Førstehjelp i Thailand

Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#11

Dette med ribbein og punkteringer er gammel læring, og taes ikke hensyn til lenger. Har gjevnlig oppdatert meg på førstehjelp, så det er ute av opplæringen vedrørende risikoen der. Det viktigste er sirkulasjon pri en ved sirkulasjonssvikt.

Som regel når det skjer noe med de lokale, så går det i hui og hast opp på ett lasteplan til første sykehus. Men nysgjerrige har jo ikke vett i slike sammenhenger, og stimles som apekatter. Horribelt.
🌞
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#12

Sist jeg hadde kurset (par år siden) fikk vi beskjed om ikke å bry oss om ribbeinsbrudd. Hjelper jo ikke med hele ribbein hvis du er dau. Det relevante er som Phay skriver sirkulasjonen. Har utført det en gang, og da røyk det ribbein. Det er vanskelig å unngå det.

Men bilulykker er selvsagt noe annet. Jeg har ingen kompetanse i forhold til å ta avgjørelser basert på rygg og nakke til personer som sitter fastklemt. Med mindre bilen står i brann ville jeg ikke turt å gjøre noe i en sånn situasjon.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#13

RobertX skrev: 04 des 2017, 18:26 Generelt sett bør man ikke røre nakke området om det er fare for nakkeskader. Om man ikke har opplæring så bør man helst ikke gjøre så mye utenom åpne blødende sår bør man prøve å klemme av med feks belte/stropp ovenfor blødningen. Indre blødninger kan man ikke gjøre noe med. Åpne hodeskader bør du heller ikke røre da det er ingenting man kan gjøre med det som førstehjelp. En person med åpenbare hodeskader bør heller ikke ligge med beina høyt da det kan bli for mye trykk i hodet med blodansamling og press på hjernen/hjernestammen.

Der man kan trå til å prøve å hjelpe er altså i første rekke avriving av lemmer helt eller delvis, samt dype kutt med stor blødning.

Så om man ser en ulykke med stor potensiell skade så er det faktisk ikke så dumt å bare holde avstand om man ikke umiddelbart ser at man bør stoppe en blødning.

Akkurat dette med gjenoppliving var jeg ikke klar over, så da bør man nok ha dette i bakhodet. Er man litt uheldig når man gir hjertekompresjoner så ryker det gjerne ribbein ja. Men der igjen er det et faremoment. Er det bare en som segner om med hjerteinnfarkt så burde det være grei skuring med gjenoppliving. Men er det en ulykke så kan personen allerede ha knekte ribbein som faktisk gjør hjertekompresjoner farlige i forhold til punktering av lunger/hjerte.

Det virker kanskje litt hjerterått å observere uten å gjøre noe, men av og til er det faktisk det lureste man kan gjøre inntil kvalifiserte førstehjelpere kan trå til. I kraftige kollisjoner feks ville jeg nok kun grepet inn om det begynte å brenne. Som regel må de da skjæres ut av bilene og påføres nakkestøtter etc før de kan beveges.

Men en person som påkjøres "T-bone style" under U-turn på motorsykkel/scooter av en pickup/lastebil så ville jeg ikke grepet inn. Da vil det være massive indre skader som vi uansett ikke kan gi førstehjelp for, og kan tvert i mot gjøre vondt værre.
man kommer ( ivertfall jeg) borti motorsykkel ulykker!

der det skadde er på ryggen og gulper blod

og få denne pasienten i stabilt sideleie

er nok det en virklig kan redde liv!

jeg var borti ei dødsulykke der

den skadde mulig hadde tatt en u tørn

var ingen ting og gøre ofra t sjorta

dette kan virke makabert

med mc førern lå der uten ansikt

hjærnen lå på asfalten og så rett inni

skallen den var helt tom!

et hundretals folk sto og kikke

polisen diregerte traffikk

fikk lagt T sjorta mi over den døde!

etterpå kasta jeg opp! sov ikke godt etter

dette,,, på lenge ser for meg hvor skjørt

en menneske kropp er!

