jeg har behov for det noe de lærde fortsatt diskuterer om er nødvendig eller ikke. Men alt annet har jeg nå i det minste oppdatert meg, og fått tatt hepatitt vaksinene så jeg skal nå være imun også.
🌞
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#3

Influensa rammer en svært liten del av den friske befolkningen hvert år, så derfor synes jeg det er bortkastet. Men om man jobber på plattform, båt, sykehus, etc, så er det normalt å ta vaksiner om ikke for seg selv, men for andres skyld også.

Influensa gir feber og smerter i hele kroppen og luftveissymptomer. Symptomene kommer brått.
Vanligvis blir mellom fem og ti prosent av befolkningen syke i løpet av en vintersesong.
Influensa kan enkelte år gi epidemier med mange alvorlig syke eller døde, og er derfor under nøye overvåkning.
Influensa rammer befolkningen hvert år.
Inkubasjonstiden fra smitte til symptomer er vanligvis to dager, men varierer fra en til tre dager.
Influensa varer oftest i syv til ti dager.
Behandling kan forkorte sykdomsforløpet og dempe symptomene. Slik behandling fås på resept (Relenza eller Tamiflu) og må starte senest to døgn etter de første symptomene for å være effektiv.
Vaksine gir beskyttelse hos 50–80 prosent av de vaksinerte. Hvert år deler Folkehelseinstituttet ut 400 000 doser vaksiner mot sesonginfluensa.
Risikogrupper som bør vaksineres årlig er gravide etter 12. svangerskapsuke, beboere i sykehjem og omsorgsboliger, alle fra fylte 65 år, voksne og barn med nedsatt immunforsvar, hjerte og karsykdom og diabetes type 1 og 2


Kilde
https://www.nrk.no/nordland/legens-best ... 1.13864562

Forøvrig en godt oppdatert faktaside på influensa og vaksiner fra forskning.no
https://forskning.no/immunforsvaret-syk ... orkjolelse
🌞
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#4

La ut DETTE om vaksiner ved reiser til Asia i Kunnskapsbasen som er aktivert her på forumet.

Her linkes det til blant annet Folkehelseinstituttet sine sider om anbefalte vaksiner.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Mad17
Innlegg: 26
Registrert: 27 nov 2017, 06:55

#5

tdr skrev: 15 jan 2018, 09:15 La ut DETTE om vaksiner ved reiser til Asia i Kunnskapsbasen som er aktivert her på forumet.

Her linkes det til blant annet Folkehelseinstituttet sine sider om anbefalte vaksiner.
hvordan får man tilgang til dette omeråde?
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#6

Mad17 skrev: 16 jan 2018, 12:31 hvordan får man tilgang til dette omeråde?
Trodde rettighetene til å se dette var i orden, skal se på det i ettermiddag når jeg er hjemme foran pc.

EDIT:
Nå bør rettigheter til å se kunnskapsbasen være i orden slik at den vises.
Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»