Førstehjelp i Thailand

Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#1

Kikket innom Norsk Thailand Forum på Facebook, og så et spørsmål der en kar spurte hva han burde gjøre dersom han kom borti en situasjon der noen trenger førstehjelp.

Han hadde hørt rykter om at det lureste var å stikke. I motsatt fall risikerte han å bli stilt ansvarlig for millioner av baht dersom personen døde eller havnet på sykehus.


Det unisone svaret fra medlemmene kan sammenfattes slik: Kom deg unna så fort som overhodet mulig! Ikke rør noe! Løp!



Dette er noe jeg har hørt mange ganger. Både i Thailand og på internett. 



Men det jeg lurer på er om dette stemmer?

Er det noen som har eksempler på at det er så ille? Eller eksempler på at det de skriver ikke er sant?



Det er jo en viss fare for å havne i situasjoner der man normalt vil yte førstehjelp. Noen av dere som bor i Thailand er vel nødt til å ha erfart dette personlig.

Dersom det er så ille som folk sier ville vi vel hørt om mennesker som har havnet i økonomisk uføre for å ville hjelpe?
 For det mest naturlig i sånne situasjoner må jo være å hjelpe dersom man kan hjelpe. Jeg kan vanskelig tenke meg at pressen ville latt denne typen historier ligge dersom det forekom, og jeg kan aldri huske å ha hørt noe sånt annet enn på diverse forum, på Facebook og (ikke minst) på barkrakkene.

For meg strider det mot det meste av prinsipper å skulle se en person dø dersom jeg kan gjøre noe med det. Det er snakk om enkle ting som HLR, stabilt sideleie, frie luftveier, osv. Hjertestarter dersom noe sånt skulle finnes i nærheten. Ting jeg kan. Dette kan redde liv.



Men kommer man borti noen som har et hjerteinfarkt i Thailand bør man altså la personen dø i stedet for å utføre nødvendig livredning?

Jeg spør fordi jeg rett og slett har problemer med å tro historiene på nettet. Det er tross alt veldig få som kommer med konkrete eksempler. Derfor lurer jeg på om det bare er en type "sannhet" som har fått spre seg uten at det er noe i den? Må jo ærlig innrømme at jeg har store problemer med å tro mange av de folka som påberoper seg kunnskaper om Thailand på nettet. De opptrer ofte svært lite troverdig. ;)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

skal skriv om dette!

sitter i bil!

tull og tøys!,

klart man skal yde førstehjelp🚑
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#3

riflefish skrev: 04 des 2017, 15:23
klart man skal yde førstehjelp🚑
Ja, det er det jeg også tenker.

Men jeg ser fram til mange svar! :)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#4

erpå

emergency nå🚑

"CT" scan.....!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

ny runde med antibiotika!

ikke indre blødning

men hjernerystelde

vel detta kunna gått

virklig ille!

hadde båten i halvplan

wiren over klongen kunne

virklig gjort ende på meg

hadde den hatt større hastighet

vel !!


jeg skal vist væra i ro !

så skal jeg skrive om min

ærfaring som 1 hjelper!...

i thailand

kommer på 7 hendelser!

fortsettlse.........,
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#6

God bedring Rifle! Høres jo ikke bra ut, men når du får til å skrive så regner jeg med at hodet fortsatt sitter godt fast :D

Jeg så også den diskusjonen og vet sannelig ikke helt hva jeg skal tro.

Nå er jeg jo utdannet sanitets-soldat i Hæren og har faktisk mitt Røde Kors ID-kort som jeg tilfeldigvis fant når jeg dreiv og rydda her. Tenkte jeg skulle ha det med meg "just in case" :) Mulig det hjelper å flashe det om man må trå til for å hjelpe?

Men føler det er vanskelig å bare måtte stå og se på ihvertfall. Har jo vært med på livredding før som har gått både bra og absolutt ikke bra. Nå er det jo riktignok mange år siden, men kunnskapen er der nå i stor grad fortsatt.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
Noodle
Innlegg: 580
Registrert: 21 okt 2017, 06:36
Sted: Norge

#7

Hva har skjedd?