skallen er som ett egg!

jeg har snakket m leger her om en skal

yde første hjelp " legene sier kan du gjøre

noe så gjør det!

men hodeskader phuu

tenker på meg selv i går som hadde

engleflaks,,,

jeg har plastret folk som har trådd i knust

flaske i en bekk ( enkelmanspakke har jeg

med alltid)

tok ut en fiskekrok i rett over øye på en

fisker! kjekt m avbiter

en annen gang oppe i insjøen tak

fikk en kar en merklig fisk med et " spyd" på

det var biret ikjennom mellom tommel og

pekefinger! klippe vekk på rett side og dra

ut brodden ! det blødde mye stoppa det

og person ble sendt til " legevakt"

kom over ei stygg mc ulykke m bil

mellom bkk og cha am

den ene person var død!

den andre hadde blødninger

stabilt sideleie reddet karen

da var jeg bloete på henda!

var med en van ba de stoppe og

vel var der til ambulansen kom

de lan på plan på pikup selvfølglig på

ryggen fikke han for andre gang stabiltbsideleie og kjefta på de higway haienr!

satt og så ei jente som satt bakpå

en mc hu tippa! og ble truffet av en bil

frie luftvrier vsr redningen

det er noen til

noodle fortell de facebook tullinga

at de bør holde seg hjemme!
.
er man førstehjeloer vel..

jeg skulle gjerne møtt den familien

som hadde stevnet en førstehjelper

detver sludder og vås!!

og barkrakk " sanhet"

de folka er kun noen store tullinger!!

avslutter dette her!

men for all del ha enkeltmans pakke i bilen

eller inne i mc hjelmen!

dette hadde vi mange i hjelmene offshore

forbindingssker! velbtsjorter

da jeg har utført 1 hjelp

så virker det som de skuelystene ser på

en som en livredder og aplauderer,, nå

ere natta!

svar disse bytinga på de facebook sidene

og fortell de hvor skapet skal stå!

komner på flere hendelser nå

ja hsr kommetbtemmlig bloete fra " åsted"

og slik sludder må stoppes!

folk.m.lappen i norge kan ( har lært litt)

førstehjelp

jeg hadde 4 ukers intensift førsthjelps kurs

i ppcon vsr et år på booster stasjon

mellom teeside og ekofisk

der var ikke medic!

hadde en hjerte stans der men vi alle

5 fikk igang blodpumpa!,

er vel ikke oppdatert helt på cp ,

det var jo munn til munn og hjerte komp

vel,,,

forteller ikke mere. 🌈
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#14

Poenget mitt med ribbeinsbrudd var at det er bare å kjøre på når du kjenner omstendighetene og du er ganske sikker på at ikke brystkassen er smadret.

Frie luftveier er viktig og om det er mulig bør man jo prøve å hjelpe slik sett. Sterke blødninger bør stanses.

Men ting kan være mye mer komplisert. Det Riflefish nevner om smadret hode er jo et åpenbart tegn på at det ikke er noe å gjøre. Men også om man ser kraftig inntrykt hodeskalle er det desverre lite man kan gjøre. Da er det indre blødninger i skallen og det verste man gjør er å legge de flatt eller med beina opp. De bør ligge med hodet øverst pga blodtrykket da er mindre.

Det er altid en vurdering av situasjonen når man enten ser en ulykke eller kommer til et ulykkessted. Spesielt i Thailand bør man ha egen sikkerhet som punkt 1. Ikke storme ut på motorveien for å hjelpe noen om det er mye trafikk. Har jo vært eksempler også i Norge at folk har stanset i sterkt trafikkerte områder og blitt meid ned når de ville hjelpe.

