Thailand, nå og framover!

Svar
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#1

Nå foregår diskusjon om når valget blir!

En røst mener det skal settes 120 dager

Fram i tid, en annen snakker om 90 dager

I dag sier en røst at det blir 30 dager,

Vel, vi kan ikke unngå og snakke om dette

For håpe at det blir saklighet!

Jeg selv harjo ikke tidligre vert den som

Har holt ved det som er,,

Men skal forsøke etter beste evne og være

Saklig! Godt vi har to gode moderatorer


Dette sier de i dag
Election delay will not be long: Wissanu

http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... s/30336944
Vedlegg
DE49CF36-0589-4D53-93A8-14DF089A0A05.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

Her er krav til utdannelse

I senated ..mm

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Senate_of_Thailand
Vedlegg
D8E6A0AD-0D3E-464C-A417-19BA02E74577.png
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#3

Vedlegg
AB5BA5EF-AD54-4D7D-ACA4-0883B0E992A6.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
RobertX
Innlegg: 1902
Registrert: 21 okt 2017, 08:49
Sted: Cebu City, Filippinene

#4

Selv om dette kanskje høres litt motstridende ut så tror jeg usikkerhet rundt framtidig styre vil svekke thai valuttaen. Finansielle krefter ønsker forutsigbar økonomi uavhengig av hvilken grad av demokrati det er snakk om.

Så lenge det thailandske folkets majoritet får et system de er "tilstrekkelig fornøyd med" så er det i mine øyne bra. Det siste man trenger er nye opptøyer og vold.

Er litt redd utviklingen slik sett om Thailand søker sterkere økonomisk knytning mot Kina. Enkelte nasjoner bruker alle midler for å hindre slikt desverre.
"Scale back your long hopes, to a short period. While we speak, time is envious and is running away from us. Seize the day, trusting little in the future.", by the Roman poet Horace in 65 BC. Carpe Diem
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#5

RobertX skrev: 23 jan 2018, 13:57 Selv om dette kanskje høres litt motstridende ut så tror jeg usikkerhet rundt framtidig styre vil svekke thai valuttaen. Finansielle krefter ønsker forutsigbar økonomi uavhengig av hvilken grad av demokrati det er snakk om.

Så lenge det thailandske folkets majoritet får et system de er "tilstrekkelig fornøyd med" så er det i mine øyne bra. Det siste man trenger er nye opptøyer og vold.

Er litt redd utviklingen slik sett om Thailand søker sterkere økonomisk knytning mot Kina. Enkelte nasjoner bruker alle midler for å hindre slikt desverre.
Her har du rett,

Men,, utenlanske selskaper og firmer

De gir nok « blanke» i styringa

det de ønsker er

«Ro» det har de hatt og har nå!

Selv turismen har ikke blitt skremt av

« junta»..

Dette med forutsigbarhet politisk,

Det har det aldri vert i thailand,

Det som er så merklig med landet er

Den enorme veksten i næringsliv, industri

Og turisme

Jeg har mange ganger spurt meg selv

hvorfor,, den enorme ekspangsjonen,

Men forutsigbarhet har det aldri vert!,

Hva er det som trekker turister og «

industri» til thailand?,

Og ikke i så stor grad til andre asean land?

Bortsett fra singapore som mere eller

mindre er mettet!

Det lurer jeg på !

For meg selv så føler jeg meg ganske

trygg her!

Kunne ikke tenke meg og bodd i et

annet asean land?!

Tror det er slik med de fleste,?!

Men det erjo ikke gæli her da

Det bygges og bygges ingen ting står stille

Selv med dette regime ,

Merkligt det hele🇨🇷
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Thaibreak
Innlegg: 787
Registrert: 21 okt 2017, 23:18

#6

riflefish skrev: 23 jan 2018, 12:56 Nå foregår diskusjon om når valget blir!

En røst mener det skal settes 120 dager

Fram i tid, en annen snakker om 90 dager

I dag sier en røst at det blir 30 dager,

Vel, vi kan ikke unngå og snakke om dette

For håpe at det blir saklighet!

Jeg selv harjo ikke tidligre vert den som

Har holt ved det som er,,

Men skal forsøke etter beste evne og være

Saklig! Godt vi har to gode moderatorer


Dette sier de i dag
Election delay will not be long: Wissanu

http://www.nationmultimedia.com/detail/ ... s/30336944
Valget må jo ikke bli så kort fram i tid at man ikke rekker å drive en vettug valgkamp. Såvidt jeg vet er det fortsatt ikke lovlig å holde politiske møter, og når forbudet opphører må man jo få litt tid på seg til å organisere en god valgkamp.

Jeg tror nok man er mye nærmere 120 dager enn 30 for å si det sånn. Om dette blir i år i det hele tatt da.
Men korrupsjonssaken som pågår nå bidrar jo til optimisme om at det vil skje denne gangen ihvertfall.