Men god bedring! :)
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4568
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#8

Tror de som er opplært og kan sine saker går på uten å tenke på konsekvenser, mens de som føler seg mer usikre, vil trekke seg unna.

En ting jeg har lært på mine reiser i asia, og det er at når en asiats hjerte har stoppet, så er personen å regne som død, og ville ikke bli gjenopplivet. Dette skjer det noe gradvis med nå i Asia og Thailand, og det kommer pga mer informasjon, og kunnskap.

Når man tar bryskompresjoner, så ser det veldig dramatisk ut for utenforstående, og som regel går det minst ett ribbein, og det er vel det som kanskje har ført til komplikasjoner tidligere, samt det å ta av hjelmer på hodet etter trafikk ulykker etc.
🌞
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#9

phay slik ser jeg det også

"mååe" et medic på thai🚑

nå på vei fra " feltlasarettet"

fortsetter i morgen
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#10

Phay skrev: 04 des 2017, 17:42 Tror de som er opplært og kan sine saker går på uten å tenke på konsekvenser, mens de som føler seg mer usikre, vil trekke seg unna.

En ting jeg har lært på mine reiser i asia, og det er at når en asiats hjerte har stoppet, så er personen å regne som død, og ville ikke bli gjenopplivet. Dette skjer det noe gradvis med nå i Asia og Thailand, og det kommer pga mer informasjon, og kunnskap.

Når man tar bryskompresjoner, så ser det veldig dramatisk ut for utenforstående, og som regel går det minst ett ribbein, og det er vel det som kanskje har ført til komplikasjoner tidligere, samt det å ta av hjelmer på hodet etter trafikk ulykker etc.
Generelt sett bør man ikke røre nakke området om det er fare for nakkeskader. Om man ikke har opplæring så bør man helst ikke gjøre så mye utenom åpne blødende sår bør man prøve å klemme av med feks belte/stropp ovenfor blødningen. Indre blødninger kan man ikke gjøre noe med. Åpne hodeskader bør du heller ikke røre da det er ingenting man kan gjøre med det som førstehjelp. En person med åpenbare hodeskader bør heller ikke ligge med beina høyt da det kan bli for mye trykk i hodet med blodansamling og press på hjernen/hjernestammen.

Der man kan trå til å prøve å hjelpe er altså i første rekke avriving av lemmer helt eller delvis, samt dype kutt med stor blødning.

Så om man ser en ulykke med stor potensiell skade så er det faktisk ikke så dumt å bare holde avstand om man ikke umiddelbart ser at man bør stoppe en blødning.

Akkurat dette med gjenoppliving var jeg ikke klar over, så da bør man nok ha dette i bakhodet. Er man litt uheldig når man gir hjertekompresjoner så ryker det gjerne ribbein ja. Men der igjen er det et faremoment. Er det bare en som segner om med hjerteinnfarkt så burde det være grei skuring med gjenoppliving. Men er det en ulykke så kan personen allerede ha knekte ribbein som faktisk gjør hjertekompresjoner farlige i forhold til punktering av lunger/hjerte.

Det virker kanskje litt hjerterått å observere uten å gjøre noe, men av og til er det faktisk det lureste man kan gjøre inntil kvalifiserte førstehjelpere kan trå til. I kraftige kollisjoner feks ville jeg nok kun grepet inn om det begynte å brenne. Som regel må de da skjæres ut av bilene og påføres nakkestøtter etc før de kan beveges.

Men en person som påkjøres "T-bone style" under U-turn på motorsykkel/scooter av en pickup/lastebil så ville jeg ikke grepet inn. Da vil det være massive indre skader som vi uansett ikke kan gi førstehjelp for, og kan tvert i mot gjøre vondt værre.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Svar

Gå tilbake til «Helse, sykehus og medisiner»