Stigmatisering av thai kvinner i Norge

Svar
Brukeravatar
tdr
Moderator
Innlegg: 1841
Registrert: 20 okt 2017, 21:02
Sted: Norge
Kontakt:

#1

VG har en artikkel om et dessverre velkjent problem gjennom flere tiår. Mange thaier og andre asiater har vært ofre for tilsvarende stigmatisering.
Denne stigmatiseringen er rettet både direkte mot kvinnene og mennene som har valgt asiatisk kvinne som livsledsager.

Jeg kjenner igjen slike holdninger fra alt for mange, og forbanner meg stadig over slike holdninger.

Utrolig trist for de det gjelder og slike holdninger må forhåpentligvis ta slutt en gang.



Var 11 år gammel da jeg hørte thaihore første gang.

– Det vanskeligste med å være et resultat av norsk far og thai mor, er å måtte leve med hvor stigmatisert det er, sier Monica Goksøyr (30).

Fra 1990 til 2018 kom det nesten 20.000 thailandske familieinnvandrere til Norge.

De aller fleste er kvinner som er sammen med norske menn.

Moren til Monica (30), Susann (33) og Anna Michelle Goksøyr (23) heter Sakorn. Hun er én av dem.

Goksøyr-søstrene opplever at thailandske mødre blir sett på som prostituerte, og norske fedre blir dømt som ekle griser.

Grunnlegger og eier av nettstedet dere nå er inne på.
Hvis noen har spørsmål eller forslag så send meg gjerne en PM.
Brukeravatar
riflefish
Innlegg: 4645
Registrert: 21 okt 2017, 06:01
Sted: ved havet

#2

tdr skrev: 05 jun 2021, 20:03 VG har en artikkel om et dessverre velkjent problem gjennom flere tiår. Mange thaier og andre asiater har vært ofre for tilsvarende stigmatisering.
Denne stigmatiseringen er rettet både direkte mot kvinnene og mennene som har valgt asiatisk kvinne som livsledsager.

Jeg kjenner igjen slike holdninger fra alt for mange, og forbanner meg stadig over slike holdninger.

Utrolig trist for de det gjelder og slike holdninger må forhåpentligvis ta slutt en gang.



Var 11 år gammel da jeg hørte thaihore første gang.
vår sønn nå 44 år var innom frisør i norge
for noen måneder siden
frisøren sa : "vi klipper ikke din stil her"
jeg ba om frisørens navn
men han ville ikke gjøre noe!
jeg har opplevd mye slikt som tdr beskrive
men godt og leve i thailand uten stygge blikk
og kalde skuldre,
desverre ere mye mye fordommer og rassisme
i norge,
har aldri merket noe i thailand, det finnes,
jeg har hørt noe men det er ikke slikt her🇨🇷
Det perfekte liv er å ikke jakte på det perfekte liv. :roll:
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#3

Vi har heldigvis aldr opplevd noe sånt i Norge. Nå skal det sies at vi bor i en bydel som utmerker seg med stor grad av toleranse for avvik og en nesten pinlig høy politisk korrekthet. Diskriminering og rasisme er uglesett. Og ingen av oss er spesielt ømskinnet.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#4

SomLao skrev: 06 jun 2021, 08:56 Vi har heldigvis aldr opplevd noe sånt i Norge. Nå skal det sies at vi bor i en bydel som utmerker seg med stor grad av toleranse for avvik og en nesten pinlig høy politisk korrekthet. Diskriminering og rasisme er uglesett. Og ingen av oss er spesielt ømskinnet.
Kan de da være slik at den forties og forefår i det skjulte?
Mine fordommer og aversjon ble skapt av Thaiere og ytterligere forsterket av Nordmenn i de årens jeg var leser før jeg registrete meg som bruker på AF.
Mulig,et ord som benektelser og fra,både stigmatiserte samt de som srigmatiserer kan være medvirkende årsaker til problemet..
Når jeg endelig registrerte meg som bruker hadde min kjære slitt lenge med mine fordommer. Og mange ganger hadde jeg lest setningene
I am a deasent Thai.
A deasent Thai would neve do
What,do you think about me
Og,så,videre ja ser i ettertid hun var,tålmodig
Sist redigert av Wood1958 den 06 jun 2021, 12:21, redigert 1 gang totalt.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#5

