Statsminister prayut vil fortsette

Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#41

Kolami skrev: 28 des 2018, 05:47 Jeg lurer på når sist gang en junta brydde seg om hva verdenssamfunnet mener?
prayut har ikke brydd seg,?

han får nok sine direktiver,

dette gjør han ikke aleine,

en gruppe "stor menn" i samfunnet har

"full" kontroll.....
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#42

riflefish skrev: 28 des 2018, 11:01 prayut har ikke brydd seg,?

han får nok sine direktiver,

dette gjør han ikke aleine,

en gruppe "stor menn" i samfunnet har

"full" kontroll.....
PS ser jo nettopp på amunpour interjuver hillery

som snakker om at demokratiene i verden

står det dålige og dålige med.
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#43

Valget er rigget av og for juntaen.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... s4FCnzFfCw

Men reaksjonene etter NACCs frikjennelsen av Prawit tidligere denne uken har rystet elitene juntaen i 2014 ble satt inn for å tjene. Heller ikke juntaens allierte kjøper begrunnelsen som frikjente den klokkeglade nestkommanderende fra alvorlige korrupsjonsanklager. Redselen er at NACCs lite populære avgjørelse denne uken kan få innvirkning på stemmegivningen 24. februar.

Ingen bør derfor bli overrasket dersom valget utsettes i siste liten.

Nylig er det sluppet tall som dokumenterer hvor dyktige juntaen har vært i å styrke landets eliter. I 2014 eide den rikeste prosenten i Thailand 56 % av landets verdier. Under juntaen har de økt sine verdier med ufattelige 10 prosentpoeng, til 66,9 %, og sendt Thailand til topps som landet i verden med størst ulikheter.

https://thediplomat.com/2018/12/thailan ... elections/

Imens fortsetter historiske symboler som i snart 100 år har opprørt ultramonarkistene å forsvinne nattestid. Først ble plaketten som markerte overgangen til konstitusjonelt monarki i 1932 erstattet med det motsatte. Denne uken forsvant symbolet for den demokratiske revolusjonen samme år.

Det spekuleres i om Democracy Monument kan være neste som forsvinner.

http://www.khaosodenglish.com/politics/ ... ed-before/

Grunnet teamets sensitive karakter (og spekulasjonene om hvem som trolig beordrer tyveriene og har makt til å legge lokk på det) har ennå ikke Bangkok Post og The Nation skrevet om det siste forsøket på å utslette egen historie.

Det er interessante tider. Under overflaten.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#44

Thailand intar viktig regional posisjon

og sksl nå ha formansvervet til

ASEAN

Chulalongkorn University's Asean Studies Centre's director of academic affairs, Piti Srisangnam, predicted that this year could be critical for the region considering the various issues Thailand, as Asean chair, must deal with.

Link URL: http://www.bangkokpost.com/news/general ... sean-chair
Vedlegg
4342F9BB-5BA6-4A4E-892C-4D291BED9A36.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#45

en som utalte,at

det er like mange utenlanske meninger

om thailands politikk

som det er bar krakker!
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Arild Holtet
Innlegg: 3520
Registrert: 24 okt 2017, 09:27

#46

riflefish skrev: 01 jan 2019, 06:26 en som utalte,at

det er like mange utenlanske meninger

om thailands politikk

som det er bar krakker!
Vi har jo i flere år hørt de som dømmer Thailand over og ut og skikkelig ned. Noe som selvfølgelig ikke har skjedd. Tross at en Junta styrer Thailand, så går landet fremover og opp rent økonomisk. Litt tregere enn årene før men Thailand øker sine inntekter i prosent mer enn land i Europa.

A.H.
Kolami
Innlegg: 1642
Registrert: 21 okt 2017, 14:05

#47

Arild Holtet skrev: 01 jan 2019, 08:08 Vi har jo i flere år hørt de som dømmer Thailand over og ut og skikkelig ned. Noe som selvfølgelig ikke har skjedd. Tross at en Junta styrer Thailand, så går landet fremover og opp rent økonomisk. Litt tregere enn årene før men Thailand øker sine inntekter i prosent mer enn land i Europa.

A.H.
Joa..bondefangeri inkludert ;) utgjør visstnok en god del % på brutto nasjonalprodukt. Var en en tur i Pattaya nylig. Du verden. Har det alltid vært sånn? ;)
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#48

tidligre « rejeringer»

har gjort litt men ikke mye for

arbeidsfolk og bønnner

tidligre på gikk

«rettsaker» ( ærekrengelser?)

blandt de « geisterlige» så og si

heleveien, krangel i parlamentet om

envær sak, folk var også da «never mindet»

nå snart 4 m

ett insatt regime har det vert lite krangel

vel,

men blir det nyvalg,

tror jeg inke 4 år m militær «

regime» har forandret folk flest mye,

og da blir det vel som før

«polske riksdager» atter igjen,,

så, skan forstå dette?!

makt mennesker det også!

det første thailand burde få er en fri

fagbevegelse, men det er en utopisk

« sak»,,

noe arbeiderparti har det aldri vert!



jeg har opplevd opptøyer her

4 ganger ) ( 5 m taksin og tak bai)

da blo har flyti i gatene

og folk som ble drept

første var masakren i 1976,

veit da fåglan hvor mange statskupp!,
Vedlegg
26D7492C-9C05-49E6-929A-1113BD0D5544.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#49

Det er noe som heter follow the money.