Det hadde faktisk vært interessant å få mer innblikk i de faktiske reglene i Thailand i forhold til dette og hvordan ansvarsforholdet fungerer.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#15

Dr Riflefish I presume? :)
olek
Innlegg: 92
Registrert: 21 okt 2017, 08:35

#16

RobertX skrev: 04 des 2017, 18:26 Generelt sett bør man ikke røre nakke området om det er fare for nakkeskader. Om man ikke har opplæring så bør man helst ikke gjøre så mye utenom åpne blødende sår bør man prøve å klemme av med feks belte/stropp ovenfor blødningen. Indre blødninger kan man ikke gjøre noe med. Åpne hodeskader bør du heller ikke røre da det er ingenting man kan gjøre med det som førstehjelp. En person med åpenbare hodeskader bør heller ikke ligge med beina høyt da det kan bli for mye trykk i hodet med blodansamling og press på hjernen/hjernestammen.

Der man kan trå til å prøve å hjelpe er altså i første rekke avriving av lemmer helt eller delvis, samt dype kutt med stor blødning.

Så om man ser en ulykke med stor potensiell skade så er det faktisk ikke så dumt å bare holde avstand om man ikke umiddelbart ser at man bør stoppe en blødning.

Akkurat dette med gjenoppliving var jeg ikke klar over, så da bør man nok ha dette i bakhodet. Er man litt uheldig når man gir hjertekompresjoner så ryker det gjerne ribbein ja. Men der igjen er det et faremoment. Er det bare en som segner om med hjerteinnfarkt så burde det være grei skuring med gjenoppliving. Men er det en ulykke så kan personen allerede ha knekte ribbein som faktisk gjør hjertekompresjoner farlige i forhold til punktering av lunger/hjerte.

Det virker kanskje litt hjerterått å observere uten å gjøre noe, men av og til er det faktisk det lureste man kan gjøre inntil kvalifiserte førstehjelpere kan trå til. I kraftige kollisjoner feks ville jeg nok kun grepet inn om det begynte å brenne. Som regel må de da skjæres ut av bilene og påføres nakkestøtter etc før de kan beveges.

Men en person som påkjøres "T-bone style" under U-turn på motorsykkel/scooter av en pickup/lastebil så ville jeg ikke grepet inn. Da vil det være massive indre skader som vi uansett ikke kan gi førstehjelp for, og kan tvert i mot gjøre vondt værre.
Ser ut til at det aller viktigste når det kommer til førstehjelp er glemt, og det er frie luftveier. Det hjelper lite å forsøke å stoppe blødninger på en person om denne omkommer av oksygenmangel, som er mye alvorligere og gir mye raskere permanente hjerneskader enn normale blødninger gjør. Av samme årsak: Frykt for nakkeskade skal ikke forhindre førstehjelpere å sikre frie luftveier.

Det verste du kan gjøre i slike situasjoner er å ikke gjøre noe.

Videre så er pasienter med hjerteinfarkt langt fra "grei skuring" å få liv i igjen kun med kompresjoner, i slike tilfeller må man til med hjertestarter. Uansett er det viktig å sette i gang kompresjoner og holde det gående helt til man får hjelp med hjertestarter, enter fra stedet man er eller man må holde på til ambulanse med slikt utstyr ankommer. Hjertestartere finnes veldig mange steder nå, kjøpesentere, idrettsarenaer, arbeidsplasser, Kompresjoner erstatter hjerteslagene og sørger for blodsirkulasjon frem til man får hjerte i gang igjen. Om man blåser er det bra, men ikke nødvendig i en slik fase, og om terskelen for å gå i gang ligger der, så hold deg til kompresjonene, det er bedre enn å ikke gjøre noe. Eventuelle ribbeinsbrudd fikser de på sykehuset.

Om man ankommer tidlig til et ulykkessted.
-Sikre skadestedet slik at skadde og førstehjelpere ikke utsettes for ytterligere fare.
-Få oversikt, ta kommandoen, prioriter hjelpen, sørg for varsling.

