Rasisme I Thailand!

INKOGNITO
Innlegg: 390
Registrert: 07 jan 2018, 04:24

#21

For å si det enkelt, den generelle holdningen i Thailand er at utlendinger er helt ok om de kan utnyttes til å få karret til seg noe som ellers hadde vært uoppnåelig, ellers er utlendinger ganske uønsket der. :mrgreen:
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#22

sikry skrev: 04 aug 2020, 11:13 Samme ord og samme liste som i Thailand.
Ja vi er nok ikke så forskjellge, om en ser vekk fra fargen jeg skrev på kremen til slutt.de har hvit og her brukes brun.
Nå er en definisjon på rasisme :diskrimenere pga fks etnisitet rase osv I disse dager er det boykott mot Kina.
Synes det er synd at så mange mennesker lever under et slikt styre.
At de i tillegg ikke skal,være velkomne som turister pga sin nasjonalitet
Eller delta i reisebransje for sin nasjonalitet
Er vel i høyeste grad en form for rasisme.
Bakker vi slike holdninger opp og har de samme meninger for vår egen komfort sin skyld. Samtidig som vi klager over rasisme vi selv blir utsatt for. Blir vi nok ikke så forskjellig heller når det kommer til en ting til Thaiere noen ganger blir bebreidet for.
Det er vel i høyeste grad dobbel standard av oss
Så vi er nok like på mange felt.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#23

Wood1958 skrev: 04 aug 2020, 09:13 Litt sidesprang men i vesten har vi vel ord som
Botox
Silicon
Fettsuging
Skjønnhetsoperasjoner

Dette er vel ting som i vesten brukes til å oppnå/unngå de,samme effekter.
Avisene skriver allerede om tips til å redusere fettet etter ferien og få,det rette kroppslige utseende
Noe,mange også bruker mye tid og penger på.
Kremer med kunstig brunfarge.
Så fenomenet er kanskje ikke så,veldig annerledes?
På en måte det samme, på en annen måte ikke.
I inngrep som du viser til i vesten er utelukkende knyttet til eksisterende skjønnhetsidealer. Jeg tror at det å unngå mørk hud i Thailand ikke bare er knyttet til skjønnhetsidealer. Det ser en når en observerer thaienes holdning overfor folk med mørk hud.
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#24

Wood1958 skrev: 04 aug 2020, 18:44 Ja vi er nok ikke så forskjellge, om en ser vekk fra fargen jeg skrev på kremen til slutt.de har hvit og her brukes brun.
Nå er en definisjon på rasisme :diskrimenere pga fks etnisitet rase osv I disse dager er det boykott mot Kina.
Synes det er synd at så mange mennesker lever under et slikt styre.
At de i tillegg ikke skal,være velkomne som turister pga sin nasjonalitet
Eller delta i reisebransje for sin nasjonalitet
Er vel i høyeste grad en form for rasisme.
Bakker vi slike holdninger opp og har de samme meninger for vår egen komfort sin skyld. Samtidig som vi klager over rasisme vi selv blir utsatt for. Blir vi nok ikke så forskjellig heller når det kommer til en ting til Thaiere noen ganger blir bebreidet for.
Det er vel i høyeste grad dobbel standard av oss
Så vi er nok like på mange felt.
Det er ikke rasisme at en ikke liker f.eks. kinesere. Rasisme har med forestillingen om at noen "raser" er mindreverdig andre "raser".
Ellers er jeg enig i at det blir feil å stemple nærmere 1 milliard kinesere som udannede bare fordi en eller flere turistgrupper raserer koldtbordene på hoteller de bor på.
Videre er kanskje den negative holdning til kinesiske turister at de legger legger igjen mindre penger lokalt enn de andre turister gjør. Det meste av kinesernes forbruk havner i lommen til andre kinesere og ikke i lommene til thaiene, vel det er slik jeg har forstått det.
MrDemongas
Innlegg: 1015
Registrert: 25 okt 2017, 20:00

#25

Det er ikke kineserne, i stort, det er noe galt med. Det er CCP i stort, det er noe galt med. Det er et kommunistisk tyrani som truer, ikke bare sin egen befolkning, men hele verden. Kina bør invaderes og det bør hele verden slutte opp om. :twisted:

Da vil muligens også Thailand ha en bedre framtid.
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#26