For å forstå Thailand er det nødvendig å kjenne landets historie. I den første halvdelen av boka A Kingdom in Crises skriver Andrew MacGregor Marshall om Thailand fra Siams opprinnelse og fram til nittitallet. I den andre halvdelen analyseres Thaksin-perioden og fram til 2013. Marshalls kilder er Thailands fremste historikere, utenlandske korrespondenter, kilder i og rundt regjeringer og slottet, wikileads-lekkasjer og eksperter på monarkiet. Boka regnes som den mest solide gjennomgangen av Thailand til dags dato. I Thailand er boka forbudt da den diskuterer monarkiets rolle på en måte som aldri tidligere er gjort.

Kunnskaper om den ene prosenten som eier Thailand, og som i nyere litteratur omtales som Nettverksmonarkiet, er sentral for å forstå maktbalansen i Thailand. Uten endringer i denne vil landets eliter fortsette å berike seg selv, mens landets befolkning etterlates til et liv med dårlig utdannelse og marginale muligheter til å klatre på samfunnsstigen. Det er ikke fordi Thailand er truet av omkringliggende land at Thailand er det landet i verden med flest generaler per innbygger, men fordi militær styrke er nødvendig for å beskytte makt og status quo.

Det vil ikke kastes annet enn smuler i retning arbeidsfolk og bønder så lenge maktbalansen fortsetter som nå.

De militærledede massakrene viser hva som skjer når sentrale krefter mener motstanden blir en trussel mot dem. Det skjedde i 76, i 92, i 2010, og fram til dags dato. Militæret rykker inn, slik de senest gjorde i 2014. Da etter demonstrasjoner satt i stand med formål å fremprovosere det ønskede kuppet for å knuse Thaksin-klanen engang for alle. Thaksin popularitet utgjorde den største trusselen mot status quo noensinne.

Juntaen har lyktes med å fjerne enhver motstand etter kuppet i 2014. All opposisjon er praktisk talt fjernet. De som ikke frivillig la politikken på hylla, eller skiftet politisk ståsted, er enten i fengsel eller i eksil.

Jeg har få tanker om hva fremtiden vil bringe, men dersom jeg skal gjette tror jeg på kort sikt at koalisjonene med juntavennlige partier sørger for at Prayut fortsetter som statsminister etter valget. Oppslutningen om valget kommer til å bli lav. I mylderet av nye partiet der ingen andre enn juntaen før nylig har hatt lov til å drive valgkamp, og det fortsatt er uklart hva som er lov, er det nesten ingen som kjenner til hvem de kan stemme på. Endringene i grunnloven gjør også at valget er spill for galleriet, så dersom de gjenværende Thaksin-sympatisørene skulle gjøre et godt valg, vil de uansett ikke ha noen reell makt. Makta er det som alltid militæret som vil sitte med, men med endringene i grunnloven er tanken til militæret at det ikke vil være nødvendig med kupp for å beholde kontrollen.

Ikke overraskende ønsker juntaen og de juntavennlige partiene at utenlandske valgobservatører holder seg unna.

På lengre sikt er jeg redd det vil skje i Thailand som i andre land med undertrykkende regimer. Jeg frykter fremvekster av fraksjoner villige til å ty til vold for å bli hørt. Det burde uroe alle at forskjellene beviselig øker. At en betydelig del av BNP stammer fra turisme og er det som holder økonomien i gang er bekymringsverdig. Det ble ikke mist tydelig hvor sårbar turismen er etter det kinesiske forliset utenfor Phuket i fjor.

Jeg har også et lite håp om det nystartede partiet Future Forward, men eventuelle endringer vil ta lang tid. De går i hvert fall til valg med et fremtidsrettet partiprogram, med sikte på endringer i samfunnsstrukturen.

Min personlige mening: Jeg er glad i Thailand. Jeg er glad i Thailendere. Jeg syntes derfor det er leit å se hvordan det brede lag av arbeidsfolk og bønder overkjøres av et fåtall crazy rich Asians. Jeg ønsker dem utdannelse, muligheter og håp for fremtiden.

Men da slottet nå har fastsatt datoen for kroningen er det i hvert fall nesten helt sikkert at valget finnet sted 24. februar. Kongen vil krones i et demokratisk Thailand. Valget må derfor finne sted før kroningen.

Det positive et at det er spennende å følge med. Det negative er konsekvensene landets politikk har for mulighetene til mennesker jeg er glad i.
hemalainen
Innlegg: 37
Registrert: 28 des 2018, 09:50

#50

Artikkelen under ble forrige uke publisert i tidsskriftet The Economist. Den handler om det politiske kaoset Thailand står overfor og Maha Vajiralongkorns posisjoneringen i de to årene som nå har gått siden hans høyt aktede far gikk bort etter sytti år ved tronen.

https://www.economist.com/asia/2019/01/ ... more-power

I månedene fram mot kroningen vil det bli skrevet om Vajiralongkorn i aviser over hele verden. Få uhildede presentasjoner vil kunne publiseres i Thailand.

PS. Atter en gang vil trolig valget utsettes.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»