Og godt er det, så Thailand kan komme inn i normal gjenge igjen. Jeg tror man vil få se en relativt rolig valgkamp og periode både før og etter, og ikke så mange tumulter og så mye turbulens som mange frykter. Man har jo sett hva konsekvensene kan bli nå, og man ønsker neppe en ny periode med juntastyre.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#7

Den som ønsker kan jo lese litt her

Om thailands loverk mhensyn til valg etc

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constit ... f_Thailand

Foreksempel lov tekst for 2017

Deler her»

The proposed constitution allows the NCPO to appoint an eight to ten person panel who will choose parliament's 250-member senate,[67] to include six seats reserved for the head of the army, navy, air force, and national police, plus the military's supreme commander, and defense permanent secretary. The senate can stage a no-confidence vote against a future elected government. The bicameral parliament could also select a candidate as prime minister who is not an MP or even a politician. That person could become prime minister if the appointed senate approves. Some suspect that with the new constitution the military seeks to hobble political parties in order to create disposable coalition governments. The military would then remain the real power, whatever the outcome of the referendum and the election.[6«
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#8

Dette er bare trist



Dangerous pollution levels reduced by recent rainfall: air quality director
Dangerous pollution levels reduced by recent rainfall: air quality director
3 hours ago
Air pollution in Bangkok was reduced somewhat after Wednesday’s heavy rains helped clear the air after the capital suffered for more than a week from dangerously high levels of particulate pollution.

Pollution Control Department (PCD) on Thursday announced that the air pollution in Bangkok had already returned to below the city’s “safe standard” for particles sized at, or smaller than, 2.5 microns (PM2.5) thanks to the previous day’s downpour.
The department said that the rise in PM2.5 levels in Bangkok was a seasonal problem, which usually occurred during the season shift from winter to summer.
PCD Air Quality and Noise Management Division director Thalearngsak Petchsuwan said that the recent air pollution was related to very high levels of PM2.5 in Bangkok metropolitan area. They in turn resulted from the calm weather associated with the lack of wind during the change of seasons.
The PCD’s air quality monitoring station at Phaya Thai District reported that Thursday’s PM2.5 daily average level was at 14.06 micrograms per one cubic metre of air, which was greatly reduced from Wednesday’s record at 86.17 micrograms.
Thalearngsak explained that due to the lack of wind and sunshine in recent weeks, the air pollution generated from traffic and human activities in urban areas was trapped in the city and accumulated over time until reaching dangerous level.
However, he said that the air pollution will slowly resolve as the weather gets hotter and sunnier, in turn generating the wind needed to carry air pollution away from the city.
“This phenomenon occurs every year, but this year we faced an abnormally long period of calm wind conditions, so the people noticed the problem,” he said.
“We would like to encourage people to drive their private cars less and use public transport instead, as the main source of air pollution in Bangkok is from the heavy traffic.”
Meanwhile, Bangkok Metropolitan Administration (BMA) also ordered all 50 districts in Bangkok to tackle air pollution by regularly cleaning the streets and sprinkling water into the air.
BMA also suggested those people who are vulnerable to air pollution stay indoors during this period. They also encouraged people to use public transport or ride a bike to help reduce polluting emissions.
Vedlegg
B341BC04-9ED6-4758-8CF6-BB383CA119B8.jpeg
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#9

Været i Bangkok har neppe noen betydning for når et nytt valg vil avholdes - selv om Prayuth selv har sagt november - eller Thailands videre fremtid, men en kan lure på hvor mye hold det er i artikkelen som følger, som allerede er et 1/2 år gammel:

http://www.khaosodenglish.com/news/2017 ... -province/
Brukeravatar
Sardo
Innlegg: 64
Registrert: 06 nov 2017, 10:49

#10

S__4096007-1-768x492.jpg
Junta chairman Prayuth Chan-ocha gives an "I love you" handsign to reporters Dec. 13 in Kalasin province
BANGKOK — After proclaiming himself a politician with his soldiering days behind him, junta chairman Prayuth Chan-ocha is now mobilizing state agencies to pursue a new mission: teaching people about democracy.

An order signed Wednesday by Gen. Prayuth directed government and local authorities at all levels to implement a vision he calls Thai Niyom, which could be translated as a “Thai Way” or “Thai-ism.” The plan not only calls for encouraging “democratic participation,” but also improving the economy and building a stronger civil society.

It also involves injecting another political neologism into the lexicon for the public to embrace as was attempted with pracharat (“government by the people”) and khuen kwam suk (“returning happiness to the people”).

This time there’s some push-back, however. Key figures from both major political parties suspect the programs are actually about influencing public opinion and securing victory at the ballot box for the junta’s surrogate party in the next election.

Blir nok mye morsomt fremover med en statsminister som har en ny oppgave å fremføre for folket: teaching people about democracy.
Og det er en statsminister i et regime som har gjennom en ny konstitusjon frarøvet folket i Thailand å kunne leve under en demokratisk styrt regjering de neste 20 år, ved å sikre juntaen å kunne styre prosessen ved å utvelge og innsette de som skal sitte i en ny regjering.
Kanskje resten av verdens demokratisk styrte land også kunne få en liten leksjon i hvordan demokratiet skal fungere.
Kanskje noen nye begreper kommer på banen; Junta-demokrati eller Demokratisk Diktatur, styrt av et diktaturdemokrati - som en asiatisk form for sosialdemokrati.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»