Geir Rasch skrev: 05 aug 2020, 12:15 Det er ikke rasisme at en ikke liker f.eks. kinesere. Rasisme har med forestillingen om at noen "raser" er mindreverdig andre "raser".
Ellers er jeg enig i at det blir feil å stemple nærmere 1 milliard kinesere som udannede bare fordi en eller flere turistgrupper raserer koldtbordene på hoteller de bor på.
Videre er kanskje den negative holdning til kinesiske turister at de legger legger igjen mindre penger lokalt enn de andre turister gjør. Det meste av kinesernes forbruk havner i lommen til andre kinesere og ikke i lommene til thaiene, vel det er slik jeg har forstått det.
Jeg skrev ordet" diskriminere"ikke mislike og det er vel også et ord,som heter holdninger
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#27

Wood1958 skrev: 05 aug 2020, 13:36 Jeg skrev ordet" diskriminere"ikke mislike og det er vel også et ord,som heter holdninger
Jada, det er det. Problemet med rasismedebatten er at terskelen for å bruke begrepet har sunket så lavt i den norske debatten at begrepet etterhvert mister mening. Når rasisme-kortet dras for ofte så mister det effekt.
Selv med en streng definisjon av begrepet mener jeg at svært mange thaier er rasistiske. Likevel dras rasisme-kortet omtrent aldri i den thailandske debatten. Det sier jo litt om hvor ulikt Norge og Thailand ser på nettopp rasisme i eget land.
Brukeravatar
Phay
Innlegg: 4570
Registrert: 21 okt 2017, 00:24
Sted: Milkway

#28

Geir Rasch skrev: 06 aug 2020, 07:28 Jada, det er det. Problemet med rasismedebatten er at terskelen for å bruke begrepet har sunket så lavt i den norske debatten at begrepet etterhvert mister mening. Når rasisme-kortet dras for ofte så mister det effekt.
Selv med en streng definisjon av begrepet mener jeg at svært mange thaier er rasistiske. Likevel dras rasisme-kortet omtrent aldri i den thailandske debatten. Det sier jo litt om hvor ulikt Norge og Thailand ser på nettopp rasisme i eget land.
Det bunner nok i at mange av de asiatiske landene og med arabiske og Israel har rangsatt mennesker for hva de er verdt på bakgrunn av opprinnelse. I den vestlige verden er det er på bakgrunn av hvor suksessfull du er først og fremst.
🌞
Wood1958
Innlegg: 4143
Registrert: 25 okt 2017, 16:04

#29

Geir Rasch skrev: 06 aug 2020, 07:28 Jada, det er det. Problemet med rasismedebatten er at terskelen for å bruke begrepet har sunket så lavt i den norske debatten at begrepet etterhvert mister mening. Når rasisme-kortet dras for ofte så mister det effekt.
Selv med en streng definisjon av begrepet mener jeg at svært mange thaier er rasistiske. Likevel dras rasisme-kortet omtrent aldri i den thailandske debatten. Det sier jo litt om hvor ulikt Norge og Thailand ser på nettopp rasisme i eget land.
Ja enig der og er vel hva jeg var litt inne på i et tidligere innleg, nå så jeg ellers at en Thai blogger tok opp begrepet i forbindelse med omtale av en annen thai. Men vet da ikke om det var rasisme å bli kalt Farrang et eller annet. :D :D
Men det ble beskrevet som "derogatory and racist word used to describe westerners" noe som ble sett på som uheldig i disse Floyd tider.
Men han har vist blitt arrestert nå. Så bevisthet om rasime er det og vi har nok litt forskjellig tolkning på hva som omfattes og når det reelt er det.(thai norsk forståelse av ordet)
Brukeravatar
Geir Rasch
Innlegg: 510
Registrert: 23 nov 2017, 07:28
Sted: Khon Kaen
Kontakt:

#30

Wood1958 skrev: 06 aug 2020, 08:10 Ja enig der og er vel hva jeg var litt inne på i et tidligere innleg, nå så jeg ellers at en Thai blogger tok opp begrepet i forbindelse med omtale av en annen thai. Men vet da ikke om det var rasisme å bli kalt Farrang et eller annet. :D :D
Men det ble beskrevet som "derogatory and racist word used to describe westerners" noe som ble sett på som uheldig i disse Floyd tider.
Men han har vist blitt arrestert nå. Så bevisthet om rasime er det og vi har nok litt forskjellig tolkning på hva som omfattes og når det reelt er det.(thai norsk forståelse av ordet)
Selv helseministeren har jo ved flere tilfeller uttalt seg nedsettende om folk fra vesten; "disse skitne farangene som ikke vasker seg", blant annet.
Svar

Gå tilbake til «Historie, politikk og samfunn»