I Norge har jeg aldri nølt de gangene jeg har kommet opp slike situasjoner, i Thailand hadde jeg nok betakket meg både en og to ganger før jeg hadde trått til, må innrømme det. Er man alene, ok, da kan det nok være at en "ikke hadde hatt noe valg" er det andre til stede hadde jeg holdt meg til å være tilskuer. Så ærlig må jeg være.
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#17

riflefish skrev: 04 des 2017, 17:18 ny runde med antibiotika!

ikke indre blødning

men hjernerystelde

vel detta kunna gått

virklig ille!

hadde båten i halvplan

wiren over klongen kunne

virklig gjort ende på meg

hadde den hatt større hastighet

vel !!


jeg skal vist væra i ro !

så skal jeg skrive om min

ærfaring som 1 hjelper!...

i thailand

kommer på 7 hendelser!

fortsettlse.........,
Fysj da ! Dette kunne endt skikkelig ille. Fattig trøst at man sparer betydelige utlegg til frisør, hår-sjampo og bryl-krem hvis man har blitt et hode kortere. Håper virkelig det går bra med deg. :)
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#18

Nei, jeg nevnt frie luftveier i mitt tidligere innlegg. Men hovedfokuset i det jeg har skrevet har dreid seg omkring trafikk-ulykker som er det mest realistiske at du vil havne borti i Thailand.

I Norge er det bare å fleske til og hjelpe så godt man kan. Her er det ingen som saksøker deg om ikke du gjør noe helt sinsykt i forsøket på å berge liv.

I Thailand derimot, med problematikken rundt manglende hjelmbruk eller fart med tilsvarende front-mot-front kollisjon, kombinert med et regelverk som kan gjøre deg ansvarlig, da blir det litt annerledes.

Så vi kan godt ta dette steg for steg for hvordan jeg ville tenkt i en hypotetisk situasjon i Thailand;

1) Risikovurdering for egen del. Om det er en ulykke midt på motorveien og trafikken fortsatt går i høyt tempo, så ikke løp inn i veibanen. Sitter man i bil kan man evt manøvrere for å blokkere med nødblinkers på.

2) Situasjonsvurdering. Hvor mange skadde? Hvem trenger mest hjelp? Sørg for at noen ringer etter ambulanse/politi.

3) Frie luftveier der man ser behov for det, men vær obs på mulige nakkeskader eller knusnings-skader om noen er påkjørt i høy hastighet. Stabilt sideleie om mulig.

4) Stopp store blødninger (bruk belte/reim/tau ved avriving av fot/arm)

Ved brann i kjøretøy må man få de ut fort som faen før det blir overtent. Biler eksploderer ikke slik som på film. Men de brenner fort. Vær obs på flytende brennende bensin, dvs ikke still deg i en pøl med væske fra bilen om det lukter svidd/ryker fra bilen.

Det som nok desverre er litt av problematikken med Thailandske ulykker er hodeskader pga manglende bruk av hjelm eller sikkerhetsbelter. Om man observerer skadde mennesker med "bulker" i hodet så er det desverre ikke mye du kan gjøre. Det er i så fall høyst sansynlig knusningsskader med indre blødninger og trykk på hjernen/hjernestammen. I slike tilfeller bør de ha hodet over kroppen for at blodet samler seg lavere og ikke skaper unødig mye trykk på hjerne/hjernestamme inntil noen kan prøve å operere.

Men det hadde vært veldig greit om noen som har litt peiling på Thailandske lover og regler hadde gitt oss utdypende info om dette.

Jeg har all mulig forståelse for at de fleste ønsker å trå til og hjelpe etter beste evne. Det er et naturlig instinkt for de fleste. Men det er utrolig kjipt om man skal risikere å bli ruinert av lov/regel systemet i landet på grunn av at man har litt anstendighet og medmenneskelighet.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#19

"Videre så er pasienter med hjerteinfarkt langt fra "grei skuring" å få liv i igjen kun med kompresjoner, i slike tilfeller må man til med hjertestarter. Uansett er det viktig å sette i gang kompresjoner og holde det gående helt til man får hjelp med hjertestarter, enter fra stedet man er eller man må holde på til ambulanse med slikt utstyr ankommer. Hjertestartere finnes veldig mange steder nå, kjøpesentere, idrettsarenaer, arbeidsplasser, Kompresjoner erstatter hjerteslagene og sørger for blodsirkulasjon frem til man får hjerte i gang igjen. Om man blåser er det bra, men ikke nødvendig i en slik fase, og om terskelen for å gå i gang ligger der, så hold deg til kompresjonene, det er bedre enn å ikke gjøre noe. Eventuelle ribbeinsbrudd fikser de på sykehuset."