riflefish skrev: 06 jun 2021, 05:37 vår sønn nå 44 år var innom frisør i norge
for noen måneder siden
frisøren sa : "vi klipper ikke din stil her"
jeg ba om frisørens navn
men han ville ikke gjøre noe!
jeg har opplevd mye slikt som tdr beskrive
men godt og leve i thailand uten stygge blikk
og kalde skuldre,
desverre ere mye mye fordommer og rassisme
i norge,
har aldri merket noe i thailand, det finnes,
jeg har hørt noe men det er ikke slikt her🇨🇷
Kan du få noen til å fortelle omstendigheter rundt ordet madam , når det blir brukt, av hvem, om hvem , til hvem. osv og legge ut.
Om det da finnes noen i dine omgivelser.?
SomLao
Innlegg: 975
Registrert: 22 okt 2017, 11:23

#6

Wood1958 skrev: 06 jun 2021, 11:54 Kan de da være slik at den forties og forefår i det skjulte?
Kan hende. Men liten vits i å lete med lykt og lupe. Men kjenner selvsagt til grov diskriminering mot thailendere i Norge. Det styggeste jeg kjenner til, var det norsk-pakistanere som sto bak.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#7

Jeg er selv gift med en thaidame. Jeg diskrimineres på daglig basis. Jeg får ikke slippe til på kjøkkenet.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#8

MrDemongas skrev: 06 jun 2021, 13:11 Jeg er selv gift med en thaidame. Jeg diskrimineres på daglig basis. Jeg får ikke slippe til på kjøkkenet.
Jaggumeg mitt mareritt mange ganger i TH også. Stå opp om morran og ikke få lov til å gå ut i en gate med flre kilometer med mat å,velge .
Da hun ikke cil sees på som en som ikke sørger for meg.
Men ting har jo jenka seg begge veier.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#9

SomLao skrev: 06 jun 2021, 12:41 Kan hende. Men liten vits i å lete med lykt og lupe. Men kjenner selvsagt til grov diskriminering mot thailendere i Norge. Det styggeste jeg kjenner til, var det norsk-pakistanere som sto bak.
Min kjære som ikke lider noe nød hadde gått i strupen på vedkommende for for overskriften i stykket pga stigmatiseringen av "Thaihorer"
Mulig Inger Lises gamle melodi om frøken Jonsen fremdeles er aktuell.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#10

I ryggsekken hadde jeg som ballast
Oppvekst i byen, kompis som var oppvokst og bodde i strøkets lavere prisklasser (Nedi dronningensgate)
Ungdommens år når en begynte i byen var også innom kroa som mange andre i byen. Der var det nok ei og annen bærte som tok en tur i Stenersgata for å komme rilbake og kjøpe sin egen halvliter for å være med å feste videre.Muligens ikke så mye annerledes en noe tidsmessig logistikkforskyvning fra klubben(sjømannsklubbens kro) Hvor disse sjømannsenkene satt og ble spandert på innen noen gikk sammen hjem.
Videre så var det vel noen nattklubber noen år senere med,sitt klientell.Mulig en ser litt,forkjellig på folk ut fra hvor en bor i dette land
Var noen år ute og der er det nok en og annen som har besteget barstoler rumdt omkring selv for senerer å bli geleidet av andre vekk fra barstolene.
I slike miljøer er sjargongen ikke altid den samme som i andre etablissementer., ja likeså forskjellig som rygge en båt vs bruke ordet bakke.
I noen miljøer, blir setninger ledd av og i andre er de fornermende. Må jo inrømme at jeg noen gang leker litt med slikt.
Så må jo en og annen Ola som tok dyden på sin verdensbekjentskap utafor landets grenser med en ferie til Pattis sitte å fortelle om Thaienes pålitelighet og troverdighet . Men jeg i mitt stille sinn tenker på min konfirmasjon i Hamburg på min første båt.(noe de som forstår utrykket bakke vet litt om)
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»