Der misforsto du hva jeg snakket om. Hjerteinnfarkt er grei skuring i forhold til å sette igang livredding. Det var det jeg mente. Hva som blir utfallet er jo en helt annen historie. Hjertestarter-utstyr tviler jeg på man finner mye av rundt om i Thailand slik som i Norge. Men finnes det er det jo veldig bra. 2 av 3 hjerteinnfarkt-situasjoner jeg har vært involvert i endte med dødelig utgang. En 41 åring døde selv om det var kvalifiserte folk som startet livredding omgående, han ramlet om i en fotballkamp. En 70ish årig mann likeså i bursdags-selskap. En 60ish kvinne overlevde. Etter at vi forsøkte å hjelpe 41 åringen ble vi sittende og snakke med en eldre lege på helsesenteret der vi fraktet kroppen og han fortalte oss at yngre men hadde betydelig dårligere odds for å overleve hjerteinnfarkt. Jeg mener å huske han nevnte 1 av 10 som overlever uten at jeg skal skrive under på akkurat det. Dette pga styrken på infarktet og kraftig hjertemuskulatur. Eldre kvinner er de som har høyest sjanse for å overleve infarkt.

Der det IKKE er "grei skuring" er feks om du ser noen blir "t-boned" i høy hastighet på mc/scooter eller sitter i førersetet på en bil som kræsjer i høy hastighet (uten sikkerhetsbelte). I slike tilfeller kan brystkassa være gele og knust. Jeg ville ihvertfall ikke satt igang kompresjoner i et slikt tilfelle om jeg følte at brystkassa "skvulper rundt". Det er vel nettopp slike tilfeller der folk har blitt saksøkt også i vestlige land for å ha forvoldt ytterligere stor skade eller død.

USA er jo også et land man bør være jævla forsiktig med akkurat hva man gjør i en slik nødsituasjon.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#20

Bare så det er sagt: Da jeg skrev "førstehjelp" over tenkte jeg naturligvis på det vi alle kan gjøre. Ikke det vi ikke har kompetanse til å gjøre.

Enkle ting. Som Olek og Phay skriver: Frie luftveier! Dette er nummer 1 og redder liv. Alle kan gjøre det. Det krever egentlig ikke særlig mer enn sunn fornuft. Stoppe blødninger. Det vet vi hvordan vi gjør. Kompresjoner for å holde sirkulasjonen i gang fram til kyndig personale kommer. Dette er i hvert fall noe veldig mange kan gjøre, og selv om man ikke kan det er det bedre å prøve enn ikke å gjøre noe dersom behovet er der. Stabilt sideleie - som Riflefish har gjort flere ganger.

Dette er enkle saker som redder liv.

Som Olek også skriver (og dette har vært mantra hver eneste gang jeg har tatt kurs av denne typen): Det absolutt viktigste er å gjøre NOE.

Det absolutt verste du kan gjøre er å ikke gjøre noe.

Ergo utgangspunktet for problemstillingen.

Når det er sagt er det vel ofte så mye folk overalt i Thailand at det forhåpentligvis er noen andre på plass ganske raskt, men dersom dette altså ikke er tilfelle (og jeg antar en del thaier ikke har samme forutsetninger for å bidra med f.eks. HLR som mange nordmenn har), kan det jo være nødvendig å bistå fram til ambulansen er på plass. Ved sirkulasjonssvikt er det tross alt ikke mange minuttene som skal til før personen enten dør eller blir hjerneskada.
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»